Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1442
Har et kjøkkenskap/hylleprosjekt som jeg må ha ferdig. Hadde tenkt å stable forskjellige kjøkkenutstyr som etterhvert har spist opp benkeplassen i de nye hyllene. Kaffemaskin, slow cooker etc. Totalt 5-6 forskjellige dingser.

Tanken var å koble alle disse (ikke slow cooker) til slike demenskontakter, som har innebygd timer. Også ha så kort støpsel som mulig på hver maskin for å slippe kabelhelvete. Tenkte å 2-3 stikk på hver av de to hyllene for kjøkkengreier.

Så ble jeg fortalt at det har jeg ikke lov til gjøre selv, og må leie elektriker til å koble sammen. ???

Hvor strengt er det med regler rundt dette? Worst case så kan jeg ha en 3 veis grenuttaksett på hver hylle. Med skjult kabel opp til hver hylle og gjemt i bakkant av hylle. Så bare kapper jeg mest mulig av lengden på apparatledningen til kaffemaskin, mikro, etc.

Støpsel det er vel lov å bytte selv? Tenker på støpselet i enden av ledningen på mikro'n? Om jeg samtidig kapper litt på lengden av kabel er jeg fortsatt innafor?

Hva med disse demensgrenuttakene. Har man virkelig ikke lov å montere selv? Fikk ikke kjøpt de engang for "de selger ikke slikt til vanlige folk". Men ser jo at de kan bestilles på nett. Hva er greia?

Orker ikke styre masse for disse demensgreiene da det uansett bare var en fiks ide, men det virker rart at man ikke har lov til å slenge opp noe så enkelt selv.
Sist endret av frtoretang; 1. desember 2017 kl. 22:21.
Tror fastmonterte ting ting må utføres af fagfolk
Uten Filter
Trådstarter
Ok så om grenuttaket ligger løst i bakkant av skap/hylle så er det innafor. Skrur jeg den fast så er jeg lovbryter. Makes no sense. But oh well.
Mulig jeg tar feil, jeg er ikke fagmann, men mener å ha hørt noe sånt en gang

Hvorfor vill du ha "demenskontakter" og ikke bare vanlige stikk?. Ikke att det er mere lovlig å skru opp de, men jeg bare lurer
Sist endret av Antimatter08; 1. desember 2017 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
For å slippe å snu på vei ut for å sjekke om noe står på.....tvangstanker....
En skjøteledning med fordeler kan du skru fast så mye du vil. På baksiden er det som regel spor for skruer/spiker. Men fest den slik at du kan trekke ut kontakten. Da er det en løs installasjon. Du kan også bytte kontakt på løs installasjon. Det du ikke kan røre/gjøre er fast installasjon der det må trekkes ledninger og kobles rett til eksisterende anlegg. Du kan sikkert skru opp kontaktene, men koblingen av strømmen altså selve ledningen må en elektrikker gjøre.

En ting du kan gjøre, er å koble stikkontaktene til løsmontert ledning og deretter i en plugg du setter i en stikkontakt i ditt eksisterende anlegg, det har du løv til. Jeg tar forbehold om nye regler, har ikke vært elektrikker på mange år.
Riktig som ivar sier her.

Men hva mener du med demensuttak?
Fikk høre dette av elektrikere, når det ble pusset opp litt her jeg bor. At egentlig så er skjøteledninger også ikke helt godkjent til langvarig/varig bruk. De er egentlig mest for et kortvarig oppsett.
Uten Filter
Trådstarter
@ivar_oslo ah makes sense
@deGrønne Skoger demensuttak = stikkontakt med innebygd timer som bryter strømmen etter gitt tid

@aluminiumfluorid tror brillene mine dugger eller noe
Snakket med elektrikker på kaffén i dag, du har "lov til" å gjøre allt elektrisk arbeide bortsett fra koble det til strømnettet.
Du kan trekke ledninger, sette opp kontakter/koblingsbokser/timere whatever.

MEN så fort du kobler på strømmen så er du en lovbryter.
Kun autorisert elektrikker kan koble permanent til strømnettet, og de skal da sjekke allt du har gjort en gang, deretter dobbeltsjekke og attpåtill sjekke etter att strømmen er satt på. Han vil bruke nesten like mye tid på å sjekke hva du har gjort som han ville brukt på å gjøre allt selv
Han sa att det mest vanlige "hemearbe hær på bøgda" er forrtrekking av kabler og oppsetting av kontaktpunkter, uten å koble noen ledninger i det heletatt, så kommer han og kobler i kontakten og i sikringsskapet. Sålenge trekkte kabler ligger synlig og har god kvalitet, og det er brukt Elko eller tilsvarend kontakter, så sa han att han kunne koble, teste og godkjenne opplegg.
Men som han sa;
Så fort je kjinne lufta ta Biltema dritt så æ de fram mæ tånga, å da bli de fort dyrt ja!
Vis hele sitatet...
Hans råd er å "prat mæ en trikker fysst så kæn hæn si å du få låv tæl"

Jeg vil også tro att det er enklere å deale med elektrikker på "bøgda" en i Oslo

Kan du bruke eksisterende kontakt så finnes det masse sikkerhetstimere å velge i, og alle kan du fritt plugge in uten elektrikker

For de som måtte være i tvil eller lurte på hva demenskontakt er
Sist endret av SpecialWeirdo10; 2. desember 2017 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.