Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1780
Så vi har bestemt oss for å reise til bulgaria, kun meg og fruen.
Vi skal bo nessebar som tydeligvis ikke ligger langt fra sunny beach!
Hotell + fly er betalt for, men vi lurer rett og slett hvor mye vi burde ha med oss av penger.

Burde vi veksle til bulgarsk lev før vi reiser, eller er det bedre gjøre på flyplassen?
Hvor mye er greit å ha med av penger, vi skal kunne drikke og spise så mye som mulig samt delta på ting som er å delta på.
Per dag i norske kr hadde vært greit: Noen som har vært der?

Andre ting som kan være greit å vite?

Vi blir borte i 10 dager.

Do¨s and donts?

Takk
1000 kr pr pers hver dag.. Ta ut i minibank der nede.
Er en del år siden jeg var i Nessebar, og da var det et par dagsturer med utgangspunkt i Varna/Golden Sands, men husker det som et vakkert sted. Koselige gater med små koselige hus. Dessverre er det jo slik at på turiststedene er prisene stort sett høye i forhold til vanlige bulgarske priser (selv om det fortsatt er forholdsvis rimelig for oss). "I gamle dager" (på 90-tallet) kom man langt med noen hundrelapper, men ting har vel blitt en del dyrere også der nede. Som et eksempel: sist jeg var i Golden Sands (i 2013) betalte vi vel 4 leva for en halv liter lokalt øl ved bassengkanten. Nøyaktig samme øl/flaske kostet 0.99 leva på butikken inne i Varna. 4 leva var vel 16-17 kroner, så ikke så mye å syte for, men riktig billig blir det altså først når man kommer litt utenfor turiststedene :-) I tilfellet Nessebar er det vel Burgas som er nærmeste by, tror jeg, og der har jeg ikke vært. Uansett, skulle vel gå greit å klare seg på en tusenlapp per dag i Nessebar og spise og drikke godt ja. Slik jeg husker det var maten bedre i Nessebar enn den er i feks. Golden Sands, men mye kan jo ha endret seg siden 90-tallet selvsagt.

(Kan nevne at rundt midten av 90-tallet spanderte vi ved flere anledninger helaften på vår taxi-sjåfør med kone og to barn. Vi var 7 personer som spiste forrett, hovedrett og dessert, med rikelig med drikke, inkludert øl og rakia og gudene vet hva. Vi satt og spiste en hel kveld, og regninga, med rikelig driks, kom seg på under 400 kroner)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med veksling på gata der nede lenger, opplevde ikke noe stort press på dette i 2013, men tidligere år jeg har vært der (har vært i Bulgaria 6-7 ganger) har det vært stor pågang når man har bevegd seg rundt omkring, og de har vært virkelig innpåslitne innimellom. "Change sir, change? Dollar, Euro, Norwegian Kroner, Swedish Kroner?". Vi unnslappp ofte med å si at vi var fra Færøyene, for det hadde de ikke noen kurser for :-) Ihvertfall, hvis man veksler på gata er det en ganske stor mulighet for at man ender opp med en bra bunke tippekuponger eller gamle ubrukelige sedler (og de er virkelig fingerferdige, så det hjelper ikke om du får telle opp selv etc). Selv om det kan være kjekt å ha med noen norske hundrelapper på lomma så er det vel lurt å hovedsaklig basere seg på å ta ut lokal valuta i minibank.

Se opp for lommetyver. Disse trenger ikke å se sjuskete og tvilsomme ut, i mitt tilfelle ble jeg omringet av en gjeng pent kledde berter i 14-16 årsalderen, med masse bling og det hele, idet jeg forsøket å entre bussen. Mens jeg sto der og irriterte meg over at de aldri kunne se og flytte seg innover i bussen, stormet de plutselig ut, og lommeboka var selvsagt borte fra mageveska. Klassisk triks, men man forventer liksom at det skal utføres av en gjeng sjuskete typer. Ifølge det de lokale sa i etterkant var dette typisk rike sigøynere som bodde i feite hus og kjørte ditto biler, og pengene kom selvsagt fra naive turister som meg. Derfor: ha med minst ett ekstra kredittkort som ligger i safen på hotellet, ikke ha unødvendige ting i lommeboka (som feks. førerkortet), og ha gjerne med deg en lapp med nyttige telefonnumre for sperring av kredittkort etc (det tok ikke 5 minutter fra lommeboka mi var borte til kredittkortet var sperret. Heldigvis tok de ikke telefonen. I ettertid ønsker man seg selvsagt at man hadde pengene et annet sted, og at lommeboka kun inneholdt en lapp med teksten "Fck you!" :-D). I folkemengder kan det være lurt å bære ryggsekken på magen, spesielt på markeder o.l.

Ha gjerne med litt dopapir i mageveska/sekken, dette kan være mangelvare en del steder. Ofte er det slik at toalettene er betjent av et individ som sitter og tar imot penger, og da får du ett tørk eller to som belønning. Helt greit, men det er ofte for lite eller papiret er av dårlig kvalitet, så da er det greit på kunne supplere litt.

Når man ankommer flyplassen er det ikke uvanlig at man blir "overfalt" av hjelpsomme bærere som ønsker å hjelpe dere å bære kofferter ut til de ventende bussene. Etterpå forventer de seg selvsagt en liten påskjønnelse, og hvis alt du har er norske hundrelapper da så står ihvertfall bæreren igjen meget fornøyd ;-) Kan være kjekt å ha med seg en tjuekroning eller 2 da, evt. ha noen leva klar hvis du veksler litt i Norge (kan jo være greit å gjøre, vi vekslet til oss leva nok for et par dager ihvertfall før vi dro nedover sist, resten baserte vi på uttak på minibank.)

Ellers, når det gjelder mat vil jeg anbefale å prøve shopska-salat med sirene (fåreost) til forrett, gjerne med brennevinet rakia til. "I gamle dager" hadde man et bulgarsk øl som het Shumensko Pivo som var top of the pops, men sist jeg smakte det var dette redusert til noe i nærhet av oppvaskvann. Zagorka er vel et kurant bulgarsk øl i forhold til prisen, vil jeg si.

Vel, hvis dere ikke allerede har reist vil jeg ønske dere god tur og håper det blir en fin ferie med godt vær og fine opplevelser :-) Mitt høydepunkt hva angår Bulgaria er en roadtrip fra Varna til Sofia og Rila i en gammel Lada uten aircondition (og vinduer som stort sett sto fastkilt i lukket stilling). Masse fint å se, mye god mat og mange trivelige mennesker.