Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1658
Hei.

Jeg har tideligere i år blitt utsatt for en traumatisk opplevelse som plager meg fortsatt, flere måneder senere. Noe lignende skjedde også nylig som forsterket den forrige episoden.

Sliter med innsovning å våkner en del ganger ila natten. Har også mareritt om hendelsene.

Jeg skvetter voldsomt til av høye plutselig lyder/smell osv. Har angst og kikker ut av vinduene ofte å sjekker at døren er låst pga frykt.

Tanker rundt disse hendelsene kommer opp flere ganger ila dagen å gir meg tankekjør.

Etter å ha lest litt på nett rundt dette, kan de se ut som jeg kan ha fått ptsd? Men hvordan vet jeg dette sikkert?

Jeg har time hos legen den 07.01 hos ny fastlege ettersom han forrige jeg hadde er syk og derfor lite på jobb.

Det jeg lurer på er hvordan går jeg frem med dette? Skal forklare situasjonen til hen men vet ikke hvordan jeg skal få formulert det og jeg hverken ønsker eller liker å prate om det som har skjedd. Men som sagt skal forklare han situasjonen min.

Kan noen som har erfaring om nettopp dette dele sin erfaring og eventuelt noen tips jeg kan ta med meg videre?

Setter stor pris på deres innspill.
Sitat av wutsup Vis innlegg
Hei.

Jeg har tideligere i år blitt utsatt for en traumatisk opplevelse som plager meg fortsatt, flere måneder senere. Noe lignende skjedde også nylig som forsterket den forrige episoden.

Sliter med innsovning å våkner en del ganger ila natten. Har også mareritt om hendelsene.

Jeg skvetter voldsomt til av høye plutselig lyder/smell osv. Har angst og kikker ut av vinduene ofte å sjekker at døren er låst pga frykt.

Tanker rundt disse hendelsene kommer opp flere ganger ila dagen å gir meg tankekjør.

Etter å ha lest litt på nett rundt dette, kan de se ut som jeg kan ha fått ptsd? Men hvordan vet jeg dette sikkert?

Jeg har time hos legen den 07.01 hos ny fastlege ettersom han forrige jeg hadde er syk og derfor lite på jobb.

Det jeg lurer på er hvordan går jeg frem med dette? Skal forklare situasjonen til hen men vet ikke hvordan jeg skal få formulert det og jeg hverken ønsker eller liker å prate om det som har skjedd. Men som sagt skal forklare han situasjonen min.

Kan noen som har erfaring om nettopp dette dele sin erfaring og eventuelt noen tips jeg kan ta med meg videre?

Setter stor pris på deres innspill.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å vite sikkert om du har ptsd før du oppsøker behandling, det er behandleren sin jobb å finne ut av. Du sier at du ikke vil snakke om det, men hvis du vil ha behandling så blir du til en viss grad nødt til det. Det kan imidlertid skje i ditt eget tempo, du trenger ikke å gå i detaljer til fastlegen eller i første møte med en psykolog. Det finnes behandlingsmåter som ikke involverer like mye prating (emdr f eks). Begynn med å gå til fastlegen og be om å bli henvist til psykolog, eller gå direkte til en privat psykolog som ikke krever henvisning. Da må du ofte betale selv.
Sist endret av *pi; 2. januar 2021 kl. 12:19.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Takk.

Det blir nok litt i eget tempo tenker jeg, men skal prøve å få ut det meste av følelsene og tankene mine forklart så godt som mulig til min fastlege.

Har fast jobb og vært sykemeldt noen måneder nå, sykemeldinga min går snart ut og planen er at jeg skal tilbake i jobb ila måneden men jeg føler meg ikke klar for dette.

Ønsker heller ikke at (hvis ptsd) er det jeg har fått, skal påvirke jobben min ettersom uføre betaler langt mindre og økonomien er trang nok som den er.
Sist endret av wutsup; 2. januar 2021 kl. 12:39.
Sitat av wutsup Vis innlegg

Det blir nok litt i eget tempo tenker jeg, men skal prøve å få ut det meste av følelsene og tankene mine forklart så godt som mulig til min fastlege.
Vis hele sitatet...
Du trenger nok ikke si så mye til fastlegen, bare nok om problematikken til å bli henvist. Hvis du ikke greier å snakke om det uten å ramle ut, så er det et bra triks å skrive i stedet.

Har fast jobb og vært sykemeldt noen måneder nå, sykemeldinga min går snart ut og planen er at jeg skal tilbake i jobb ila måneden men jeg føler meg ikke klar for dette.
Vis hele sitatet...
Da bør du få forlenget sykemeldingen. Det er en utrolig stor fordel om du kan snakke med lederen din om hva som skjer. Ikke detaljer om hendelsene selvsagt, men hvilke symptomer du har og hva du trenger for å kunne være delvis på jobb. Det kan være vanskelig å fungere normalt på jobb mens du er i prosessen med å bearbeide hendelsen.

