Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8854
Har vært ansatt mindre enn 2 måneder og jeg er sykemeldt 100%, jeg har informert sjefen min om dette. Han mener at det er noe regler om tilrettelegging og at jeg må være på jobb.

Vet vi sliter med bemanning men hva er riktig her? Prøver sjefen å få meg på jobb? Kort fortalt faren min har gått bort og sykemeldt i 9 dager.
100% sykemeldt i ni dager betyr null arbeidsevne i de ni dagene, dette burde arbeidsgiver vite, så i ditt tilfelle utgår tilrettelegging og du holder deg vekk fra arbeidsplassen ut perioden av sykemeldingen.
Karantenetiden på to måneder gjelder ved egenmelding, ikke sykemelding fra lege.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
100% sykemeldt i ni dager betyr null arbeidsevne i de ni dagene, dette burde arbeidsgiver vite, så i ditt tilfelle utgår tilrettelegging og du holder deg vekk fra arbeidsplassen ut perioden av sykemeldingen.
Karantenetiden på to måneder gjelder ved egenmelding, ikke sykemelding fra lege.
Vis hele sitatet...
Kondolerer, TS.

Dødsfall er i seg selv ikke sykmeldingsgrunn, men bedrifter har ofte en praksis med å gi lønnet permisjon. Hvis du er sykmeldt må det være med en diagnose, hva sier den? Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så du kan være i arbeid dersom mulig, og du har plikt til å samarbeide med dem om det. Sånn sett er det ikke galt av ham å ta kontakt om tilrettelegging, men det er jo ikke greit å presse deg til å jobbe mer enn du klarer. Han høres ganske ufølsom ut. Du får forklare ham at du ikke kan være på jobb. Du trenger ikke å oppgi diagnose, bare forklare (manglende) arbeidsevne.

Strengt tatt kan arbeidsgiver nekte å godta en sykmelding, da må du klage til NAV. Det er egentlig ikke legen som bestemmer det. Men det er jo vanlig at de ikke lager noe styr ut av det, i alle fall for en så kort sykmelding.
Sist endret av *pi; 5. oktober 2021 kl. 11:57.
Det holder å ha vært ansatt i 4 uker for sykemelding. 8 uker gjelder for egenmelding.

Worst case så blir vel sykemeldingen din ulønna fra bedriften?
Diagnosen sier mentalt ubalanse situasjonsbetinget, var også sykemeldt i 12 dager før jeg forlenget sykemeldingen med 9 dager.
Hva med å prøve og jobbe, da kan du kanskje glemme det vonde.
Litt av problemet med å sitte alene er tankespinn, det blir ikke borte av å sitte mer alene og tenke i sirkler.
Jeg er kanskje ingen lege men jeg vet fra førstehånds erfaring at hodet er din størse fiende.
Det er ganske drøyt å være sykemeldt i 21 dager fordi en av foreldra har gått bort.
Jeg skjønner godt at arbeidsgiver vil ha deg tilbake om de fra før av sliter med bemanning.

Det kan godt være at du trenger alle de dagene, men sett fra arbeidsgiver side så forstår jeg dem også. De tilbyr jo også tilrettelegging så man ihvertfall kan forsøke å være på jobb.

Jeg sier ikke her at sykemeldingen din er feil eller prøver å si at du ljuger eller noe sånt. Jeg prøver bare å se saken fra arbeidsgivers side, og da kan det nok virke ganske så mye med 21 dager sykemelding fordi en av foreldrene hadde gått bort.

Og hvis du har vært borte så lenge - og fortsatt føler deg psykisk syk - har du vurdert å prøve noe annet enn hva enn du gjør nå?
Som f.eks å dra tilbake på jobb, med tilrettelegging, redusert arbeidstid, etc. Det kan være at det er akkurat det du trenger, fordi det er som sagt ikke vanlig med så lange sykemeldinger relatert til dødsfall (men det forekommer absolutt!)
De aller fleste trenger å normalisere hverdagen sin igjen for å komme seg videre etter nære dødsfall.
Helt uinteressant å diskutere hvorvidt sykemeldingen er berettiget eller ikke. Det er opp til legen å avgjøre, ikke random dimlinger på et nettforum.

