Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 18536
Hei, her jeg bor har det vært en eksploson i og ruse seg på ting. Alt fra glade til nøtter.

Jeg har prøvd og fortelle hvor farlig glade er, at det fucker opp huet ditt. Men virker ikke som det hjelper.

Unger helt nede i 12 års aldern flyr rundt med en glade boks og en KIWI pose.
Dette er da unger jeg kjenner på diverse måter, Brødrene til kompisene mine osv.

Her legger jeg til en link:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4651919.ece

Har det alltid vært sånn her i Norge?
Og hvordan kan jeg prøve og hjelpe dem?
Ja, folk har ruset seg i uminnelige tider, og her i Norge har vi hatt sniffing og gass-innhalering i flere tiår.

Fortell dem at de risikerer å dø eller pådra seg alvorlige hjerneskader. Forklar at gassen de innhalerer tar oksygenets plass i blodet, hvilket kan føre til at hjernen ikke får nok luft, og vedkommende får skader på hjernen, som i verste fall ender med døden.
Men er det ingen regler på ''glade'' og andre gasser?
Ingen alderesgrense?
Har vert mye slikt her jeg bor opp gjennom tidene.Spesielt lighter gass/formfett og andre løsemiddel.
Har en tendens og stoppe nårr dødsfall forekommer,i hvertfall en liten stund.Unger er unger,og det finnes svert lite mann kan gjøre.Dessverre.
Ja, alt sånn mulig dritt.
Her er ogås en artikkel fra ungdomsskolen for en tid tilbake: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2465708.ece

Disse jentene ble helt ødelagt.
Hvordan kommer de på sånt egentlig? Ruse seg på glade liksom... Da jeg hadde lyst å ruse meg som 13 åring fikk jeg noen til å kjøpe sprit til meg liksom. Jeg har aldri visst at det gikk an å ruse seg på glade engang.

Hvilken rus får man av det egentlig?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Men er det ingen regler på ''glade'' og andre gasser?
Ingen alderesgrense?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen aldersgrense. På samme måte som at det ikke er noen aldersgrense for å slå seg selv i hodet med en hammer..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvordan kommer de på sånt egentlig? Ruse seg på glade liksom... Da jeg hadde lyst å ruse meg som 13 åring fikk jeg noen til å kjøpe sprit til meg liksom. Jeg har aldri visst at det gikk an å ruse seg på glade engang.

Hvilken rus får man av det egentlig?
Vis hele sitatet...
Får en dårlig rus som varer i noen sekunder. Du blir bare ekstremt borte og fjern. Og du stinker dass i mange timer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man kan så si ruse seg på alt som fortrenger oksygen.
En veldig enkel metode er og puste i en pose, men ikke si dette til noen under 15 år plis.

Og genial kommentar mr mentalmelt!
Jeg tror egentlig en stor årsak til at ungdom i dag gjør slike ting er rett og slett fordi de har mangel på kunskap. Jeg mener at det trengs en nøytral narkotika undervisning, der det blir grundig gjennom gått hva de forskjellige rusmidlene gjør med kroppen.

Alt jeg husker jeg lærte fra skolen var: Hasj er fy, for da kan du ikke dra til USA på 10 år hvis du blir tatt.
Sitat av Cyan Vis innlegg
Jeg tror egentlig en stor årsak til at ungdom i dag gjør slike ting er rett og slett fordi de har mangel på kunskap. Jeg mener at det trengs en nøytral narkotika undervisning, der det blir grundig gjennom gått hva de forskjellige rusmidlene gjør med kroppen.

Alt jeg husker jeg lærte fra skolen var: Hasj er fy, for da kan du ikke dra til USA på 10 år hvis du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mere enig.
Har sagt til noen av de som abselutt skal ruse seg på dette at de heller kan røyke seg en bønne.

Nei, det er jo farlig!
Er ikke lett!
Greia med at de ruser seg på glade er jo for det de ikke vet at det er så farlig.

Når det snakk om en vanlig gass du får kjøpt i butikken så er det ikke alltid så lett å tenke seg at det kan være mye værre en narkotiske stoffer, for det narkotiske stoffer er jo så hælvetes ille og værdens undergang, da kan vel ikke en lovlig gass være det?

Snakker om erfaring.. når jeg var på den alderen gikk jeg i konstant bensin rus en stund..

