Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2621
Har sitt litt rundt på forum at folk som tar 5-10mg diazer i et par måneder må trappe ned osv, det skjønner jeg. Spørsmålet mitt er bare at hvis du tar 2-3 10mg blåe valium på en kjedelig lørdagskvell, eller en dag du har hangover, tror du at det blir avhenighetskapende? Siden det går 1-4 uker mellom ver gang du tar. Vet at det varierer fra person til person, men noen som har erfaring her? Syns spesielt at valium er helt magisk når man har hangover.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husker vi hadde en tråd her om hvor ofte man kunne ta det.
Da var det en som sa 'en gang i måneden' og det synes jeg er en grei regel.
Anonym bruker
"Ulykkelig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, men det er vanskelig å holde seg til 1-2 blå bare EN lørdags kveld i mnd, plutselig er det hver helg, så søndagen, mandagen osv osv.

Men går helt "fint" og ta 1-2 blå en kveld, ikke ta det på 2-3 uker, så ta igjen, om du klarer det.
Sitat av Honkydonky Vis innlegg
Har sitt litt rundt på forum at folk som tar 5-10mg diazer i et par måneder må trappe ned osv, det skjønner jeg. Spørsmålet mitt er bare at hvis du tar 2-3 10mg blåe valium på en kjedelig lørdagskvell, eller en dag du har hangover, tror du at det blir avhenighetskapende? Siden det går 1-4 uker mellom ver gang du tar. Vet at det varierer fra person til person, men noen som har erfaring her? Syns spesielt at valium er helt magisk når man har hangover.
Vis hele sitatet...
Jeg testet det en liten periode, men det var ikke noe som passet for meg.

Grunnen til det var at jeg følte meg forferdelig aggressiv, nedfor osv. dagen etter forsøk på rekreasjonell valiumbruk.

Dette i seg selv var fristende å bruke som grunnlag for å ta en valium dagen etterpå også - 《Bare for å roe seg litt》 eller for 《å ha noe å sove på》 så her var det bare å gi seg mens leken var god.
Sitat av Honkydonky Vis innlegg
Har sitt litt rundt på forum at folk som tar 5-10mg diazer i et par måneder må trappe ned osv, det skjønner jeg. Spørsmålet mitt er bare at hvis du tar 2-3 10mg blåe valium på en kjedelig lørdagskvell, eller en dag du har hangover, tror du at det blir avhenighetskapende? Siden det går 1-4 uker mellom ver gang du tar. Vet at det varierer fra person til person, men noen som har erfaring her? Syns spesielt at valium er helt magisk når man har hangover.
Vis hele sitatet...
Det skal gå fint det så lenge du klarer å holde deg til regelen din. Altså det er ikke fysisk avhengighet du skal være redd for i første omgang, det er den lysten man får til å ta mer, den har en magisk måte å lure deg på noen ganger, nesten som man ikke merker hvor ofte det blir til slutt fordi at de dagene som du ikke har noe å kose deg på virker så utrolig lange mens de dagene du koser deg er over på ett øyeblikk. Altså det kjennes ut som det er så utrolig lengesiden sist, mens realiteten er at det kanskje ikke er mer enn noen få dager siden, så det er viktig å ha viljestyrke og holde styr på når man faktisk brukte ett såpass avhengighetsskapende stoff sist.

Benzo er ikke min kopp med te for å si det slik, og jeg har derfor ingen erfaring med å bruke akkurat dem noe særlig ofte. Hos meg så blir dem for det meste brukt en sjelden gang om jeg har en heidundrende fyllesyke eller en sjelden gang i kombinasjon med andre stoffer.
Jeg har derimot en del erfaring med stoffer som f.eks opiater og ghb, altså stoffer som er minst like avhengighetsskapende om ikke mer. Det jeg merker er at jeg kan gå månedsvis uten å ta dem, men så tar jeg det en helg så er jeg inne i en sirkel der jeg kan finne på å ta den vær helg over ganske lange perioder. Jeg har også lagt merke til at jeg går med en sterk lyst til å ta stoffer i flere dager før det gir seg etter en runde med opiater. Det er da utrolig viktig og ikke gi etter til den lysten, bryter du den reglen så er det fare for at treskelen blir lavere og lavere til du til slutt sitter i saksa.

