Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 22698
They call me insane.
Hei

Jeg har nå nylig flyttet inn i et forlatt, offentlig byggverk.
Dette er min 4. dag der, så jeg tror jeg er der for å bli en god stund til.

Nå vil jeg ikke gi alt for mye informasjon, men spørsmålene er som følger:
1. Hvilke lover bryter jeg ved å bare bli tatt ved å være i bygget? (Uten kunnskap om at jeg er boende)

2. Hvilke lover bryter jeg ved å bli tatt i de rommene jeg nå kaller, hjem kjære hjem? (Med kunnskap om at jeg er boende)

Jeg har møbler, mat, klær, etc etc i de rommene jeg oppholder meg i. Døren inn til mitt hjem er låst, og jeg har nøkkelen. Det er lett å komme seg inn i selve bygget vel å merke.

Jeg har også tenkt til å male stedet, vaske det og flytte inn enda flere møbler når jeg får anledning til det.

Jeg bruker elektrisitet, men det er minimale mengder. Hittil har jeg bare brukt det på å lade laptopen.

Jeg har tatt stoler fra et rom nede, som jeg låner.

Ellers kommer jeg ikke på mer relevant informasjon i farta.

Noen som vil forklare meg mine rettigheter og hvilke lover jeg bryter ved evt. situasjoner jeg kunne kommet opp i ved å bli tatt i det bygget?

Hvordan kan jeg åle meg ut av de situasjonene på best mulig måte?


Er det forresten noen andre som har lignende prosjekt?
Det hadde vært interessant med en samtale.

Ellers må vi gjerne dedikere tråden til etikken og moralen bak et slikt prosjekt.
Sist endret av Erroll; 16. juni 2013 kl. 16:37.
Tøft, jeg kunne tenke meg å gjøre det samme :-)
Kunne du lagt ut nokre bilder om kordan det er inne i bygge? Og for spørsmåla dine, det er ikkje lov å opphalde seg i eit byggverk som du ikkje eiger eller har rettigheter. Er ikkje sikker på kva lover du bryt, men det er vel nokon.
Du har kun lov til å ta deg inn på andres eiendom om det handler om nødverge
Jeg tror det er nødrett, ikke nødverge. Nødrett er vel det man benytter seg av når man er på fjellet og det kommer en snøstorm og du må bryte deg inn i en hytte.


Sakset fra wikipedia...:

"Nødrett er en straffrihetsgrunn, som i norsk rett reguleres av straffeloven § 47. Paragrafen gjør en ellers straffbar handling straffri, dersom visse nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare». Videre må det foreligge en betydelig interesseovervekt til fordel for det som reddes i forhold til det som blir ofret. Der det er snakk om å redde materielle verdier, må altså det som reddes som utgangspunkt være verdt betydelig mer enn det som ofres for at handlingen skal være tillatt. Hvis det derimot er snakk om å redde menneskeliv blir vurderingen en annen; her må de materielle verdiene normalt vike.

Det typiske eksempelet på anvendelse av paragrafen er der man bryter seg inn i en hytte for å unngå å fryse ihjel. Andre eksempler kan være å bryte fartsbegrensninger eller andre trafikkregler, for å redde liv eller helse. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på begrensningen som går ut på at faren ikke må kunne avverges på andre måter. I norsk rett er dette vilkåret anvendt strengt. Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre. Den ellers lovstridige handling må være det eneste reelle handlingsalternativet. Et eksempel kan være å overta kontrollen over et kjøretøy selv om en selv ikke har sertifikat om sjåføren skulle komme i en situasjon som krever legehjelp og det ikke finnes noe annet alternativ. Eller en situasjon som krever øyeblikkelig handling for å avverge fare. Eksempelvis om føreren mister bevisstheten under kjøring og passasjeren uten sertifikat må gripe inn og få kjøretøyet ut av trafikken og stoppe. Det er derimot ikke hjemmel for at passasjeren kan sette seg bak rattet og overta sjåførrollen om det finnes andre alternativer som å varsle andre bilister eller kontakte Politi eller Ambulanse.

I den nye straffeloven § 17, som ikke har trådd i kraft, er nødretten definert med et mer moderne språk. Det er intensjonen at adgangen til nødrett skal utvides noe ved at det ikke lenger kreves at faren må være særdeles betydelig i forhold til skaden som nødrettshandlingen medfører. Etter den nye loven vil det være tilstrekkelig med en betydelig interesseovervekt. Hvor stor praktisk betydning denne endringen vil få gjenstår å se.

Bestemmelsen må ikke forveksles med nødverge-paragrafen i straffeloven § 48, som omhandler selvforsvar."
Sist endret av GjestBaardsen; 16. juni 2013 kl. 17:14.
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Tøft, jeg kunne tenke meg å gjøre det samme :-)
Vis hele sitatet...
Helt klart, men planlegg noe grusomt mye mer enn det jeg gjorde er du snill!
Jeg tar ting altfor på sparket, men det ordnet seg da. Om det er flaks, sluhet, ressursrik, eller en blanding av alt vet jeg ikke, men dette er mitt hjem de neste en til to månedene. Her har jeg tenkt til å bo.
Det er den mentaliteten jeg har i helheten, så derfor er det mye jeg vil gjøre med stedet.


Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Kunne du lagt ut nokre bilder om kordan det er inne i bygge? Og for spørsmåla dine, det er ikkje lov å opphalde seg i eit byggverk som du ikkje eiger eller har rettigheter. Er ikkje sikker på kva lover du bryt, men det er vel nokon.
Vis hele sitatet...
Ingen bilder. Enda.
Jeg har tenkt til å legge ut bilder, men jeg kan ikke tillate at noen vil kjenne det igjen. Så inntil videre så beholder jeg bildene privat og om jeg blir kastet ut, eller flytter ut, så legger jeg de ut da.