Edit: for sent ute :P

må legge til at på den tiden hadde jeg aldri turt å røre narkotika.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 17:13.
Alle sammen har en gang i sitt liv hørt at man ikke skal sniffe lightergass, butan osv.osv. det er ikke problemet fordi det er faktisk utrolig farlig, problemet er at alt det andre er også "fyfy". Som noen sa lenger opp i tråden: nøytral rusundervisning hadde vært best for alle.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, folk har ruset seg i uminnelige tider, og her i Norge har vi hatt sniffing og gass-innhalering i flere tiår.

Fortell dem at de risikerer å dø eller pådra seg alvorlige hjerneskader. Forklar at gassen de innhalerer tar oksygenets plass i blodet, hvilket kan føre til at hjernen ikke får nok luft, og vedkommende får skader på hjernen, som i verste fall ender med døden.
Vis hele sitatet...
Det ikke alltid at døden er " i værste fall".
Kan jo hende noen foretrekker å dø enn å ende opp som grønnsak
Det er mange som tror det ikke er farlig fordi det ikke går under kategorien narkotika. Selv om du får kjøpt ting på butikken der du kjøper mat betyr det ikke at det ikke dreper deg, men det er det mange ikke skjønner. Hvis det hadde blitt kjørt en kampanje på ungdomsskoler med hvor farlig det faktisk er hadde nok færre gjort det.
Jeg er sikker på at de som sniffer løsemidler og drivgasser tror det er mye farligere å røyke hasj, hvertfall virker det sånn.

Litt sånn som 10- til 12-åringene som løper rundt og drikker burn og red bull fordi de synes er tøft. Hvorfor? Fordi det er koffein i det.
Burde egentlig vært aldersgrense på det. Koffein er ikke sunt, det hemmer veksten bl.a. så om 30 år er gjennomsnittshøyden i Norge sikkert rundt 130.
Sist endret av drittunge; 19. oktober 2009 kl. 17:36.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er mange som tror det ikke er farlig fordi det ikke går under kategorien narkotika. Selv om du får kjøpt ting på butikken der du kjøper mat betyr det ikke at det ikke dreper deg, men det er det mange ikke skjønner. Hvis det hadde blitt kjørt en kampanje på ungdomsskoler med hvor farlig det faktisk er hadde nok færre gjort det.
Jeg er sikker på at de som sniffer løsemidler og drivgasser tror det er mye farligere å røyke hasj, hvertfall virker det sånn.

Litt sånn som 10-12-åringene som løper rundt og drikker burn og red bull fordi de synes er tøft. Hvorfor? Fordi det er koffein i det.
Burde egentlig vært aldersgrense på det. Koffein er ikke sunt, det stopper veksten bl.a. så om 30 år er gjennomsnittshøyden i Norge sikkert rundt 130.
Vis hele sitatet...
Er 14 års aldergrense på Burn / Urge Intenze osv.
Ble spørt om jeg hadde legg her en dag, faen jeg blei flau!
Det er ikke aldersgrense, men står bakpå burn-boksen at det ikke er ANBEFALT til personer under 14 år.
Butikken velger selv hvem de vil selge det til tho, så du har ikke noe rett til å få kjøpt det.

Hadde jeg sittet i kassen på en butikk og det kom en 10-åring og skulle kjøpe seg burn hadde jeg sagt, "Sorry lillegutt, du er nok ikke gammel nok, kjøp deg solo istedenfor".
Jo, når jeg skulle ha den poppa det opp på skjermen akkuratt sånn som med ØL.

''Vis legetimasjon''
Sist endret av Rallo Tubbs; 19. oktober 2009 kl. 17:42.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er mange som tror det ikke er farlig fordi det ikke går under kategorien narkotika. Selv om du får kjøpt ting på butikken der du kjøper mat betyr det ikke at det ikke dreper deg, men det er det mange ikke skjønner. Hvis det hadde blitt kjørt en kampanje på ungdomsskoler med hvor farlig det faktisk er hadde nok færre gjort det.
Jeg er sikker på at de som sniffer løsemidler og drivgasser tror det er mye farligere å røyke hasj, hvertfall virker det sånn.

Litt sånn som 10- til 12-åringene som løper rundt og drikker burn og red bull fordi de synes er tøft. Hvorfor? Fordi det er koffein i det.
Burde egentlig vært aldersgrense på det. Koffein er ikke sunt, det hemmer veksten bl.a. så om 30 år er gjennomsnittshøyden i Norge sikkert rundt 130.
Vis hele sitatet...
Akkurat, det er den samme oppfattelsen jeg har om det også.
Det er jeg og noen av vennene mine bevis på.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jo, når jeg skulle ha den poppa det opp på skjermen akkuratt sånn som med ØL.

