Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1840
I historie(samf.f) timen skulle klassen ha diskusjon om hva vi syntes om krigen osv... Og jeg sa etter en stund ville Norge være trygg om noen angrep oss, og ville vi kunne ta igjen?

Men den diskusjonen endte da en gutt i klassen sa; Nah alle vil dø når USA eller Russland nuker oss.

Er dette sant? har vi ikke noe sjanse? Vil vi bare sitte glo på TV'en mens atom bomber regner og sjokkbølgen dreper oss?

For å være ærlig så har jeg aldri likt å tenke på at olje rike norge ikke kan ihvertfall forsvare seg selv... Tenk og Amerikanerne blir helt moco-loco på grunn av deres økonomiske gjeld krise blir så stor at de kommer innom her for råd å tips(låne penger?

Kanskje jeg overreagerer, ment det sant, vi trenger enda mer avansert våpen, tenker sånn jedi lyssabel :P!
Tja... tviler nok på at vi blir nuket, hvertfall av USA. Tror selv at vi har et godt forhold til USA. Det er jo bra det.
Vi er jo i NATO og FN.
Sist endret av Oatre; 17. november 2012 kl. 22:40.
Trådstarter
51 6
Vel USA kan man aldri være sikre over hva de vil gjøre,
Og ja se hva jeg fant fra aftenposten http://www.aftenposten.no/fakta/verd...cle1029138.ece
lol ikke engang sikker om det sant eller ei -.-.

Kanskje ikke USA, men hva med Russland?
Dersom Norge på noen som helst måte ville blitt nuket, ville mange gått under ja. De fleste hadde i det minste blitt kraftig skadet. Men hvis dette noen gang skal skje, så tipper jeg det er såkalt terror vi har blitt utsatt for, noe jeg ikke syntes er usannsynlig at kan skje med enkelte land i nær fremtid. Kun et spørsmål om tid før slike våpen havner i feil hender. Den som venter får se.
Er jo ingen vits å sprenge Norge de ville bare tatt over kystbyene..
er jo bare for deg å bli lojalist (quisling) om dette skulle skje, da er du trygg så lenge Norge taper
Sitat av Novice Vis innlegg
Er jo ingen vits å sprenge Norge de ville bare tatt over kystbyene..
er jo bare for deg å bli lojalist (quisling) om dette skulle skje, da er du trygg så lenge Norge taper
Vis hele sitatet...
Uten å kunne henvise til noe kilder eller stats, så er jeg rimelig sikker på at Norge aldri kommer til å bli okkupert. Av hvem, hvorfor og hvordan?
Trådstarter
51 6
Jeg antar turistene er litt sure fordi det er så dyrt i Norge, og kanskje de vil hente noen Atombomber fra russland eller no og bombe oss for hevn
Sitat av subscribe Vis innlegg
Kun et spørsmål om tid før slike våpen havner i feil hender. Den som venter får se.
Vis hele sitatet...
Mener å huske å ha lest at USA har innrømmet å miste mer enn 5 atombomber...
Det jeg da lurer på er hvor mange Russland IKKE innrømmer at de har mistet

fant litt "kilder"
8 atombomber ifølge denne siden
http://aboutfacts.net/Weapons36.htm
En "ordentelig" kilde om en av bombene
Og skulle vi blitt nuket hadde jo noen fordømt angrepet.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Uten å kunne henvise til noe kilder eller stats, så er jeg rimelig sikker på at Norge aldri kommer til å bli okkupert. Av hvem, hvorfor og hvordan?
Vis hele sitatet...
Vi har jo massevis av olje som kan bli attraktivt for en stormakt hvis en eventuell krig kom til å bryte ut.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Uten å kunne henvise til noe kilder eller stats, så er jeg rimelig sikker på at Norge aldri kommer til å bli okkupert. Av hvem, hvorfor og hvordan?
Vis hele sitatet...
Mener å ha hørt om en bok som var omhandlet tredje verdenskrig..
Hvis jeg husker riktig så sto det i den at Russland innvanderte oss for å få kystlinja vår og for å stoppe andre fra å bruke luftrommet vårt..

Jeg tror det er denne boka, men leste aldri boken, bare hørte om den på nyhetene eller radio, så jeg er ikke helt sikker..

Hva tjener man på å bombe oss, det ville jo tirret opp våre "allierte" nok til at bombene hadde flydd til alle andre land også, sånn som krigen fra Fallout spillene..
Men jeg tror ikke Russland kunne latt vær å bombe eller okupere oss om de ville startet verdenskrig, pga beliggenheten vår.
Og hvis å bombe Norge hadde startet en kjedereaksjon som til slutt sprengte hele verden, så tror jeg de heller hadde okupert..

