Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 17386
Hei
Har hatt en veldig dårlig periode når det kommer til alkohol. Den siste mnd har jeg vært innlagt på rusakutten 3 ganger etter å ha vært på byen. Er akkurat fylt 20 og klarer rett og slett ikke å drikke alkohol for å kose meg lenger. Jeg har alltid hatt litt vanskelig for å kontrollere meg når det kommer til alkohol, men den siste mnd har det altså tatt helt av og jeg begynner nå også å merke at jeg ikke klarer meg i hverdagen uten å drikke litt på morgenen før jeg tar fatt på dagen.

Foreløpig har ikke dette påvirket jobb og familieliv enda, men jeg er redd det kommer til å gjøre det snart. Skal starte med behandling hos put denne uken, og gruer meg virkelig til det. Psykolog er ikke helt min greie, har noen noen erfaringer med å gå til put?

Vet ikke helt hva jeg vil få ut av sette innlegget, kanskje bare noen råd eller erfaringer? Blir glad for alle svar
Ja, dette er klare tegn på alkoholisme, eller i alle fall starten på det. Det alle profesjonelle og organisasjoner er enige om er at man burde gripe fatt i problemet så tidlig som mulig. Jeg tror du innser at du har et problem, og det er en fin start. Dra til psykolog, ikke vær flau, det er helt vanlige, ålreite folk som bare vil hjelpe deg.
Har du en lege i familien eller som nær bekjent? Har du det få personen til å skrive ut Antabus til deg og få en annen nær person til å gi deg det hver dag og se att du tar dem. Det er en suksess oppskrift og på den måten slipper du å miste sertifikatet osv pga et rusproblem.
Trådstarter
5 2
Har ikke noen i familien som er lege, og vil helst holde de utenfor dette. men jeg forstår ikke hvorfor dette har skjedd. Har hatt en bra oppvekst, og har mange gode venner. Likevel føler jeg ingen Lykke, det har plutselig blitt et mål å drikke meg bevisstløs, for bare noen mnd siden skjedde det kun ved uhell og jeg storkoste meg på fest med venner. De har forresten taushetsplikt på put går jeg ut fra?
Alle instanser som er der for å hjelpe deg har streng taushetsplikt, så du kan trygt betro deg til dem. Du er veldig ung, noe som betyr at du har en sjanse til å rette opp dette nå, før det skjer noe som gjør det umulig å snu. Grip den sjansen. Du er helt klart i ferd med å utvikle et alkoholproblem når du både har jevnlige blackouts og drikker om morran. Husk at det er en masse flotte og ressurssterke mennesker som kommer opp i akkurat de samme problemene, både leger, soldater og toppsjefer, så det er INGEN grunn til å skamme seg på noen måte. Det finnes hjelp å få, tidspunktet er nå, grip det. Lykke til. Sender deg litt kosmisk styrke.
Vist du har førerkort og har lyst til å beholde det så hadde jeg ikke snakket med legen om problemene dine.
Da de ofte melder ifra til fylkeslegen vist de mistenker at noen misbruker alkohol eller bruker narkotika.
Sist endret av EyesWideShut; 16. mars 2015 kl. 13:01.
Fryktelig at det skal være sånn i Norge, søker du hjelp mot rus relaterte problemer går det fort ut over førerkort og mulig vis jobben din om du behøver sertifikat for å komme deg dit eller for å utføre arbeidet ditt. :/
Hvis du vil beholde førerkortet så hold kjeft.
Sitat av Vetz1 Vis innlegg
Hvis du vil beholde førerkortet så hold kjeft.
Vis hele sitatet...
Tror førerkortet henger i en tynn tråd etter tre innleggelser på rusakutten,.
Ts: Er jo ikke verre enn å slutte å drikke, vise ansvar og få alkoholen litt på avstand slik at du er i stand til å vurdere hvilket forhold du vil ha til alkohol, evt hvilket grep alkoholen har på deg.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Hva synes du selv? Det skal sies at de fleste ikke trenger en tår for å komme i gang om morran, så jeg vil nok etter min bok si at du misbruker alkoholen, ja.