''Vis legetimasjon''
Vis hele sitatet...
Det er nok forskjellig fra butikk til butikk, spørs hvor smart sjefen er.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er 14 års aldergrense på Burn / Urge Intenze osv.
Ble spørt om jeg hadde legg her en dag, faen jeg blei flau!
Vis hele sitatet...
det er vel opp til butikkene selv hvorvidt dem vil håndheve dette?
Hei

Jeg vet at jeg er en bitter gammel faen. I tillegg er jeg lærer, hatobjekt nummer en for mange av kidsa her inne.

Men...
Jeg vil faktisk oppfordre deg til å gi beskjed til foreldrene til de du kjenner om at ungen deres driver på med dette.
Jeg syns farene ved sniffing er så alvorlige at jeg mener det er verdt det. Det går nesten ikke et eneste år uten en avisartikkel om en eller annen stakkars jævel som har konket ut på grunn av idiotisk utprøving med løsemidler eller gass.

Dette gjelder først og fremst når det er snakk om barn helt nede i 12-årsalderen. Kan godt være at en 16-åring gir faen i hva foreldrene sier, men de aller fleste 12-åringer vil gi seg med dette hvis misbruket deres rulles opp...
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det er vel opp til butikkene selv hvorvidt dem vil håndheve dette?
Vis hele sitatet...
Jepp, rimi gir blanke (hvertfall den her borte), men på Meny har jeg faktisk blitt spurt om legg. Rema 1000 tror jeg også at de har en "14 års aldersgrense" for no tull spør du meg.
Jeg blir nesten aldri spurt om legg når jeg handler kaffe
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Franks Vis innlegg
Greia med at de ruser seg på glade er jo for det de ikke vet at det er så farlig.

Når det snakk om en vanlig gass du får kjøpt i butikken så er det ikke alltid så lett å tenke seg at det kan være mye værre en narkotiske stoffer, for det narkotiske stoffer er jo så hælvetes ille og værdens undergang, da kan vel ikke en lovlig gass være det?
Vis hele sitatet...
Det bare backer opp uttrykket "Ung og dum".
Er som og tro at det er farligere og drikke hjemmebrent enn diesel.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det er vel opp til butikkene selv hvorvidt dem vil håndheve dette?
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Det er ingen lovgitt aldersgrense på disse drikkene, selv om det kanskje kan argumenteres at det burde være det.
Sitat av Up Vis innlegg
Det bare backer opp uttrykket "Ung og dum".
Er som og tro at det er farligere og drikke hjemmebrent enn diesel.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å være dum, det er snakk om å ikke ha nok kunnskap og fått kunnskap på en litt feil måte.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hei

Jeg vet at jeg er en bitter gammel faen. I tillegg er jeg lærer, hatobjekt nummer en for mange av kidsa her inne.

Men...
Jeg vil faktisk oppfordre deg til å gi beskjed til foreldrene til de du kjenner om at ungen deres driver på med dette.
Jeg syns farene ved sniffing er så alvorlige at jeg mener det er verdt det. Det går nesten ikke et eneste år uten en avisartikkel om en eller annen stakkars jævel som har konket ut på grunn av idiotisk utprøving med løsemidler eller gass.

Dette gjelder først og fremst når det er snakk om barn helt nede i 12-årsalderen. Kan godt være at en 16-åring gir faen i hva foreldrene sier, men de aller fleste 12-åringer vil gi seg med dette hvis misbruket deres rulles opp...
Vis hele sitatet...

Da blir du tatt for en ''tyster'' og ingen liker tystere i de miljøene.
Så lenge nysjerrighet ligger til grunn for vår eksistens så kommer dette aldri til og ta slutt.
Det kan bedres med korrekt og objektiv informasjon om rusmidler, løsemidler, hva det nå skulle være fra sent barneskole stadie. Få litt vett i folk på en helt annen måte enn det gjøres idag.

Barn og ungdom forsåvidt godt voksne mennesker elsker jo og utforske nysjerrigheten sin, står det IKKE gå inn på en dør vil de fleste bli veldig klåfingra å faktisk går inn denne døren. Sånn er mennesker, forsåvidt en bra egenskap også.

