Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6797
Hei!
Jeg så nettopp på VG at man har begynt å klistre på QR-koder på gravsteiner.

Hva synes freaks om dette?
For min del synes jeg det er helt uetisk. Et gravsted bør fortsatt være som i gamle dager, hvor man enkelt og greit har gravert inn navnet på avdøde, datoer og lignede ting.

MEN nå kommer det faen meg en QR-kode også. Jeg vet ikke helt om jeg kan forklare dette riktig, men jeg mener at det digitale livet og begravelser, gravsteiner og lignede ting IKKE skal kombineres i det hele tatt!

God ide, men uetisk.
Så lenge de etterlatte ønsker det, så ser jeg ikke noe problem i det. Jeg ville derimot ikke ønsket å ha det på mine nærmestes grav.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. juni 2012 kl. 22:09.
Man skal respektere de dødes ønsker mener nå jeg.
Vi lever i en moderne verden og teknologien tar mer og mer over. Jeg synes imidlertid at dette ikke passer seg å ha på en gravstein. Alt skal moderniseres idag, men akkurat på gravplasser synes jeg de skal bevare det tradisjonelle fra gammelt av. Tror ikke min bestefar hadde likt å hatt noe slikt på gravstøtta si hvertfall..
Hvorfor skal man bry seg med hva andre mennesker og andre familier ønsker å ha på sine gravsteiner?
Sist endret av mentalmelt; 6. juni 2012 kl. 22:21.
Det kommer til å bli kult i fremtiden, når QR-koder har dødd ut og folk ser en gravstøtte med QR-kode så skjønner de ikke en pøkk.
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det kommer til å bli kult i fremtiden, når QR-koder har dødd ut og folk ser en gravstøtte med QR-kode så skjønner de ikke en pøkk.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette innlegget fikk hjernen min til å generere et nytt spørsmål:

Hvor lenge står egentlig en gravstein? Det er vel ikke plass til alle, så noen må rives..?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Akkurat dette innlegget fikk hjernen min til å generere et nytt spørsmål:

Hvor lenge står egentlig en gravstein? Det er vel ikke plass til alle, så noen må rives..?
Vis hele sitatet...
25 år tror jeg.
Selv jobber jeg med web og programmering til daglig. Når jeg tenker på det kunne jeg tenke meg å bare ha qr kode på gravsteinen. Slik vil jeg være tilgjengelig i etterlivet for de få kjennerne, men slipper oppmerksomhet fra de store massene
Akuratt med gravsteiner er jeg litt sensitiv, vet ikke hvorfor. Synes gravsteiner skal være en fint uthugget stein med inskripsjoner som navn, fødsels- og dødsdato og en "siste hilsen", så skal det pyntes rundt steinen med blomster og kanskje en lykt eller to.

Å klistre over QR-koder på gravsteiner er i mine øyne like respektløst som å tagge på de.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Akkurat dette innlegget fikk hjernen min til å generere et nytt spørsmål:

Hvor lenge står egentlig en gravstein? Det er vel ikke plass til alle, så noen må rives..?
Vis hele sitatet...

Sitat av Sinken Vis innlegg
25 år tror jeg.
Vis hele sitatet...
"Festetiden skal ikke være lengre enn 20 år. Et feste kan fornyes dersom graven er holdt i hevd og fornyelse ikke vil vanskeliggjøre en forsvarlig drift av gravplassen. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-032-003.html#14

Vet at festetiden på min tip oldemor og tip oldefar er fornyet en gang. Så de kan ligge der i 40år
Sist endret av Mchjort; 6. juni 2012 kl. 22:34.
Ja jeg syns det blir feil. Det behøver ikke stå noe mer enn noen siste ord og basisinformasjon til avdøde. Hva er poenget? Tenk så teit å se noen drive og scanne en gravstein da .. "Ja den personen vil jeg vite alt som!!"

Det er bare for å tjene penger på en eller annen måte.
Altså, jeg mener at du burde få ha gravsteinen din som du selv ønsker. Det er jo du som er død for faen! la nå gravsteinen din være slik du ønsket om du rakk og ønske det.

