Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2769
Har hatt Nexa kontakter i noen år nå og er forsåvidt fornøyde med dem. Ikke veldig sexy da det kun er av/på. Men de virker.

Nå kunne jeg tenkt meg en litt større pakke. Der jeg kan dimme lys.
Trenger ikke wifi el å ha fjernaccess utenfor heimen, men det er vel pretty much standard for de fleste nå vel?

Helst skulle jeg hatt et sett som har vært på markedet noen år, som vil fortsette å være på markedet og som gjør at man enkelt kan utvide over tid etter som nye behov dukker opp.


Kom over denne på clas ohslon. Telldus Tellstick Net startpakke på salg - smart valg? Ser at clas har satt ned prisen på denne nå til 799. Inkludert i pakken er en magnetbryter, som ikke virker med Tellstick NET. WTF??

I kommentarene er noen veldig fornøyde og andre slakter den. Noen her som har testet den opp mot andre sett og kan dele erfaringer?
Hei! Er du interessert i z-wave? Synes det er hendigere da det skiller seg litt fra 433MHz systemene ved at du også får svar melding på om handlingen ble utført. Med andre ord har du toveis kommunikasjon. Da kan du også lese av hvor mye strøm enhetene trekker og annet nyttig. Telldus har z-wave løsninger, ellers har du fibaro, men det er ganske dyrt. Du kan også sette opp z-wave kontrollere med usb sticks til pc eller Raspberry pi. Philips hue har enkel integrasjon med fibaro, men du kan også styre de med IFTTT med Telldus. Vil du ha billige og gode dimmbare pærer så må du sjekke ut Ikea Trådfri. Disse bruke Zigbee protokollen så da må du ha en kontroller som støtter dette.

Håper dette er til hjelp.
Uten Filter
Trådstarter
Egentlig ikke tenkt noe større på dette, var fornøyd med 433mhz kommunikasjonen på Nexa. Men det er jo som du sier langt mer smart å faktisk ha to veis kommunikasjon.

Philips Hue var relativt dyrt for hva du får synes jeg. Fibaro hadde mye gøyalt men for hva tenker gjøre er det overkill. Dyrt var det også.

Skal se nærmere på hva en kan få til med Rapsberry pi. Det kan jo bli et morsomt prosjekt.
"Øko-Terrorist"
Sjekk ut itead sine produkter i sonoff serien. WiFi styrte. Har flere av de som har kjørt problemfritt i snart 2 år. Du kan tilogmed få de med temp og luftfuktighets sensorer slik at f.eks en varmeovn går på automatisk om temp faller under et nivå du har satt, og skrur seg av igjen når temperaturen når ønsket nivå. Eller det samme med en luft(av)fukter.
https://www.itead.cc/smart-home.html
Uten Filter
Trådstarter
skal sjekke itead, sålangt så ser det ut som raspberry pi/arduino samt open hab blir selve kjernen i systemet.
Det som frister er at dette kan brukes på tvers av protokoller og standarder. En kan bruke 433 mhz, z-wave eler zigbee. En låser seg ikke fast i et øko-system. Eneste jeg ikke likte helt var at det er basert å JVM. Men kanskje finner jeg tilsvarende løsning som ikke er det.

Om open source DIY blir det endelige valget så blir jo det gøy.

https://www.openhab.org/
Sist endret av frtoretang; 8. desember 2017 kl. 11:11.
En kompis investerte i den Telldus greia fra Clas, han er fornøyd hvertfall.
Sendte akkurat linken om at systemet nå er på tilbud til ham, får se hvor glad han blir nå hehe
Jeg personlig ser ikke nytten av å skru av lyset fra hagen
Uten Filter
Trådstarter
Automasjon går langt utover lys styring, og om noen tar den helt ut så styres alt fra luftkvalitet, åpning lukking av vinduer, persienner, til herlige one-touch makroer som ved et lite klikk setter deg rett i kino modus når du skal se film. Så kan det brukes sammen med alarmsystemer, kameraer og haugevis av sensorer. Du kan få optimal strømsparing der du ved hjelp av makroer, tidspunkt og sensorer styrer varmen i hjemmet.

Men ja du har helt rett, det er nok litt nerdete. Og det er definitivt ikke noe den vanlige mannen i gata trenger. Og om man bare skal styre forskjellige ting med mobilen så blir det jo gjerne mye raskere å bare gjøre ting helt manuelt og på gamlemåten. Gå til TV'n dra fram xbox fjernkontrollen, gå til kjøkkenet, åpne kjøleskapet og ta ut en kald øl før du returnerer til sofaen. Alt dette rekker du før appen på telefonen er våken å klar til å utføre touch kommandoer
"Øko-Terrorist"
Itead sine produkter kan også flashes med Arduino bootloader, de er basert på ESP8266 chipen, så er meget diy vennlige.
Sjekk ut domoticz, jeg brukte openhab før men byttet siden openhab tar lang tid å sette opp og utvide. Domoticz har også støtte for tellstick.

Jeg har en god blanding av 433mhz, zwave, WiFi, diverse Diy dingser og mysensors noder koblet til domoticz på en Raspberry pi2.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøp en Tellstick. Fin å begynne med.

Når du har behov for å utvide, installerer du Home Assistant og legger til Tellstick-en der :-)