For et presist og konstruktivt svar du hadde på spørsmålene! ^_^




Kilder til påstander hadde vært utrolig fint å hatt! ))
Sist endret av Erroll; 16. juni 2013 kl. 17:12.
Erroll: Du kan jo prøve å spørre Jussbuss, de svarer sikkert på anonyme henvendelser på nett. Da finner du ut hva slags lover du bryter om noen. Lykke til videre!
Hva slags jobb er det du har?
Bor du der fordi du ikke har råd til "ordentlig" bolig?
Dingobingo: Jeg tipper erroll er student og ikke har råd eller ikke vil ta seg råd til å leie noe i sommer. Jeg ser ikke noe galt i det han gjør, men han må passe på for det er mange rare folk som sniker rundt i tomme bygninger på natta. (jeg er ikke en av dem.)
Sist endret av GjestBaardsen; 16. juni 2013 kl. 17:34.
Dette har uteliggere, sigøynere og Blitz gjort i en årrekke, det eneste du kan forvente deg er å bli kastet ut hvis eiere oppdager deg og tilkaller politiet..
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Erroll: Du kan jo prøve å spørre Jussbuss, de svarer sikkert på anonyme henvendelser på nett. Da finner du ut hva slags lover du bryter om noen. Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Takk for dette. Jeg skal henvende meg dit nå.

Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Dingobingo: Jeg tipper erroll er student og ikke har råd eller ikke vil ta seg råd til å leie noe i sommer. Jeg ser ikke noe galt i det han gjør, men han må passe på for det er mange rare folk som sniker rundt i tomme bygninger på natta. (jeg er ikke en av dem.)
Vis hele sitatet...
Du har rett i at jeg ikke vil ta meg råd nei.
Dagens kapitalistiske skole-system er jeg gjort meg ferdig med. Kunnskap og visdom betyr masse, og det kan anskaffes lett og uten problemer for de som ønsker det. Man TRENGER ikke skole for å leve, uansett hva dine foreldre forteller deg.
Det er derimot den tryggeste løsningen med flest "sikkerhets-nett".
Dessuten anser jeg dette som et storartet prosjekt. Jeg gir bygget mening ved å bo der. Det er ensomt og forlatt uten meg.

Jeg ser heller ikke noe galt i det jeg gjør. Jeg skader ingen, ikke fysisk iallefall. Hvordan folk reagerer til at jeg bor der er utenfor min kontroll, og ærlig talt, har nordmenn godt av å komme ut av komfort-sonen sin litt oftere.


Glad er jeg i rare mennesker, seende at jeg er det selv, og så lenge de ikke er til bry for prosjektet mitt, så hadde det vært koselig med en urban explorer som hadde dukket opp og banket på døren min midt på natten.
Alt i hverdagen min er nå blitt en vurderingssak - Er det verdt risikoen?

Sitat av dingobingo Vis innlegg
Hva slags jobb er det du har?
Bor du der fordi du ikke har råd til "ordentlig" bolig?
Vis hele sitatet...
Jeg får godt betalt (til mine standarder iallefall) og har råd til en ordentlig bolig. Dette er et prosjekt, ergo det er valgfritt og jeg kan når som helst gå tilbake til å leie noe om jeg måtte ønske det, eller om jeg måtte bli kastet ut.

Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Erroll: Du kan jo prøve å spørre Jussbuss, de svarer sikkert på anonyme henvendelser på nett. Da finner du ut hva slags lover du bryter om noen. Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Takk for dette. Jeg skal henvende meg dit nå.

Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Dingobingo: Jeg tipper erroll er student og ikke har råd eller ikke vil ta seg råd til å leie noe i sommer. Jeg ser ikke noe galt i det han gjør, men han må passe på for det er mange rare folk som sniker rundt i tomme bygninger på natta. (jeg er ikke en av dem.)
Vis hele sitatet...
Du har rett i at jeg ikke vil ta meg råd nei.
Dessuten anser jeg dette som et storartet prosjekt. Jeg gir bygget mening ved å bo der. Det er ensomt og forlatt uten meg.

Jeg ser heller ikke noe galt i det jeg gjør. Jeg skader ingen, ikke fysisk iallefall. Hvordan folk reagerer til at jeg bor der er utenfor min kontroll, og ærlig talt, så har nordmenn godt av å komme ut av komfort-sonen sin litt oftere.


Glad er jeg i rare mennesker, seende at jeg er det selv, og så lenge de ikke er til bry for prosjektet mitt, så hadde det vært koselig med en urban explorer som hadde dukket opp og banket på døren min midt på natten.
Alt i hverdagen min er nå blitt en vurderingssak - Er det verdt risikoen?

Sitat av dingobingo Vis innlegg
Hva slags jobb er det du har?
Bor du der fordi du ikke har råd til "ordentlig" bolig?
Vis hele sitatet...
Jeg får godt betalt (til mine standarder iallefall) og har råd til en ordentlig bolig. Dette er et prosjekt, ergo det er valgfritt og jeg kan når som helst gå tilbake til å leie noe om jeg måtte ønske det, eller om jeg måtte bli kastet ut.
Sist endret av Erroll; 17. juni 2013 kl. 11:53.
Neutral Good
Mith's Avatar
Når du blir tatt så blir du tatt for innbrudd og kanskje hærverk.
I tillegg så vet du vel ikke grunnen til at huset er tomt? Hva med mugg, asbest, radon eller problemer med vann/kloakk eller brannfaren med det elektriske anlegget?
Sist endret av Mith; 17. juni 2013 kl. 11:59.
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Når du blir tatt så blir du tatt for innbrudd og kanskje hærverk.
I tillegg så vet du vel ikke grunnen til at huset er tomt? Hva med mugg, asbest, radon eller problemer med vann/kloakk eller brannfaren med det elektriske anlegget?
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvorfor bygget er forlatt, om det er noe annet som er helsemessig farlig vet jeg ikke enda, men det finner jeg ut om jeg blir dårlig etterhvert.

Mugg og radon skal ikke være et problem seende at de tre rommene jeg oppholder meg i, er bare sement, og jeg lufter godt stedet svært godt, og jeg skaper mye gjennomtrekk om jeg skulle ønske det. (Oppholder meg forresten høyt over bakkenivå, så radon er jeg rimelig sikker er ikke et problem)

Asbest er jeg usikker på, jeg kan svært lite om det.

Jeg har ikke begått innbrudd. Det er ingen indikasjon på at jeg ikke får lov til å oppholde meg der, både kortvarig eller langvarig.
Dessuten er det lett å komme seg inn, både dører og knuste vinduer, så innbrudd er det ikke.
Hærværk derimot, det må de vel bevise at det er jeg som har gjort?
Er det ikke slik at i Norge så er det uskyldig til det motsatte er bevist?

Det å male rommet og faktisk gjøre det mer pent, kan ansees som hærverk, men i realiteten så pusser jeg det faktisk opp.

