Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3490
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg har nå søkt studieplass på mekatronikk Y-veien i Grimstad. Er det noen hær som har erfaring med studiet og skolemiljøet som vil fortelle?
Tenker å bo i Kristiansand å pendle til skolen. Tar dette lang tid og hvordan er bussforbindelsene? Har også tenkt å ta med bilen, så hvis det ikke er så mange bompenger er dette en bonus. I tillegg lurer jeg på om noen vet hvor vanskelig det er å komme inn på Y-veien, og hva de bruker til å vurdere deg opp mot andre søkere. Vitnemål fra vgs, kanskje?

På forhånd, takk for svar!
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er lurt å heller bosette seg i Grimstad, det å pendle fra Kristianstand til Grimstad hver bidige dag for å gå på skolen tar lang tid. Mye mer praktisk å bo i Grimstad, kort vei til skolen og alt annet, samt mye sosialt liv der med studentene/eventuelle klassekamerater.

Snittet har gått noe opp på alle ingeniør retningene på skolen grunnet større popularitet rundt fakultetet. Det som teller når det gjelder å komme inn er karakterer fra videregående, alderspoeng og om du har fått "Meget godt bestått" på fagprøven din (dette gir ekstra studiepoeng).

Jeg kom inn med noe som ble karakter 4 i snitt med fagbrev poeng regnet inn, men da var ikke kravet like høyt for å komme inn (Elektronikk). Ellers kan jeg si at y-veien er nokså brutalt om du ikke har hatt øvrig real fag (høyere enn p-matte, og gjerne fysikk fra før), samt at det blir et ekstremt travelt første semester, ettersom man må ta opp ekstra fag samtidig som man tar ingeniør fagene.

Derfor er det ekstremt viktig å jobbe hardt. Mange faller av pga den store arbeidsmengden i første semester/år. Annet enn det er mekatronikk linjen annerkjent på UiA, og framtidsutsiktene er gode om man ikke kun retter seg mot oljen (dog spås det at oljeindustrien stabiliserer seg om ca 3-5 år).

Er det noe annet du lurer på så spør i vei!
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er det slik at du mener det blir problematisk å pendle fra Kristiansand til Grimstad? Ifølge UIA sine nettsider er det bare 25 min med buss, og jeg er vant med å pendle 1 time hver vei fra videregående. Kan du fortelle meg mer om hvordan studentmiljøet og utelivet i Grimstad er? Kan tenke meg at det er betraktelig mye mindre som skjer i Grimstad enn Kristiansand.

Når det kommer til karakterer fra vgs så har jeg 4,33 på avsluttende vitnemål, og slik jeg har forstått det får jeg 6 poeng ekstra for alder (fyller 22 i år), slik at jeg havner på 4,93 i snitt? Jeg har fagprøven i juni, så jeg må nesten se hvordan det går der før jeg vet om jeg får ekstrapoeng. :P

Jeg kommer fra Bergen og vet ingenting om hverken Grimstad, Kristiansand eller UIA, så all tilleggsinformasjon tas i mot med takk
Det går fint å pendle. Mange som gjør det
Anonym bruker
"Fiendtlig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg studerte 5 år på UiA for mange år siden (Ca 10år siden).
Var riktig nok ikke mekatronikk, studerte "sivilingeniør datateknikk", eller noe i den ordlyden. Men alle "ingeniør-fagene"(matte/fysikk/kjemi/++) er felles, så er mye av det samme.

Jeg hadde gått 2 år elektro og et år "almenfaglig påbyggning", og hadde en helt gjennomsnittelige karakterer.
I tillegg var jeg et år førstegangstjeneste i Forsvaret før jeg startet å studere.

Manglet alt av fysikk/matte/kjemi man måtte ha for å være godkjent for ingeniørfag-studie.
Ingen mønsterelev og ikke et godt utgangspunkt med andre ord..

Startet på et opplegg hvor man hadde 6 uker intensivkurs i matte og fysikk på sommeren, for å slippe et år med forkurs (tror det var kalt TRESS).

