Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2653
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Jeg er nå innkalt til Garden, og skal møte opp på Terningmoen innen året,
men sitter nå med noen spørsmål.

For ca 1 mnd siden ble jeg tatt for besittelse av et par g med Ecstasy og for bruk av Hasj. Jeg fikk lappen utsatt i et år og en bot på nesten 10.000kr.
Dette skjede etter jeg var på sesjon, og på sesjon spurte de meg aldri om
meg og narkotika, men jeg vet det er ganske strengt/nulltoleranse.

Nå lurer jeg litt på

1: Hva skjer når jeg møter opp. Blir jeg spurt om vandel og så sjekket opp mot det senere?

2: Bør jeg prøve å utsette førstegangstjenesten i 2 år pga. opplæring,
og prøve å komme inn senere. Da har jeg tid på å vise at jeg
faktisk ikke er så bad.

3: begynne på tisseprøver og vise dem jeg har sluttet?

Jeg vil VELDIG mye inn i Forsvaret, og jeg godtar enhver drittstilling som
jeg kan få pga. vandel. Men så lurer jeg på om det er verdt å prøve engang.
Forsvaret driter ganske bra i hva du gjorde tidligere, så lenge du ikke er rusa ved innrullering eller iløpet av tjenesten.

Det viktigste er at du innrømmer det med engang de spør (og de vil spørre). Svarer du at du aldri har ruset deg på ulovlig substanser og senere blir tatt i bakgrunns-kontroll så er det på hodet og ræva ut.

Det meste går bra, så lenge du ikke er dømt for voldeligheter og er ærlig når de spør deg.

Jeg vet om folk som har vært ruset på innrulleringen, men fortsatt fått lov til å fortsette fordi de fortalte det rett ut. Det er likevel ikke noe jeg anbefaler å teste.
Sist endret av ZaiRoX; 2. juni 2013 kl. 22:06.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Blastabel Vis innlegg
J
Nå lurer jeg litt på

1: Hva skjer når jeg møter opp. Blir jeg spurt om vandel og så sjekket opp mot det senere?

2: Bør jeg prøve å utsette førstegangstjenesten i 2 år pga. opplæring,
og prøve å komme inn senere. Da har jeg tid på å vise at jeg
faktisk ikke er så bad.

3: begynne på tisseprøver og vise dem jeg har sluttet?

Jeg vil VELDIG mye inn i Forsvaret, og jeg godtar enhver drittstilling som
jeg kan få pga. vandel. Men så lurer jeg på om det er verdt å prøve engang.
Vis hele sitatet...
1. Husker ikke å ha blitt spurt om vandel når jeg var i Garden.
Du vil derimot bli sjekket når de søker om nsm om sikkerhetsklarering av deg. Worst case scenario her er at du ikke får stå på vakt utenfor slott/skaugum/bygdøy.

Du vil bli sjekka de første dagene på rekrutten av narkohunder.

2. Om du vil søke om utsetting må du finne ut av selv. Men ta kontakt med vernepliktsverket tidlig.

3. Kan bli aktuelt hvis hundene markerer på deg eller lignende. Mest sannsynlig vil du bli bare dimittert hvis de mistenker at du fortsatt bruker.
De har vel plass til rundt 200-250 gardister i kompaniet på huseby og de kaller inn vel inn ca 3-400 til rekrutten, så hvis du er for mye bry blir du dimittert.
Bare for å understreke det, og mange vet vel sikkert allerede; Forsvaret har i sin helhet et irrasjonelt og forferdelig negativt syn på narkotiske stoffer sånn generelt, og cannabis spesielt.

Nå bør det sies at cannabis-kulturen blant ligger veldig langt unna i verdier og ting man fokuserer på, kulturen i Forsvaret - og jeg skjønner godt de ikke ønsker folk med stoff-problemer inn i organisasjonen, men mange svært oppegående unge har dessverre møtt stengte dører pga Forsvarets nesten 50-talls-syn på "narkotika", altså stoffer andre enn tobakk og alkohol.

På en annen side er det heeelt grei å snuse masse og røyke under tjeneste, samt være tildels fyllesyk på en mandag. Det vet jeg ifra den gangen jeg var inne til førstegangstjeneste.
Min erfaring med dette. Og det er ganske mye er at du vil aldri få en sikkerhetsklarering i forsvaret og da har du to alternativer.