Et positivt tegn er at du tilsynelatende er ærlig overfor deg selv angående dine rusvaner, noe som vil gjøre det adskillig enklere å endre dine vaner. Ettersom du også faktisk har kontaktet psykolog virker det som om du egentlig har besvart ditt eget spørsmål?

Når det gjelder å endre sine rusvaner vil jeg påståd at alt annet enn cold-turkey bare er tull. Det er tøft, men man kan komme ut av situasjonen som en mye sterkere og tryggere person!

Når det kommer til alkohol er dette et rusmiddel det er vanskelig å komme unna, og spesielt ettersom du er i begynnelsen av 20- åra vil det ikke blir noe nevneverdig mmindre drikkepress dersom du tenker å studere her til lands. Uansett; be strong og lykke til!!
Trådstarter
5 2
Har ikke førerkort, men hadde tenkt å begynne å øvelseskjøre. Kan det bli problematisk å få oppkjøring nå? legen min anbefalte meg å slutte med alkohol i noen mnd og se hvordan det gikk, men jeg er som sagt 20 år og alle vennene mine drar ut og drikker. Dessuten var planen å studere til høsten og jeg er mildt sagt redd for fadderuken. Skal virkelig gjøre mitt beste for å få et normalt forhold til alkohol.
Sitat av chalav Vis innlegg
Har ikke førerkort, men hadde tenkt å begynne å øvelseskjøre. Kan det bli problematisk å få oppkjøring nå? legen min anbefalte meg å slutte med alkohol i noen mnd og se hvordan det gikk, men jeg er som sagt 20 år og alle vennene mine drar ut og drikker. Dessuten var planen å studere til høsten og jeg er mildt sagt redd for fadderuken. Skal virkelig gjøre mitt beste for å få et normalt forhold til alkohol.
Vis hele sitatet...

Gjør som jeg sa lengere opp i tråden så burde alt gå bra. Generellt sagt så blir det alltid problematikk når du erkjenner rusproblem med det offentlige, så best å ordne opp privat.
Det du kan gjøre er å ordne opp privat, rappoter til legen at det gikk kjempe fint å holde seg 3 mnd uten, at du ikke føler sug på alkohol lenger. (hvis legen spør etter rapport)
Du skal aldri søke hjelp fra det offentlige, om du vil ha 1 fremtid i systemet, ta et google søk så kan du få bevis på hvor fucket systemet er.
Sist endret av justastonedhuman; 16. mars 2015 kl. 16:56.
Sitat av chalav Vis innlegg
legen min anbefalte meg å slutte med alkohol i noen mnd og se hvordan det gikk, men jeg er som sagt 20 år og alle vennene mine drar ut og drikker. Dessuten var planen å studere til høsten og jeg er mildt sagt redd for fadderuken. Skal virkelig gjøre mitt beste for å få et normalt forhold til alkohol.
Vis hele sitatet...
Du må da ikke drikke selv om alle andre drikker? Har siden jeg var på din alder vært edru på byen i ny og ne, det er ikke noe krav for å dra på byen at man er stup dritings. Man får noen reaksjoner på det, alt fra "hvorfor gidder du å dra ut?" til "så kult". Det viktigste er egentlig at man bare ikke er en kjiping bare fordi man ikke drikker.

Hvis du synes tanken på å være edru er rar (og tror du blir en kjiping) når alle andre er fulle, så kan du huske på at alle rundt deg er fulle, og kunne ikke brydd seg mindre om at du gjør/sier noe dumt. Bortsett fra åpenbart dumme ting folk gjør i fylla, så står du like fritt som alle andre til å danse og tulle, det kommer bare an på deg selv. Som bringer meg til mitt siste poeng; om du sliter med hverdagen er ikke alkoholen problemet, det er symptomet. Prat med legen din om psykolog, du sier selv du drikker fordi ting ikke gir mening.
Trådstarter
5 2
Har ikke førerkort, men hadde tenkt å begynne å øvelseskjøre. Kan det bli problematisk å få oppkjøring nå? legen min anbefalte meg å slutte med alkohol i noen mnd og se hvordan det gikk, men jeg er som sagt 20 år og alle vennene mine drar ut og drikker. Dessuten var planen å studere til høsten og jeg er mildt sagt redd for fadderuken. Skal virkelig gjøre mitt beste for å få et normalt forhold til alkohol.
Et vanlig alkoholiker-tegn er å få såkalt "tenning". Ved smak på alkohol. At man ved smak av alkohol ikke klarer å begrense seg. Man får en slags "tenning". Og stopper kun når man er sørpe full.