Det som er nøkkelen er nok viljestyrke og kontroll. Å vite det at det går til helvetet om man bare bruker å bruker. Ta pauser fra å ruse seg i helgene over lenger tid innimellom for å ikke venne seg til at man må ha rusmidler vær eneste helg for å kose seg. Det blir fort en stygg uvane selv om man klarer å ikke bruke i ukene. Dette er ingen fasit svar og er kun sånn jeg føler det. Gjør som folk flest gjør med alkohol, ikke bruk flere dager på rad og bruk for det meste i helgene og spesielle anledninger så går det nok helt fint
At du synes det er "helt magisk" mener jeg er et KLART varselsignal om at du burde trå varsomt og at du kan være disponert for å havne i avhengiget. Valium er ofte forløperen på et langvarig pilleforbruk du helst vil være foruten.

For mange tunge benzobrukere begynte det ofte med sobril/valium en gang i nøden, men en gang i uka blir fort til to ganger om dagen ganger og forbruket vil bare eskalere noe som kan føre til at du må du ty til sterkere saker for å få tilsvarende effekt.

Men det vil også ta slutt en dag, for da må du til slutta 3-tre rivotriler bare for å slippe abstinensene men godfølelsen du tidligere hadde uteblir. De dagene du ikke tar vil også angsten være mange ganger forsterket enn utgangspunktet ditt var.

Jeg sliter fortsatt av ettervirkninger etter misbruk av rivotril og andre benzoer til tross for at det er 2 år siden jeg kutta dritten ut. (Verre enn amf/meth abstinenser etter mitt syn).

Ingen må på ingen måte bagatellisere det potensielle skadeomfanget av langtidvarig bruk av benzoer.
I mine yngre dager når jeg var fasinert av rusmidler, så var unskyldningen at valium eller andre typer benzo i helgene var bedre for kroppen enn alkohol. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kunne og ruse meg på en smart måte. Regelen jeg hadde var maks en av dagene i uken, enten det var fredag eller lørdag. Problemet er at den valiummen fucker totalt med hjernens naturlige kjemi. Lang halveringstid gjør at man kan føle seg ekstra vel dagen etterpå, og noen ganger dagen etter der igjenn. Plutselig ut av det blå står man der i en butikk kø rammet av akutt panikk angst, selv om man alldrig før har hatt noen nevneverdige problemer med psyken. Det er da den onde sirkelen lett kommer snikende på. Det beste er og holde seg langt unna benzo, det er det nærmeste jeg selv har vært av og nesten bli narkoman.
Sist endret av pipestilk; 5. september 2018 kl. 09:19.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uten tvil avhengighetsskapende ja
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan jeg spørre om hva dere synes er så herlig med denne rusen? Har prøvd noen forskjellige benzodiasepiner før, og jeg synes alltid at det er ganske kjedelig. Følelseslivet mitt blir flatere, og jeg får derfor mindre ut av både musikk, litteratur, film og naturopplevelser. Og da er det liksom ikke noe annet å gjøre enn å vente på at det klinger ut..

At det kan ta brodden av en fyllekule, skjønner jeg kan være behagelig, og det å sovne fort og problemfritt er jo alltid godt, men det er altså ikke det jeg lurer på nå.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer ganske enkelt på; hvorfor skal du på død og liv "kose" deg med litt valium i helgene? Har man et problem mentalt eller fysisk som gjør at valium kan være til hjelp så er det innafor. Men valium er ikke noe man koser seg med helt ut av det blå. Ikke lek med det drittet der om du har lyst til å beholde huet ditt. Man kan seriøst bli skada liksom.

Mvh pillemisbruker
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg spørre om hva dere synes er så herlig med denne rusen? Har prøvd noen forskjellige benzodiasepiner før, og jeg synes alltid at det er ganske kjedelig. Følelseslivet mitt blir flatere, og jeg får derfor mindre ut av både musikk, litteratur, film og naturopplevelser. Og da er det liksom ikke noe annet å gjøre enn å vente på at det klinger ut..

At det kan ta brodden av en fyllekule, skjønner jeg kan være behagelig, og det å sovne fort og problemfritt er jo alltid godt, men det er altså ikke det jeg lurer på nå.
Vis hele sitatet...
Sånn får jeg det også, men folk er tydeligvis forskjellige og ting fungerer ikke likt på alle. Det kan jo også spekuleres i om de som får en kognitiv euforia av benzoer muligens har mer angst enn en vanlig person.
Problemet er at du vil føle deg verre dagen derpå fordi det gir rebound effekt og øker angsten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke lek med det drittet der om du har lyst til å beholde huet ditt. Man kan seriøst bli skada liksom.
Vis hele sitatet...
Ett spørsmål til alle som mener sporadisk bruk av disse stoffene her er så skadelig, kan jeg få spørre nøyaktig hva som er så skadelig med ett sporadisk og kontrollert bruk av dette er? Jeg har sett folk gå ganske vest selv med disse stoffene, men alle dem har tilfelles at bruken ikke har vært sporadisk ei heller kontrollert.

