Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3615
Jeg fant et gammelt, rustent knivblad stående i mønet på huset tidligere i år. Knivbladet var rustent og "godt brukt", ser ut som noen har brukt en hammer på det.

Har pusset bort rusten og prøvd å slipt eggen, men det virker som metallet ikke er herdet. Det er umulig å få det skarpt siden metallet er veldig "bløtt".

Tror dere det er mulig å herdet det? Isåfall, hvordan bør jeg gjøre det?


Slik ser knivbladet ut etter pussing
Her finner du en grei beskrivelse.
Er ikke noe smed. Men tror Problemet er at du slipt feil. Det hjelper ikke å herde for å få den skarp. Hva har du brukt til og slipe? Når stjålet er bløtt så skal den kunne bli sylskarp men tåler lite. Er bladet veldig hardt så er det motsatt
Du kan fint få en hard egg sylskarp.

Bløt egg. Lettere å slipe. Hard egg er mere tidkrevende. Bløt blir fortere sløv; hard kan chippe.

@ methewall. Mere slitsom googletranslatetekstSkalManLeteLittForÅFinne
Sist endret av warmkorv; 27. oktober 2017 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Her finner du en grei beskrivelse.
Vis hele sitatet...
Takk for link. Litt tungt å lese, men forsto prosessen.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Er ikke noe smed. Men tror Problemet er at du slipt feil. Det hjelper ikke å herde for å få den skarp. Hva har du brukt til og slipe? Når stjålet er bløtt så skal den kunne bli sylskarp men tåler lite. Er bladet veldig hardt så er det motsatt
Vis hele sitatet...
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Du kan fint få en hard egg sylskarp.

Bløt egg. Lettere å slipe. Hard egg er mere tidkrevende. Bløt blir fortere sløv; hard kan chippe.

@ methewall. Mere slitsom googletranslatetekstSkalManLeteLittForÅFinne
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort i svingene under beskrivelsen. Jeg har ikke slipt den selv, det var min bestefar som gjorde det. Han er hobby "knivmaker" (kjøper ferdig blad, men lager skaft og slire) så jeg går ut i fra at han kan det.

Kniven er skarp, men blir sløv med en gang. Ble beskrevet litt feil i første innlegg.
Du kan varme det opp til, at en magnet ikke er tiltrukket til knivbladet lenger. Så har du det fort ned i olje (spillolje virker fint) eller litt varmt vann (noen ganger kan blad sprekke ved bruk av vann, da avkjølingen kan bli for brå). Men problemet er kanskje, om det i hele tatt er karbonstål i knivbladet? Hvis det er karbonstål der, så er nå bladet alt for hardt til bruk. Så du må anløpe knivbladet. Og det er her problemene dukker opp. For å få optimal hardhet, så må hver stållegering anløpes ved en bestemt temperatur. Knivblader smidd av stål med 1,5 % karbon, skal anløpes ved 250 grader C 2 ganger. Er det mindre karbon vil det bli for bløtt ved denne temperaturen. Er det mere karbon, vil det bli for hardt. Men det går an å prøve seg frem, men dette er noe som kan kreve en del herdinger og anløpinger.

For dem som dette er gresk for:
Hvis stålet i kniveggen er for mykt, så vil tuppen på eggen bøye seg under bruk. Er stålet i kniveggen for hardt, så vil tuppen på kniveggen knekke under bruk. Begge deler fører til en ganske så sløv kniv, og det vil gi unødvendig mye sliping og slitasje.
Dette er også grunnen til, at en ALDRI skal bruke kniv eller annet stålverktøy (f.eks. tang, fjær) til å håndtere varme ting, hvis de ikke er spesialbygd for varme. Altså en tang med avbiter kan du se på som nesten ødelagt, hvis du har fått deler av den på noe fælt mere enn 100-200 grader C. Redskapen må i så fall herdes og anløpes på nytt.