Kjenner du deg igjen i dette er det et stort varsko.
Vet ikke helt om det du skriver stemmer Bearass, når jeg drikker som oftest en gang i helgen av og til to opplever jeg dette du skrev med tenning. Selvom jeg tenker jeg skal ta dem med ro ender det altid opp med att jeg drikker alt jeg har med å en par utepils i tilleg...
Slik som du presenterer det så virker det jo som at de som er alkoholikere kunn ikke klarer å stoppe i det de starter å drikke. Jeg er ikke noen ekspert på dette her, men ut i fra det jeg har lest har det virket som at det alkoholikere sliter med er suget etter drikke, og at de føler at drikkingen er nødvendig for og holde evnt problemer på avstand eller rett å slett bare det at de føler seg så mye bedre når de har drukket.
Sist endret av Manuehl; 16. mars 2015 kl. 19:03. Grunn: Feil jeg ikke så, skriver på mobil
ifjor kom det en medisin som heter Selincro, har ingen erfaring med den, men min alkoholiserte venn klarte ikke la være å drikke på grunn av sug, noe selincro fjernet, nå drikker han kontrollert eneste bivirkningene han hadde var litt svimmelhet/kvalme, samt litt abstinens

Kanskje noen andre freakere har erfaring med selincro å kan fortelle litt mere
Føler litt med deg, men jeg drikker aldri om morgenen eller i beruset tilstand. Men heller gjerne i meg 3-4 halvlitere etter jobben eller evt noe brennvin på kvelden...

*kjører aldri i beruset tilstand*
Sist endret av bacardi; 16. mars 2015 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Samme problemt som jeg har egentlig. haddee sluttet drikke men begynte igjen 3 uker siden tømt min 2 siste cognac nå. eneste som funker her er viljestyrke. har bestemt meg for å slutte nå, får håpe det holder i morgen
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Samme problemt som jeg har egentlig. haddee sluttet drikke men begynte igjen 3 uker siden tømt min 2 siste cognac nå. eneste som funker her er viljestyrke. har bestemt meg for å slutte nå, får håpe det holder i morgen
Vis hele sitatet...
nei men man vel føler seg jo bedre, og det r jo en trøst for en del av oss..,

all lykke til.
Anbefaler deg absolutt å søke hjelp. Du beskriver tydelige tegn på begynnende alkoholisme, særlig når du sier at du trenger en tår for å komme igang om morgenen.

Å ordne opp i alkoholisme uten hjelp er vanskelig, og statistikken viser tydelig at de som prøver å komme seg ut av problemet bare med en "cold turkey" og viljestyrke nesten alltid ramler utpå igjen.
Alkoholisme er ikke noe som bare går over, det krever mye jobbing med deg selv for å unngå tilbakefall.

Jeg blir også skremt av holdningen til de som mener man bør unngå det offentlige fordi det kan gå utover førerkortet. En person som ikke kommer seg ut døra før h*n har fått seg noe å drikke bør ikke ha førerkort.
Det er forøvrig ikke noen automatikk i at man fratas førerkortet, jeg kjenner flere som har vært innlagt til behandling for alkoholisme som hadde førerkortet i behold under hele behandlingen.
Sitat av doseren Vis innlegg
Anbefaler deg absolutt å søke hjelp. Du beskriver tydelige tegn på begynnende alkoholisme, særlig når du sier at du trenger en tår for å komme igang om morgenen.

Å ordne opp i alkoholisme uten hjelp er vanskelig, og statistikken viser tydelig at de som prøver å komme seg ut av problemet bare med en "cold turkey" og viljestyrke nesten alltid ramler utpå igjen.
Alkoholisme er ikke noe som bare går over, det krever mye jobbing med deg selv for å unngå tilbakefall.