Isåfall skal det stå noe artig på min, som "Hva glor du på" eller "ikke stå der å grin, gå heller hjem"... de er kanskje litt for drøye.. anyway, om noen vil ha digital tag på gravsteinen sin så får heller folk begynne å grine over den lille QR koden i hjørnet, om det leder til en koselig bildeserie, så hva faen er problemet?! Om personen/familien ville ha det der, så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal være butthurt. Det er ikke støtende med et lite klistremerke i hjørnet. Om man har en stein med et giga pentagram på en kirkegård hadde det vært noe annet
Sist endret av iSatan; 6. juni 2012 kl. 22:42.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Folk kan fint gjøre hva pokker de vil med gravsteinene sine, jeg skal kreve initialene mine i binær på min.

Og til de ovenfor; Noen personer/familier kjøper faktisk en liten del av kirkegården for å gravlegge familien der, familien min eier etter tipp-tippoldefar en 15kvadrat med jord til nettopp dette formålet, foreløbig ligger det 5 personer der, alle kremert og puttet i "minigraver".
Jeg klarer ikke og se de etiske problemene med dette, hva andre har på sine gravsteiner er vel revnende likegyldig?

Hvordan noen skal klare og tjene penger på dette lurer jeg også litt på
Herregud. Nei, det er ikke uetisk. Det er et lite merke som sender deg til bilder/info om den avdøde. Hvorfor bør gravsteinen være som i gamledager? Er det mer etisk å være gammeldags?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av danseku Vis innlegg
Jeg klarer ikke og se de etiske problemene med dette, hva andre har på sine gravsteiner er vel revnende likegyldig?

Hvordan noen skal klare og tjene penger på dette lurer jeg også litt på
Vis hele sitatet...
Tja, noensinne prøvd å håndhugge en QRkode i stein? Er ikke lett så burde ikke være billig!

OT: Tja, dem lager vel videosnutten/nettsiden og QRkoden, for å så sette den på gravsteinen...?
Sist endret av Freddy_fred5; 6. juni 2012 kl. 22:48.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
QR-kode + fremtiden + hologram = EPIC Ghost!

Synes det er greit egentlig jeg, eneste er at det er kjipt å få en 404 når noen ikke betaler for hosting eller facebook profilen din blir deaktivert, men ser ikke noe problem i det egentlig. Blir værre hvis alle gravstøtter hadde vært digitale og folk hadde kjørt opp masse gif'er osv..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Når vi er inne på dette; Hadde det ikke vært bedre med en slik soldrevet bilderamme gravstøtte som dukket opp for en tid tilbake? Da blir det jo ingen 404's
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor skal man bry seg med hva andre mennesker og andre familier ønsker å ha på sine gravsteiner?
Vis hele sitatet...
Det samme lurer jeg på?

Den eneste etiske ulempen jeg kan se ved dette er hvis graven f.eks. tilhører en ordentlig moroklump og at den som måtte finne på å scanne koden ender opp med å få et bilde av den avdødes pung og penis i nettleseren sin.

Uansett vil det være utrolig enkelt å få bukt med dette ved å ha noen som godkjenner kodene.
F.eks. en begravelsesagent.
Sist endret av Knask; 6. juni 2012 kl. 22:56.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Og til de ovenfor; Noen personer/familier kjøper faktisk en liten del av kirkegården for å gravlegge familien der, familien min eier etter tipp-tippoldefar en 15kvadrat med jord til nettopp dette formålet, foreløbig ligger det 5 personer der, alle kremert og puttet i "minigraver".
Vis hele sitatet...
Så man eier faktisk jorda der? Kan jo sette opp reklameskilt og hele pakka isteden for qr-koder da jo..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så man eier faktisk jorda der? Kan jo sette opp reklameskilt og hele pakka isteden for qr-koder da jo..
Vis hele sitatet...
Kan om vi vil, det handler dog om respekt, de første 20 eller 40 årene gjaldt det en kontrakt under avtale av salg som stoppet slike handlinger.

