Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3667
Learning by doing
Undef's Avatar
Dette har jeg lurt litt på og kanskje vi hadde fått svar på ting vi lurer på innen vitenskap.

Hva om vi hadde tatt nyfødte mennesker, plassert dem i en egen verden uten andre mennesker og latt dem vokse opp helt uavhengig oss "mennesker".
Det eneste de hadde fått var mat og drikke.

- Hva hadde skjedd med menneskene?
- Hadde de trodd på noe spirituelt?
- Ville de blitt som dyr?
- Hvordan ville de overlevd?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Kanskje denne wikipediaartikkelen kan være av interesse.
Ja det hadde vært interessant å bevitnet!

Hvis man hadde gitt dem mat og drikke, så ville de vel prøvd å ta kontakt med deg på ett eller annet vis. De ville nok trodd på at det fantes en annen verden der ute, så lenge det kom mat og drikke fra "oven".

Men utover det, så tror jeg nok det mest primitive i oss hadde kommet fram veldig raskt. Uten å ha lært noenting om det forskere har funnet ut av på jordkloden om menneskesinnet, så er det instinktene som regjerer, først som sist.

De kan altså ikke snakke, de har ikke lært språk. Hvordan kommuniserer man uten språk? Med lyder, med blikk, med kroppsspråk, med kropsskontakt.

Mange interessante spørsmål som kan springe ut av den situasjonen.

Hvis man vil lære dem å skrive og lese, hvis de har vokset opp som gruppe til voksne? Ville de se deg som en fare og drepe deg, eller tilbe deg som en gud? Ville de sett på det du prøvde å lære dem som visdom, eller trolldom?

Det som virkelig er interessant for meg er å se om de hadde prøvd å lære seg å overleve på annen mat og drikke enn det de fikk til vanlig. Altså, om de tenkte lenger enn det som er trygt.
Jungelboken!

Se og lær. Alt du trenger å vite
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men utover det, så tror jeg nok det mest primitive i oss hadde kommet fram veldig raskt. Uten å ha lært noenting om det forskere har funnet ut av på jordkloden om menneskesinnet, så er det instinktene som regjerer, først som sist.
Vis hele sitatet...
Så mennesker var utelukkande styrt av instinkter fram til vi begynte å forske systematisk? Det er totalt urimeleg påstand. Hugs at det er moderne mennesker som oss.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De kan altså ikke snakke, de har ikke lært språk. Hvordan kommuniserer man uten språk? Med lyder, med blikk, med kroppsspråk, med kropsskontakt.
Vis hele sitatet...
Kva får deg til å anta at dei ikkje har språk? Igjen - det er snakk om moderne mennesker, og språk er ikkje ein spesielt ny oppfinnelse.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man vil lære dem å skrive og lese, hvis de har vokset opp som gruppe til voksne?
Vis hele sitatet...
Skriftspråk er heller ikkje spesielt ny oppfinnelse, men i motsetning til talespråk så er det usikkert om dei har det. Like fullt er det langt frå utenkjeleg at dei har eit skriftspråk.
Anbefaler deg å se denne: Genie (Secret of the Wild Child). Får en til å tenke på hva er det som karakteriserer mennesket.
Det var et psykologpar, som prøvde seg på noe lignende. De fikk et barn, som de ikke snakket med eller lagde øyekontakt osv. Altså barnet fikk så og si bare mat, vann og bleieskift. Enden på visen er at barnet ble totalt schizofrent.

Altså barnet har ikke hatt noen til, å hjelpe det med å danne en personlighet og selvtillit, eller "ego".
TS: For å vite konkret ang. ditt scenario:

Tenker du en gruppe nyfødte eller kun enkeltindivider plassert bort?
Tror de hadde lidd. Har ikke noe spesifikt å linke til, men jeg mener å ha lest\hørt at nærhet til foreldre og selskap med andre mennesker er nesten like viktig som mat og søvn for nyfødte barn. Blir de overlatt til seg selv f.eks i ei krybbe i et dårlig barnehjem hele dagen aleine så forstyrrer det utviklinga og de visner på et vis. Om ikke fysisk, så vil de ihvertfall få mentale mangler.
Sist endret av Bothrops; 11. desember 2013 kl. 10:50.
Sitat av Vent Vis innlegg
Anbefaler deg å se denne: Genie (Secret of the Wild Child). Får en til å tenke på hva er det som karakteriserer mennesket.
Vis hele sitatet...
Veldig bra eksempel. Elin Brodin har skrevet blandt annet Ulvinnen, som kan være meget interessant lesing for de som synes slikt er fascinerende. Her er en omtale av boken, som jeg anbefaler på det varmeste:

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

To år gamle Julie blir borte i jungelen i India. En flokk ulver tar seg av henne, og hun lever sammen med dem til hun som 16-åring fanges av mennesker og blir brakt til et universitet der leger og psykolog tar hånd om henne. Møtet med vår verden blir brutalt. Etter den langsomme og smertefulle utvikling av sine iboende og menneskelige evner og egenskaper, gjør Julie et desperat forsøk på å vende tilbake til ulvene. Forfatteren viser at det å bli menneske i vår sammensatte og utslettelsestruende verden er en hard og vanskelig prosess.

En oversikt over sanne historier om slike barn, omtalt som feral child fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Feral_children.

Ved å studere slike saker som dette kan det være lettere å sette seg inn i psykologien bak det hele.
Not my final form
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så mennesker var utelukkande styrt av instinkter fram til vi begynte å forske systematisk? Det er totalt urimeleg påstand. Hugs at det er moderne mennesker som oss.