Vi får vel en 16 års grense på disse stoffene etterhvert, eneste måte staten dealer med problemene sine. Forbud
Sitat av Cyan Vis innlegg
"14 års aldersgrense" for no tull spør du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det var noe tull da jeg var 12 år jeg også.
Sist endret av drittunge; 19. oktober 2009 kl. 18:01.
F.eks var ikke så lenge siden en hendelse der noen dæva ellerno som rusa seg på valnøtt, og det var fritt i avisa, og kidsa på 10 år kunne lett google det opp og funnet opp hvordan man gjør det. BTw man kan ruse seg på så masse rart at det nytter egentlig ikke å forby eller sette aldersgrense på dospray f.eks. For hvis det var aldersgrense " Så ville det vært HIPP og fuckings ruse seg på glade:P "
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er 14 års aldergrense på Burn / Urge Intenze osv.
Ble spørt om jeg hadde legg her en dag, faen jeg blei flau!
Vis hele sitatet...
Om du blir flau av å vise legitimasjon kan du belage deg på å være flau i ganske lang tid framover. Du må nemlig vise legitimasjon titt og ofte
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da blir du tatt for en ''tyster'' og ingen liker tystere i de miljøene.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke brydd meg mye om en gjeng 12 åringer hadde sett på meg som en tyster, ikke 15,16,17 åringer for den saks skyld.
Hadde vel egentlig ikke brydd meg om jeg ble sett på som tyster av kammeraten min heller hvis det var måten å redde livet hans på.

Men her er det snakk om småunger.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 18:06.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da blir du tatt for en ''tyster'' og ingen liker tystere i de miljøene.
Vis hele sitatet...
Det er da irrelevant så lenge dette faktisk handler om livene til venner og bekjente. De kommer uansett til å være deg evig takknemlig når det en dag går opp for dem hvor alvorlig situasjon de egentlig befant seg i.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da blir du tatt for en ''tyster'' og ingen liker tystere i de miljøene.
Vis hele sitatet...
Tror nok det er litt forskjell på dette miljøet her enn de miljøene hvor misbrukerne faktisk har hår på tissen.

Hadde det gjort deg noe å bli kalt tyster en periode hvis du visste det gjorde at vedkommende sluttet med dumskapen?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Om du blir flau av å vise legitimasjon kan du belage deg på å være flau i ganske lang tid framover. Du må nemlig vise legitimasjon titt og ofte
Vis hele sitatet...
Blei flau fordi jeg er jo langt over 14.

Sitat av Butchern Vis innlegg
Tror nok det er litt forskjell på dette miljøet her enn de miljøene hvor misbrukerne faktisk har hår på tissen.

Hadde det gjort deg noe å bli kalt tyster en periode hvis du visste det gjorde at vedkommende sluttet med dumskapen?
Vis hele sitatet...
Joda. Men de lærer jo fra filmer og de større gutta.
Tystere skal få juling og hates osv.
Sist endret av Rallo Tubbs; 19. oktober 2009 kl. 18:10.
snakket vi ikke om dette her for det geir sa at du burde tyste da?
Er ikke så vanskelig å tolke det som at du forsvarer deg for å ikke tyste da!

Men om det er sånn du mente det, så ble det hele litt mere forståelig
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 18:35.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, folk har ruset seg i uminnelige tider, og her i Norge har vi hatt sniffing og gass-innhalering i flere tiår.

Fortell dem at de risikerer å dø eller pådra seg alvorlige hjerneskader. Forklar at gassen de innhalerer tar oksygenets plass i blodet, hvilket kan føre til at hjernen ikke får nok luft, og vedkommende får skader på hjernen, som i verste fall ender med døden.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at naive ungdommer driter i hvor farlig forskjellige rusmiddler er så lenge de har det gøy. Trust me, jeg var en slik type før, sniffet mye gass og ga faen, til jeg ble psykotisk og sikkert påførte meg ukjente hjerneskader.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Nå har det seg slik at naive ungdommer driter i hvor farlig forskjellige rusmiddler er så lenge de har det gøy. Trust me, jeg var en slik type før, sniffet mye gass og ga faen, til jeg ble psykotisk og sikkert påførte meg ukjente hjerneskader.
Vis hele sitatet...
mener du at du gikk med på å spille russisk rulett med livet ditt?
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 18:38.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
F.eks var ikke så lenge siden en hendelse der noen dæva ellerno som rusa seg på valnøtt, og det var fritt i avisa, og kidsa på 10 år kunne lett google det opp og funnet opp hvordan man gjør det. BTw man kan ruse seg på så masse rart at det nytter egentlig ikke å forby eller sette aldersgrense på dospray f.eks. For hvis det var aldersgrense " Så ville det vært HIPP og fuckings ruse seg på glade:P "
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke er muskat du mener?
Hva blir det neste ? ruse seg på co2 fra brusen ?
Sitat av Franks Vis innlegg
mener du at du gikk med på å spille russisk rulett med livet ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg ble foret med feilinformasjon om at alle rusmiddler er farlige, så i mine øyner var tynnigsmiddler like farlig som alle andre stoffer.
Sitat av Franks Vis innlegg
Hva blir det neste ? ruse seg på co2 fra brusen ?
Vis hele sitatet...
*ristetristeriste SNIFFSNIFF*

Hadde en halvdårlig kompis som satt i min garasje og sniffa bensin når jeg ikke var hjemme, pappa tok han på fersken, og da blei det liv i leiren.

