Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2166
Bip bop bip bop, nei, men seriøst, jeg går på antipsykotika og føler meg som en robot, jeg har mistet personligheten min og alle vennene mine er borte for lengst. Med robot mener jeg at jeg bare eksisterer og så vidt oppfyller kravene til bunnen av Maslows behovspyramide. Jeg kan sitte å stirre på en flekk i flere timer uten å kjede meg fordi jeg ikke føler noe uansett. Jeg kan ikke slutte, da blir det bare galskap.

Ganske kjedelig liv det her da Er det noen andre roboter her? Hvordan lever man et mest mulig normalt liv som robot? Det er vanskelig å komme seg ut døra når det ikke finnes noen motivasjon til å gjøre noe som helst.

Jeg tror ikke legen min har så mye å si om akkurat det her så det hadde vært kult med innspill.
Det et helt normalt om du har vært psykotisk. Tenk på det som en reset..
Bare å gi det tid og hold deg unna alt annet enn det legen gir deg. Du kommet til å få en bra fremtid.
Sist endret av Kaizen; 14. august 2021 kl. 18:14.
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det et helt normalt om du har vært psykotisk. Tenk på det som en reset..
Bare å gi det tid og hold deg unna alt annet enn det legen gir deg. Du kommet til å få en bra fremtid.
Vis hele sitatet...
Tilstanden min er dessverre kronisk, Kommer til å bli manisk og psykotisk igjen om jeg slutter. Dager, måneder, det vil skje igjen, garantert.

Det blir visst verre jo eldre man blir også i følge Google: As time goes on, a person may experience episodes that are more severe and more frequent than when symptoms first appeared.

Nice.

«Mennesker med schizofreni og bipolar lidelse dør i gjennomsnitt 16 – 25 år tidligere enn den generelle befolkning. Som fysisk lidelse øker risikoen for alvorlig psykisk lidelse, er det altså omvendt også slik at mentale problemer øker risikoen for fysisk sykdom og tidligere død»

Dette skremmer meg også.

Og dette:

«20 til 30 ganger større risiko for å ta sitt eget liv»

Sorry folkens, dette er en sutrete tråd.
Sist endret av Ed Is A Portal; 14. august 2021 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går ikke på antispykotika lengre men jeg er en robot jeg og, det føles slik. Men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det eller hvordan det kan endres. Så eg forsøker å ikke tenke på det for det føles ikke som det er noe jeg får gjort noe med. En dag går det kanskje over?
Sist endret av _abc_; 14. august 2021 kl. 18:49.
Du har litt personlighet da! Jeg dro på smilebåndet av at du skrev "bip bop, nei men seriøst" først

Det er skikkelig dritt å føle seg som en robot. Jeg ble det av et antidepressiva preparat jeg brukte i underkant av et år men det endret seg helt av å bytte merke.
Er du i startfasen på ny medisin nå så er det vanlig å ha det sånn men stor sjanse for at det vil gå over, men har du gått på de lenge så ville jeg snakket med behandleren om å bytte merke. Som med antidepressiva er det jo flere forskjellige antipsykotikaer også, så det er verdt forsøket.

Leit at du har mista kontakt med vennene dine.. Det å ha input, kommunikasjon med andre og variasjon i hverdagen er også viktig for å føle seg levende. Selvom du kanskje selv føler deg for rar til å være sosial er jeg sikker på at vennene dine forstår og er tolmodig med deg om du forklarer hvordan psykosen og medisineringen påvirker deg. Det er som regel ikke sånn at man slutter å bry seg om vennene sine eller slutter å ville være venn med noen bare fordi man en periode har mistet kontakt pga psykisk sykdom så hvis du har lyst så ikke skam deg for å gjenoppta kontakten!
BRAND ∞ STRONG
Er medisinene dine justert slik legen din mener er best, eller kan de økes/senkes
slik at du føler deg mer levende?
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Går ikke på antispykotika lengre men jeg er en robot jeg og, det føles slik. Men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det eller hvordan det kan endres. Så eg forsøker å ikke tenke på det for det føles ikke som det er noe jeg får gjort noe med. En dag går det kanskje over?
Vis hele sitatet...
I feel ya bro. Det er liksom ikke noe mye å gjøre med, nei. Det hadde vært ypperlig om det gikk over

Robot frens
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Og dette:

«20 til 30 ganger større risiko for å ta sitt eget liv»
Vis hele sitatet...
30 ganger 0 er fortsatt 0 (:
Hvilken medisin går/gikk du på?
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du har litt personlighet da! Jeg dro på smilebåndet av at du skrev "bip bop, nei men seriøst" først

Det er skikkelig dritt å føle seg som en robot. Jeg ble det av et antidepressiva preparat jeg brukte i underkant av et år men det endret seg helt av å bytte merke.
Er du i startfasen på ny medisin nå så er det vanlig å ha det sånn men stor sjanse for at det vil gå over, men har du gått på de lenge så ville jeg snakket med behandleren om å bytte merke. Som med antidepressiva er det jo flere forskjellige antipsykotikaer også, så det er verdt forsøket.