Kva får deg til å anta at dei ikkje har språk? Igjen - det er snakk om moderne mennesker, og språk er ikkje ein spesielt ny oppfinnelse.

Skriftspråk er heller ikkje spesielt ny oppfinnelse, men i motsetning til talespråk så er det usikkert om dei har det. Like fullt er det langt frå utenkjeleg at dei har eit skriftspråk.
Vis hele sitatet...
Angående språket så har jeg en litt tragisk, men relevant, anekdote. Historien kommer fra en i familien, som jobber som førskolelærer. Hun fikk i førsteklasse inn et tvillingpar som ikke hadde hatt særlig sosial omgang med andre enn seg selv. Moren var misbruker, og tok svært lite vare på barna. Da de etter mye om og men ble brakt inn i det norske skolevesenet snakket de sammen på et egenkonstruert språk, selv om de behersket norsk til en viss grad. En del lyder kom etter min tantes beste bedømmelse fra amerikansk tv, mens andre var helt nye.

Med det i bakhodet skulle jeg ikke se hvorfor individer plassert sammen slik som beskrevet i OP ikke hadde klart å konstruere et enkelt felles språk.
Egenutviklet språk vil nok kunne oppstå ja. Dette er veldig vanlig blant døve: https://en.wikipedia.org/wiki/Home_sign
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva får deg til å anta at dei ikkje har språk? Igjen - det er snakk om moderne mennesker, og språk er ikkje ein spesielt ny oppfinnelse.

Skriftspråk er heller ikkje spesielt ny oppfinnelse, men i motsetning til talespråk så er det usikkert om dei har det. Like fullt er det langt frå utenkjeleg at dei har eit skriftspråk.
Vis hele sitatet...
Tenkte å forsvare Taurean litt her.
1) Jeg tenker at, hvis et spedbarn blir plassert i et avsperret område med bare den og ingen andre, ville den ikke ha lært å snakke. Bare et og annet. "snøfs" og "atsjo". Dette er vell fordi Spedbarn lærer språk fra å herme av foreldrene (?)

2)Det er selvfølgelig mulig, men jeg tror neppe at et spedbarn født i 2013 eller et "moderne menneske" er så mye smartere enn et spedbarn fra lengre tilbake. Jeg tror det hadde tatt ca. like lang tid som det har tatt for oss til å komme til der hvor vi er nå, for at de skal komme likt.

Gjerne prøv å få meg til å skifte synspunkt!! Spennende tema Bra TS!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Tenkte å forsvare Taurean litt her.
1) Jeg tenker at, hvis et spedbarn blir plassert i et avsperret område med bare den og ingen andre, ville den ikke ha lært å snakke. Bare et og annet. "snøfs" og "atsjo". Dette er vell fordi Spedbarn lærer språk fra å herme av foreldrene (?)
Vis hele sitatet...
Nei, mennesker utan sosial omgang utvikler nok gjerne ikkje språk, men det har vist seg at t.d. døve ungar utvikler eit felles teiknspråk, utan ekstern input. Lucy lenka til det over.
Sitat av lurvelen Vis innlegg
2)Det er selvfølgelig mulig, men jeg tror neppe at et spedbarn født i 2013 eller et "moderne menneske" er så mye smartere enn et spedbarn fra lengre tilbake.
Vis hele sitatet...
Nei, dei er ikkje mykje smartare, og spørsmålet er strengt tatt om dei vil ha behov for, og redskap til å nedtegne informasjon. Om dei ikkje har behov, har dei ingen grunn til det (om gruppa og kunnskapsnivået er så lågt at alle har oversikt over alt treng dei ikkje skriftspråk), men om dei har tilgang på papir og blyant, så vil dei truleg rimeleg kjapt kunne sjå nytteverdi i det, og antakeleg utvikle eit språk rimelig kjapt. Det er ingenting som tilseier at det skal ta spesielt lang tid å utvikle skriftsspråk gitt behov og midler...
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Se denne som omhandler akkurat dette /Feral children:
http://networkawesome.com/show/doc-feral-children/

Videoen starter automatisk, bare litt reklame i starten...
Jeg trodde det var snakk om å plassere en gruppe barn jeg da, fra da var helt små og ikke har lært noe som helst. De fikk alt av ytre behov, men ikke annen menneskelig nærhet enn dem selv.

Da er det jo det samme om de er født i dag, de blir likevel fullstendig separert fra vår sivilisasjon. Man blir ikke født med som ku nyskapende om språk og alt mulig.

Trodde ikke det var så vanskelig å forstå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da er det jo det samme om de er født i dag, de blir likevel fullstendig separert fra vår sivilisasjon. Man blir ikke født med som ku nyskapende om språk og alt mulig.
Vis hele sitatet...
Les lenkene i tråden. Det er rimelig greit dokumentert at folk utvikler språk rimelig spontant om dei har behov for å kommunisere. Så lenge dei er ei gruppe er det fornuftig å anta at dei vil utvikle eit språk, basert på det vi ser hos døve.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_H...Monkey_studies

Studie på aper satt i fullstendig isolasjon, kun med fysisk stell. Interessante funn da disse apene ble gjenforent med flokken. Viser viktigheten av tilknytning de første månedene. Selv om det er et studie på aper, mener jeg det kan generaliseres til oss mennesker.
Dette er en spennende artikkel om hvordan en russisk familie levde helt isolert fra omverdenen, uvitende om andre verdenskrig. http://www.smithsonianmag.com/histor...188843001.html