Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4941
Hei,
Jeg ble tatt for bruk av narkotika, samt kjøring i påvirket tilstand for 2,5år siden. Ingen stor sak, ingen fengsel.

Plutselig ringer politiet og spør hvor jeg er, jeg sier som sant er at jeg er i bilen til en kompis og kjører flyttelass. Får beskjed at bilen jeg sitter i SKAL stoppe, eller sette meg av ved den lokal bensinstasjon for at de skal ta DNA prøve av meg.

Så kommer det 2 sivile betjenter, og tar DNA prøve av meg forran alle på den lokale Esson.

Er dette greit? Har de lov til å ta DNA så lenge etterpå?

Skal også sies at etter første gang jeg ble tatt har jeg verken brukt narkotika eller gjort kriminalitet...
Sist endret av Legend1; 4. oktober 2021 kl. 19:12.
Dette høres veldig lite sannsynlig ut. Hva er det du ikke forteller?
Politiet kjører ikke rundt i sivil og tar DNA-prøver av vilkårlige personer.
Nei. På begge spørsmålene.


Ingen brev du måtte skrive under på? Det er en hel blekke med papirer du skal lese og forstå når du avlegger dna.

Når jeg måtte avlegge dna, fikk jeg brev. Begge gangene. Og forklaring på hvorfor.
Da jeg måtte ta DNA fikk jeg så si bestemme tidspunktet selv, høres veldig rart ut. Kanskje du har blitt etterforska i en annen sak? :P
Dette er jo ikke vilkårlig, de var spesifikt ute etter å registrere DNA fra TS.

Men ja, dette er nok lov: https://www.riksadvokaten.no/documen...etsregisteret/
Trådstarter
6 0
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette høres veldig lite sannsynlig ut. Hva er det du ikke forteller?
Politiet kjører ikke rundt i sivil og tar DNA-prøver av vilkårlige personer.
Vis hele sitatet...
Nei det var jo ikke vilkårlig da, fikk beskjed at de tok testen pga jeg var dømt i den saken da jeg kjørte 2 dager etter en joint og polisen mente jeg hadde 0,7 (tror det var det) i promille

Det skal sies at dette er 2år siden nå, men det føltes som ett overgrep der og da siden mine nye nyktre kompiser står å ser at jeg blir swaba av sivilsnut...
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Nei det var jo ikke vilkårlig da, fikk beskjed at de tok testen pga jeg var dømt i den saken da jeg kjørte 2 dager etter en joint og polisen mente jeg hadde 0,7 (tror det var det) i promille

Det skal sies at dette er 2år siden nå, men det føltes som ett overgrep der og da siden mine nye nyktre kompiser står å ser at jeg blir swaba av sivilsnut...
Vis hele sitatet...
Nå går jeg litt i surr med kronologien her.

Ble du stoppet for å avlegge DNA-prøve for 2 år siden, og så
skriver du et innlegg om dette ?

Eller ble du stoppet for å avlegge DNA-prøven nå nylig?
Trådstarter
6 0
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nå går jeg litt i surr med kronologien her.

Ble du stoppet for å avlegge DNA-prøve for 2 år siden, og så
skriver du et innlegg om dette ?

Eller ble du stoppet for å avlegge DNA-prøven nå nylig?
Vis hele sitatet...
2år siden jeg ble stoppa. Klarer bare ikke slutte å tenke på det, ble en ganske fuckd situasjon
Sitat av Legend1 Vis innlegg
2år siden jeg ble stoppa. Klarer bare ikke slutte å tenke på det, ble en ganske fuckd situasjon
Vis hele sitatet...
Du forvirrer ham med dette svaret.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nå går jeg litt i surr med kronologien her.

Ble du stoppet for å avlegge DNA-prøve for 2 år siden, og så
skriver du et innlegg om dette ?

Eller ble du stoppet for å avlegge DNA-prøven nå nylig?
Vis hele sitatet...
Han ble tatt / bøtelagt / dømt for to år siden, og først nå nylig ble han tatt DNA-prøve av.
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Nei det var jo ikke vilkårlig da, fikk beskjed at de tok testen pga jeg var dømt i den saken da jeg kjørte 2 dager etter en joint og polisen mente jeg hadde 0,7 (tror det var det) i promille


Det skal sies at dette er 2år siden nå, men det føltes som ett overgrep der og da siden mine nye nyktre kompiser står å ser at jeg blir swaba av sivilsnut...
Vis hele sitatet...

