Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1477
Ja, jeg prøvde FreeBSD her en dag... men hva er nå dette da? det var jo lettere å installere enn linux, det var X-windows med... Finner masse exploits til det "Howto easy get r00t!".. det er ikke dette jeg vil ha...

Hva er det som brukes på større servere?
skal brukes til server.
eller er det helt slutt på (ordentlig)UNIX?
Linux er jo helt kurant hvis du bruker endel tid på å sette det opp. Finnes jo også masse programmer for Linux. Valg av distro er jo litt vanskeligere, Red Hat frarådes da det har masse exploits. Vet at at et av de Linux-selskapene i Norge bruke SuSE, fordi det er lett å administrere og sånt, og det kommer ofte oppdateringer. Det er brukervennlig samtidig som det er kraftg.

Men med en sånn her thread er det jo fort å starte en "hvilken distro er best krig" og den vil nåk kunne vare ganske lenge

Eneste jeg kan si er: prøv deg fram.
jeg uttrykket meg vist ikke helt korrekt...
det er ikke en linux distro jeg er ute etter men en UNIX 'distro'...
for linux det har jeg og jeg har bestemt meg for distro og det er og blir JBLinux, men hadde jo litt lyst å teste orginal UNIX da...
kanskje litt utenfor emnet, men jeg kjenner karen som har laget JBlinux ganske godt. bodd i samme hybelhus som han en stund. dyktig fyr.. så var det sagt
Better than thou.
Tror Red-Bull også kjenner ham...?
Opprinnelig postet av Kurant
kanskje litt utenfor emnet, men jeg kjenner karen som har laget JBlinux ganske godt. bodd i samme hybelhus som han en stund. dyktig fyr.. så var det sagt
Vis hele sitatet...
Hehey kult...
Som carlo sier så gjør jeg også det, gikk på ungdomsskolen med han...
dyktig ja, kan ikke si noe annet, men har ikke pratet med han på lenge... han er vist aldri online lenger...
er ikke Sun Solaries en unix distro a?
Solaris er Sun sin unix distro ja!skal vistnok være en meget vanskelig sak!OpenBSD er den sikreste unix`en de mistet netopp firewallen sin men de holder på og utvikle en ny til versjon 3.0 så ingen kommer til og merke forskjellen av brukerne!addressen er openbsd.org.
Eksempler på andre UNIX'distroer' er:
SCO UNIX, IBM AIX, Ultrix, IRIX, HP-UX, TRU64.......
Du finner en liste med over 50 'distroer' på www.ugu.com.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Er ikke bsd en unix-clone slik som linux da?
er nok en unix-klone. Såvidt jeg husker var det UNIX på alle maskiner fram til 1995 ca.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Tror det var UNIX kode i BSD i begynnelsen, men når de ga ut BSD så måtte alle som ville ha det betale for UNIX koden som var i. Derfor rensa de BSD for UNIX og BSD ble gratis

Rørende hu? Begynner nesten å grine...
Opprinnelig postet av Red-Bull

Som carlo sier så gjør jeg også det, gikk på ungdomsskolen med han...
Vis hele sitatet...
Eh... gikk også på samme ungdomsskole som han... gikk i klasse med søstera hans
*dra fram et kart* i følge mitt kart over unics historie så forstatte Unics til UNIX Time-Sharing System Tenth Edition i october 1989, der var det slutt. men Unix har utvilklet seg til mange forskjellige varianter, blandt de første kan jeg nevne PWN/UNIX (74), merd, TS, 1BSD. De mest kurrante som er tilgjengelige i dag er, IRIX, Tru64 Unix, Mac OS X server, Solaris 8, FreeBSD, NetBSD, Open Unix 8, OpenBSD, xMach og Linux.

eh.. håper dette hjalp
Takker for svar... da har jeg noe å potle på med neste lan, har ikke linje til å laste ned nå, men vi får se, må hvertfall teste engang

må teste OpenBSD og se om den er noe bedre enn FreeBSD, var på vei å laste det ned når jeg testet FreeBSD men fant ikke noen plass å laste ned utenom port 21(var litt slakke den porten der ja )...
Hehey kult... Som carlo sier så gjør jeg også det, gikk på ungdomsskolen med han...
dyktig ja, kan ikke si noe annet, men har ikke pratet med han på lenge... han er vist aldri online lenger...
Vis hele sitatet...
han er sjelden online ja.. driver og jobber for en ISP nede i stavanger nå etter at han måtte slutte på høyskolen i narvik pga kyssesyke.
Opprinnelig postet av morbuz


Eh... gikk også på samme ungdomsskole som han... gikk i klasse med søstera hans
Vis hele sitatet...
heh, er alle i slekt her eller ? alle kjenner han som har mekka jblinux her.. vel jeg kjenner han mye fra irc ( prata med han irl), der han ikke er så ofte mer men han tar seg en tur innom i ny og ne. JBLinux 3.0 sin fremtid er veldig usikker.. :/ meget bra distro.

Unix kloner: AIX, HP-UX, Tru64 UNIX, Solaris og linux.. hoved klonene som brukes i dag tror jeg..
Er ikke slackware bygd på Unix 8 standarden?