Nå eier vi faktisk jorda der, og kan gjøre nær hva vi vil med den.
Syntes hele tatt spørsmålet du stiller TS er merkelig. Folk må da vel få bestemme hva som skal stå på sin egen gravstøtte? Det er vel ikke noe uetisk med dette? Ville vel tro at framtidens graver kan by på mye mer enn bare en QR kode.
Jeg vil ha denne QR-koden på gravsteinen min, og jeg er dønn ærlig.

http://turbolego.com/gravstein.png

Ingen har vel noe med hva jeg putter på gravsteinen min? Hva er uetisk med en QR-kode?
Her er noen gravsteiner som jeg vil tro du synes er mye mer "uetiske".
http://www.interestingspree.com/crazy-tombstones/
Sosietær maniker
Hmmm. Tror jeg dropper hele steinen og tar en flaggstang i stedet.
Dyrets merke...
Mens jeg forstår at ikke alle ønsker dette på sin egen eller et familiemedlems gravstein, klarer heller ikke jeg se den store etiske problemstillingen. "Jeg synes at [...]" er ikke det samme som et stort ubesvart etisk spørsmål. Hvorfor er dette uetisk? Hvorfor bør en gravstein være som i gamledager? Hvordan skiller dette seg fra å si gravsteiner er uetiske fordi gravrøyser var normen i gamle-gamledager?

Dersom det hverken er forstyrrende eller støtende, ser jeg ikke hvorfor jeg skal ha en innvending angående hvordan andre velger å behandle grav og gravsted. Det er et sted med personlig betydning, så hvis dette er positivt for de etterlatte - hvorfor ikke?
Sist endret av sqrt; 7. juni 2012 kl. 17:43.
Om jeg dør før hologrammer: QR-kode som viser teskten "Fuck this fuck you" (om ikke unger og barnebarn har arva min dystre form for humor så blir det ikke noe arv på dem i allefall.

Om det er kommet hologrammer derimot, så vil jeg ha en hvor jeg flyr avgårde med en Jetpack mens jeg roper "Fuck this! I'm outta here!"
Eg har ingen problemer med dette. En gravstein er personlig, og velges enten etter den avdødes ønsker eller av familiens ønsker. Da er det vedkommendes smak som gjelder, og eg mener at man skal slippe å ta hensyn til "hva andre mener" og "hvordan passer det inn". Drit i det. Eg vil ha gravstedet mitt som EG vil, og ikke måtte ta hensyn til alle rundt meg. Som i all hovedsak er døde de også og driter i hvordan det er rundt seg.

Og de som går på en gravlund og kritiserer andre gravsteiner har ingenting der å gjøre. Vis respekt til den du besøker eller kom deg hjem.

Kom over en artikkel i lokalavisa her om dagen: http://www.h-avis.no/nyheter/uaktuel...tein-1.7389548

Eg synes spesielt denne kommentaren viser sitt:
Hvis formålet er at hvem som helst kan gå på kirkegården og skanne koder på gravsteiner og deretter få opplysninger om den som ligger gravlagt der, nei, det høres ikke ut som noe for oss, sier Mevik i Imi begravelsesbyrå til h-avis.no.
Vis hele sitatet...
Det er ikke hemmelig informasjon som står på gravsteinene, eller sensitiv. Og allerede pr i dag kan hvem som helst søke opp navnet til vedkommende som ligger der og få opp alt slags informasjon man kanskje ikke vil at skal dukke opp. Med en organisert løsning ville man faktisk kunne gi det inntrykket av vedkommende man ønsker via bilder, tekst, dikt osv. Det er naturligvis lite sannsynlig å finne treff på ei 30 gammel grav, men det er heller ikke de det er snakk om. Her viser begravelsesbyrået sin manglende evne til å tilpasse seg. Men det er kanskje naturlig for begravelsesagenter?

Eg støtter en felles, ÅPEN, standardisert løsning hvor minneord, bilder og mediafiler kan lastes opp.
Sitat av Sinken Vis innlegg
25 år tror jeg.
Vis hele sitatet...
!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan du vennligst IKKE svare på ting du ikke vet???

Tro kan du gjøre i kirken.
Eneste fordelen jeg ser med noe slikt er at ved graver hvor feste retten er utgått så burde det være implementert en kode som gjør at kirkegårds folket kan få tak i gravens nåværende familie og få informert dem om dette. Samt at muligheten for å legge inn detaljer med passord til de etter latte på hvor lang tid det er igjen av feste tiden osv.

