Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 948
Heisann.

Ja, jeg vet det finnes flust av slike laptop-tråder. Men alle har jo ulike preferanser. Og jeg er altså på utkikk etter en 12" laptop. Skal kjøre linux på den, så iBook er ikke noe for meg.
Prisklasse er ikke vesentlig enda. Var bare ute etter å få listet opp ulike produsenter(nettsider) som lager 12", samt egene erfaringer. Har sett på Tundra fra psdata, og de ser jo rimelig ok ut. Noen erfaringer her?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Man kan ikke kjøre linux på iBook? Hva er nå dette for en vrangforestilling?
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Altså, man kjøper jo mac for å kjøre OSX. Eller vet du faktisk om noen som kjøper mac for å kjøre linux?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Hør med Nicho, jeg skal ikke banne på det, men tror han har (eller ihvertfall har hatt) dualboot på iBooken sin.
På komplett.no sine sider har de to 12" du selv kan konfigurere. http://www.komplett.no/k/cl.asp?bn=10557
Jeg kjøpte iBook for å kjøre linux...
Ikkenoe problem det, bare laste ned PPC-kjerne.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Hm, men er ikke iBook litt utdatèrt da?
Hvordan er f.eks. ytelsen 1.33GHz G4 kontra 2.13GHz Intel Centrino?
IBM x-serie, helt klart. husker jeg ikke helt feil var det en her på forumet som skulle selge en x31 også

sånn som jeg ser det kjøper man ikke en 12" laptop for rå ytelse, men for portabilitet, batterilevetid osv. og min Powerbook 1.33ghz G4 klarer seg helt fint til alle de oppgaver jeg bruker den til (inkludert litt wow-spilling her og der)
Sitat av raze
Hm, men er ikke iBook litt utdatèrt da?
Hvordan er f.eks. ytelsen 1.33GHz G4 kontra 2.13GHz Intel Centrino?
Vis hele sitatet...
Veldig mye dårligere, og veldig mye billigere...
Men bruker du såpass tunge programmer at du faktisk trenger en 2GHz P-m er nok ikke iBook tingen for deg.
Til 'vanlig' bruk duger en iBook i massevis.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg kjører en hel del tunge applikasjoner. Numeriske beregninger, litt videoredigering. Derfor jeg syns Tundraen så meget fin ut. Bra prosessor, 2 gb ram.

Og moridin: Ja, er enig i at 12" assosieres med portabilitet og batterilevetid. Men begge deler er jo ikke å forakte. Tundraen hadde levetid på 4 timer (med ekstra batteri), og veier bare 1.8 kg.

Men skal se litt på IBM. Har jo hørt mye bra om dem.
Sist endret av raze; 15. mars 2006 kl. 10:51.
iBook og linux funker finfint det! Og iBooken er den nydeligste og beste og mest trofaste maskina jeg noen gang har hatt.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ja, mye mulig det. Men som sagt, jeg trenger litt kraft i tillegg. Mener selv at man (i dag) får mye bedre laptoper enn iBooken.
tundra er etter hva jeg har erfart et billig merke, noe man igjen merker på kvalitet.
nå er jeg sikkert hjernevasket men det fins "bare et bra merke" og det er ibm. se på ibm-x serien.
og som sagt sjekk med han som skulle selge sin.
Det var meg som skulle selge, men den ble utlånt til en potensiell kjøper i går. Tror det blir salg i dag.

Edit: X31
Sitat av Psych|Com
tundra er etter hva jeg har erfart et billig merke, noe man igjen merker på kvalitet.
nå er jeg sikkert hjernevasket men det fins "bare et bra merke" og det er ibm. se på ibm-x serien.
og som sagt sjekk med han som skulle selge sin.
Vis hele sitatet...
Nå regnes jo tundra som et bra merke, og jeg vil påpeke at de 5 tundraene jeg har sett/vært borti, har vært ypperlige maskiner. Jeg kjenner ikke igjen uttrykket ditt om at man merker kvaliteten etter pris.

Jeg kan absolutt anbefale tundra.
Jeg har selv testet denne maskinen. Og er strålende fornøyd. Har ikke hatt noen problemer med den enda, god ytelse.
http://www.psdata.no/ps.asp?it=121803&mlevel=090100
Sitat av Mushy
Jeg kjenner ikke igjen uttrykket ditt om at man merker kvaliteten etter pris.
Vis hele sitatet...
Tundra = Aopen barebone, som igjen har veeeeeldig mykt chassis og er temmelig skranglete. Sett en slik og feks. en IBM Thinkpad ved siden av hverandre og prøv å bøye og riste litt på de.
Mulig jeg surrer nå men er ikke både OS X og Linux basert på Unix?
Hvis du kjøper Tundra hadde det vært fint om du nevnte hvor solid du syns den er, kommer jo ann på hvor hardhendt du er
Lykke til med kjøpet
kreativ nerd
devotio's Avatar
Mac Book Pro har foreløpig ikke Final Cut Pro, dessuten er det 15,4" og ikke 12".

Skal du redgiere video er ikke 12" noe å satse på i det hele tatt, ser jo ikke hva du redigerer omtrent. Og skal du bruke den til å redigere er Mac et ypperlig valg, men jeg ville heller gått for 12" PowerBook enn 12" iBook.