Jeg blir også skremt av holdningen til de som mener man bør unngå det offentlige fordi det kan gå utover førerkortet. En person som ikke kommer seg ut døra før h*n har fått seg noe å drikke bør ikke ha førerkort.
Det er forøvrig ikke noen automatikk i at man fratas førerkortet, jeg kjenner flere som har vært innlagt til behandling for alkoholisme som hadde førerkortet i behold under hele behandlingen.
Vis hele sitatet...
Jo det er så og si automatikk i det å miste føreretten når man inrømmer overfor det offentlige att man har et rusproblem. Ser dog det du skriver om att en person så ikke kommer seg ut døra uten en tår innabords og er helt enig i att en sånn person ikke burde ha førerkort.
Sist endret av Mozzie; 17. mars 2015 kl. 12:15.
- Hvis du blir innbrakt for fyll mer enn to ganger i løpet av ett år, er grunnlaget til stede for at politiet kan ta fra deg lappen. Det samme gjelder for narkobruk. Hvis du blir tatt mer enn to ganger i løpet av ett år, kan du miste lappen, sier politiinspektøren.



Kopiert av en nyhet på FVN.no
Var i samme tildenser som deg for noen år siden bare på andre siden av dagen, jeg måtte ha meg 2-4 øl på kvelden, et glass whisky , sprit what ever etter klokken var 6. Det begynte med at jeg bare koste meg med noen øl nå og da, så tok det plutselig litt overhand.


har samme problemet som deg når det gjelder og drikke. Nå jeg først begynner så stopper jeg ikke. Etter et mentalt sammenbrudd via alkohol var jeg nykter i 7 måneder før jeg tok meg en øl. Det begynte da og gå bra tenkte jeg til jeg dro på fest, endte da opp på legevakten samme kveld pga at jeg spydde mye blod.


Jeg sa rett og slett fra til venner om at de ikke må tilby meg shots og "presse" på meg drinker og slikt fordi da går rett og slett ikke bra. Jeg var på en fest for 3 uker siden, og for første gang siden jeg var 14 var jeg ikke den personen som var driting og ramla rundt over alt. Ufattelig rar følelse for meg og sitte og drikke hele kvelen og kjenne rusen komme sakte, sakte, sakte. blir nesten som jeg ikke føler meg full engang selv om jeg ble det.

Vet ikke helt om det jeg skrev nå kan hjelpe deg på noen måte, men har man viljen så får du det til
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Har du en lege i familien eller som nær bekjent? Har du det få personen til å skrive ut Antabus til deg og få en annen nær person til å gi deg det hver dag og se att du tar dem. Det er en suksess oppskrift og på den måten slipper du å miste sertifikatet osv pga et rusproblem.
Vis hele sitatet...
"trust me I am doctor", ja da håper jeg noen tar fra deg lisensen. At denne personen har et alkoholproblem er jo opplagt, men Antabus er ingen vidunderkur, hvis det hadde vært så enkelt hadde jo ikke alkoholisme eksistert. Alkoholisme treger mye dypere og kan ikke fikses med piller alene. Synes alikevel at det er positivt at chalav ser selv at han har et unormalt drikkemønster og trenger hjelp. Det overhodet ikke normalt å ta en drink om morgenen for å komme igang. Men dette skal ikke behandles av en "lege i familien", men av spesialisthelsetjenesten. Du er forsatt ung og virker å ha selvinnsikt og gode forutsetninger for å lykkes med riktig behandling.
Sitat av chalav Vis innlegg
Hei
Har hatt en veldig dårlig periode når det kommer til alkohol. Den siste mnd har jeg vært innlagt på rusakutten 3 ganger etter å ha vært på byen. Er akkurat fylt 20 og klarer rett og slett ikke å drikke alkohol for å kose meg lenger. Jeg har alltid hatt litt vanskelig for å kontrollere meg når det kommer til alkohol, men den siste mnd har det altså tatt helt av og jeg begynner nå også å merke at jeg ikke klarer meg i hverdagen uten å drikke litt på morgenen før jeg tar fatt på dagen.

Foreløpig har ikke dette påvirket jobb og familieliv enda, men jeg er redd det kommer til å gjøre det snart. Skal starte med behandling hos put denne uken, og gruer meg virkelig til det. Psykolog er ikke helt min greie, har noen noen erfaringer med å gå til put?