Idag skal jeg koste og vaske stedet. Ordentlig.

Vann/kloakk er som sagt ikke tilgjengelig, hovedkranen er skrudd av, og slik skal den forbli.

Elektriske anlegget vet jeg ikke så mye om, men det er ikke derfor bygget er forlatt. Jeg har hittil bare brukt elektrisitet for å holde pc, mobil og barbermaskin ladet. I framtiden blir det litt vann-koking og kanskje til og med litt enkel-matlaging med det er et luksus-sideprosjekt jeg ikke har fokus på for øyeblikket.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Erroll Vis innlegg
Jeg har ikke begått innbrudd. Det er ingen indikasjon på at jeg ikke får lov til å oppholde meg der, både kortvarig eller langvarig.
Dessuten er det lett å komme seg inn, både dører og knuste vinduer, så innbrudd er det ikke.
Vis hele sitatet...
Jo, det er innbrudd og det har ikke noe å si at ingen har sagt til deg at du ikke får sove der, du er forpliktet til å sette deg inn i de lover og regler som gjelder og det å "ikke vite" holder ikke når det er helt åpenbart at du burde visst eller forstått.
Sitat av Erroll Vis innlegg
Jeg har ikke begått innbrudd. Det er ingen indikasjon på at jeg ikke får lov til å oppholde meg der, både kortvarig eller langvarig.
Dessuten er det lett å komme seg inn, både dører og knuste vinduer, så innbrudd er det ikke.
Vis hele sitatet...
Om jeg glemmer å låse ytterdøra betyr det ikke at du har lov til å flytte inn i huset mitt.

Den begrunnelsen der tror jeg du bare kan glemme at både Politi, grunneier eller eventuelt en aktor kommer til å bry seg noe om.

Sitat av Erroll Vis innlegg
Er det ikke slik at i Norge så er det uskyldig til det motsatte er bevist?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan bli dømt for indisier i Norge.
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Om jeg glemmer å låse ytterdøra betyr det ikke at du har lov til å flytte inn i huset mitt.

Den begrunnelsen der tror jeg du bare kan glemme at både Politi, grunneier eller eventuelt en aktor kommer til å bry seg noe om.



Nei, du kan bli dømt for indisier i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg forstår det. Det hadde vært å foretrekke å bli tatt utenfor mitt hjem, som gjør vedkommende som tok meg uvitende om at jeg bor der.
Så sånn sett er det best-case scenario. Da er jeg bare en person som er og utforsker ditt ulåste hjem som har stått tomt i over et år! )

Worst-case scenario er om noen banker på døren min, med kunnskap om at jeg faktisk oppholder meg der. Hvilke handlinger er mest taktisk for meg i worst-case scenario?



Jaha, så om jeg blir tatt i mitt hjem så er alt som har skjedd der, uansett om det var meg eller tidligere ukjente mennesker, så blir jeg ansvarlig?
Uansett om de kan bevise det eller ikke?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Erroll Vis innlegg
Worst-case scenario er om noen banker på døren min, med kunnskap om at jeg faktisk oppholder meg der. Hvilke handlinger er mest taktisk for meg i worst-case scenario?
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er politiet så kan du gjøre stort sett hva du vil, men det er jo helt klart best å legge seg flat og flytte ut for å slippe å få snuten på nakken. Hvis huset feks. skal rives så driter huseier kanskje i hva du har gjort så lenge han får deg ut.
Hvis det er politiet som kommer så er du pliktig til å opplyse om det vanlige og du får enten muligheten til å fjerne deg eller bli fjernet. Hvis du velger å fjerne deg selv så slipper du antageligvis unna med det, men hvis du ikke velger å fjerne deg så får du problemer fordi du har brutt deg inn, bedrevet hærverk og ikke fulgt politiets anmodning om å forlate stedet. Selv om du flytter frivillig så vil du fortsatt kunne bli anmeldt av huseier eller politi, men du slipper hvertfall å få tre ting på deg.
Sitat av Erroll Vis innlegg
Jaha, så om jeg blir tatt i mitt hjem så er alt som har skjedd der, uansett om det var meg eller tidligere ukjente mennesker, så blir jeg ansvarlig?
Uansett om de kan bevise det eller ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er ikke spesielt vanskelig å bevise at du har bodd der ulovlig og at det har medført slitasje osv. Hvis du også har begynt å snekre og "pusse opp" så er det jo ingen tvil.
Sist endret av Mith; 17. juni 2013 kl. 12:55.
Du bryter en rekke lover, deriblandt:

Straffeloven §261 - Hærverk
Straffeloven §355 - Uberettiget adgang; gitt at det ikke var noen låste dører du har tatt deg gjennom. I så fall kommer Straffeloven §147 - Innbrudd til anvendelse. Merk at dette kan gjelde også om du har brutt opp en dør inne i bygget.
Straffeloven §247 - Tyveri av strøm

Muligens også
Straffeloven §145 - Åpning av låste gjemmer - hvis du har brutt opp en boks, kommode osv.
Straffeloven §255 - Underslag - du har benyttet stoler som ikke tilhører deg.

Når det gjelder uskyldig til det motsatte er bevist er det snakk om sannsynlighetsovervekt. Man kan fint dømmes uten fysiske bevis hvis retten finner det overveiende sannsynlig at den straffbare handlingen har funnet sted.
Om du blir tatt inne i bygningen, og de ved en gjennomgang finner ditt "hjem" skal det ikke mye til at de mistenker deg for å bo der, og det skal ikke så mye mer enn et par sko i samme størrelse til for å sannsynliggjøre dette. (Uansett, om de oppdager "hjemmet" ditt uten å vite at det er ditt vil alt du oppbevarer der bli beslaglagt.)

Når det gjelder hva du blir ansvarlig for så kommer det an på hvor overbevisende du er. Utgangspunktet for politiet vil antagelig være alt, og så kutter de ut det som åpenbart er for gammelt. Igjen, inne i ditt "hjem" vil det være overveiende sannsynlig at det er du som har gjort ting - de trenger ikke bevise hvert enkelt hull i veggen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det er innbrudd og det har ikke noe å si at ingen har sagt til deg at du ikke får sove der, du er forpliktet til å sette deg inn i de lover og regler som gjelder og det å "ikke vite" holder ikke når det er helt åpenbart at du burde visst eller forstått.
Vis hele sitatet...
hvis han har ødelagt noe for å komme inn så er det innbrudd, hvis ikke så er det ikke innbrudd.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Om jeg glemmer å låse ytterdøra betyr det ikke at du har lov til å flytte inn i huset mitt.

