Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 9717
Anonym bruker
"Overrasket Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har fløyet drone over Sentralanlegget? Det er ymse bygninger på toppen der som akkurat ligger utenfor NSM sitt røde område. Jeg har ikke drone selv, men veldig spent på hva alt der oppe kan være...

https://ibb.co/R29SNmK
https://ibb.co/njJtpzr
BRAND ∞ STRONG
Angående Sentralanlegget:
Du har sikkert sett det, men denne NRK videoen er ganske interessant.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Angående Sentralanlegget:
Du har sikkert sett det, men denne NRK videoen er ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Absolutt sett den, men takk for tips
Det er noe spennende på toppen, men jeg aner ikke hva...
BRAND ∞ STRONG
Siden det er ment å være atom sikkert og selvforsynt så kan det kanskje hende at
installasjonen på toppen har med rensing av luft og gjøre?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Siden det er ment å være atom sikkert og selvforsynt så kan det kanskje hende at
installasjonen på toppen har med rensing av luft og gjøre?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, og det vil jeg tro de har anlegg for ja.
Den hvite kula kan være en radom.
Jeg har snoket litt rundt et lignende anlegg bygget av NATO under den kalde krigen, i mye mindre og omfattende skala selvfølgelig.

Der var det et solid bygg i betong på toppen med kraftige ståldører, sensorer og noe jeg antar var rør for inntak/utløp for ventilasjon.
I tillegg gikk det en dyp sjakt med leidere ned til grunnplanet i anlegget.
Mest sannsynlig en rømningsvei i tilfelle utgangene blir blokkert ved et angrep.
For meg er det derfor nærliggende å tro at minst ett av disse byggene er noe sånt.
Den hvite kula ser ut som en radar.
BRAND ∞ STRONG
Ser ut som det er minst 5, kanskje 6 installasjoner der i tillegg til den hvite kula.
Er dette området avsperret eller åpent?

Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ser ut som det er minst 5, kanskje 6 installasjoner der i tillegg til den hvite kula.
Er dette området avsperret eller åpent?

Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker diverse kart er det avsperret. Skal jeg tippe er det nødutgang med kamera rettet mot utgangen, luftanlegg, radom, vannrenseanlegg litt lenger ned og et par andre bygg.
Kanonfotograf
Espen-K's Avatar
12 8
Det er ingen tvil om at det er konstruksjoner på toppen der, er godt synlige på forskjellige flyfoto.
Fikk nesten lyst til å ta en dagstur og gå opp ditt for å ta en titt
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Espen-K Vis innlegg
Det er ingen tvil om at det er konstruksjoner på toppen der, er godt synlige på forskjellige flyfoto.
Fikk nesten lyst til å ta en dagstur og gå opp ditt for å ta en titt
Vis hele sitatet...
Det er ekstremt bratt opp dit fra Tyrifjorden siden.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De fleste norske fjellanlegg har kombinasjon av nødutgang utlufting gående oppover fra anleggets hovedrom. Husk, norske fjellanlegg er våte som faen hvis de ikke avfuktes av ganske store anlegg. I tillegg har slike anlegg store dieselaggregater som regelmessig må kjøres med nettbrudd for å teste at UPS'er og aggregater faktisk slår inn når de skal. I tillegg har slike anlegg brannalarmer som trigges av f.eks. dieseleksos etc, så det er ofte skilting om at biler ikke skal kjøres på tomgang, at kun x antaller biler skal ha motor i gang av gangen etc, så kort sagt er det mye i slike anlegg som trenger skikkelig utlufting, og da har de ofte latt nødutgangene gå i samme uthulinger i fjellet. Når det er sagt, å kalle det nødutganger betyr ikke at dette nødvendigvis er ruter du tar hvis det begynner å brenne. Som regel vil mange slike nødutganger innebære mer risiko enn brannen selv. Men hvis fienden skulle stå utenfor de vanlige inngangene, så har de alternative ruter ut av anlegget (som ofte innebærer kryping gjennom trange luker, veldig bratte trapper uten skikkelig rekkverk etc, og i visse anlegg må du først gå ned en del trapper før du kan begynne på ruten opp til toppen av fjellet).
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De fleste norske fjellanlegg har kombinasjon av nødutgang utlufting gående oppover fra anleggets hovedrom. Husk, norske fjellanlegg er våte som faen hvis de ikke avfuktes av ganske store anlegg.
Vis hele sitatet...
Sentralanlegget er fortsatt i bruk og bemannet. Det blir nok avfuktet.
Å forsøke å komme seg inn der er ikke realistisk.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil også minne om at sentralanlegget ligger på NSM sitt forbudskart (for sensorer, noe alle droner har nå for tiden), så være forberedt på forelegg og inndragning av dronen hvis du skulle fly over der (eller i nærheten nok til sensorene fanger opp noe fra sonen). Slike soner finnes det over hele landet (selv værradarer, men sjeldent sivile flyradarer).
Har vært der oppe for ett år siden ca… Går en traktorvei opp, ellers kan man gå i terrenget, men enkeltvis veldig bratt.

Hele omrdået har piggtrådgjerdet rundt. Det er store luftesjakter som har kamera rettet mot seg. Kamera har IR lys og høyttaler på seg. Mange mindre sjakter, vanntårn, diverse antenner osv. Veldig spennende. Kom en som fulgte med på meg når jeg drev på.