Men ellers er jeg egentlig ganske motstander av å implementere noe som helst digitatl på gravsteinene. Vet begge mine foreldre hadde klikka i vinkel selv om de er døde om noe slikt hadde kommet på deres steiner.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Herregud. Nei, det er ikke uetisk. Det er et lite merke som sender deg til bilder/info om den avdøde. Hvorfor bør gravsteinen være som i gamledager? Er det mer etisk å være gammeldags?
Vis hele sitatet...
Helt enig. Om man har QR kode på gravsteinen eller ikke er slettes ikke et etisk spørsmål. Det er et spørsmål om du er konservativ eller ikke..
Tenk når oldebarna mine kommer til gravstedet mitt.. De har aldri møtt meg, fordi jeg døde før de ble født.. Så kan de scanne en QR kode på gravstøtten min, så får de opp en billedserie med musikk.. Dette er jo et supert tiltak! Folk forlater jo gravsteder idag fordi dem ikke har tid til å drive med blomsterer osv osv.. Kanskje vi skal innføre Gravstener med en innebygd 16" skjerm som står mellom klokken 07:00 om morgenen til klokken 23:00 på kvelden å viser en billedserie med tekst om deg ? .. Gleder meg til fremtiden!
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Helt enig. Om man har QR kode på gravsteinen eller ikke er slettes ikke et etisk spørsmål. Det er et spørsmål om du er konservativ eller ikke..
Tenk når oldebarna mine kommer til gravstedet mitt.. De har aldri møtt meg, fordi jeg døde før de ble født.. Så kan de scanne en QR kode på gravstøtten min, så får de opp en billedserie med musikk.. Dette er jo et supert tiltak! Folk forlater jo gravsteder idag fordi dem ikke har tid til å drive med blomsterer osv osv.. Kanskje vi skal innføre Gravstener med en innebygd 16" skjerm som står mellom klokken 07:00 om morgenen til klokken 23:00 på kvelden å viser en billedserie med tekst om deg ? .. Gleder meg til fremtiden!
Vis hele sitatet...
Men hva skal den linke til, en Wikipedia side, eller youtube? o.O

Noe creepy om alle som er døde skal ha sin egen video og Wikipedia side...
Sist endret av hateitsomuch; 9. juni 2012 kl. 13:21.
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Men hva skal den linke til, en Wikipedia side, eller youtube? o.O

Noe creepy om alle som er døde skal ha sin egen video og Wikipedia side...
Vis hele sitatet...
Det er opp tilmde etterlatte. Det kan og bare være et sitat, qrkoder må ikke være linker.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er opp tilmde etterlatte. Det kan og bare være et sitat, qrkoder må ikke være linker.
Vis hele sitatet...
Men da faller vel poenget med QR bort? Mtp sitatet kan bli gravert inn i steinen som man har gjort i gamle dager ?

Misforstå meg rett, jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette, om de etterlatte/avdøde ønsker/ønsket dette.
Bare synes det er noe spesielt..
Kommer ann på om poenget med qrkoden var bare å ha en qrkode eller ikke. Det er jo relativt nytt fenomen, og man kan ha den der som en symbolikk på at han var en person som likte ny teknologi, mens man ikke ønsker å legge ut en lengre film eller bildeserie. Da kan man f.eks. bare ha et fint sitat.
Sitat av etse Vis innlegg
Kommer ann på om poenget med qrkoden var bare å ha en qrkode eller ikke. Det er jo relativt nytt fenomen, og man kan ha den der som en symbolikk på at han var en person som likte ny teknologi, mens man ikke ønsker å legge ut en lengre film eller bildeserie. Da kan man f.eks. bare ha et fint sitat.
Vis hele sitatet...
Sant sant, så det ikke fra den synsvinkelen.

Da handler det vel om hvor konservative vi er. Men det føles litt feil da...
Jeg er IT - junkie så det synger etter, og hadde nok klart meg utmerket ut noen QR på gravsteinen.
Da hadde jeg satt pris på "Google it and RTFM" som sitat.

Dette her var litt spesielt. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn det, krasjer meget med normen og etikken rundt gravstener for min del.
Sist endret av hateitsomuch; 9. juni 2012 kl. 13:40.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Sant sant, så det ikke fra den synsvinkelen.

Da handler det vel om hvor konservative vi er. Men det føles litt feil da...
Jeg er IT - junkie så det synger etter, og hadde nok klart meg utmerket ut noen QR på gravsteinen.
Da hadde jeg satt pris på "Google it and RTFM" som sitat.

