Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2085
Lurer på om politiet faktisk gir ut bøter om man har resept på medisinene, men ikke har med eska?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke vært i den situasjonen men etter boka kan de gi bot og jeg vil tro de gjør det hvis ikke hadde alle sagt de hadde resept, men så får man heller klage på bota med kopi av resepten senere.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde koffeintabletter i lomma, ble ransaket på stedet og sendt til isolasjon i 3+ timer pga. oppga ikke personalia. Kom ned på stasjonen ca. en måned senere og lurte på om de hadde fått testa pillene enda, de sa "nei, men vent et øyeblikk", blir så ransaket og holdt inntil de var ferdig med å ransake leiligheten min. Tror ca. 10 dager senere var resultatene ferdig, de fant ut at det ikke var noe ulovlig i pillene, bare koffein, dog fant de noe Modafinil hjemme hos meg men det endte opp med påtaleunnlatelse.
Det er vel bare å logge seg inn via helsenorge og vise politiet resepten så skulle vel det være grei skuring.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk som svar at det har faen ikke noe å si hva som er i pillene så lenge de ikke er oppbevart i original embalasje, dog hadde jeg koffeinpillene i mylarposen de kom i, men etiketten hadde gått av etter ca. et år, kjøpte bulk så det tar flere år før jeg får knasket i meg så mange
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde koffeintabletter i lomma, ble ransaket på stedet og sendt til isolasjon i 3+ timer pga. oppga ikke personalia. Kom ned på stasjonen ca. en måned senere og lurte på om de hadde fått testa pillene enda, de sa "nei, men vent et øyeblikk", blir så ransaket og holdt inntil de var ferdig med å ransake leiligheten min. Tror ca. 10 dager senere var resultatene ferdig, de fant ut at det ikke var noe ulovlig i pillene, bare koffein, dog fant de noe Modafinil hjemme hos meg men det endte opp med påtaleunnlatelse.
Vis hele sitatet...
Dette er en historie jeg er sikker på at advokat Dagfinn Hessen Paust eller jusprofessor Hans F. Marthinussen hadde vært interessert i å høre om.

Gitt situasjonen vi er i mtp. rusreform, begynner det også å bli avdekket en del lovbrudd fra politiets side. Det er viktig at dette kommer ut i lyset, da spesielt rus(mis)brukere rent demografisk består av mennesker som enten ikke har ressurser eller kapasitet til å følge opp lovbrudd fra politiets side, eller som av andre årsaker ønsker å bli ferdig med saken så fort og skånsomt som mulig (slippe at politi kontakter arbeidsgiver, trussel om razzia i borettslaget ditt etc.).

Du har herved en vennlig oppfordring til å dele historien din, gjerne på twitter og gjerne til en av personene nevnt ovenfor :-)
Det betyr vel at dosett er ulovlig?
Nei det står ingen plass at at man er pålagt å ha med eske med navn. Dette tema har vært opp før, og jeg sier igjen. Nei det finnes neppe noen lovhjemmel for å kreve det, for da måtte vel både pakningsvedlegget opplyst om viktigheten av å bringe med seg hele forpakningen inkludert selve esken, også måtte nok både fastelegen og apotek informert om det samme.

Skulle noen oppleve å få bot for piller de faktisk har resept på må rådet bli å nekte å vedta boten/forelegget og sakens gang utfolde seg. Det vil jo være helt meningsløst om en feks pasienter med kronisk panikkangst, eller de med epilepsi måtte drasse på en hel eske medisiner straks de beveger seg utomhus.

Legg vekk knarknoia'n og pust helt rolig. Har du resept har du lov. Blir det spørsmål så kan du uansett dokumentere at du ikke gjør noe ulovlig. Blir du taua så slippes du jo ut etterhvert.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det står ingen plass at at man er pålagt å ha med eske med navn. Dette tema har vært opp før, og jeg sier igjen. Nei det finnes neppe noen lovhjemmel for å kreve det, for da måtte vel både pakningsvedlegget opplyst om viktigheten av å bringe med seg hele forpakningen inkludert selve esken, også måtte nok både fastelegen og apotek informert om det samme.

Skulle noen oppleve å få bot for piller de faktisk har resept på må rådet bli å nekte å vedta boten/forelegget og sakens gang utfolde seg. Det vil jo være helt meningsløst om en feks pasienter med kronisk panikkangst, eller de med epilepsi måtte drasse på en hel eske medisiner straks de beveger seg utomhus.

Legg vekk knarknoia'n og pust helt rolig. Har du resept har du lov. Blir det spørsmål så kan du uansett dokumentere at du ikke gjør noe ulovlig. Blir du taua så slippes du jo ut etterhvert.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var en selvskreven (uskreven) regel? Vet hvertfall at de kan ta fra deg medisinene på flyplass (og det står et eller annet sted at man skal ha med original emballasje på flyreiser) , på psykiatrisk avdeling innleggelse og på sykehus om du medbringer uten eske som beviser det er foreskrevet til deg.