Sjefen har plikt til å forsøke å tilrettelegge for delvis arbeidsevne, men det skal være etter dialog med den ansatte og/eller nav. Det er også noen regler for tidspunkt etc, men det husker jeg ikke i farten.

Arbeidsgiver kan også underkjenne sykemelding dersom de mener den er ugyldig, men det er ikke spesielt vanlig.

TS: Ha dialog med legen din om dette og be arbeidsgiver forholde seg til sykemelding og eventuelt gjeldende lover/regler.

Relevant info:
Tilrettelegging psykisk belastning: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/...ykiske-plager/

Underkjennelse av sykemelding:
https://www.nav.no/no/bedrift/oppfol...-en-sykmelding
Sist endret av Cikey; 5. oktober 2021 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil legge til:
* Det stemmer at arbeidsgiver kan velge å ikke godta sykemelding. Da kan du bli sendt til en ny lege som ikke gir deg noe diagnose og presser deg tilbake i 100% stilling. Det er nok ikke veldig ofte at det blir gjort i Norge, men det er en åpning for å gjøre det.

* Det med tilrettelegging gjelder etter sykemeldingen eller hvis du har gradert sykemelding.

* Ellers har arbeidsgiver plikt til å følge deg opp under sykemeldingen, og det anbefales også sterkt at arbeidstakeren (det vil si deg) involverer seg i arbeidsplassen hvis formen tilsier at det går bra. Delta på gruppemøter, lese informasjon som blir sendt ut, etc).
Det gjør at veien tilbake til arbeid går mye lettere for deg og reduserer sjansen for varig arbeidsuførhet.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
100% sykemeldt i ni dager betyr null arbeidsevne i de ni dagene, dette burde arbeidsgiver vite, så i ditt tilfelle utgår tilrettelegging og du holder deg vekk fra arbeidsplassen ut perioden av sykemeldingen.
Karantenetiden på to måneder gjelder ved egenmelding, ikke sykemelding fra lege.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke hos meg.
Det er riktignok en IA-bedrift, men vi er pålagt å sammarbeide med nav og arbeidsgiver for å se om de kan tilrettelegge.
NAV sier at sykemelding ikke er absolutt men en anbefaling av lege
Fra NAV sine hjemmesider:

"Arbeidsgiveren din har plikt til å legge arbeidet til rette for deg så langt det er mulig. Du har plikt til å samarbeide om å finne løsninger som gjør at sykefraværet ikke blir unødvendig langt. Du må være innstilt på å gjøre annet passende arbeid hvis det ikke er mulig for deg å gjøre de vanlige arbeidsoppgavene.

Dette er de viktigste aktivitetene:

Innen 4 uker: Arbeidsgiveren din skal ta initiativ til å utarbeide en oppfølgingsplan sammen med deg. Planen skal godkjennes av deg, og den som har sykmeldt deg, skal ha kopi av planen når den er utarbeidet.
Innen 7 uker: Arbeidsgiveren din skal innkalle deg til dialogmøte 1. Ved behov kan andre også delta, som for eksempel den som har sykmeldt deg, bedriftshelsetjenesten, NAV og tillitsvalgt eller verneombud. Du må være enig dersom den som har sykmeldt deg skal innkalles.
8 uker: NAV og den som sykmelder deg skal vurdere om du kan være delvis i arbeid, eventuelt med tilpasninger på arbeidsplassen."

Som du ser har du plikt til samarbeide rundt evt tilrettelegging. Men han kan ikke tvinge deg til å komme på jobb når du er sykemeldt. Det er først etter 8 ukers sykemelding at NAV kan trekke deg i sykepenger dersom du ikke prøver deg i arbeidsrettet aktivitet
Sist endret av Junkhead; 5. oktober 2021 kl. 16:28.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det er ganske drøyt å være sykemeldt i 21 dager fordi en av foreldra har gått bort..
Vis hele sitatet...
Er det det?
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Er det det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke normalt, men folk og situasjoner er forskjellig.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Er det det?
Vis hele sitatet...
Ja, dette vil jo variere litt avhengig av kontekst og alder, men for en voksen person er det egentlig ikke vanlig å bli sykmeldt når man mister en forelder.