Den begrunnelsen der tror jeg du bare kan glemme at både Politi, grunneier eller eventuelt en aktor kommer til å bry seg noe om.



Nei, du kan bli dømt for indisier i Norge.
Vis hele sitatet...
Faktisk vis du ikke låser døra di og tyver stjeler derfra blir det ikke telt som innbrudd og derfor er ikke forsikrings selskapet ansvarlig for å betale tilbake det.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvis han har ødelagt noe for å komme inn så er det innbrudd, hvis ikke så er det ikke innbrudd.
Vis hele sitatet...
Også? Det er fortsatt ulovlig pga. straffeloven § 395.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Faktisk vis du ikke låser døra di og tyver stjeler derfra blir det ikke telt som innbrudd og derfor er ikke forsikrings selskapet ansvarlig for å betale tilbake det.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ulovlig, selv om forsikringsselskapet kanskje ikke betaler deg noe.
Sitat av Mith Vis innlegg
Også? Det er fortsatt ulovlig pga. straffeloven § 395.

Det er fortsatt ulovlig, selv om forsikringsselskapet kanskje ikke betaler deg noe.
Vis hele sitatet...
Ulovlig ja, men ikke innbrudd, det var poenget jeg skulle ha frem
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
Ulovlig ja, men ikke innbrudd, det var poenget jeg skulle ha frem
Vis hele sitatet...
Mtp. At han nevnte nøkkel:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...2-010.html&147
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Du bryter en rekke lover, deriblandt:

Straffeloven §261 - Hærverk
Straffeloven §355 - Uberettiget adgang; gitt at det ikke var noen låste dører du har tatt deg gjennom. I så fall kommer Straffeloven §147 - Innbrudd til anvendelse. Merk at dette kan gjelde også om du har brutt opp en dør inne i bygget.
Straffeloven §247 - Tyveri av strøm

Muligens også
Straffeloven §145 - Åpning av låste gjemmer - hvis du har brutt opp en boks, kommode osv.
Straffeloven §255 - Underslag - du har benyttet stoler som ikke tilhører deg.

Når det gjelder uskyldig til det motsatte er bevist er det snakk om sannsynlighetsovervekt. Man kan fint dømmes uten fysiske bevis hvis retten finner det overveiende sannsynlig at den straffbare handlingen har funnet sted.
Om du blir tatt inne i bygningen, og de ved en gjennomgang finner ditt "hjem" skal det ikke mye til at de mistenker deg for å bo der, og det skal ikke så mye mer enn et par sko i samme størrelse til for å sannsynliggjøre dette. (Uansett, om de oppdager "hjemmet" ditt uten å vite at det er ditt vil alt du oppbevarer der bli beslaglagt.)

Når det gjelder hva du blir ansvarlig for så kommer det an på hvor overbevisende du er. Utgangspunktet for politiet vil antagelig være alt, og så kutter de ut det som åpenbart er for gammelt. Igjen, inne i ditt "hjem" vil det være overveiende sannsynlig at det er du som har gjort ting - de trenger ikke bevise hvert enkelt hull i veggen.
Vis hele sitatet...
Takk for dette.
Det er greit å vite hva slags lover jeg bryter og hvilke jeg ikke bryter.
Dette skremmer meg svært lite, og jeg tar imot det som kommer mot meg uansett.

Dette prosjektet har gode hensikter, og skader ingen på noen mulig måte, så for meg at jeg kan bli kastet ut og anmeldt for dette er helt uforståelig. Det er som å eie en masse hektar med land, og ikke bruke det til noe, og forlange at ingen andre bruker det heller, når det finnes så mange der ute som kunne ha brukt det til å mye bra!
Å bruke stoler man ikke eier, er ikke underslag (med mindre eieren har bedt deg passe på dem men ikke sitte på dem).

Det går under §257, vanlig tyveri. Men ettersom han ikke har tatt dem med seg ut av bygget, vil jeg tro all uk av løsøre i praksis vil vurderes som samlet under §355, uberettiget adgang.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Erroll Vis innlegg
Takk for dette.
Det er greit å vite hva slags lover jeg bryter og hvilke jeg ikke bryter.
Dette skremmer meg svært lite, og jeg tar imot det som kommer mot meg uansett.

Dette prosjektet har gode hensikter, og skader ingen på noen mulig måte, så for meg at jeg kan bli kastet ut og anmeldt for dette er helt uforståelig. Det er som å eie en masse hektar med land, og ikke bruke det til noe, og forlange at ingen andre bruker det heller, når det finnes så mange der ute som kunne ha brukt det til å mye bra!
Vis hele sitatet...
Men det burde vell han som eide jorden være i sin fulle rett til å gjøre?
Hvis du bygger et hus der, eller begynner å gro forskjellige saker og ting uten at du har samtykke fra han.
Så skjønner du jo at det ikke er rett.
Men igjen, eieren burde klare å se igjennom fingrene hvis noe sånn skjer, syns jeg, ihvertfall så lenge ingenting ble ødelagt.

Det kommer jo veldig an på hva du skal gjøre men det h*n ikke bruker, hvis du lager forskjellige ting, som ødelegger noe der, så er jo ikke det ok.
Men hvis du bare bor der...
Er litt usikker på den strøm greia, siden det er det vell noen som må betale for, men ellers burde det jo være helt greit.
They call me insane.
Trådstarter
Folk flest har det synet på ting: "dette eier jeg, dette er mitt og jeg har alle rettigheter."

For meg er dette en illusjon. Det er noe som gir falsk trygghet.

Om noe ikke brukes, som kan brukes til noe godt, så er det irrelevant hvem som eier det. Det at det faktisk blir brukt til noe godt, det er der god moral ligger hos meg.

Jeg deler alt jeg har som er mitt inne i bygget og om noen skulle finne på å ta seg inn, så ja, hva skal jeg med en vann-koker når jeg er på jobb? Om noen får bruk for den, ja, hvorfor ikke la vedkommende bruke den?

For meg er det helt ufattelig at folk flest har første-nevnte mentaliteten på hva som er rett og hva som er galt. Våkn opp folkens. Systemet fungerer ikke!