Vet ikke helt hva jeg vil få ut av sette innlegget, kanskje bare noen råd eller erfaringer? Blir glad for alle svar
Vis hele sitatet...
Du har helt tydelig et alkoholproblem. Men det aller første steg på vei er å erkjenne at man har et problem,og du har jo skjønt selv at dette ikke er normalt. Det at du må ha deg en "tynn en" for å komme igang viser at du er i ferd med å miste kontrollen. Men det høres jo ut som om du er inne i et opplegg med PUT. De vil henvise deg videre til spesialister som har masse kompetanse på dette området. Synes du skal gi dette en sjangse selv om" psykologer ikke er din greie" kan det godt hende at du møter en person som du får tilitt til og som du føler du kan snakke med. Det er mange flotte folk som jobber innenfor rusomsorgen.
Når jeg gikk på antabus så tok jeg antabus de dagene jeg ikke ville drikke, og de dagene jeg ville drikke tok jeg ikke antabus, for at antabus skal være en effektiv medisin så må en verge/foresatt presse det i deg.
Sist endret av eyecandy654; 21. mars 2015 kl. 10:27.
Man kan fint ta antabus, for så drikke igjen samme dagen med inntak av noen man får i på en vanlig butikk.

Vil man først slutte drikke, er det motivasjonen det står på, ikke medisinering. Medisinering kan være til hjelp den første tiden, men AA og et lengre opphold på en klinikk med motivasjonen i orden gir som regel god effekt.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Vist du har førerkort og har lyst til å beholde det så hadde jeg ikke snakket med legen om problemene dine.
Da de ofte melder ifra til fylkeslegen vist de mistenker at noen misbruker alkohol eller bruker narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å være alkoholiker eller narkoman, og dette meldes ikke til fylkeslegen. Når det gjelder førekort/kjøring i påvikrket tilstand har all helsepersonell plikt til å melde til politiet hvis de har mener å sett pasientene kjøre bil under påvirkning av alkohol eller narkotika. Men du kan ikke taes fra førerkortet på grunnlag av at du kanskje kommer til å sette deg bak rattet når du er påvirket, det kan vi vel alle! Fylkeslegen kan komme inn i bildet og gjøre en vurdering på et medisinsk grunnlag utfra en diagnose feks epilepsi hvor faren for anfall er såpass stor at man fratas førekortet midlertidig. Men det er jo en helt annen sak.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å være alkoholiker eller narkoman, og dette meldes ikke til fylkeslegen. Når det gjelder førekort/kjøring i påvikrket tilstand har all helsepersonell plikt til å melde til politiet hvis de har mener å sett pasientene kjøre bil under påvirkning av alkohol eller narkotika. Men du kan ikke taes fra førerkortet på grunnlag av at du kanskje kommer til å sette deg bak rattet når du er påvirket, det kan vi vel alle! Fylkeslegen kan komme inn i bildet og gjøre en vurdering på et medisinsk grunnlag utfra en diagnose feks epilepsi hvor faren for anfall er såpass stor at man fratas førekortet midlertidig. Men det er jo en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Støtter den. Har selv innrømt et sporadisk problem med alkohol og daglig røyking av cannabis men begge sa at de ikke anså det som noe du kan miste førerkortet for. Hadde vært annerledes hvis jeg hadde vært stadig på rehab eller ikke viste noen forståelse for det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Støtter den. Har selv innrømt et sporadisk problem med alkohol og daglig røyking av cannabis men begge sa at de ikke anså det som noe du kan miste førerkortet for. Hadde vært annerledes hvis jeg hadde vært stadig på rehab eller ikke viste noen forståelse for det.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng vedrørende det med rehab. Når du er i behandling så har du dokumentert misbruket ditt.Jeg fikk selv bare et kjøreforbud,men vær klar over at straks det er barn inn i bildet så er saken en helt annen.
Da vil behandleren gåfor at du skal frataes førerkortet. og du må søke fylkeslegen om å få det tilbake når du er erklært rusfri.
Sitat av chalav Vis innlegg
Har ikke noen i familien som er lege, og vil helst holde de utenfor dette. men jeg forstår ikke hvorfor dette har skjedd. Har hatt en bra oppvekst, og har mange gode venner. Likevel føler jeg ingen Lykke, det har plutselig blitt et mål å drikke meg bevisstløs, for bare noen mnd siden skjedde det kun ved uhell og jeg storkoste meg på fest med venner. De har forresten taushetsplikt på put går jeg ut fra?
Vis hele sitatet...
Er noen i familien din alkoholiker eller har andre rusproblemer?
Er det med andre ord noe som ligger i dine gener?