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Vi har jo massevis av olje som kan bli attraktivt for en stormakt hvis en eventuell krig kom til å bryte ut.
Vis hele sitatet...
Massevis for lille Norge... Veldig lite for resten av verden... det går jo tomt i 2050

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Og skulle vi blitt nuket hadde jo noen fordømt angrepet.
Vis hele sitatet...
Jeg liker å tro at USA/Russland (spørs hvem som nuker oss) hadde svart med atombomber, de brukte jo "mutual assured destruction" tanken før.. tror ikke den har forsvunnet..
Juicekongen har helt rett vi har jo en shit load med olje en av verdens største fiskebestander, hvem vet hva som skjuler seg i Barentshavet og på Svalbard er sikkert også en del ut mot Jan mayen hvem vet hører stadig at de finner olje i Nordsjøen.

Sånn som Ekofisk skulle være tom på tjue tror jeg de regnet seg fram til i starten er fortsatt gullkalven til statskassa.

Så jeg lurer egentlig hvorfor ikke egentlig? Tror også at en liten grinete østeriker som drev og kriga litt rundt omkring hadde dette i bakhodet folk trenger mat tross alt.

Så hvist Putin finner ut at han vil ta Norge så tror han bare gjør det.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Uten å kunne henvise til noe kilder eller stats, så er jeg rimelig sikker på at Norge aldri kommer til å bli okkupert. Av hvem, hvorfor og hvordan?
Vis hele sitatet...

Akkurat det du sier nå var jo konsensus før andre verdenskrig også.
Og derfor ble det brukt et ordtak i minst 2 generasjoner etterpå om aldri mer 9 april. Det er jo nå så lenge siden at det er glemt i kampen om fordeling av ressursene. Men slik er det alltid, knapphetsgoder fordeles etter hva og hvor man tror de gjør mest nytte. Men selv om du og mange med deg tror at Norge aldri vil bli okkupert igjen så kan det jo skje. Og da har vi fått en ny 9 april.
Sist endret av ompapa; 17. november 2012 kl. 23:42.
Og det med at vi blir nuked tror helst en terrorist som har en eller annet skrudd hellig krig som jeg liker og si vist så tror jeg heller at vist noen vill ta Norge så kan de gjøre det tross alt tror Forsvaret begynner og få noe skrale greier her og det selv med alle de nye "lekene" sine
Tanken har streifet meg.

En atombombe dreper alt innenfor 5 kilometer fra smellet, og skader stygt alt innenfor 2 mil, tror jeg det er. Derfor ville mange dødd om det smalt en i oslo ...

Vet veldig lite om styrken vår. Tror vi har få, men veldig bra utstyr. Uansett så spørs det veldig hvem vi kommer i krig med.

Vi er jo med i Nato er vi ikke? Vi bidrar med mye penger. Det betyr at vi får hjelp om det blir krig. Dessuten - om et stort land skulle gå til krig mot oss, så vil det garantert være andre som er i konflikt med det landet, som vil alliere seg med oss.

Jeg tror også at det er så mye diplomati, det er veldig mye som skal bryte sammen før det går til steget med krig. Det er her det er en veldig bra ting at vi gir penger til verden og er en fredfull nasjon, det skal mye til for at noen går til krig mot oss siden vi er så hjelpsomme i verden generelt.

Det må nesten være pengene de tar oss for .. men hva søren, hva er vel èn eneste billion i verdenssammenheng.. Det er jo bare to årsbudsjett for norges del.
Sist endret av Taurean; 18. november 2012 kl. 00:00.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av LMELME Vis innlegg
I historie(samf.f) timen skulle klassen ha diskusjon om hva vi syntes om krigen osv... Og jeg sa etter en stund ville Norge være trygg om noen angrep oss, og ville vi kunne ta igjen?

Men den diskusjonen endte da en gutt i klassen sa; Nah alle vil dø når USA eller Russland nuker oss.
Vis hele sitatet...
Vi ville vært relativt trygge om noen angriper oss, i stor grad takket være Nato, hvis vi ser bortifra atomvåpen.
Den mest sannsynlige fienden vil være Russland (selvom det er høyst usannsynlig p.d.d.)
Norge ville klart å forsvare seg svært godt allerede før Nato kommer inn i bildet.

Kort forklart hvorfor:

1) Luften
Russland har idag 100stk Su-27 i tjeneste, resten ruster eller står på bakken sammen med de 200 av de 290 MiG-29 flyene de har.
De håper på å ha 48stk Su-35 operative innen 2015 og et ønske om å få igang produksjonen av Su-T50.

Norge har 48stk operative F-16 (Block-52) fly som er betydelig bedre enn Russland sine MiG-29, samt endel mobile SAM's (nasams og nasams 2).

Så allerede før Nato kommer inn ville Russland måtte lide store tap i luften.