Vi blir avlet opp som maskiner!
Bare fordi det ikke er mitt, betyr det ikke at jeg ikke kan bruke det uten å påføre andre mennesker en "reell" skade.

Det faktumet at jeg kanskje har begått hærverk betyr ikke at jeg ikke er villig til å gjøre opp for meg.
Og hva er så hærverk? Om jeg har ødelagt en dør for å komme meg inn, når stedet i seg selv faller fra hverandre og er allerede skittent og ødelagt. En oppussing hadde vært på sin plass, med eller uten meg, men det blir mer med meg, og det er jeg villig til å bidra med.

Anarki til verden.
Dette fungerer ikke så langt, ikke for meg, hvor det eneste jeg ønsker er total frihet.
Sist endret av Erroll; 20. juni 2013 kl. 19:46.
Har et bygg som jeg eier, det har vært folk som har bodd der uten tillatelse, politi anmeldte det og kom ingen vei pga det var veier folk kunne komme inn.
Jeg blokkerte hele huset med lemmer, skrudde igjen dører, fiksa alt som kunne gi en vei inn.
Imens jeg holdt på å feste siste lemmen på vinduet så kom det en dame gående mot meg på baksiden av huset, hun mente at hun bodde i huset.
Og jeg sa at jeg hadde eid det i 3 år, vi kom ingen vei, så jeg fikk med meg damen til politiet der hun ble bringt inn til avhør.
Hørte i ettertid at hun ble fritatt pga for syk til å fengsles men for frisk til å legges inn.
Spurte politiet om hva jeg kunne gjøre om det kommer nye folk inn.
- De sa at jeg kunne ta det i egne hender eller tilkalle dem.
Bestilte overvåkning ifra securitas med bevegelse sensor og dør sensor, om det kommer folk inn der igjen skal de få buksevann og mer til.
Håper det samme skjer med deg. Makan til frekkhet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Også? Det er fortsatt ulovlig pga. straffeloven § 395.

Det er fortsatt ulovlig, selv om forsikringsselskapet kanskje ikke betaler deg noe.
Vis hele sitatet...
det blir en helt annen mild kose straff så det er ikke også
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvis han har ødelagt noe for å komme inn så er det innbrudd, hvis ikke så er det ikke innbrudd.
Vis hele sitatet...
Åjoda. Bruk av falsk nøkkel, dirking eller rett nøkkel ulovlig fravendt besitteren er ulovlig, og innbrudd.

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.
Vis hele sitatet...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Erroll Vis innlegg
Folk flest har det synet på ting: "dette eier jeg, dette er mitt og jeg har alle rettigheter."

For meg er dette en illusjon. Det er noe som gir falsk trygghet.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte en falsk trygghet. Når det gjelder fast eiendom i Norge har vi et begrep som heter "rettsvern", og det er akkurat hva det høres ut som.
Sitat av Erroll
Om noe ikke brukes, som kan brukes til noe godt, så er det irrelevant hvem som eier det. Det at det faktisk blir brukt til noe godt, det er der god moral ligger hos meg.

Jeg deler alt jeg har som er mitt inne i bygget og om noen skulle finne på å ta seg inn, så ja, hva skal jeg med en vann-koker når jeg er på jobb? Om noen får bruk for den, ja, hvorfor ikke la vedkommende bruke den?

For meg er det helt ufattelig at folk flest har første-nevnte mentaliteten på hva som er rett og hva som er galt. Våkn opp folkens. Systemet fungerer ikke!

Vi blir avlet opp som maskiner!
Bare fordi det ikke er mitt, betyr det ikke at jeg ikke kan bruke det uten å påføre andre mennesker en "reell" skade.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om at vi blir avlet opp med som maskiner. Det handler om å innrette seg i et samfunn som baserer seg på samhandling i henhold til et bestemt sett lover og regler. Jeg er forsåvidt ganske sikker på at systemet fungerer, selv om du er uenig med det.

Selv om du til en hver tid deler alt du eier med hvem som helst, så er normen en helt annen. Normen er det du er så voldsomt negativ til; at folk råder over det de selv eier, uansett hvor mye eller lite de bruker det. Hva din oppfattelse av eiendomsrett er, blir nok svært irrelevant.

Kan du forresten forklare litt nærmere hva du mener ikke fungerer?
Så fett.. ser for meg at du bor i ett nedlagt fengsel som i the walking dead av en eller annen grunn :P
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
For en mentalitet. Lage en tråd slik at du kan presse på oss dine egne meninger.

De juridiske spørsmålene du hadde har du jo svart tilbake at du gir en god faen. Så hva prøver du på? Medfølelse?

Medfølelse for at du benytter et hus ulovelig? Medfølelse for at du ikke bryr deg om andres eiendom fordi du ikke er enig i hvordan samfunnet fungerer?
Jeg har tatt stoler fra et rom nede, som jeg låner.
Vis hele sitatet...
Har du spurt om å få låne disse stolene av han/hun/dem de eies av? Om ikke, så er det vel mer at du har stjålet disse stolene.
Jeg kan også bryte meg inn i en butikk, med nøkkelen tilhørende denne butikken, og låne masse "dyre" smykker...
Uansett meninger og fordommer syntes jeg dette er et spennende prosjekt TS har på gang og oppmuntrer han til og fortsette med dette til du får en bortvisning eller lignende fra eier elns. Håper på bilder i nærmeste fremtid. Hold oss gjerne oppdatert på hvordan dette går osv.
Sitat av Erroll Vis innlegg
Folk flest har det synet på ting: "dette eier jeg, dette er mitt og jeg har alle rettigheter."

For meg er dette en illusjon. Det er noe som gir falsk trygghet.

Om noe ikke brukes, som kan brukes til noe godt, så er det irrelevant hvem som eier det. Det at det faktisk blir brukt til noe godt, det er der god moral ligger hos meg.

Jeg deler alt jeg har som er mitt inne i bygget og om noen skulle finne på å ta seg inn, så ja, hva skal jeg med en vann-koker når jeg er på jobb? Om noen får bruk for den, ja, hvorfor ikke la vedkommende bruke den?

For meg er det helt ufattelig at folk flest har første-nevnte mentaliteten på hva som er rett og hva som er galt. Våkn opp folkens. Systemet fungerer ikke!

