Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1303
Er på søken etter en ny distro, bruker nå www.clarkconnect.org sin distro, CC.
Men jeg liker ikke den helt, er litt for buggy for meg, og ser etter en som ligner men som er bygget på en annen distro. CC er bygget på redhat7.1/2.

Distroen bør ha noe form for web basert konfig for de enkle tingene, firewall, start/stop av apache, proftpd og slike ting...


Håper noen har noen forslag.
Smoothwall er veldig grei, har ikke brukt den selv, men har en kamerat som bruker den.

Last den ned fra http://www.smoothwall.org

about: SmoothWall is a popular Internet Security software package (based on Linux) offering automated modem/advanced ISDN autoprobing, ADSL/Cable, and multiple ethernet card support within 5 minutes of install. Web managed and with full facilities normally only seen in expensive commercial offerings, it also offers full SSH, DHCP, and full firewall logging and auditing functionality. Available in English, French, German, and Dutch languages at this time.
Yeah! Smoothwall er diggbart.. tok meg rundt 10 minutter til jeg var ferdig med brenninga til den var ferdig og klar til bruk
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Hva er SW bygget på da?Kan jeg legge til ting som mysql, apache, tcl, eggdrop og slikt? Virker som sinsykt mye som må inn FØR de førstnevnte tingene vil funker.

Smoothwall er jo egentlig en isdn share mener jeg...
Hørt om en som heter pizzabox (latterlig navn )

Er ikke sikker på hvor bra den er, men det er en gateway/fiewall.
Smoothwall er vel en egen distro og ikke basert på noen andre ?

Men, uansett, hvis du skal ha ting som apache, mysql, eggdrop, tcl osv.. hvorfor legger du bare ikke inn en helt vanlig distro som f.eks debian, redhat, slack, osv da ??

Hvis du ønsker web-basert konfigurering kan du jo bare legge inn webmin.. det er enkelt og lettfattelig, og kan konfigurere det meste.

Og, smoothwall er laget like mye til kabel/dsl som til modem og isdn...
Kan si at smoothwall er en ganske nedpresset red hat, "stripped down red hat" som dem sier...

Viss du bare skal ha det til deling av internett, og du har aDSL (right?) eller annen fast tilknytning. Så er det like greitt å bruke litt iptables og Slackware... Også kan du styre det ikke via web, men via ssh...
Ah, det stemmer faktisk, smoothwall er ikke bygd fra scratch men er en veldig strippa rh versjon.

Menne, som sagt, legg heller inn en vanlig distro og sett opp en firewall selv, så kan du heller kjører webmin hvis du absolutt skal ha et web-basert konfigurasjonssystem.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Prazor
Kan si at smoothwall er en ganske nedpresset red hat, "stripped down red hat" som dem sier...

Viss du bare skal ha det til deling av internett, og du har aDSL (right?) eller annen fast tilknytning. Så er det like greitt å bruke litt iptables og Slackware... Også kan du styre det ikke via web, men via ssh...
Vis hele sitatet...

clarkconnect er også en nedstrippet versjon av redhat, m en den inneholder apache og slikt som jeg trenger.


når det gjelder hvorfor jeg ikke bruker slackware som gateway/firewall er det pga. mangel av kunnskap. derfor valgte jeg å bruke cc til å lære meg litt, hatt det i 10 dager nå, men siden den innhold så mye feil (CC 0.8.1 er stabel versjon, 9mnd gammel, 0.9.0 er beta nå, virker mer lovende) vurderte jeg å finne en annen en. men hvis ingen kan finne en annen en enn smoothwall får jeg bare vente en-to uker til stabel versjon av den nye versjonen av CC kommer.
Viss slackware blir for vanskelig så gå til red hat da Delingen funker like bra, og du lærer så mye mer av å ha en mer "normal" linux distro.. (med bash (via ssh))
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Prazor
Viss slackware blir for vanskelig så gå til red hat da Delingen funker like bra, og du lærer så mye mer av å ha en mer "normal" linux distro.. (med bash (via ssh))
Vis hele sitatet...

ehem, det er ssh og bask på den distroen, det er der den meste configen fra min side foregår, men meine fatter må kunne confe firewallen til ftpen sin og slikt
Hehe, kul fatter som bruker ftp

Lær han å bruke bash og ssh da Men du kan jo bruke webmin som guezzwho sa
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
webmin is installed and running, er en addon som kan lastes ned fra siten til CC
Um, jeg mente liksom webmin til slack\rød hatt
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
vel, siden cc er basert på rød hat så...
Ta deg en titt på Linux router project, router på en 1.44 floppy

Ellers bør du og ta en titt her for masse FW/Router relatert stoff til Linux.