Dette her var litt spesielt. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn det, krasjer meget med normen og etikken rundt gravstener for min del.
Vis hele sitatet...
Jeg er også ganske IT-innteresert, og hadde også klart meg uten, hadde helst hatt binær med initialene mine, elns.
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Sant sant, så det ikke fra den synsvinkelen.

Da handler det vel om hvor konservative vi er. Men det føles litt feil da...
Jeg er IT - junkie så det synger etter, og hadde nok klart meg utmerket ut noen QR på gravsteinen.
Da hadde jeg satt pris på "Google it and RTFM" som sitat.

Dette her var litt spesielt. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn det, krasjer meget med normen og etikken rundt gravstener for min del.
Vis hele sitatet...
alle klarer seg uten - men nå er ikke gravsteinen hovedsaklig for din del. Den er laget for å ha en plass dine etterlatte kan minnes deg og sørge over din død. Dermed er det opp til dem å lage en stein de føles representerer deg. Ser fint for meg at noe slikt kunne vært på en gravstein som gjaldt meg - men tror ikke noen av mine eterlatte hadde ville hatt det på steinen så hadde nok ikke skjedd.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg er også ganske IT-innteresert, og hadde også klart meg uten, hadde helst hatt binær med initialene mine, elns.
Vis hele sitatet...
nå går vi vel litt OT her føler jeg.. (ikke at jeg er noe flinkere)

ontopic:

Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i synspunktene fra generasjonen som vil kunne like/vil ha dette.

Det krasjer totalt med alt av etikk og normer rundt gravstenene. Kan noen gi meg noen argumenter for dette her? jeg finner bare imot.

Edit, ble ninjaed av Etse.

Sitat av etse Vis innlegg
alle klarer seg uten - men nå er ikke gravsteinen hovedsaklig for din del. Den er laget for å ha en plass dine etterlatte kan minnes deg og sørge over din død. Dermed er det opp til dem å lage en stein de føles representerer deg. Ser fint for meg at noe slikt kunne vært på en gravstein som gjaldt meg - men tror ikke noen av mine eterlatte hadde ville hatt det på steinen så hadde nok ikke skjedd.
Vis hele sitatet...
Nei, men likevel. Er vi så teknoloigske blitt at vi skal begynne å endre på gravstene også. Eller er jeg bare veldig gammeldags? Føler man kan minnes personer på så mange måter uten en QR. Føler det blir litt rart å dra fram en smartphone for å minnes pappa f.eks
Sist endret av hateitsomuch; 9. juni 2012 kl. 13:56.
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
nå går vi vel litt OT her føler jeg.. (ikke at jeg er noe flinkere)

ontopic:

Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i synspunktene fra generasjonen som vil kunne like/vil ha dette.

Det krasjer totalt med alt av etikk og normer rundt gravstenene. Kan noen gi meg noen argumenter for dette her? jeg finner bare imot.

Edit, ble ninjaed av Etse.



Nei, men likevel. Er vi så teknoloigske blitt at vi skal begynne å endre på gravstene også. Eller er jeg bare veldig gammeldags? Føler man kan minnes personer på så mange måter uten en QR. Føler det blir litt rart å dra fram en smartphone for å minnes pappa f.eks
Vis hele sitatet...
men om QR-koden bare egentlig er ment som pynt er det jo ikke så stor forskjell på om man har en QR-kode eller en liten fugl eller et kors på gravstenen. QR-kode beskriver i hvertfall meg mye bedre enn både fugler og kors som er vanlig på gravstener i dag. Ikke trenger man å scanne den hver gang man er der heller - den er jo i hovedsak pynt.
Sitat av etse Vis innlegg
men om QR-koden bare egentlig er ment som pynt er det jo ikke så stor forskjell på om man har en QR-kode eller en liten fugl eller et kors på gravstenen. QR-kode beskriver i hvertfall meg mye bedre enn både fugler og kors som er vanlig på gravstener i dag. Ikke trenger man å scanne den hver gang man er der heller - den er jo i hovedsak pynt.
Vis hele sitatet...
Jaa joo... Har egentlig ikke noe og si imot det.