Vi blir avlet opp som maskiner!
Bare fordi det ikke er mitt, betyr det ikke at jeg ikke kan bruke det uten å påføre andre mennesker en "reell" skade.

Det faktumet at jeg kanskje har begått hærverk betyr ikke at jeg ikke er villig til å gjøre opp for meg.
Og hva er så hærverk? Om jeg har ødelagt en dør for å komme meg inn, når stedet i seg selv faller fra hverandre og er allerede skittent og ødelagt. En oppussing hadde vært på sin plass, med eller uten meg, men det blir mer med meg, og det er jeg villig til å bidra med.

Anarki til verden.
Dette fungerer ikke så langt, ikke for meg, hvor det eneste jeg ønsker er total frihet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan til en viss grad være enig i argumentasjonen din, og bl.a. England har (hatt?) lover som gjør at man ikke kan kastes ut av en tom bygning før eieren kan vise til konkrete planer for bruk.
Likevel er det så vidt jeg kjenner til fortsatt begrensninger i hva man kan gjøre, og man vil i en del tilfeller måtte svare for kostnader som strøm, vann og renovasjon.

Dog medfører også dette en del problemer. Blant annet har man noen ganger hus hvor det ikke er forsvarlig å bo, og som ikke enkelt kan gjøres forsvarlig.
En annen sak er også hva som er "gode" formål, og hvem som skal avgjøre hvem som har rett hvis det er flere "gode" formål som kommer i konflikt.

Jeg har vært borte i tilfeller hvor hus står tomme i påvente av oppussing, men hvor eier ønsker å restaurere huset til opprinnelig stand. I et slikt tilfelle vil "tilfeldige" beboere som pusser opp selv kunne være direkte ødeleggende.

Selv om det kan virke forlokkende å oppheve den private eiendomsretten til fordel for et samfunn hvor man deler på godene har stort sett alle forsøk på å omdanne dette til praksis skåret seg. Som du sier, om noen bruker vannkokeren din mens du er på jobb så gjør det ikke deg noe, men hva om vedkommende tar den med seg eller ødelegger den? Er det fortsatt greit? Eller om noen har lagt seg i sengen din med planer om å sove der til dagen etter - legger du deg da med glede på sofaen og tenker at det er fint at vedkommende får sove godt?
Den kanskje viktigste årsaken til at huseier ikke ønsker å ha deg der selv om han ikke bruker bygget er fordi at dersom du skulle komme i skade mens du er i bygget, så kan dette bli huseier sitt ansvar med de økonomiske og juridiske konsekvensene som gjerne følger med.
Sist endret av caperno; 21. juni 2013 kl. 13:12.
They call me insane.
Trådstarter
Nå har det vært utrolig mange innlegg jeg gjerne vil svare på med lidenskap og entusiasme, men jeg jobber stort sett hele dagen, både på jobben og mye jeg må gjøre på fritiden. Så jeg begynner å bli litt utbrent om dagen. Dessuten er internett og vann mangelvare for øyeblikket. Spesielt med tanke på at jeg driver å vasker gulvet her hvor jeg bor, og vann er noe jeg må bære hjem hver dag. Så jeg bærer en 7.5l med vann, og kanskje en 1-2kg atpåtil. Så hver dag bærer jeg en 8-9kg.

Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
Har et bygg som jeg eier, det har vært folk som har bodd der uten tillatelse, politi anmeldte det og kom ingen vei pga det var veier folk kunne komme inn.
Jeg blokkerte hele huset med lemmer, skrudde igjen dører, fiksa alt som kunne gi en vei inn.
Imens jeg holdt på å feste siste lemmen på vinduet så kom det en dame gående mot meg på baksiden av huset, hun mente at hun bodde i huset.
Og jeg sa at jeg hadde eid det i 3 år, vi kom ingen vei, så jeg fikk med meg damen til politiet der hun ble bringt inn til avhør.
Hørte i ettertid at hun ble fritatt pga for syk til å fengsles men for frisk til å legges inn.
Spurte politiet om hva jeg kunne gjøre om det kommer nye folk inn.
- De sa at jeg kunne ta det i egne hender eller tilkalle dem.
Bestilte overvåkning ifra securitas med bevegelse sensor og dør sensor, om det kommer folk inn der igjen skal de få buksevann og mer til.
Håper det samme skjer med deg. Makan til frekkhet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå om du hadde møtt meg uten kunnskap om dette, ville du fått et helt annet inntrykk!
Som sagt tar ingen skade av dette og det har gode hensikter.
Men ja, når du er deg, og jeg er meg, så forstår jeg at du synes jeg er frekk.
Jeg synes du er tåpelig. Så vi er vel kanskje like dårlige begge to som tenker vondt om hverandre.

Sitat av thomasf Vis innlegg
Det er på ingen måte en falsk trygghet. Når det gjelder fast eiendom i Norge har vi et begrep som heter "rettsvern", og det er akkurat hva det høres ut som.
Det handler ikke om at vi blir avlet opp med som maskiner. Det handler om å innrette seg i et samfunn som baserer seg på samhandling i henhold til et bestemt sett lover og regler. Jeg er forsåvidt ganske sikker på at systemet fungerer, selv om du er uenig med det.

Selv om du til en hver tid deler alt du eier med hvem som helst, så er normen en helt annen. Normen er det du er så voldsomt negativ til; at folk råder over det de selv eier, uansett hvor mye eller lite de bruker det. Hva din oppfattelse av eiendomsrett er, blir nok svært irrelevant.

Kan du forresten forklare litt nærmere hva du mener ikke fungerer?
Vis hele sitatet...
Systemet fungerer, og i Norge har vi det bra. Vi som bor i dette landet er vel blant de 15% mest heldigste i verden eller noe. Statistikken er jeg usikker på.

Om jeg skal forklare mitt syn på verden, så mener jeg at menneskeheten i seg selv har kommet langt nok til å kunne ta vare på seg selv, uten å måtte ta fra andre, og spesielt uten å måtte ødelegge så mye som vi gjør.

Garbage Warrior er et fint eksempel på det jeg tror verden trenger sårt.


Det som ikke fungerer: Ingen har noengang spurt meg om jeg vil være en del av staten og systemet? Hva om jeg ikke vil ta del i dette store, fungerende felleskapet jeg tror mange av dere har høye tanker om?

Hva om jeg vil være borgerløs?
Eller føde mitt barn i naturen og ta vare på vedkommende der?