Jeg kan ikke forstå hvorfor 20 - 30mg diazepam skal være så mye mer skadelig enn 6 halvlitere en sjelden gang da f.eks alkohol regnes som å være mye mer skadelig for kropp og sinn på så og si alle mulige måter? Jeg ser nå bort fra blackout effekten benzoer er notoriske for da jeg snakker om ett kontrollert forhold, selv om den effekten kan sammenlignes med en alt for fuktig tur på byen, som heller ikke trenger å ende så godt.



Sitat av Zezima Vis innlegg
Problemet er at du vil føle deg verre dagen derpå fordi det gir rebound effekt og øker angsten.
Vis hele sitatet...
Rebound anxiety - Rebound anxiety is a commonly observed effect with anxiety relieving substances like benzodiazepines. It typically corresponds to the total duration spent under the substance's influence along with the total amount consumed in a given period, an effect which can easily lend itself to cycles of dependence and addiction.
Vis hele sitatet...
Akkurat som med alkohol det.
Sist endret av Alge; 5. september 2018 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta valium kun i helgene for å eliminere hangover etter en dag på fylla er jævlig deilig det.

Men det er som å pisse i buksa.

Hold deg langt unna valium. Ser du snakker om blåvalium og det er shady.
Om du vil ha aksept for å ta det, så får du ikke det. Det er ikke bra for deg selvom du tar det 1 gang i uka. Det er for eksempel bedre å spise en ordentlig frokost og gå en tur 1 times tid dagen etter alkohol for å nogenlunde normalisere seg. Hjernen din har ikke godt av kjemikalier etter en natt på fylla. Den trenger å restituere seg, og tro det eller ei, men det gjør den ikke av å bli fylt opp av "blåvalium" dagen derpå uansett hvor herlig det måtte føles.
Sist endret av Valadar; 5. september 2018 kl. 21:14.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Ett spørsmål til alle som mener sporadisk bruk av disse stoffene her er så skadelig, kan jeg få spørre nøyaktig hva som er så skadelig med ett sporadisk og kontrollert bruk av dette er? Jeg har sett folk gå ganske vest selv med disse stoffene, men alle dem har tilfelles at bruken ikke har vært sporadisk ei heller kontrollert.

Jeg kan ikke forstå hvorfor 20 - 30mg diazepam skal være så mye mer skadelig enn 6 halvlitere en sjelden gang da f.eks alkohol regnes som å være mye mer skadelig for kropp og sinn på så og si alle mulige måter? Jeg ser nå bort fra blackout effekten benzoer er notoriske for da jeg snakker om ett kontrollert forhold, selv om den effekten kan sammenlignes med en alt for fuktig tur på byen, som heller ikke trenger å ende så godt.







Akkurat som med alkohol det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor folk hele tiden absolutt må sammenligne diverse stoffer med alkohol. Selv om avhengighet/virkelighetsflukt kommer av forskjellige grunner uansett rusmiddel det manifesterer seg i, er det (for mange) mye lettere å bli avhengig av piller enn hva det er å bli avhengig av alkohol. Terskelen er lavere for å hive i seg ei pille eller to midt på dagen for å redusere stress eller for å roe nervene før sosiale situasjoner, enn det er å plutselig havne utpå mandagsfylla før et møte på jobb eller en presentasjon på skolen (eller en hvilken som helst annen pirrende situasjon) som man gruer seg til. De aller fleste i Norge er også vokst opp med alkohol, og man vet når man burde legge flaska på hylla etter en hard helg og lignende. Det samme forholdet har de aller fleste dog ikke til benzo her i landet. Det kan ta deg med storm, før du veit det knasker du benzo bare for å klare å komme deg ut døra og bort til butikken.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk hele tiden absolutt må sammenligne diverse stoffer med alkohol. Selv om avhengighet/virkelighetsflukt kommer av forskjellige grunner uansett rusmiddel det manifesterer seg i, er det (for mange) mye lettere å bli avhengig av piller enn hva det er å bli avhengig av alkohol. Terskelen er lavere for å hive i seg ei pille eller to midt på dagen for å redusere stress eller for å roe nervene før sosiale situasjoner, enn det er å plutselig havne utpå mandagsfylla før et møte på jobb eller en presentasjon på skolen (eller en hvilken som helst annen pirrende situasjon) som man gruer seg til. De aller fleste i Norge er også vokst opp med alkohol, og man vet når man burde legge flaska på hylla etter en hard helg og lignende. Det samme forholdet har de aller fleste dog ikke til benzo her i landet. Det kan ta deg med storm, før du veit det knasker du benzo bare for å klare å komme deg ut døra og bort til butikken.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det, jeg sammenligner andre stoffer med alkohol fordi det vet folk flest hvordan fungerer fordi det er lovlig så de fleste har prøvd det eller har ett vist forhold til det. Folk tror liksom ikke at alkohol kan sammenlignes med andre rusmidler i det hele tatt, men det kan det så absolutt! fordi alkohol i mange tilfeller er ett mye sterkere stoff enn mange av de stoffene som er klassifisert som narkotika eller legemidler. De som ikke ser det mangler kunnskap rundt temaet spør du meg.