Tydeligvis jeg som er gammeldags. Takk for opplysning

Men, jeg mener enda at gravstener og teknologi ikke har så mye å gjøre i felleskap.

hrmpf... Vanskelig dette her.

Joda, en QR med link/sitat/film etc vilel beskrevet meg mye bedre også.
Men, skal denne "graveres" inn i stenen som navnet mitt, eller blir dette et klistremerke?
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Jaa joo... Har egentlig ikke noe og si imot det.

Tydeligvis jeg som er gammeldags. Takk for opplysning

Men, jeg mener enda at gravstener og teknologi ikke har så mye å gjøre i felleskap.

hrmpf... Vanskelig dette her.

Joda, en QR med link/sitat/film etc vilel beskrevet meg mye bedre også.
Men, skal denne "graveres" inn i stenen som navnet mitt, eller blir dette et klistremerke?
Vis hele sitatet...
Min kommer til å være en enkel setning, og skal bestå av mosaikk av små firkanta sorte og hvite steiner.

Eller bare gravering, om det funker.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Min kommer til å være en enkel setning, og skal bestå av mosaikk av små firkanta sorte og hvite steiner.

Eller bare gravering, om det funker.
Vis hele sitatet...
Litt nysgjerrig på hvordan man løser dette. Et klistremerke (satt på spissen) er ikke mye pent på en gravsten. Men en liten inngravert QR sjenerer ikke så mye.
Klarer QR leserne å lese det utifra sten mtp farger, ujevnheter etc ?

edit:
Misforsto deg litt.

Hvor stor skal denne QR'en være da? Den kan vel ikke overta hele estetikken på gravstenen heller?

Dette her føles ikke riktig...
Sist endret av hateitsomuch; 9. juni 2012 kl. 14:33.
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Litt nysgjerrig på hvordan man løser dette. Et klistremerke (satt på spissen) er ikke mye pent på en gravsten. Men en liten inngravert QR sjenerer ikke så mye.
Klarer QR leserne å lese det utifra sten mtp farger, ujevnheter etc ?

edit:
Misforsto deg litt.

Hvor stor skal denne QR'en være da? Den kan vel ikke overta hele estetikken på gravstenen heller?

Dette her føles ikke riktig...
Vis hele sitatet...
unnskyld, men hva har du med hvordan min gravsten skal se ut?
Sjekk disse: http://www.interestingspree.com/crazy-tombstones/

En liten mosaikk er ingenting i forhold til de gravsteinene der.
Sist endret av Turbolego; 9. juni 2012 kl. 15:09.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
unnskyld, men hva har du med hvordan min gravsten skal se ut?
Sjekk disse: http://www.interestingspree.com/crazy-tombstones/

En liten mosaikk er ingenting i forhold til de gravsteinene der.
Vis hele sitatet...
Har så absolutt ingenting med det. Men et diger klistremerke er ikke pent(fortsatt satt på spissen)

Men ja, dere har gode poeng. Jeg gir meg, jeg er tydeligvis alt for gammeldags.
Sitat av hateitsomuch Vis innlegg
Har så absolutt ingenting med det. Men et diger klistremerke er ikke pent(fortsatt satt på spissen)

Men ja, dere har gode poeng. Jeg gir meg, jeg er tydeligvis alt for gammeldags.
Vis hele sitatet...
poenget er til syvende og sist at hva du synes er pent er ikke så veldig viktig når det kommer til andre sine gravstener. Ikke alle ønsker estatisk fine gravstener - andre ønsker bare å ha noe originalt eller kult.
Typisk mennesker å skulle legge nesen sin i alle andre sine saker. Så lenge ikke gravsteinen har bilde av goatse eller lignende så er det vel likegyldig hva som står der
Når bestemor døde, lagde vi en gravstein fra en stor stein som var i hagen hennes, som hun satt på for å hvile etter X antall timer hagearbeid.
Det vekker gode minner og følelser inni meg, når jeg besøker graven hennes.

QR-kode my ass.
Jeg er veldig positiv til at gravstener kan være litt personlig. Syns f.eks. at navnet på stenen skrevet med personens egne håndskrift er veldig fint. Men QR-kode falt ikke helt i smak hos meg. Vil iallefall ikke ha det selv.
Sist endret av Creat1ve; 11. juni 2012 kl. 02:48.