1. Oppvask

2. Dra hjem

Den avgjørelsen er det forsvaret som tar for deg, og det er alltid behov for folk i oppvasken. De aller fleste stillinger krever sikkerhetsklarering på et eller annet nivå.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Forsvaret driter ganske bra i hva du gjorde tidligere, så lenge du ikke er rusa ved innrullering eller iløpet av tjenesten.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Hvis du skal ha en stilling der det kreves sikkerhetsklarering (som det gjør i garden), henter de en uttømmende vandelsattest. Det kan hende du nektes sikkerhetsklarering på grunn av besittelse og bruk. Det kan hende det ordner seg likevel. Vanskelig å vite på forhånd, men jeg brant meg på en tidligere dom jeg hadde.
Forsvaret driter ganske bra i hva du gjorde tidligere, så lenge du ikke er rusa ved innrullering eller iløpet av tjenesten.
Vis hele sitatet...
Nope, nope, nope. Dem gjennomgår mye av tida di før sesjonen (altså første møtet med Forsvaret), hva du driver med, dine interesser osv. Hvor tilfredsstilte de er med det dem hører og ser, bestemmer mye hvor du kan havne og hvilken funksjon du kan ha i førstegangstjenesten.

F.eks ønsker Forsvaret sånn på genrerell basis i alle grenene, helst de dyktigste i de operative stillingene, imens de som er mer "teoretiske" og mindre fysisk trente av seg, tar seg av kontorarbeid, fotograf-tjeneste, presteassistent-tjeneste, you name it.

Man bør generelt være litt forsiktig med å snakke for mye om rustida si, hvis man har en. Som jeg sa i første innlegg, det er ganske vanskelig å få god stilling hvis man har hatt et rusproblem i ungdomstida, altså tidligere. Derimot hvis man som T.s. her bare har vært tatt for det, og kan "snakke seg til" tjeneste i organisasjonen, så er det fullt mulig. Det viktigste er å vise dem at _du vil_, og at _de kan stole på deg_ .
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juni 2013 kl. 23:25.
Sitat av jalig Vis innlegg
Min erfaring med dette. Og det er ganske mye er at du vil aldri få en sikkerhetsklarering i forsvaret og da har du to alternativer.

1. Oppvask

2. Dra hjem

Den avgjørelsen er det forsvaret som tar for deg, og det er alltid behov for folk i oppvasken. De aller fleste stillinger krever sikkerhetsklarering på et eller annet nivå.
Vis hele sitatet...
eh.. kan aldri huske at en menig har blitt brukt til å ta oppvask, da har jeg vært på Rena leir, Terningmoen og Huseby.
Kompis av meg som innrømmet bruk av hasj fikk valget mellom å bli eller dra hjem.
Jeg hadde tjeneste som områdetillitsvalgt. Jeg jobber derfor personlig med mange av disse sakene i Nord. Det var mange menige som ble satt til slik tjeneste.

Om ikke nødvendigvis oppvask så blir du satt på en eller annen form for apetjeneste. Spørsmålet blir da om det er virkelig verdt det.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av nobels Vis innlegg
eh.. kan aldri huske at en menig har blitt brukt til å ta oppvask, da har jeg vært på Rena leir, Terningmoen og Huseby.
Kompis av meg som innrømmet bruk av hasj fikk valget mellom å bli eller dra hjem.
Vis hele sitatet...
Joda, menige har vært flittig brukt i oppvaska på Huseby.
Kjøkkentjenesten bestod for det meste av restvakt og de delvise(halvsjuke).

Hørte med en venn som var inne nå at de hadde sluttet med det og at det var ISS som hadde oppvaska også nå.

Det eneste de gjorde var som regel å fylle på juice/melk til frokost, rydde og sette de kurvene med bestikk og tallerkener inn i oppvaskmaskinen.


Og skulle OP ikke få sikkerhetsklarering vil han ikke kun få slik eller lignende tjeneste. Man har også leir og akershus å stå vakt på, pluss du vil være med på all grønn tjeneste med resten av kompaniet.
Sist endret av r0bin; 3. juni 2013 kl. 18:07.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bare for å understreke det, og mange vet vel sikkert allerede; Forsvaret har i sin helhet et irrasjonelt og forferdelig negativt syn på narkotiske stoffer sånn generelt, og cannabis spesielt.

Nå bør det sies at cannabis-kulturen blant ligger veldig langt unna i verdier og ting man fokuserer på, kulturen i Forsvaret - og jeg skjønner godt de ikke ønsker folk med stoff-problemer inn i organisasjonen, men mange svært oppegående unge har dessverre møtt stengte dører pga Forsvarets nesten 50-talls-syn på "narkotika", altså stoffer andre enn tobakk og alkohol.

På en annen side er det heeelt grei å snuse masse og røyke under tjeneste, samt være tildels fyllesyk på en mandag. Det vet jeg ifra den gangen jeg var inne til førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at røyk, snus og alkohol er lovlige stoffer for en myndig person i Norge. Jeg synes det er bra at Forsvaret har nulltoleranse mot alt annet. Litt inkonsekvent om de skulle synes det var greit?

Når det er sagt, så liker jeg selv å ta meg en blås i ny og ne, men Cannabis har ingenting i Forsvaret å gjøre. Det er forsåvidt heller ikke greit å møte fyllesyk, og det er jo opptil befal å sette en standard der.