Jeg var akkurat som du beskriver deg selv. Målet mitt var å drikke mye å bli dritings, ikkje det sosiale selskapet.
Drakk aldri før jobb, men en to, tre, fire pils slank ned hverdag.

Min reddning ble gress & LSD.
Ikkje at enn burde bytte en drog før en annen. Men det fikk meg til å inse hvordan alkohol bare ruinerte livet før meg.

Det hjelper definitivt att snakke med noen som er utomstående, som du ikkje har en relation til. En person der skammen ikkje blir like jævlig, trots att skam er det siste du burde kjenne.

Du virker besitte stor selvinsikt for en så lav ålder, noe jeg ønsker att jeg selv hade.

Og ja, en psykolog/terapeut, hvis det var vad du mente, har taushetsplikt.

Send en PM hvis du har noe spørsmål eller bare trenger å skrive av deg eller vad som helst.

Må vel og prøv deg på push-ups tils armene dine slakner hver gang du trenger en skvett glømska.
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
"trust me I am doctor", ja da håper jeg noen tar fra deg lisensen. At denne personen har et alkoholproblem er jo opplagt, men Antabus er ingen vidunderkur, hvis det hadde vært så enkelt hadde jo ikke alkoholisme eksistert. Alkoholisme treger mye dypere og kan ikke fikses med piller alene. Synes alikevel at det er positivt at chalav ser selv at han har et unormalt drikkemønster og trenger hjelp. Det overhodet ikke normalt å ta en drink om morgenen for å komme igang. Men dette skal ikke behandles av en "lege i familien", men av spesialisthelsetjenesten. Du er forsatt ung og virker å ha selvinnsikt og gode forutsetninger for å lykkes med riktig behandling.
Vis hele sitatet...


Gammelt innlegg men føler for å krangle litt. Du er tilsynelatende for deg selv en verdensmester som tror du kan alt, og tydeligvis ikke eier sans til å tyde ting andre skriver. Jeg har personlig vært der jeg rådet TS, både om førerkort-problematikken og særs Antabus. Antabus er vidundermedisin frem til man har viljen til å holde seg unna selv, dette vet jeg for jeg har selv hatt gleden av det i noen måneder for å få litt mer orden i ting. Og jeg gjorde alt dette privat, så å begynne å blande inn en hel helvettes bataljon med "spesialister" som aldri selv har opplevd dette er noe vås. Klart de har litt oeiling iom. at de er utdannet til dette, men den beste hjeloen finner man i seg selv. Og da jeg tok valget jeg har holdt meg til siden da, så hadde jeg dårlig viljestyrke, så av den grunn kan jeg ikke se at det er dumt av meg å anbefale andre i liknende situasjoner å prøve på samme viset.



Og jeg var og der at reperasjonspilsen virkelig kom til sin rett og ble brukt hver helg, og det var 2-dagers hver helg å. Og når man mistet jobben ble det hver gang man fikk trygd. Burde nesten fått byttet nicket mitt til Frank Gallagher når vi først er i gang.