Så du ble tatt for to år siden også lurer du på hvorfor de tar dna? Seff kan de ta dna når du er under etterforskning.
Les nå tråden. Han ble tatt for to år siden, saken er avgjort. To år senere blir han overrumplet av sivile politimenn for DNA-taking helt random. Jeg kan ingen regler på dette og orker ikke lese meg opp, men gir jo ikke mening og høres ikke innafor ut i det hele tatt.
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Les nå tråden. Han ble tatt for to år siden, saken er avgjort. To år senere blir han overrumplet av sivile politimenn for DNA-taking helt random. Jeg kan ingen regler på dette og orker ikke lese meg opp, men gir jo ikke mening og høres ikke innafor ut i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ikke sånn jeg leser han. Forstår det som at han ble tatt for to år siden, og i denne sammenheng ble han bedt om å stoppe av politiet. Alt dette i omtrent samme tidsperiode. Han skriver tråd om dette nå fordi han har kvernet på det i over to år. Er sånn jeg forstår det hvertfall, men ja..
Sist endret av stranger; 4. oktober 2021 kl. 21:36.
Sitat av stranger Vis innlegg
Ikke sånn jeg leser han. Forstår det som at han ble tatt for to år siden, og i denne sammenheng ble han bedt om å stoppe av politiet. Alt dette i omtrent samme tidsperiode. Han skriver tråd om dette nå fordi han har kvernet på det i over to år. Er sånn jeg forstår det hvertfall, men ja..
Vis hele sitatet...
Forstår hvorfor du tror det, men se her:
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Er dette greit? Har de lov til å ta DNA så lenge etterpå?
Vis hele sitatet...
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Forstår hvorfor du tror det, men se her:
Vis hele sitatet...
Mens jeg kan se hva du mener, så kommer trådstarter også med denne her, som ikke akkurat gjør det mindre forvirrende.

Sitat av Legend1
Det skal sies at dette er 2år siden nå, men det føltes som ett overgrep der og da siden mine nye nyktre kompiser står å ser at jeg blir swaba av sivilsnut...
Vis hele sitatet...
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Forstår hvorfor du tror det, men se her:
Vis hele sitatet...
̶D̶a̶ ̶v̶a̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶̶a̶v̶k̶l̶a̶r̶t̶
Sist endret av stranger; 4. oktober 2021 kl. 21:45.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Mens jeg kan se hva du mener, så kommer trådstarter også med denne her, som ikke akkurat gjør det mindre forvirrende.
Vis hele sitatet...
Ja, trådstarter har absolutt ikke gjort det enkelt for deltakerne i tråden, det er jeg helt enig i. Se førstepost i sammenheng med posten du siterte, det er slik jeg er sikker på at min tanke er riktig:
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Det skal sies at dette er 2år siden nå, men det føltes som ett overgrep der og da siden mine nye nyktre kompiser står å ser at jeg blir swaba av sivilsnut...
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Hei,
Jeg ble tatt for bruk av narkotika, samt kjøring i påvirket tilstand for 2,5år siden. Ingen stor sak, ingen fengsel.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
6 0
Sorry, ser at jeg har forklart meg veldig dårlig.

Jeg ble dømt for ruskjøring/narko. Så 2 år etter dette ble jeg dna testet. Dette er nå ja over 2år siden.

Beklager, er ikke så god på å uttrykke meg.
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Sorry, ser at jeg har forklart meg veldig dårlig.

Jeg ble dømt for ruskjøring/narko. Så 2 år etter dette ble jeg dna testet. Dette er nå ja over 2år siden.

Beklager, er ikke så god på å uttrykke meg.
Vis hele sitatet...
Fire år siden du ble tatt da?
Hvis det er 2 år siden du ble dna testet og du ble dømt 2 år før det igjen.
Trådstarter
6 0
Ja, ca.
I åpningsinnlegget ditt står det at det er 2,5 år siden du ble tatt for kjøring i påvirket tilstand. Ufattelig rotete tråd dette her!
Sitat av Legend1 Vis innlegg
Er dette greit? Har de lov til å ta DNA så lenge etterpå?
Vis hele sitatet...
Om det er greit? Tja..
Ikke sånn det skjedde her syns jeg. Men det var jo kjekt for "fetteren" at de hadde dna av han de har siktet nå.

