Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3279
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Trenger noen meninger angående min livssituasjon.

Jeg begynner i lære i et av de større oljeselskapene som industrimontør. Greien er at jeg mistet lappen for bruk av cannabis og må ta prøver 2 ganger i måneden. Dette blir vanskelig og holde skult for arbeidsgiver. Blir dumt å måtte ta fri mange timer av en dag for å bare ta en urinprøve hos fastlegen.

Blir jeg ansatt i dette selskapet etter læretiden er det mulighet for offshorearbeid, men folk med rusfortid blir vell nedprioritert, og ønsker jo å legge min rusfortid bak meg.

Velger jeg å fortelle at jeg må ta urinprøver så skal jeg nok få lov til å ta fri de timene så trengs for å får lappen tilbake, men vil helst holde det hemmelig mtp offshore mulighetene.

Har noen erfaringer innen oljeselskap og urinprøver ang rus og lappen? Eventuelt noen private klinikker som jeg kan ta urinprøver på kveldstid i Stavanger-området? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Håper på at noen kan hjelpe meg. Takk på forhånd.
Jeg hadde tatt en prat med en leder ASAP, lagt meg langflat og tilbudt kopier av resultatene for å vise at jeg mente alvor. Null erfaring i denne bransjen men det tillater arbeidsgiver å gi deg en sjanse pluss at det virker langt bedre enn å holde en løgn gående over så lang tid.
Jeg ville holdt kjeft om rus. Heller sagt noe om psykiske plager i linje med en lett depresjon etc. Narkotikum er farlige saker. Bedre å overkomme små psykiske plager. I forhold til arbeidsgiver.

Jeg vil legge til at plager med angst og depresjon er vanlig i forbindelse med slutting på rus og i forhold til en arbeidsgiver er det trolig bedre å spille på dette enn å inrømme at man er det en arbeidsgiver gjerne vil tro er en narkis. Til fastlege, etc er det selvsagt best å være dønn ærlig.
Sist endret av Splooge999; 11. august 2017 kl. 05:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville aldri fortalt en arbeidsgiver om rus. Det lukter dårlig stemning lang vei.
Finn heller opp en annen bullshit grunn for å måtte dra til fastlegen ved jevne mellomrom.
Om du absolutt må fortelle akkurat hva du skal hos fastlegen ville jeg funnet på en bunnsolid unnskyldning som ikke setter deg i et dårlig lys whatsoever. Justismord, dårlige kompiser, uflaks; spiller ingen rolle så lenge du ikke bruker/har brukt rusmidler.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg ville aldri fortalt en arbeidsgiver om rus. Det lukter dårlig stemning lang vei.
Finn heller opp en annen bullshit grunn for å måtte dra til fastlegen ved jevne mellomrom.
Om du absolutt må fortelle akkurat hva du skal hos fastlegen ville jeg funnet på en bunnsolid unnskyldning som ikke setter deg i et dårlig lys whatsoever. Justismord, dårlige kompiser, uflaks; spiller ingen rolle så lenge du ikke bruker/har brukt rusmidler.
Vis hele sitatet...
Må stille meg bak denne, arbeidsgiver kan ikke finne ut noe i din legejournal a.k.a pisseprøvene dine med mindre du forteller om det. Å dra til fastlegen 2 ganger i måneden er ikke så mye, og du trenger ikke å utdype hvorfor du skal. Kan love deg med mindre sjefen din er av den liberale typen vil han med en gang stemple deg som en risiko/ikke stolbar person hvis det kommer fram at du går på rusprøver. Aldri noen god idè å fortelle offentligheten eller arbeid at man holder på med narkotika.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for innspill. Tror jeg velger å holde kjeft om rus og gjør slik som flertallet foreslo. Har dere noen tips hva jeg kan si jeg skal til legen å gjøre? Vil helst ikke si jeg er deprimert de neste 6 måneden. Kommer ikke på så mye som gir mening å gå til legen for i 6 måneden jevnlig.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
si at du går til fysioterapi?
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
si at du går til fysioterapi?
Vis hele sitatet...
Det var ikke dumt, men er redd for at de spør etter noe form for dokumentasjon. Er det normalt å fremlegge ved jevnlige legebesøk i arbeidstiden?
Skip og offshore har nulltoleranse for slikt. Har selv jobbet der og det har ingenting å si om du f.eks. har røyket hasj når du var hjemme. Forteller du det er sjansen stor for at du mister jobben. Finn på en god unnskyldning til hvorfor du må dit. Mulig arbeidsgiver krever dokumentasjon, så vær forsiktig.
Sist endret av pkk1990; 11. august 2017 kl. 18:07.
Jeg ville ikke ha sagt noe.
Si heller at du skal til legen og ta blodprøver, at du har hatt noe forstyrrelser på noen av prøvene så du derfor må gå dit en stund til de ser at alt er ok. du trenger ikke spesifisere hva du feiler, arbeidsgiver har ikke rett til å vite det så lenge det ikke skyldes jobben eller du trenger tilrettelegging på jobb.
Som de andre sier, hold kjeft! Kjenner en som var en super kandidat for en jobb offshore, han ble spurt om han hadde noe historie med politiet, og valgte da å svare ærlig på dette. Dette handlet ikke om rus, men han fikk ikke jobben pga. dette.

Når det kommer til hva du skal si som unnskyldning: pass på hva du sier! Selv om tarmproblemer, fysioterapi og lignende er ting som gjør at du kanskje må til legen iblant, finnes det folk der ute som ikke vil ansette personer som har sykdommer o.l for å slippe ansatte som ikke kan møte på jobb fordi de er syke
Hør med legekontoret om det er mulig å avlegge prøve utenom din arbeidstid. Jeg vil anta at fastlegen din vil legge til rette mest mulig for at du skal lykkes.
Du kan jo helt enkelt si at du tar jevnlige blodprøver pga jernmangel/vitaminvangel what so ever
Jeg tror de fleste arbeidsgivere ville syns det er greit dersom du er delvis ærlig og sier at du må 2 ganger til legen av personlige årsaker i måneden, men at det ikke vil påvirke arbeidet ditt ellers. Gjerne legg det fram slik at arbeidsgiver antar et mildt helseproblem. Du ønsker ikke å utdype det videre. Så har du en god forklaring bak dersom arbeidsgiver forlanger mere informasjon, selv om jeg tviler på at mange vil ønske det.

Offshore bør være null problem siden du sier "etter lærlingstiden". Du vil med stor sannsynlighet være ferdig med pissinga før den tid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for innspill. Tror jeg velger å holde kjeft om rus og gjør slik som flertallet foreslo. Har dere noen tips hva jeg kan si jeg skal til legen å gjøre? Vil helst ikke si jeg er deprimert de neste 6 måneden. Kommer ikke på så mye som gir mening å gå til legen for i 6 måneden jevnlig.
Vis hele sitatet...
God ide å holde kjeft ovenfor arbeidsgiver.
Når det kommer til urinprøvene kan du bestille time privat, f.eks hos Volvat eller Aleris. De stenger ikke klokken 15 slik som fastlegen, men har gjerne åpent til ~22. Du betaler noen kroner, men vel verdt det når det er snakk om karrieren din.

Lykke til
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har jobbet i statlig sektor.
Fortalte ikke om rusprøvene før etter jeg ble ansatt midlertidig for 6 mnd.
Kontrakten ble ikke forlenget etter de 6 månedene.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for mange gode svar! Setter stor pris på det Skal forhøre meg om det finnes private klinikker som tar urinprøver på ettermidagen/kvelden så jeg slipper å nevne noe til arbeidsgiver. Er verdt de ekstra kronene