Men som du ser, ikke vær en bedreviter. Du gjør deg selv da til en pain in the ass for de som virkelig vet bedre enn deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du er tilsynelatende for deg selv en verdensmester som tror du kan alt, og tydeligvis ikke eier sans til å tyde ting andre skriver.
Vis hele sitatet...
Eg oppfatter det ikkje heilt slik. Eg oppfatter deg som den kjepphøge verdsmesteren som slår fast at så fort folk får seg litt antabus, så er dei avvendt på dagen. Antabus fungerte for deg, men det er ei grunn til at medisinutdanninga går på forskning og ikkje anekdoter.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Antabus er vidundermedisin frem til man har viljen til å holde seg unna selv, dette vet jeg for jeg har selv hatt gleden av det i noen måneder for å få litt mer orden i ting.
Vis hele sitatet...
Det fungerte for deg med andre ord. Så fint for deg. Det er ikkje gitt at det fungerer likt for alle. Og det er langt frå gitt at det er den forbanna vidunderkuren du framstiller det som.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
så av den grunn kan jeg ikke se at det er dumt av meg å anbefale andre i liknende situasjoner å prøve på samme viset.
Vis hele sitatet...
Når du konsekvent svarer 'antabus' så er det på grensa til dumt jo. Det er kanskje ein grunn til at medisinstudiet tar nokon år, og ikkje består i å lese anekdoter på eit forum?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Antabus er vidundermedisin frem til man har viljen til å holde seg unna selv.
Vis hele sitatet...
Tull. Jeg har drukket på antabus så det var ikke noe vidunder med det. Og hadde det du sier stemt hadde det ikke vært behandlingsinstitusjoner over hele verden, eller grunnlag for AA.

Og du er direkte misvisende med din preken om antabus. Avhengighet, være seg alkohol, heroin, benzoer eller amfetamin er en kronisk lidelse som er ukurerlig. Det finnes ikke noe behandlig eller piller som vil ende avhengighet, og det å si at du kan ta en pille og livet vil gå på skinner igjen er direkte usant. Det eneste alternativet avhengige har er å bite tennene sammen og gjennom ren viljestyrke ta kontroll på situasjonen, og hvis man er heldig kan man etter en tid, noen gang år, leve med situasjonen. Men er du først blitt avhengig vil du alltid være det. En analogi verdt å si er at man må inn i sin livs kamp, ikke ulikt de som ender i rullestol etter ulykke, og virkelig prøve hardt for å finne glede i livet igjen.


Psykedelisk har potensiale, ibogain har potensiale, men det er enda ikke forsket på pga idiotisk barnslige lover. Jeg håper til gud som agnostiker at det fungerer, men ingenting er bevist.

Slutt med å preke. Fortell gjerne om dine opplevelser. Men å kalle antabus ett vidunder for alkoholisme generellt er urett, urettferdig overfor andre alkoholikere, og gjør ingen noen tjeneste.
Du drar ting litt ut av kontekst fordi jeg mente att Antabus er en av veiene til å komme seg ut, å klare å holde seg edru frem til man selv har viljen til å holde seg unna.
Antabus fungerer ikke for meg. Så jeg må gjøre det på gamle måten og skal tilbringe sommeren på ett behandlingssted. Har og prøvd sopp, lsd og røykt ett tonn med hasj i min tid. Ingenting fungerer. For all del anbefal antabus, men det er ikke en redning for alle.
Som flere nevner så er du på god vei. Erkjenne og se egen avhengighet er omtrent halve jobben. Som all avhengighet så er det vel å fjerne tilgangen på det man er avhengig av første prioritet. Den andre er vel noen å betro seg til, ha som støtte når det mørkest.

heartslava.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Gammelt innlegg men føler for å krangle litt. Du er tilsynelatende for deg selv en verdensmester som tror du kan alt, og tydeligvis ikke eier sans til å tyde ting andre skriver. Jeg har personlig vært der jeg rådet TS, både om førerkort-problematikken og særs Antabus. Antabus er vidundermedisin frem til man har viljen til å holde seg unna selv, dette vet jeg for jeg har selv hatt gleden av det i noen måneder for å få litt mer orden i ting. Og jeg gjorde alt dette privat, så å begynne å blande inn en hel helvettes bataljon med "spesialister" som aldri selv har opplevd dette er noe vås. Klart de har litt oeiling iom. at de er utdannet til dette, men den beste hjeloen finner man i seg selv. Og da jeg tok valget jeg har holdt meg til siden da, så hadde jeg dårlig viljestyrke, så av den grunn kan jeg ikke se at det er dumt av meg å anbefale andre i liknende situasjoner å prøve på samme viset.



Og jeg var og der at reperasjonspilsen virkelig kom til sin rett og ble brukt hver helg, og det var 2-dagers hver helg å. Og når man mistet jobben ble det hver gang man fikk trygd. Burde nesten fått byttet nicket mitt til Frank Gallagher når vi først er i gang.