Videre er det en vandriehistorie herfra om han som satt på et offentlig toalett og sniffet lightergass, og blei veldig brått røyksugen, hva som skjedde kan man vel tenke seg til
Såpass ja
Hvordan håndterte foreldrene til ''kompisen'' din dette da?

Og hva gjorde faren din?
Sitat av Franks Vis innlegg
Hva blir det neste ? ruse seg på co2 fra brusen ?
Vis hele sitatet...
Har et par kompiser som sier "det er jævli digg å "inhalere" kullsyren" også setter de igang og riste og sniffe :P ser jævli dumt ut og er jo helt hull i hodet :P
Hvis du puster inn "dampen" fra en nyåpna cola kiler det litt i halsen, men kan ikke akkurat si at man får noe skikkelig rus av det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det går an og ruse seg på CO2 fra kola. På samme måte som det meste som fortrenger oksygenet.
Sitat av Franks Vis innlegg
Det er ikke snakk om å være dum, det er snakk om å ikke ha nok kunnskap og fått kunnskap på en litt feil måte.
Vis hele sitatet...
Vell uttrykket ung og dum refererer ikke bokstavelig talt på inteligensen til de som er unge, men faktisk på klokskap og kunnskap og erfaringer, noe unge som regel ikke har fått sammlet så mye av opp gjennom de få årene de har levd.
Så ja bokstavelig sett så blir det feil og si det sånn, men utrykket ung og dum har rett og slett bedre flyt en "Ung og kunnskapsløs/uklok/uerfaren".
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da blir du tatt for en ''tyster'' og ingen liker tystere i de miljøene.
Vis hele sitatet...
Jeg tørr påstå at en tyster er bedre enn en død 12-åring.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Såpass ja
Hvordan håndterte foreldrene til ''kompisen'' din dette da?

Og hva gjorde faren din?
Vis hele sitatet...
Foreldrene hans er ikke av typen som bryr seg alt for mye, så dette vet jeg lite om.

Faren min klikka, fordi en ukjent kid satt i garasjen hans og sniffa besin og ventet på sønnen hans. Så han ble skjelt ut til de grader og fikk streng beskjed om å aldri vise seg her igjen.

Nydelig reaksjon etter min mening.
På skolen senere nærmest skrøt han av hvordan han blei busta... Har ikke snakket med han siden, og dette er 3 år siden

vil legge til ang snakk om å være tyster:
hvor lett hadde det vært om du selv var 13 år, råkul og ikke var så opplyst rundt skadevirkningene?
Eller om du var den litt utestengte/mobbeoffer ( whatever du var som liten) ville du likt å bli sett på med hat pga. Du tyster?
Det er selvfølgelig lett å si på et forum at dagens kids bør gjøre ditt og datt uten å sette seg i deres situasjon,
Sist endret av otimate; 20. oktober 2009 kl. 00:04. Grunn: Asdasd
Litt offtopic kanskje, men står på burn etc at det er 14 års aldersgrense. (Kanskje eksakt med de ordene, men noe lignende).

Trodde det skulle bli aldersgrense på formfett osv jeg?
Det står "anbefales ikke for barn under 14 år".
En aldersgrense på formfett er for meg helt bak mål. Det er foreldres oppgave å sørge for at barna ikke driver med så til de grader idiotiske aktiviteter. Samtidig har butikkansatte lov til å nekte salg av varer uavhengig av aldersgrenser og slikt, så om noen smågutter åpenbart skal ha formfett til å ruse seg på så har butikkansatte i mine øyne en plikt til å sørge for at de ikke får kjøpt noe.
I følge en annen bruker her så står det at det er anbefalt aldersgrense, så "noe lignende" er nok det

Det skulle vel det?
Det er ikke formfett det er snakk om men glade spray og andre helt tullete ting..

Obs, ulldott var før meg.
Sist endret av Franks; 20. oktober 2009 kl. 01:30.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Franks Vis innlegg
Det skulle vel det?
Det er ikke formfett det er snakk om men glade spray og andre helt tullete ting..
Vis hele sitatet...
Formfett er en av de andre helt tullete tingene, og kanskje den mest utbredte.