Kan ikke helt se for meg at politiet godtar løse piller som er ulovlig uten resept. "Har resept hjemme" er like dårlig unnskyldning som "hunden spiste leksene mine".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg trodde det var en selvskreven (uskreven) regel? Vet hvertfall at de kan ta fra deg medisinene på flyplass (og det står et eller annet sted at man skal ha med original emballasje på flyreiser) , på psykiatrisk avdeling innleggelse og på sykehus om du medbringer uten eske som beviser det er foreskrevet til deg.

Kan ikke helt se for meg at politiet godtar løse piller som er ulovlig uten resept. "Har resept hjemme" er like dårlig unnskyldning som "hunden spiste leksene mine".
Vis hele sitatet...
Slutt med den noian. Det er superenkelt å sjekke opp og du kan dokumentere reseptene din via mobil om snuten slår seg vrang.

Det der er narkistankegang etter for mye fyring eller dager på pepper.

Har heller aldri med originalesker når jeg reiser utenlands. For enkelhetsskyld så er medisiner i dosett, og jeg har med et skriv fra fastlegen på hvilke medisiner jeg står på. Null stress.
Sist endret av _abc_; 4. mars 2021 kl. 16:22.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Slutt med den noian. Det er superenkelt å sjekke opp og du kan dokumentere reseptene din via mobil om snuten slår seg vrang.

Det der er narkistankegang etter for mye fyring eller dager på pepper.

Har heller aldri med originalesker når jeg reiser utenlands. For enkelhetsskyld så er medisiner i dosett, og jeg har med et skriv fra fastlegen på hvilke medisiner jeg står på. Null stress.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noia. Går ikke rundt med piller på meg til vanlig og det er ikke jeg som har lagd tråden. Ingen trenger å ha noia selvom de går rundt med piller på seg for det er jo ikke sånn at snuten sjekker lommene og sekken til alle på gata men spørsmålet til ts var om man kunne få bot om man ble tatt med ulovlige piller og svaret er ja.

At du tar med skriv fra fastlegen din på reiser blir det samme som emballasjen som dokumenterer at du har de lovlig på resept. Mange kan ikke logge inn på helsenorge men som jeg skrev lenger opp i tråden er det bare å sende kopi av resept i etterkant om man får bot og klager på bota. Samme som med bussbillett bot hvis man glemte månedskortet hjemme
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier seg selv at snuten ikke bare "åja okei daså" til alle de oppdager går rundt med løse ulovlige piller på seg bare fordi de hevder de har resept. Kan det ikke bevises der og da kan man få bot og beviser man i ettertid annullerer de vel bota problem løst
At du tar med skriv fra fastlegen din på reiser blir det samme som emballasjen som dokumenterer at du har de lovlig på resept. Mange kan ikke logge inn på helsenorge men som jeg skrev lenger opp i tråden er det bare å sende kopi av resept i etterkant om man får bot og klager på bota. Samme som med bussbillett bot hvis man glemte månedskortet hjemme
Vis hele sitatet...
Det er et slags "fellesdokument" som mange land benytter for medisiner når en krysser landegrenser. Og den er signert og stemplet av legen din slik at du ikke skal snike inn noe illegalt. Og det står beskrevet ganske greit åssen dette virker.

For forflytning innenlands så kreves det ingen dokumentasjon. Om snuten ikke tror deg så er det vel snuten som skal bevise at du er kriminell? Om du ikke er rasshøl og snakker på en ordentlig måte og forklarer hvilke piller du har på deg og hvorfor feks med å nevne diagnoser og navnet på fastlegen så kan jo snuten fint bare etterforske selv om de ikke godtar at du viser dem resepten på mobilen.

Skulle du få et forelegg i posten, vel har du resept så har du ikke gjort noe galt. Og da skal du heller ikke betale boten/forelegget .

Om noen mot formodning kan vise til rettskraftige dommer eller tolkninger som tilsier at jeg tar helt feil så skal jeg gjerne beklage. Men jeg kan ikke finne noe info om at folk er pliktige til å ha med seg hele pilleesken. Så da velger eg å tro at dette er en sak der noen overtenker konsekvenser.

Om du er bekymret så ta med deg den jævla pilleeska. Om ikke lar du være. Ingen blir dømt for å bruke reseptmedisiner.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sier seg selv at snuten ikke bare "åja okei daså" til alle de oppdager går rundt med løse ulovlige piller på seg bare fordi de hevder de har resept. Kan det ikke bevises der og da kan man få bot og beviser man i ettertid annullerer de vel bota problem løst
Vis hele sitatet...
Men for de aller fleste så kan det jo bevises helt enkelt via mobil. Eller en telefon til fastlegen. Eller ved å tilby snuten at du blir kjørt hjem så kan de få se pilleesken.
Sist endret av _abc_; 4. mars 2021 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.