Typisk vil man som voksen gjerne få en eller to dager i velferdspermisjon av jobben hvis man har behov for å reise noe sted eller planlegge begravelse eller tilsvarende. Her har legen allikevel vurdert det slik at TS lider av en psykisk ubalanse som følge av sorg, og det må det jo være opp til legen å vurdere, men vanlig er det ikke.
Ja, jeg vil si det er drøyt.

Fikk velferdspermisjon i 7 dager da en av foreldrene mine døde, og da følte jeg det virkelig var på tide å få fart i ræva igjen.
Sist endret av ID-Brikke; 5. oktober 2021 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Basert på NAV sine egne tall (fra både 2019 og 2020) så er det veldig sjeldent at en sykemelding blir bestridt (betvilet), men i de sakene så er det som regel arbeidsgiver som vinner sakene (noe som er naturlig når det skal mye til før arbeidsgiver faktisk betviler og klager inn sykemeldingen).
21 dager pga et dødsfall som ikke er eget barn høres ut som en veldig enkel sak for enhver arbeidsgiver å klage på, og med så kort arbeidsforhold så henger arbeidsforholdet i en tynn tråd siden de fleste vil være innefor prøvetid..
Sist endret av bashfoo; 5. oktober 2021 kl. 20:10.
Uten forkleinelse for TS må jeg si meg litt enig her. 21 dager er uvanlig lenge, men vi vet jo ikke nok om TS og hens situasjon til å dømme.

Det eneste jeg vil si er at man har en selvstendig plikt til å begrense omfanget av en sykemelding. Det er ikke en ekstraferie man bare kan påkalle når man føler for det.
21 dager er utvilsomt lenge.

Men det kan jo hende TS har andre hensyn å ta eller andre rundt seg som er berørt i sterk grad av dette dødsfallet
som f.eks. moren sin eller søsken. Det er mye praktisk som skal gjøres etter et dødsfall og ikke alltid lett å ordne
slikt på egenhånd samtidig med sorg.
Kondoler, TS.

Det kan hende at TS har ting som må ordnes ifm mor, søsken el. Men dette har ingenting med en sykemelding å gjøre. En lege kan anbefale nav å innvilge sykepenger, med utgangspunkt i en diagnose hos sin pasient, som krever en diagnosekode. Det finnes ikke diagnosekoder for slitne mødre eller sørgende søsken, uansett hvor kynisk det nå høres ut. En lege kan kun anbefale sykemelding med bakgrunn i pasientens helse, ikke andres helse. Da er det pleiepenger el som er aktuelt, men det er så vidt jeg vet ikke vanlig ifm annet enn egne barn.
Mulig det, men det vil jo være lett å argumentere for at det går utover egen helse å se folk man er
glad i bryte sammen samtidig som man skal finne plass til egen sorg.
Men for faen, hvis man er sykmeldt så har man jo en diagnose. Legen må trykke inn en diagnosekode. Det er ikke så interessant å diskutere om vedkommende burde bli syk eller ikke, er hen det så er hen vel det, da.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Basert på NAV sine egne tall (fra både 2019 og 2020) så er det veldig sjeldent at en sykemelding blir bestridt (betvilet), men i de sakene så er det som regel arbeidsgiver som vinner sakene (noe som er naturlig når det skal mye til før arbeidsgiver faktisk betviler og klager inn sykemeldingen).
21 dager pga et dødsfall som ikke er eget barn høres ut som en veldig enkel sak for enhver arbeidsgiver å klage på, og med så kort arbeidsforhold så henger arbeidsforholdet i en tynn tråd siden de fleste vil være innefor prøvetid..
Vis hele sitatet...
Herrefred for en dimling kommentar! Hva faen vet du om TS sin sykdomshistorie, eller psyke for den del? Det er helt fullstendig molbo å påstå at dette er en "veldig enkel sak for arbeidsgiver å klage på".

Det er helt klart "ikke vanlig" men det sier overhodet ingenting om hva som ligger bak diagnosen og ved mindre du vet mer enn hva TS har publisert her har du ingen som helst forutsetning for å bestride eller overstyre diagnosen eller vurderingen av behovet for sykemelding.