Det med at det er lettere å ta noen piller midt på dagen enn å havne på fylla burde ikke være ett problem for dem som driver med dette. Vist du ikke klarer å la pillene være i hverdagen så er disse stoffene noe du burde ligge langt langt unna og det samme med alkohol! Det handler om å vite hva konsekvensene av det du driver med kan være, det er sannsynlig derfor de fleste ikke drikke vær dag, fordi de har hatt ett forhold til det hele livet og vet bare det at man ikke kan drikke vær dag, hvorfor i h skal ikke folk kunne ha dette forholdet til andre stoffer? Det gir ingen mening i midt hode at alkohol er noe man på magisk vis skal kunne regulere selv, men andre stoffer ikke..

Alkohol og benzoer fungerer ganske likt oppi hjernen da begge fungerer på GABA systemet. Det merker man også når man er ruset på alkohol eller benzo, de har en god del likheter.

Det er nok lettere å bli hekta på benzo enn alkohol, men om man behandler stoffet med den respekten stoffet krever, så skal det ikke være noe i vegen for å kunne bruke dem etter min mening
Skjer ikke at du ikke lar deg friste til å ta oftere og oftere når du gjør det såpass ofte som hver helg, så ja det er avhengighetsskapende
Wow takk for svar! Forventet ikke så mye respons! Jeg er fult klar over at man kan FORT bli avhengige av disse type medikamentene! Men heldighvis er jeg ikke en person som har tilgang mye av dette, men når jeg har så tar jeg enkelt og greit for og slappe av litt mer enn vanlig! For og si det sånn, jeg har respekt overfor benzoer, tar ingenting utenom det. Men ser her at folk er VELDIG forskjellige.
Sitat av Alge Vis innlegg
Ett spørsmål til alle som mener sporadisk bruk av disse stoffene her er så skadelig, kan jeg få spørre nøyaktig hva som er så skadelig med ett sporadisk og kontrollert bruk av dette er? Jeg har sett folk gå ganske vest selv med disse stoffene, men alle dem har tilfelles at bruken ikke har vært sporadisk ei heller kontrollert.

Jeg kan ikke forstå hvorfor 20 - 30mg diazepam skal være så mye mer skadelig enn 6 halvlitere en sjelden gang da f.eks alkohol regnes som å være mye mer skadelig for kropp og sinn på så og si alle mulige måter? Jeg ser nå bort fra blackout effekten benzoer er notoriske for da jeg snakker om ett kontrollert forhold, selv om den effekten kan sammenlignes med en alt for fuktig tur på byen, som heller ikke trenger å ende så godt.







Akkurat som med alkohol det.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke direkte skadelig... Problemet med benzo er jo at det er skikkelig vanedannende, og lett å misbruke. Og har man spist dette i noen år, er det ett helvette å komme seg ut av.
Det er derfor de fleste leger gir det i korte opphold. På Nhi, står det at folk som bruker det over 3 regelmessig over 3 mnd får problemer med å slutte.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...nzodiazepiner/

Jeg mener at viss man er avhengig av ett stoff vil jeg si at det er skadelig for deg.

Og å kombinere det med andre stoffer kan være ekstremt farlig.
Sist endret av kimmy9gga; 7. september 2018 kl. 23:51.