Kan politiet ta DNA av alle?

Politiet har tillatelse i loven til å innhente DNA i alle tilfeller der det er skjellig grunn til mistanke mot personen
(dvs. over 50 % sannsynlighet for at personen er skyldig), og straffen for lovbruddet vil kunne medføre frihetsstraff.

Hva kan politiet lagre av DNA?

Politiet har to ulike lovregler å forholde seg til rundt lagring av DNA.
Skal DNA-profilen til en person lagres permanent er praksis i dag at den det gjelder må ha en
endelig avsluttet sak med et av følgende resultater som hovedregel:
  • Alle med ubetinget fengsel eller samfunnsstraff
  • Betinget fengsel for narkotika, vold i nære relasjoner, vold eller drap, grovt tyveri og ran
  • Bot eller vedtatt forelegg for grovt tyveri og ran.
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
I åpningsinnlegget ditt står det at det er 2,5 år siden du ble tatt for kjøring i påvirket tilstand. Ufattelig rotete tråd dette her!
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Jeg ble tatt DNA-prøve av etter første gang jeg fikk forelegg for vold, med mindre jeg husker feil. Dette var i 2010.
Både ja og nei, fikk du forenklet forelegg eller ble du dømt til frihetsstraff?

DNA registeret har tre deler, det er:

Sporregisteret - der DNA spor fra et gjerningssted med ukjent gjerningsmann i uoppklar straffesak samles.

Etterforskningsregisteret - Der DNA blir innhentet og lagret mens man er under etterforskning.

Identitetsregisteret - der man havner når etterforskningen er ferdig og man er dømt hvis man dømmes til frihetsstraff. (Jeg tolker frihetsstraff som fengselsstraff og ikke betinget eller samfunnsstraff men mulig jeg tar feil)

For noen år siden kom det en omlegging sånn at DNA til identitetsregisteret kan hentes inn i ettertid av soning og dom hvis det ikke ble tatt DNA av domfelte da, men i de tilfellene vil jeg tro man får brev/beskjed om å møte på stasjonen og ikke oppringt og stoppet midt i hverdagen sånn på den måten som om det var noe alvorlig som hastet.

Skulle nesten trodd du var under etterforskning nå for noe nytt som kan medføre fengselsstraff, men henger ikke helt på grep at snuten avslører en skjult etterforskning sånn. Et uklart punkt i loven (Politiregisterloven) som er vanskelig å tolke er punkt 4 om DNA registrering. De andre punktene har jeg allerede oppsummert, men det er som sagt mulig jeg misforstår punkt 1 og at punkt 1 betyr alle straffedømte og ikke bare fengselsdømte som jeg har tolket det som.
Limer inn hele:

§ 12.DNA-register
Politiet skal føre et DNA-register som består av et identitetsregister, et etterforskningsregister og et sporregister.

"I identitetsregisteret kan registreres den som

1. er ilagt en straff som nevnt i straffeloven § 29 for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Registrering kan først skje når avgjørelsen er rettskraftig eller saken er endelig avgjort. Handling som det er utferdiget forenklet forelegg for, gir ikke grunnlag for registrering,
2. på grunn av reglene i straffeloven § 20 (utilregnelighet) ikke kan dømmes til straff for en handling som kvalifiserer for registrering. Det samme gjelder når tilstanden har medført at vedkommende ikke har utvist skyld,
3. er norsk statsborger eller arbeider eller oppholder seg i Norge, og som i utlandet er ilagt en straff som svarer til dem som er nevnt i straffeloven § 29, og den begåtte handling kunne ha medført frihetsstraff om den hadde vært begått i Norge, eller
4. begjærer det av grunner som finnes fyllestgjørende."
..

... Hva nå det betyr og hva som kvalifiserer til det(?).
Hva ble straffen du fikk den gang og har du vært i kontakt med politiet eller i et miljø i politiets søkelys siden de ringte deg? Eller ringte de helt ut fra det blå 2 år senere og ba deg stoppe bilen NÅ?
Det er først og fremst fremgangsmåten jeg reagerer på her.
Sist endret av celtseus; 4. oktober 2021 kl. 23:58.