2) På bakken
Etter reformene i det russiske forsvaret i 2008, er det planlagt å redusere styrkene til en million mann innen 2012.
Hoveddelen av panserstyrkene ville vært typen T-72 og T-80 som begynner å dra på årene. T-72 blir nå for det meste satt i reserve, mens det er planlagt å oppgradere T-80. De har også en god del av T-90 stridsvognen (400+), men de fleste av dem er stasjonert i det sibirske militære distriktet.

Norge har idag 52 Leopard 2A4 som er en formidabel stridsvogn. De ville vært tallmessing underlegen, men ville klart å bite godt fra seg.
Vi har også 146 CV-90'er.

3) På sjøen
Russlands flåte er ikke akkurat i tipp topp stand. Det aller meste er fra sovjet tiden (70- og 80tallet).
De har egentlig ikke noe annet bra enn noen Improved Kilo ubåter, et fåtall Typhoon/Akula ubåter og en Kirov battlecruiser.
Resten liggeri havn og ruster eller er svært sjeldent i bruk.

Norge har idag en svært kapabel marine, med sine 5 Nansen-fregatter, 6 Skjold korvetter og 6 Ula ubåter.

Men det aller største problemet til den russiske marinen ville vært at den er delt i fire (Nordic, Baltic, Black Sea og Pacific). Norge ville kun møtt på den nordiske flåten til Russland, da baltic er svært utsatt for å bli blokkert inne i det baltiske hav og de andre er svært langt unna.

TL;DR
Norge ville klart å bite godt fra seg mot Russland, men med Nato sin hjelp ville vi vært ganske trygge.
tror selv vi får god hjelp fra de andre landene i NATO og FN! vi kommer ikke til å være helt forsvarsløse nei
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tanken har streifet meg.
En atombombe dreper alt innenfor 5 kilometer fra smellet, og skader stygt alt innenfor 2 mil, tror jeg det er.
Vis hele sitatet...
Det avhenger av energien som frigjøres når bomben eksploderer.

Du kan leke deg med denne kalkulatoren for å se effektene av en atombombe etter hvor mange kilotonn/megatonn den er på.
Merk deg at kalkulatoren bare går opp til 4 megatonn.
Russerne har avfyrt en bombe på hele 57 megatonn, men den hadde et potensiale opp mot 100 megatonn!
Til sammenligning var bomben som detonerte over Hiroshima på tarvelige 0,018 megatonn...

Les mer her: http://historienet.no/spor-oss/hvor-...ste-atombomben
Sist endret av Knask; 18. november 2012 kl. 01:57.
Hørte en plass, at en Nuke ikke hadde vært så effektivt i norge, som du vet så erre strålene som gjør mest skade, men hadde bomben landet i Oslo, så hadde det ikke vært mere Oslo, men den hadde ikke spredd seg så mye som vanlig.
Hadde det vært opp til meg så hadde jeg lagd Nuke's til norge, vi er småe, og millitæret vårt er lagd for og forsvare seg i 24 timer sånn at USA og resten kan komme og hjelpe oss, vi må ta til oss at vi faktisk er småe, og har ingen sjans i denna verden, derfor bruke massedestruksjons bomber.
Om Russland vil ta norge, tar det en dag eller no.
Hva om WW3 brekker ut, var jo sånn at under Styre av Boris Yeltsin, så holdt Russland på og bombe oss, fordi vi sente en forskning rakett over Russland, sånn at de trodde det var bomber.
Det er ikke første gang vi har krangla med Russland, man kødder bare ikke med Russland.
Sist endret av ChipsyDipsy; 18. november 2012 kl. 12:22.
Tror vi er rimelig trygge.

NATO fungerer litt som en gjeng. Om du skyter på en av medlemmene i en gjeng i Oslo, får du ikke bare problemer med han, du får 5 BMWer, 6 Mercedeser og 2 Ferrarier fulle av gale pakkiser etter deg.

Om noen angriper et NATO-land ved f.eks. å kræsje fly inn i de største og viktigste bygningene i landet, så blir de invadert av hele gjengen, Norge, UK, USA, Danmark osv.

Om noen starter krig mot Norge, så starter de krig mot hele NATO, og det tror jeg ikke noen vil. MEN, om Russland går til krig, så ville frontlinja bli utenfor soverommet ditt
Jeg personelig tror ikke en suveren stat vil bruke atom våpen lenger, Verdens politikken har endret seg kraftig siden den kalde krigen
Sist endret av mr_james; 18. november 2012 kl. 13:01.
Sitat av mr_james Vis innlegg
Jeg personelig tror ikke en suveren stat vil bruke atom våpen lenger, Verdens politikken har endret seg kraftig siden den kalde krigen
Vis hele sitatet...
Der tror jeg du tar mektig feil.
Norges "nostradamus" sier vi blir tatt at russerne og franskmennene. Spennende lesning .

http://home.online.no/~stei-jo/Lebes...20Johansen.htm