Men som du ser, ikke vær en bedreviter. Du gjør deg selv da til en pain in the ass for de som virkelig vet bedre enn deg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen bedreviter, jeg gir ingen råd om vidunderkurer slik som du siteter. Vi har nok en og annen efraring i ryggsekken når det gjelder rus vi andre på forumet også... Jeg står fortsatt fast på at Antabus ikke er noen vidunderkur og ikke bør gies av en "lege i familien" Hvem skal følge opp dette da?
Jeg har også prøvd antabus. Fungerte en liten stund etter behandling, men lærte fort at det står kun på viljestyrken. Endte med at jeg sluttet å ta den noen dager, kun for å kose meg litt 1 kveld. Havna på fylla igjen og igjen, sakte men sikkert. Så antabus er nok ikke for alle, jeg har snakket med mange andre alkoholikere som kun har klart å være rusfri ved ren skjær viljestyrke og god gammeldags innleggelse. Og alle de ler når du nevner antabus til dem. Men selvfølgelig så fungerer det for noen.
Ser at TS er bare 20år. Han ser selv at han har et problematisk forhold til alkohol. Mange av oss her på forumet kjenner oss vel igjen i dette med å være den som alltid blir mest kanon og er den siste som ser det..
Det er vel sånn at man har en psykisk tiltrekning til alkohol, men en fysisk"alllergi". Men når man er så ung som TS så har han fortsatt gode muligheter til å lykkes og jeg håper han får hjelp til å mestre hverdagen nykter. Det ville i hverfall være uetisk å gi en så ung person Antabus.
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Det ville i hverfall være uetisk å gi en så ung person Antabus.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du det? Selv om det ikke er en vidunderkur er det helt klart et hjelpemiddel. Er bare nysgjerrig på hvorfor du mener det er uetisk.
Fordi når en så ung person har havnet på rusakutten 3 ganger, ikke klarer å kontrollere alkoholinntaket samt at han drikker om morgenen så er det noe galt fatt. uetisk fordi du har rett på behandling i spesialisthelsetjenesten. Jeg tror hanvil nytte av å komme i behandling og snakke med noen som lytter, forstår og ikke dømmer. Det kan ligge mange ting under her som angst,depresjon,skam, selvforaktelse.. ... Er vi enig om at man ikke kan "lære seg å drikke normalt"? Målet må jo være å leve med at man har en avhengighet, men lære å mestre livet nykter. Derfor mener jeg at Antabus bare blir å legge lokk på problemet for en periode. Avhengigheten og ev underliggende problemer forsvinner jo ikke selv om du tar Antabus. Dette er bare min mening fordi jeg har tro på å behandle hele mennesket.
Hele cluet i denne settingen er jo viljestyrke som jeg mener jeg har påpekt før. Antabus kurerer ingen verdens ting men gjør folk flest særdeles akutt dårlig når du får i deg alkohol mens du har stoffet i kroppen.


Dette gjør det til et bra verktøy for å tvinge seg selv edru til du selv har endret perspektiv, men er du en viljeløs person så vil du falle tilbake. Var selv der én gang før jeg prøvde på nytt igjen, og da kom jeg meg ut.


At det er uetisk for unge mennesker er det latterligste jeg har hørt, er selv 22 år. Tar man det steget at man får en annen person til å passe på at man tar Antabus'en sin så er første steg tatt. Det er og det vanskeligste, for man må innse det selv og gutse på for å komme seg ut.
Sist endret av Mozzie; 9. mai 2016 kl. 23:28. Grunn: Skrivefeil.
Ja, du er alkoholiker.

Jeg har sluttet med mange andre ting og holdt meg unna de tingene i mange år. Men ølen satt klørne sine i meg i noen år etter det, det fungerer ikke med behandling eller innleggelse med mindre du vil slutte selv, i følge MIN erfaring. Nå drikker jeg maks en sixpack i uka(Fredagen). Da jeg ikke tror på at alt er svart eller hvitt. Men det er kun fordi jeg har viljestyrken til å ikke begynne å drikke hver dag igjen.. Ikke glem at det er veldig veldig enkelt å plutselig havne på kjøret igjen av bare en pils for de fleste.

Ta kontroll før du havner alt for langt ute på planet.
Sist endret av Hoarse; 10. mai 2016 kl. 12:34.