Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2552
Hvis man leser historien til juleferingen i norge, ser man at det begynte med en midtvinterfest hvor man drakk "jol" og koste seg.
Denne feiringen ble deretter "adoptert" av kirken, og feiret i guds navn fremfor de norønne gudene.

Er vi klare for å ta steget videre til v. 3.0?

Kan vi fortsette å feire midtvinter, men istedenfor å feire i guds navn heller feire jul i et annet navn?

Jeg vil foreslå at man går fra å feire jul i guds navn, til å feire jul i vitenskapens navn.

Neste år skal jeg ikke feire juleaften, men "Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling" -aften med ribbe, julebrus og gaver.

Og dersom noen trenger en erstatning for jesus som frontfigur for denne dagen, kan vi bruke Isaac Newton som ble født 25 desember!

Eller hva foreslår dere? I hvilket navn kommer vi i fremtiden til å feire midtvinter?
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Yes! Dette skal jeg definitivt gjøre når jeg får barn.
Vi feirer Jul, men det har ingenting å gjøre med noe bullshit "gud" eller "jesus", vi feirer det for hygge og familie.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hvis noen har lyst til å joine meg, har jeg laget en facebook-event til 24 desember 2012...

Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling -aften.

(Hvis ikke verden går under den 21'te da... )
Sist endret av Turbolego; 26. desember 2011 kl. 00:46.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Og dersom noen trenger en erstatning for jesus som frontfigur for denne dagen, kan vi bruke Isaac Newton som ble født 25 desember!

Eller hva foreslår dere? I hvilket navn kommer vi i fremtiden til å feire midtvinter?
Vis hele sitatet...
Noen har sett The Big Bang Theory, Ellers foreslår jeg det samme som x4Per.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Noen har sett The Big Bang Theory, Ellers foreslår jeg det samme som x4Per.
Vis hele sitatet...
Faktisk fikk jeg idéen fra bilder som dette som flyter rundt på nettet akkurat nå:

http://9gag.com/gag/1248575
http://9gag.com/gag/1258302
http://9gag.com/gag/1254038

Men når dette også har kommet på tv-show som "Big Bang Theory" som en mulig erstatning, synes jeg dette er et godt tegn på at en overgang fra å feire jul i guds navn til f.eks. vitenskapens navn... er moden.

Btw. her e vorspiel:

Post-apokalyptisk saft og boller (21 Desember, 2012)
Sist endret av Turbolego; 26. desember 2011 kl. 00:59.
Haha, Stian langvann. I LIED!

Men ja, Artig tankegang du har her. Får se til neste år, kanskje det slår gjennom
Kan jo nevne med en gang at under min julefeiring med familien nevnes ikke ordet "Gud" i annen sammenheng enn f. eks. "Herregud for en fin gave!". Julefeiring har for meg ingenting med Gud å gjøre, og tradisjonen i Norge er heller egentlig ikke kristen, slik du også påpeker. Trenger vi egentlig noe spesifikt å feire for å ha det koselig med familien?
Ja hurra! Neste jul driter vi i å gå rundt juletre også, da tar vi heller å går rundt et bilde av Hanz Snitlz proffesor i Univiersitetet i Praha som lagde et nytt dødsvirus!
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ja hurra! Neste jul driter vi i å gå rundt juletre også, da tar vi heller å går rundt et bilde av Hanz Snitlz proffesor i Univiersitetet i Praha som lagde et nytt dødsvirus!
Vis hele sitatet...
TBH: jeg har aldri gått rundt et juletre. Ble faktisk "sjokkert" (overrasket) da jeg hørte at folk gjør det, haha.
Jeg er ingen stor fan av den kristne delen av vår kultur. Alikevel syntes jeg det kan være smart å tenke over islamisering; uten kristendommen vil vår kultur være svært utsatt med tanke på islamisering og sharia. Så lenge kristendommen har en betydelig utbredelse her i Norge tror jeg islamisering mye vanskligere lar seg gjøre.

Litt ot.
Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt, er det noe og feire over helt sånn egentlig? hehe.
Vi har feiret jul på god gammel tradisjon. Familien samles, vi spiser middag i 5-6 tiden, og i det påfølgende blir det spist kaffe og kaker. Deretter er det oppakning av gaver til alle sammen. Og så blir det noen glass vin og øl.