At det kan være smart å gå noen skritt ekstra i prøvetiden for å gjøre et godt inntrykk er et greit innspill, men spar oss alle for klovnete kvasianalyser av ukjente personers sykdomshistorikk...
Sist endret av Cikey; 6. oktober 2021 kl. 01:42.
Ikke at det er så veldig relevant her, men siden det ble snakk om at arbeidsgivere kan bestride sykemeldinger.

Jeg har ikke noe statistikk eller fakta å slå i bordet med, men for meg høres det logisk ut at hvis en arbeidsgiver
førsøker å bestride en sykemelding så vil det dreie seg om tilfeller der folk hevder arbeidsplassen har gjort de syke.
Kanskje også at det ligger an til at arbeidsgiver har et erstatnings ansvar o.l.

I sånne situasjoner vil det jo være rimelig at også arbeidsgiver skal få komme med sin synspunkter.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kondolerer, TS.

Dødsfall er i seg selv ikke sykmeldingsgrunn, men bedrifter har ofte en praksis med å gi lønnet permisjon. Hvis du er sykmeldt må det være med en diagnose, hva sier den? Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så du kan være i arbeid dersom mulig, og du har plikt til å samarbeide med dem om det. Sånn sett er det ikke galt av ham å ta kontakt om tilrettelegging, men det er jo ikke greit å presse deg til å jobbe mer enn du klarer. Han høres ganske ufølsom ut. Du får forklare ham at du ikke kan være på jobb. Du trenger ikke å oppgi diagnose, bare forklare (manglende) arbeidsevne.

Strengt tatt kan arbeidsgiver nekte å godta en sykmelding, da må du klage til NAV. Det er egentlig ikke legen som bestemmer det. Men det er jo vanlig at de ikke lager noe styr ut av det, i alle fall for en så kort sykmelding.
Vis hele sitatet...
Dødsfall er ikke sykmeldingsgrunn?? Det har vel ingen sagt noe om! Depresjon følger gjerne med i slike saker.

Arbeidsgiver kan ikke nekte å godta en sykmelding!
De kan nekte å betale for de første 16 dagene, men det er legen som vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til at du må være borte fra arbeidet.
Jo, arbeidsgiveren kan betvile sykmeldingen og her er oppskriften for å giøre nettopp det; https://www.nav.no/no/bedrift/oppfol...-en-sykmelding
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av GoingCrazy Vis innlegg
Har vært ansatt mindre enn 2 måneder og jeg er sykemeldt 100%, jeg har informert sjefen min om dette. Han mener at det er noe regler om tilrettelegging og at jeg må være på jobb.

Vet vi sliter med bemanning men hva er riktig her? Prøver sjefen å få meg på jobb? Kort fortalt faren min har gått bort og sykemeldt i 9 dager.
Vis hele sitatet...
Er du sykemeldt så er du sykemeldt, ferdig snakka.. Høres ut som en luring han sjefen din!
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Er du sykemeldt så er du sykemeldt, ferdig snakka.. Høres ut som en luring han sjefen din!
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid så enkelt. Arbeidsgivere kan faktisk bestride en sykemelding. Når det gjelder ts sykemelding så regner jeg med at legen har gode grunner for å sykemelde ts, at det finnes noe i historikken som gjør at det er blitt skrevet ut 21 dagers sykemelding. Så lang sykemelding i forbindelse med foreldres død er uvanlig, men her må en nesten anta at det ligger mer bak enn det som er kommet frem.

Om arbeidsgiver faktisk nekter å godta en reell sykemelding, da ville jeg personlig ha funnet en ny jobb. For det må vel sees på som rimelig ugreit fra sjefens side, og vil for meg stå som en indikator på at fremtiden i den bedriften kan bli veldig slitsom.

Det er jo uansett sjefens oppgave å sørge for at han får nok ansatte til at hjulene går rundt. Om det blir krise ved 1 sykemelding så er det kanskje sjefen som ikke gjør jobben sin. Da er det på tide å inn ringevikarer og ekstra ansatte som kan steppe inn på kort varsel.