Var en brå overgang fra Forsvaret, men hang meg på en flink gjeng og kom fint igjennom dette.

Resten av studietiden veldig moro, årene gikk fort og hadde fast jobb i god tid før studiet var over.
Selvsagt ikke hver dag alt var moro, men det er så lenge siden at jeg stort sett bare husker de "gode tidene".

I Grimstad er det mange leiligheter/hybler til leie i gåavstand til universitetet.

Selv bodde jeg 3 av årene på studenthjem. Var veldig moro, ble kjent med masse folk og noe skjer 24/7/365. De siste to årene leide jeg hus sammen en gjeng. Begge deler har sin sjarm og ulemper, selvsagt.

Dersom du ikke har noen god grunn til å bo i Kristiansand ville jeg aldri vurdert det.
Skjer mye på kveldene og greit å ikke "må gå nå" for å rekke bussen.

Det er 4 felts motorvei så å si hele veien, så går rimelig fort å kjøre, men at bussen klarer det på 25 minutter helt til Kristiansand sentrum er jeg nekter å tro på. Jeg bor nå i Grimstad og jobbet i Kristiansand sentrum et lite år. Da måtte jeg helt ned til sentrum og beregnet ca 40 minutter hver vei med bil.

Tar du egen bil er det ca 4 mil hver vei, med 3 bomstasjoner for å komme til Kristiansand og 2 for å komme til Grimstad.
Dette gir 8 mil + 5 bomstasjoner hver dag. I tillegg er parkeringen sprengt på UiA og koster litt penger hver dag (tror ikke det er mer enn 10kr +-).

Men når det er sagt så er Kristiansand en fin by, så dette må du (selvsagt) vurdere selv.

Kan dessverre ingenting om Y-veien, men vet at UiA fortsatt tar inn fler elever enn de har kapasitet til, da de vet at det er mange som er litt for glad i øl og pc i forhold til studier, så en del forsvinner etter et år.

Kjenner også en del som har startet å studere der uten å passe helt inn i normale søkeregler. Ringer du skolen, eller sender mail, er de veldig fleksible og hjelpsomme. De strekker seg langt for å folk en mulighet til å starte. Så er det heller opp til deg å vise at du klarer det.

Lykke til!
Her det er sol og sommer hele året og regn er noe vi bare ser på tv, sånn ish...
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar! Innser jo det at det kan bli rimelig trangt økonomisk dersom jeg skal pendle fra Kristiansand hver dag, og etter å ha gjort litt bedre research om Grimstad så ser det lovende ut. Men vet du om det er vanskelig å få studenthybel? Har søkt hos UIA allerede, men lurer litt på hva sannsynligheten er for å få når jeg har søkt i mars? Har lest litt på nettet, og slik jeg har forstått det så er jeg rimelig seint ute dersom jeg skulle hatt noe i Kristiansand i hvertfall.
Anonym bruker
"Fiendtlig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg _vet_ ikke, men vil tro det skal gå helt greit å få studenthybel. Ta kontakt medStudentsamskipnaden til mandag, eller send en mail i helgen.
De pleier å være veldig hjelpsomme, også om du ønsker å bytte bygg/rom etc etterhvert.

Det enkleste er nok å få tak i en studenthybel. Så kan du heller se om du ønsker noe større/annet på sikt. Kort oppsigelsestid er det også på disse hyblene(en måned tror jeg), så da har du mulighet til å bli kjent i byen og skolen før du stresser med et sted å bo.

I min tid kostet det ca 2400kr pr måned for en hybel som jeg delte kjøkken og bad sammen med annen. Dette var inkludert varmtvann, strøm og internett. Trangt er det, men fungerte flott for meg i noen år og selvsagt et pluss at man vet nøyaktig hvor mye penger som går pr måned.
I tillegg er det gratis parkeringsplasser på studenthjemmene og alle(?) er i gåavstand til skolen.

Merk at det er 10 år siden jeg har bodd der så priser har nok forandret seg.