Leit at du har mista kontakt med vennene dine.. Det å ha input, kommunikasjon med andre og variasjon i hverdagen er også viktig for å føle seg levende. Selvom du kanskje selv føler deg for rar til å være sosial er jeg sikker på at vennene dine forstår og er tolmodig med deg om du forklarer hvordan psykosen og medisineringen påvirker deg. Det er som regel ikke sånn at man slutter å bry seg om vennene sine eller slutter å ville være venn med noen bare fordi man en periode har mistet kontakt pga psykisk sykdom så hvis du har lyst så ikke skam deg for å gjenoppta kontakten!
Vis hele sitatet...
hehe, takk for det Det er interessant at det ble bedre etter du byttet merke. Det skal sjekkes ut. Jeg har gjort og sagt så utrolig mye teit når jeg har hatt symptomer .Jeg skulle vært bannet fra alle sosiale medier under en episode. Ligger i fosterstilling å cringer så mye at det gjør fysisk vondt

vindaloo: Ja. Jeg har hatt litt symptomer i det siste så økte med 200mg. Men for å være ærlig føles det helt likt ut.

Superspurv: Sant, så sant

suwoop: Seroquel
Sist endret av Ed Is A Portal; 14. august 2021 kl. 19:16.
Går på seroquel selv, gjort det nå i 6 år, og det var ikke før i fjor jeg merka at jeg ble rar på de. Har enda ikke fått tilbake noen livsgnist og merker jeg bare blir mer og mer usosial. Antar du ikke går på de for søvn? Går du da på de depot tablettene?
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av suwoop Vis innlegg
Går på seroquel selv, gjort det nå i 6 år, og det var ikke før i fjor jeg merka at jeg ble rar på de. Har enda ikke fått tilbake noen livsgnist og merker jeg bare blir mer og mer usosial. Antar du ikke går på de for søvn? Går du da på de depot tablettene?
Vis hele sitatet...
Yikes, kjedelig å høre kompis. Går du fortsatt på de eller har du byttet?

Yepp, 750mg depot og 100mg av den vanlige for søvn.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Bip bop bip bop, nei, men seriøst, jeg går på antipsykotika og føler meg som en robot, jeg har mistet personligheten min og alle vennene mine er borte for lengst. Med robot mener jeg at jeg bare eksisterer og så vidt oppfyller kravene til bunnen av Maslows behovspyramide. Jeg kan sitte å stirre på en flekk i flere timer uten å kjede meg fordi jeg ikke føler noe uansett. Jeg kan ikke slutte, da blir det bare galskap.

Ganske kjedelig liv det her da Er det noen andre roboter her? Hvordan lever man et mest mulig normalt liv som robot? Det er vanskelig å komme seg ut døra når det ikke finnes noen motivasjon til å gjøre noe som helst.

Jeg tror ikke legen min har så mye å si om akkurat det her så det hadde vært kult med innspill.
Vis hele sitatet...
Ikke begynn å tulle med medisinen på egenhånd i alle fall. Snakk med legen om å justere dose eller bytte, om hen ikke hjelper deg så bytt lege. Du kan jo også be om å henvises til en psykiater og få mer spesifikk hjelpmed medisiner.

Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
«Mennesker med schizofreni og bipolar lidelse dør i gjennomsnitt 16 – 25 år tidligere enn den generelle befolkning. Som fysisk lidelse øker risikoen for alvorlig psykisk lidelse, er det altså omvendt også slik at mentale problemer øker risikoen for fysisk sykdom og tidligere død»

Dette skremmer meg også.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert noen egenskaper som trekker opp levealderen også? Bare det at du bor i Norge er selvsagt et stort pluss. Hvis du for eksempel ikke bor i Hasvik har du fort spart et lite tiår bare der. Så er det selvsagt mange faktorer du kan påvirke, som røyking, kosthold osv. Er ikke sikkert du ligger så dårlig an

Uansett, det er statistikk, ikke en profeti om akkurat deg. Du kan bli kjørt ned av en trailer i morgen, og det kan jeg også. Gode tanntrådrutiner, høyere utdanning og BMI i normalområdet hjelper lite da.
Sist endret av *pi; 14. august 2021 kl. 20:24.
Antipsykotika er helt jævlig å gå på fast. Olanzapin ved behov funker og er en mye bedre løsning. Varer en stund også.
Sist endret av Fornavn; 14. august 2021 kl. 22:12.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har hatt kjærester som har opplevd bedring av å gå ned i dose med lignende beskrivelse som deg, op
Sitat av Fornavn Vis innlegg
Antipsykotika er helt jævlig å gå på fast. Olanzapin ved behov funker og er en mye bedre løsning. Varer en stund også.
Vis hele sitatet...
"Ved behov" er vel daglig 1-2 ganger om dagen når man er psykotisk eller har psykoselidelse.
Det er ikke tilrådelig å ta antipsykotika i annen intervall enn foreskrevet fra lege! Hvis man bare tar det iblandt når man gidder så får medisinen aldri reparert hjernen og man er hele tiden utsatt for ubalanse og nye psykoser. Det er ikke pent..