Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1091
Noen her som har prøvd den "Skole Linux" distroen?
var den bra?
fulgte det med masse skole software osv?
den er vel ikke ferdig utviklet enda er den det?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
sanders: du kan laste ned en beta fra hjemmesiden deres.
Last ned:
http://developer.skolelinux.no/

Den skal komme som:
server
enkeltstående maskin (tykk klient)
terminal (tynn klient)
Vis hele sitatet...
Basert på Debian GNU/Linux, har ikke prøvd den selv men
den ser ut til å kunne slå kvalitetsdistroer som f.eks. *host* RedHat
Jeg er alt i gang med å lobbye til meg opinionen på skolen min til å bytte til linux på alle maskinene her. Er godt i gang, men de er kanskje litt skeptiske til at jeg vil fixe på alt mulig selv
Vil bare si først at jeg ikke har prøvd det personlig, men en på jobb har en del erfaring med linux og prøvd de fleste distroer. Ifølge han MÅ skolelinux komme seg vekk fra 1980 teknologi feltet først

Er vistnok bare en vanskelig tekstbasert innstallasjon som minner mye om debian(siden skolelinux er mer som en mod til debian). Mange "vanskelige" spørsmål. Og XFree86 er ikke ferdig konfigurert.. Mao. man kan like godt laste ned RH 6.2 elns og slite med den istedefor
rekylvinyl.no
tror ikke han fra jobben din har så veldig greie på linux alikevel
alså 1980 teknologi? hehe...en spøk?

For det første så er debians installasjons prosess veldig bra, og det er faktisk ingen vanskelige spørsmål om du har vært borti linux fra før.
For det andre så er XFree86 selvfølgelig ikke ferdig confet i en distro, det ville tatt seg ut.
Mao, skal man holde seg langt borte fra Redhat 6.2

For det tredje, så er disse punktene helt urelevant, installasjons prosessen har null å si for elvene, de gjør da ikke installasjonen. ITansvarlige som ikke har vært borti linux før vil heller ikke få store problemer med en fin manual og god genereldatakunnskap.

ta en titt på dette fine prosjektet:

http://www.linuxiskolen.no
Vel.. begynne først: Poenget med skolelinux er at den skal være enkel og du skal ikke trenge NOE peiling på linux.

Og med ferdig konfigurert mener jeg en automatisk konfigurasjon under installasjon så xfree funker *hinte til nyere red hat'er*

Og det fleste skoler har IKKE IT-ansvarlige av den enkle grunn at de ikke har råd. På skolen min er det jeg og 2(elever) til som gjør det meste av arbeide som vedlikehold av nettet, maskinene og slikt stasj. Det er da Bergmo Ungdomskole i Molde Kommune med ca 350 innsatte.
bah, er det EN ting skolen trenger så er
det et sikkelig datasystem. MS/W maskinene
går alltid til helvete fordi noen syntes
det er sååå gøy å sette bilder fra
rotten.com som bakgrunnsbilde og installere
nye hippe spyware programmer fra Real og
andre morrofolk.
Ved å sette å sette opp en NFS filserver som
deler ut /home mappene til alle de "tykke klientene"
ungår man kanskje det største problemet, nemlig
at elevene leker for mye med maskinen.
(når de fucker opp sin egen konto er det jo
lett å overskrive instillingene deres med skel)
Joda.. men de fleste skoler tar seg ikke tid til å sette opp 3-400 brukerkontoer
Opprinnelig postet av TipeX
Joda.. men de fleste skoler tar seg ikke tid til å sette opp 3-400 brukerkontoer
Vis hele sitatet...
Det har vår gjort! Men det er litt stress å jobbe mot en server som står noen kilometer unna, går tregt til tider
Luckey bastard0s.. Skal det bli slik konto stasj på skolen min, er det jeg som må sette opp alle kontoene OG det på en NT maskin(skolen har betalt 60.000 for en NT server som ikke brukes til noe, og kan ikke innstallere linux for da brytes avtalen)
Opprinnelig postet av TipeX
Luckey bastard0s.. Skal det bli slik konto stasj på skolen min, er det jeg som må sette opp alle kontoene OG det på en NT maskin(skolen har betalt 60.000 for en NT server som ikke brukes til noe, og kan ikke innstallere linux for da brytes avtalen)
Vis hele sitatet...
haha kjedeligt det! men hvis de installerer linux, vil de "tjene" inn de pengene ved og ikke betale m$ lisenser!
Opprinnelig postet av TipeX
Det er da Bergmo Ungdomskole i Molde Kommune med ca 350 innsatte.
Vis hele sitatet...
høres ut som et fengsel