Hvorfor er det slik at normen skal følges?
Hva om jeg ikke ønsker å ta del i normen? Har jeg egentlig noen andre reele valg?

Jeg er meget trøtt for øyeblikket, og det er dårlig usammenhengende tekst, men jeg antar at du er intelligent nok til å kunne skrape sammen noe informasjon og komme tilbake med flere "mot-argumenter"

Sitat av Elshop Vis innlegg
Så fett.. ser for meg at du bor i ett nedlagt fengsel som i the walking dead av en eller annen grunn :P
Vis hele sitatet...
Ikke langt unna, men jeg hadde nok ikke vært spesielt trygg der. ^^



Uansett så rekker jeg ikke å skrive mer idag, ikke orker jeg heller, men skal komme tilbake til dette en annen dag og se om jeg får svart alle og alt.

På gjensyn!
Jeg finner dine ideer og meninger interessante. Jeg er dessverre delt i synspunktet om det du gjør er bra eller ikke. På en side er jeg enig i at så lenge du ikke skader noen eller noe så hvorfor ikke? på den andre side så ser jeg eiendommens eier sitt ståsted med ubudne gjester. Men jeg velger å la den nysgjerrige siden vinne. Så jeg er nysgjerrig på hvordan dette ekperimentet går.
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Den kanskje viktigste årsaken til at huseier ikke ønsker å ha deg der selv om han ikke bruker bygget er fordi at dersom du skulle komme i skade mens du er i bygget, så kan dette bli huseier sitt ansvar med de økonomiske og juridiske konsekvensene som gjerne følger med.
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg på hvor mange av dere som egentlig har fått med dere at bygget er offentlig.

Uansett er dette bare tull. Mine handlinger, mitt ansvar. Huseier burde ikke ha noe ansvar ovenfor meg, bortsett fra det han velger å ta selv.

Vil huseier kaste meg ut, har han rett til å gjøre det.
Blir jeg skadet der inne som følger av f.eks rivning (noe som er uaktuelt) er dette også mitt ansvar. Selv om det huseier hadde gjort seg lur i å ta en titt i bygget først.



Takk til dere som synes dette er kult og interessant.
Fordi det er det sannelig.

Å leve et slikt dobbelt-liv byr på mange utfordringer, sorger og mest gleder.

Inatt fikk jeg visst den æren av å kunne sove 12 timer og hvile fullt ut, pluss en til to timer med søvn i ettermiddag så batteriene er ladet for en ny og hektisk ute med mye hardt arbeid både fysisk og mentalt.

Jeg hadde faktisk to ungdommer som hadde sneket seg inn i bygget idag. Det å kunne observere dem, uten at de hadde kunnskap om at jeg var der, var skikkelig interessant. Jeg følte meg veldig som et rovdyr.
Heldigvis hadde jeg fått satt på lås på døren min, så mitt hjem er nå svært vanskelig å komme inn, uten å ha nøkkel.

Ellers har jeg vasket en og en halv rom av sju (egentlig åtte) rom, og det tok meg en mellom 20-25l med vann.

Tro meg, så skittent gulv har jeg aldri vært borti før.

Ellers har jeg såvidt begynt å male veggene mine og det blir fint.
Jeg bruker akryl-maling og det ser ut til å gå veldig fort bort når det kommer i kontakt med vann, så dette er overhodet ingenting permanent.

I de fleste av deres hoder, bryter jeg en rekke med lover som er uetisk og galt av meg, men i realiteten gjør jeg ikke store forskjellen med bygget, sett bort ifra noe modifiseringer her og noe mindre modifikasjoner på bygget ingen legger merke til uansett. Alt jeg gjør, er å bruke det.

Altså, om det kommer noen å krever penger for den bittelille summen for strømmen jeg har brukt, betaler jeg for det. Alt jeg bruker strøm til er koking av vann (for å vaske gulv), lading av pc og mobil, og lys som jeg har minst mulig på.

Jeg oppfordrer alle og enhver til å bli mer fri og selvstendig fra stat, system og et fast sett med etikk, moraler og lover.
Sitat av Erroll Vis innlegg
Jeg oppfordrer alle og enhver til å bli mer fri og selvstendig fra stat, system og et fast sett med etikk, moraler og lover.
Vis hele sitatet...
Nå er du nok ikke fri fra systemet så lenge du oppholder deg i Norge. Har du fulgt med på hvordan Rumenere oppfører seg? Du gjør akkurat det samme og det dummeste for deg er at det fort kan gi konsekvenser du IKKE ønsker.
Du er vel så oppegående at du forstår at dette er straffbart og en straff kan ødelegge mye for fremtiden din. Helt sikkert tøft nå, men hvis du har vurdert å leve noen år og eventuelt stifte familie er dette idiotisk å prøve på. Du har tydeligvis mye å lære.
Det er tydelig at han bryter noen lover, og at han lever annerledes enn andre. Jeg synes det her er sykt kult!

Han lever som en fri mann på et forlatt sted. Han skader ingen og er ingen kriminell. Jeg vil tro at han kun blir vist bort hvis det skulle komme ut at han bor der. Se på alle rumenerne som gjør dette hele året, de blir kun vist bort.

Jeg håper du får leve i fred i din skjult hule, og håper på at det går bra med deg! Dritkult prosjekt. Det hadde vært morsomt å se noen bilder fra "leiligheten" før du gjør det fint.
They call me insane.
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Nå er du nok ikke fri fra systemet så lenge du oppholder deg i Norge. Har du fulgt med på hvordan Rumenere oppfører seg? Du gjør akkurat det samme og det dummeste for deg er at det fort kan gi konsekvenser du IKKE ønsker.
Du er vel så oppegående at du forstår at dette er straffbart og en straff kan ødelegge mye for fremtiden din. Helt sikkert tøft nå, men hvis du har vurdert å leve noen år og eventuelt stifte familie er dette idiotisk å prøve på. Du har tydeligvis mye å lære.
Vis hele sitatet...
Vi har alle mye å lære.
Jeg har aldri helt forstått betydningen av "oppegående".
Vil det si at jeg er såpass i boksen at jeg forstår hvor viktig det å leve og følge boksens regler er?

Jeg vil aldri være fri fra systemet, uansett hvor jeg oppholder meg. Selv midt i jungelen i Amazonas, kan konsekvenser følge meg, uansett hvilke handlinger jeg måtte ha tatt i min fortid.


Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Det er tydelig at han bryter noen lover, og at han lever annerledes enn andre. Jeg synes det her er sykt kult!

Han lever som en fri mann på et forlatt sted. Han skader ingen og er ingen kriminell. Jeg vil tro at han kun blir vist bort hvis det skulle komme ut at han bor der. Se på alle rumenerne som gjør dette hele året, de blir kun vist bort.

Jeg håper du får leve i fred i din skjult hule, og håper på at det går bra med deg! Dritkult prosjekt. Det hadde vært morsomt å se noen bilder fra "leiligheten" før du gjør det fint.
Vis hele sitatet...
Jeg håper at jeg kun blir vist bort. Det hadde jo vært stusselig med alvorlige konsekvenser for noe så lite og ubetydelig som dette, men det er konsekvenser jeg er mentalt forberedt på å møte.

Takk for gode ord og gode ønsker. Jeg setter pris på slike, og setter pris på at det finnes andre der ute som også ikke helt er i boksen.



Ellers ja, hva nytt?
Tok en tur på 2c-b fra søndags kveld til mandags morgen.
Da var jeg med to gode venner, feiret sankthans og solsnu med bål av siden av vannet.

Doseringen var på ca. 25-28mg, ca. 15mg tok jeg under leppene for første gang. Det var ikke ubehagelig, men ga en metallisk og bitter smak og det er ikke en inntaksmetode jeg foretrekker fant jeg ut.

Har forøvrig ikke tenkt å skrive en rapport, seende at jeg er svært dårlig til å skrive slike.

Etter turen dro vi alle hjem til hvert vårt, jeg har sovet usammenhengende i ett døgn, hvor jeg våknet litt her og sov litt der. Så ble skikkelig sliten av turen og var skikkelig sliten fra før av, så ett døgn med søvn er ikke verst og det trengte kropp og sjel.

Bilder vil jeg gjerne komme med, men dette er en risiko jeg ikke er komfortabel med å ta. Jeg burde ha tatt bilder når jeg ankom, men faktumet er at jeg ikke har kamera, så det er ikke mye jeg får delt, men jeg har prioritert å anskaffe et kamera, slik at iallefall noen bilder fra stedet er lagret før jeg evt. må omplassere meg.


Ellers er dette svært vanskelig, men begynner å bli god til dette nå.
Det er dag elleve.. Jeg har bodd her i elleve dager.

Neste prosjekter er å lage seg en dusj, og et gjesterom.

Har nå åtte rom siden jeg har blokkert en dør, og laget lås på en annen. Så hele etasjen bortsett fra to rom, er mitt "domene" for øyeblikket. ^^

Nå som jeg tenker meg om, burde jeg ha gitt tråden et annet navn, seende at jeg kommer med oppdateringer og at dette ikke er fullt så mye juridisk lenger.
Jeg lurer på om en mod kan ordne dette?
Vil bare kommentere dette med stolene hvis du tar stolene i vinnings hensikt, er det tyveri. Men hvis det ikke er i vinningshensikt er det ikke tyveri. Du kan si til politiet at du bare flyttet på stolene til en annen etasje, men at du ikke har brukt de, da dette er i vinnings hensikt

Kilde: rettslære på skolen
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Erroll Vis innlegg
Systemet fungerer, og i Norge har vi det bra. Vi som bor i dette landet er vel blant de 15% mest heldigste i verden eller noe. Statistikken er jeg usikker på.
Vis hele sitatet...
Det høres riktig ut det.

Sitat av Erroll
Om jeg skal forklare mitt syn på verden, så mener jeg at menneskeheten i seg selv har kommet langt nok til å kunne ta vare på seg selv, uten å måtte ta fra andre, og spesielt uten å måtte ødelegge så mye som vi gjør.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt uenig i. Jeg tror samfunnskontrakten er helt sentral for å opprettholde kontroll og balanse i samfunnet. Denne kontrakten er bygd på generelt akseptable og i stor grad intuitive regler, og er derfor felles for stort sett hele den siviliserte verdenen. Det er ikke lov å drepe, stjele, voldta etc..

Problemet med en naturtilstand er at når vi ikke har regler, vil folk handle etter sin egen fornuft og intuisjon. Som vi tydelig ser både av deg selv og forumet forøvrig, har folk forskjellig oppfatning av hva som er riktig. Det er ikke vanskelig å forestille seg at det da fort vil oppstå konflikter. Hva blir da instansen for å løse konfliktene? Holmgang?


Sitat av Erroll

Det som ikke fungerer: Ingen har noengang spurt meg om jeg vil være en del av staten og systemet? Hva om jeg ikke vil ta del i dette store, fungerende felleskapet jeg tror mange av dere har høye tanker om?

Hva om jeg vil være borgerløs?
Eller føde mitt barn i naturen og ta vare på vedkommende der?

Hvorfor er det slik at normen skal følges?
Hva om jeg ikke ønsker å ta del i normen? Har jeg egentlig noen andre reele valg?
Vis hele sitatet...
Det er en interessant problemstilling. Så vidt jeg vet er det ingen lover mot å reise ut i skogen et sted og begynne på nytt for seg selv, men jeg tror heller ikke det er aktuelt å si ifra seg norsk statsborgerskap når du fremdeles er i Norge.

Her er en tråd som var aktiv for noen år siden. Det er kanskje litt av det du er ute etter? Send i så fall en PM til noen av de aktive deltakerne og hør om de noen gang kom noen vei.

Ellers ser jeg dessverre få andre løsninger på problemet ditt enn å reise til skogs.
Sitat av Erroll Vis innlegg
Anarki til verden.
Dette fungerer ikke så langt, ikke for meg, hvor det eneste jeg ønsker er total frihet.
Vis hele sitatet...
Ønsker du også at eier av bygget har total frihet til å mishandle, lemleste og torturere deg om han finner deg i bygget?

Hvorfor startet du denne tråden og er bekymret for konsekvenser når du ønsker anarki, dvs at konsekvensene kan være hva som helst?
Tøft! Men tror vel det er ulovlig?
Sitat av SuperNgeeK Vis innlegg
Tøft! Men tror vel det er ulovlig?
Vis hele sitatet...
Les tråden, mange har kommentert hvilke lover som brytes.
ITT: trådstarter ble litt for revet med da han så Fight Club