Ønsker heller ikke at (hvis ptsd) er det jeg har fått, skal påvirke jobben min ettersom uføre betaler langt mindre og økonomien er trang nok som den er.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å anta at du skal bli ufør av ptsd'en. Du har et år med sykmelding, trenger du mer tid enn det er det AAP. Så vidt jeg forstår er dette relativt nye og enkeltstående hendelser, det finnes god behandling.
Nå er jeg ikke helsepersonell, men på generelt basis bør en akseptere og prøve å forstå alt en har opplevd. Å rømme fra det en har opplevd komme ofte tilbake som en bomerang. Ofte er psykolog til veldig stor hjelp med tanke på å forstå ting på riktig måte, slik at en ikke utvikler vrangforestilinger og dermed får en økt emosjonell ustabilitet. Er også lurt å oppsøke folk som har opplevd liknende traumer, slik at en lettere kan forholde seg til det en har opplevd.
Sist endret av itori123; 2. januar 2021 kl. 13:18.
Du forteller det du opplevde og sånn som du har det og får en utredning hos psykolog.

Det er rart at du snakker om ufør når dette er noe som har skjedd ganske nylig. Å bli ufør blir man etter nærmere ti år med 100% nedsatt funksjonsevne og x antall utredninger og behandlingsforsøk, så du har ingenting å frykte da det er ingenting her som tilsier du skal bli ufør!

Symptomene på PTSD går over etter noen måneder eller år på de fleste, men noen vil måtte leve med traumer og diagnosen resten av livet og lære seg å håndtere de så godt som mulig.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar dere, dette var til stor hjelp. Tar til meg alt dere sier.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Er det noen her som har diagnosen ptsd og er f.eks i arbeid? Lurer også på hvordan en typisk hverdag er for de som har ptsd?
Sitat av wutsup Vis innlegg
Er det noen her som har diagnosen ptsd og er f.eks i arbeid? Lurer også på hvordan en typisk hverdag er for de som har ptsd?
Vis hele sitatet...
Jeg har. Jeg er i arbeid nå.
De fleste med ptsd er i arbeid inkl meg!

Sorry men tråden begynner å høres ut som en som ønsker seg over på Nav.. Å være fattigmann og syk er ikke noe kult. Er du for syk til å fungere i jobb akuratt nå så se frem til å bli bedre i behandling som de aller aller fleste gjør og ikke begynn å tro du aldri kan jobbe igjen! I flertallet av tilfellene går ptsd over innen tror det er et eller to år! Å være redd og på vakt er helt vanlig etter noe traumatisk men det gjør deg ikke i ustand til å arbeide men god bedring!

Jeg syns ikke det høres ut som ptsd selvom det har likheter men hører ut som heller vanlig noia og angst og at du har blitt psykisk påvirket av det som skjedde. Det kan påvirke en stund men uten at det er ptsd.
Sist endret av Harek; 3. januar 2021 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Takker for raske svar.

Har på ingen måte lyst til å være på nav, kan se at det kan virke sånn nå når jeg leser over tråden.

Godt å høre at det er noe som går over etterhvert, vil nok få noe behandling for det.

Er vel alltids lys i enden av tunnelen som de sier. ��
Sitat av wutsup Vis innlegg
Takker for raske svar.

Har på ingen måte lyst til å være på nav, kan se at det kan virke sånn nå når jeg leser over tråden.

Godt å høre at det er noe som går over etterhvert, vil nok få noe behandling for det.

Er vel alltids lys i enden av tunnelen som de sier. ��
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall altfor tidlig for deg å bekymre deg for det, du har jo ikke begynt behandling engang.

Hvis jeg skal gi noe personlig erfaring på temaet, så var det i alle fall veldig dårlig for meg å ikke være i jobb, selv om det var nødvendig. Hvis du må være 100% sykmeldt over tid, så gjør alt du kan for å ikke ramle helt ut av jobben og miljøet, det er verre å gå tilbake enn man tror. Du kan være mer tilstede på jobb enn sykmeldingsgraden tilsier, det er ytelsen som teller. Sørg for å få oppfølging. Jeg er i tilnærmet full jobb nå, men det går bare fordi jobben min er sånn den er og jeg kan tilpasse mye. Vær tydelig ovenfor arbeidsgiver hva du trenger av tilrettelegging, og hvis du har symptomer de trenger å forstå hva er.
Sitat av wutsup Vis innlegg
Er det noen her som har diagnosen ptsd og er f.eks i arbeid? Lurer også på hvordan en typisk hverdag er for de som har ptsd?
Vis hele sitatet...
Jeg har og er i arbeid. Fungerer ganske greit, har lært meg noen strategier for å takle noen bestemte situasjoner, ikke bare i jobb men i livet. Sliter med søvn da, har mye mareritt og er i perioder redd for å sove, og det er det som gjør arbeidslivet vanskeligst for meg at jeg veldig ofte ikke har sovet nok.

Men jeg er hard med meg selv.. går alltid på jobb selv om jeg ikke har sovet så mye som et minutt. Hvis jeg først hadde begynt å gi meg selv lov til å ta en egenmelding slike dager er jeg redd det ville sklidd fort ut, for det er ganske mange av de dagene.

Mvh søvnløs som skal opp om 4 timer...
Sist endret av Susa; 4. januar 2021 kl. 02:33.