1. Juledag er det felles frokost og felles middag. Enten så drar vi bort og spiser, eller så kommer det enda flere til middagen denne dagen. Masse familie.

Men den største forskjellen i år fra tidligere år er at istedenfor å snakke med hverandre så sitter hver og en med hver sin duppedings for å spille wordfeud! Dette på tross av at vi sitter ved siden av hverandre. Teknologien tar over alt!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Det er nå snart ett år siden, og bare litt over 100 personer har sagt at de kommer til facebook-eventen "Nasjonal julefeiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling -aften."

Hvorfor har ikke flere mennesker valgt å bli med?
Er ikke folket klar for en slik overgang, var eventen dårlig formulert eller er det andre grunner?

Trenger litt konstruktiv kritikk her, har tenkt å lage en ny event til 24 desember 2013.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvorfor har ikke flere mennesker valgt å bli med?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi de fleste feirer jul uten å tenke på Gud og Jesus i det hele tatt, og derfor føler at de ikke trenger å endre noe på feiringen sin
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrs.hudson Vis innlegg
Sikkert fordi de fleste feirer jul uten å tenke på Gud og Jesus i det hele tatt, og derfor føler at de ikke trenger å endre noe på feiringen sin
Vis hele sitatet...
Yup, jeg og familien min og flere jeg kjenner feirer jul fordi det er tradisjon og ikke fordi de er kristne.

Problemet mitt er at man fortsatt ser på det som en kristen feiring og ikke en tradisjonell feiring.

Jeg vil at man skal feire jul akkurat som før men i et annet navn.
Det er fortsatt den samme tradisjonelle julefeiringen, men den blir feiret i et annet navn.
Det er bare en festivus for the rest of us.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er bare en festivus for the rest of us.
Vis hele sitatet...
Liker referansen..

Til de som ikke tok den (link)
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er bare en festivus for the rest of us.
Vis hele sitatet...
Sitat av r0bin Vis innlegg
Liker referansen..

Til de som ikke tok den (link)
Vis hele sitatet...
lol, den var morsom, men det er ikke såpass ekstremt jeg har sett for meg denne feiringen.

Det er de samme jule-tradisjonene, treet, gavene osv. bare uten de kristne "tilleggene".
Synes man må få til et pitte lite korstog mot det fantastiske kjøpepresset og la jula forbli det den engang var, en fredlig høytid midt i vinteren, der man kunne ro ned, lade batteriene, og starte januar og det nye året gofeit og med masse energi!

Med dét sagt, så betyr det slett ikke at jeg vil tilbake til en ordentlig "kristen jul", jeg vil bare til en tradisjonell midtvinter-feiring som er rolig, familiær, og som samler folk og *varmer*, varmer både rent fysisk og sosialt sett. Vi trenger jula!
Og denne midtvinter-feiringen bør vi muliggjøre og inkluderende for flest mulig mennesker, uavhengig av hva slags etnisitet og religion dem har - fordi jula bør ikke være noe spesifikt bare vi har i det kalde Nord.

Hilsen en som er glad i jula!
Sist endret av aeon_illuminate; 17. desember 2012 kl. 18:53.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes man må få til et pitte lite korstog mot det fantastiske kjøpepresset og la jula forbli det den engang var, en fredlig høytid midt i vinteren, der man kunne ro ned, lade batteriene, og starte januar og det nye året gofeit og med masse energi!

Med dét sagt, så betyr det slett ikke at jeg vil tilbake til en ordentlig "kristen jul", jeg vil bare til en tradisjonell midtvinter-feiring som er rolig, familiær, og som samler folk og *varmer*, varmer både rent fysisk og sosialt sett. Vi trenger jula!
Og denne midtvinter-feiringen bør vi muliggjøre og inkluderende for flest mulig mennesker, uavhengig av hva slags etnisitet og religion dem har - fordi jula bør ikke være noe spesifikt bare vi har i det kalde Nord.

Hilsen en som er glad i jula!
Vis hele sitatet...
enig.

Burde vi kanskje ha en julefeiring som bare er en julefeiring uten at den feires i noe navn? Bare julepynt, juletre, juleøl, julemat, julegaver og juleferie? Ingen grunn til å gjøre det annet enn at det er tradisjon?

Det høres ut som en god løsning for min del.