Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3210
Hei. Jeg har en stasjonærpc som en kamerat av meg bygget for 1 år siden.
Problemet er at PC-en ikke har sånn som enkelte produsent laptopper egne driver CD som følger med. Her er alt lagt inn av han.

Nå har jeg fått virus på pc-en og må formatere, men er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne drivere enkelt? Kan man ta backup av dem man har, er det noen programmer som finner driverne automatisk osv?

Alt av svar tas med stor takk!
Nå trenger du vel bare nettverksdriver da OS'et finner de resterende driverne av seg selv. (Med forbehold om at du ikke har spesialutstyr montert.
Får du den på? Itilfelle kan du gå på enhetsbehandling, å søke opp drivere til de forskjellige enhetene. Om du ikke har cd, kan du bruke en usb stick med windows på
Å formatere pga virus er vel uansett overkill. Rens maskina for virus så slipper du alt arbeidet.
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Å formatere pga virus er vel uansett overkill. Rens maskina for virus så slipper du alt arbeidet.
Vis hele sitatet...
Når passordene til gmail osv tidligere i år ble stjelt, fikk jeg en beskjed om at det var forsøkt flere innloggingsforsøk på min konto, og når jeg går på nettsider får jeg opp masse russisk reklame og dritt som kommer i veien når jeg skal lese nettaviser etc. Maskinen er også blitt vanvittig treg, så jeg er nødt til å gjøre noe

Sitat av Zunn Vis innlegg
Får du den på? Itilfelle kan du gå på enhetsbehandling, å søke opp drivere til de forskjellige enhetene. Om du ikke har cd, kan du bruke en usb stick med windows på
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mener Jeg kommer meg inn på enhetsbehandling, er det noen måte å ta backup av driverne her? Eller er det som noen sier her at det eneste jeg trenger å gjøre er å formatere maskinen og legge inn windows på nytt og nettverksdrivere. Da er spm hvor jeg finner nettverksdriverne? Må man ikke legge inn lydkort drivere og skjermkort drivere osv?

Jeg mener også det fulgte med en cd til hovedkortet, den finner jeg heller ikke
Sist endret av Susie; 20. august 2014 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Det er enkelt.

Du må finne ut hvilken produsent og modell til grafikk kort, hovedkort og evt. lydkort eller andre deler som ikke er nevt.

Google "system information" eller "how do i find my pc specs" for å finne ut hvor delene kommer ifra og va de heter.

For å finne drivere så går du inn på produsentens hjemmeside, der en plass skal det stå support og der vil du finne drivere, her skriver du inn modell navn/nummer og vips så har du alt du trenger!
Trådstarter
Delene jeg har er:

Hardisk der operativsystmet skal være: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

CPU: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

Hovedkort Intel Socket 1155: ASUS P8Z77-I DELUXE Z77 S-1155 MINI-ITX

Ram X2: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL10 (1X8GB)

Skjermkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7870 GHz Edition - 2 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0

Da er spm hvordan jeg finner ut hvilket lydkort jeg har og bios...
Sitat av Susie Vis innlegg
Delene jeg har er:

Hardisk der operativsystmet skal være: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

CPU: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

Hovedkort Intel Socket 1155: ASUS P8Z77-I DELUXE Z77 S-1155 MINI-ITX

Ram X2: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL10 (1X8GB)

Skjermkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7870 GHz Edition - 2 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0

Da er spm hvordan jeg finner ut hvilket lydkort jeg har og bios...
Vis hele sitatet...
Som nevnt lenger oppe, så er nettverksdriverne det viktigste. Når de er på plass så vil operativsystemet finne de fleste av driverne automatisk.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Som nevnt lenger oppe, så er nettverksdriverne det viktigste. Når de er på plass så vil operativsystemet finne de fleste av driverne automatisk.
Vis hele sitatet...
Driver for skjermkortet bør også alltid installeres utenom selv om Windows installerer en "midlertidig" driver.
Poenget er at (de fleste) OS (siden du ikke har sagt hvilket regner jeg med win7 / 8) finner alle driverne selv bare du har installert riktig nettverksdriver sånn at du får lastet ned nødvendige data etter formatering.

Du bør etter det jeg forstår kanskje kontakte kameraten din og be h*n om hjelp?
Formatering fjerner forøvrig ikke problemene du har med at passord er på avveie. Dette med treghet og russisk reklame er kjent og lar seg enkelt rette på, men hvis du mener at livet blir så mye bedre etter en format så gjør gjerne alt ekstraarbeidet du. Vær obs på at du bør ta backup av ALT før du formaterer...
Har du windows 7 eller 8 trenger du ikke laste ned en eneste driver manuelt. Sikkert Vista og, men det husker jeg ikke.
Sitat av iznogoud Vis innlegg
Har du windows 7 eller 8 trenger du ikke laste ned en eneste driver manuelt. Sikkert Vista og, men det husker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig der.
MANGE drivere det er greit å installere manuelt.

Ja, Windows installerer driver for deg. Men jeg kan enda ikke huske at jeg har fått en eneste driver som er "up-to-date" fra Windows.
Skal du ha skjermkort driver, så får du en midlertidig fra Windows, men du bør laste ned egen fra nettsiden til produsenten.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av iznogoud Vis innlegg
Har du windows 7 eller 8 trenger du ikke laste ned en eneste driver manuelt. Sikkert Vista og, men det husker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Instalerte win 7 på en pc i forrige uke, den måtte nettverksdriverene legges in manuelt, så det du sier er ikke helt rett.