Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  319 48495
Istedet for å tenke på at organisasjonen er "teit" etter ditt synspunkt så kan du tenke på ofrene som ikke får pengene. Er som artistene som boikottet konserten til frelsesarmeen fordi en av dudsene i Frelsesarmeen ble kastet ut av en homohatende FA-sjef. Care i det, ofrene er viktigere. Jeg foreslår at folk stiller seg kritisk men alikevel leverer inn pengene.
Sitat av MtrxPtlx
Istedet for å tenke på at organisasjonen er "teit" etter ditt synspunkt så kan du tenke på ofrene som ikke får pengene. Er som artistene som boikottet konserten til frelsesarmeen fordi en av dudsene i Frelsesarmeen ble kastet ut av en homohatende FA-sjef. Care i det, ofrene er viktigere. Jeg foreslår at folk stiller seg kritisk men alikevel leverer inn pengene.
Vis hele sitatet...
Hva konsentrerte du deg mest om, det at jeg allerede har forklart det hele på en oversiktlig måte som neppe kan kalles teit i gåseøyne, at jeg skrev i førsteposten at jeg gir penger eller at det er et halvt år siden forrige post her og OD er over for lenge siden?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg drar litt i denne tråden jeg.

Heisann, folkens
Her sitter jeg på OD's sommermøte, aka. høstseminaret. Vi har gått gjennom årets prosjekt, jobbet med distriktskomité(DK)-opplæring, presse, osv, osv.

Jeg har lest gjennom tråden her, og jeg føler meg egentlig litt skuffet. Ikke over trådstarter eller de andre som er i samme situasjon, for selv jeg, som sitter i Hordalands DK, ville gjort det samme. Som det skrives - solidaritet er frivillig, solidaritet er respekt og forståelse. Dette er ord som blir slengt rundt som tennisballer, og derfor vil jeg understreke at jeg er dønn seriøs, og at jeg ikke bruker disse ordene som pynt.

Vi er klar over at skoler praktiserer tvunget OD. Enn så kult som det er å få inn mer midler (hehe, skolering ftw), ser vi like fullt som deg problemene, og det at hele OD's prinsipp knekker. På høstseminarene våre jobbes det alltid med opplæring av DKene, og gjennom hele uken blir vi matet med info. Når vi senere på høsten har skolekomitéseminar, går vi gjennom dette med representantene fra skolene, og det samme når det gjelder lærerseminarene; OD er frivillig, og skal alltid være det.

Trist som det er, så kommer ikke dette alltid gjennom. Grunnen til dette vet jeg ikke helt. Mulig det kan være fordi skolekomtiéene er engasjerte. Mulig fordi de ikke har lyst til å finne jobber til så mange. Mulig at det er fordi at enkelte lærere ser på OD-dagen som en fridag. Alt kan være både riktig og feil.

Og det som gjør det verre er at OD også skal være informasjon. Internasjonal Uke skal være informasjon. Sett fra mitt ståsted; vi skal opplyse om globale problemer, i år setter vi mye fokus på klimakrisen, og nord/sør-konflikter, med trykk på Mellom-Amerika/USA. Og med det skal vi også opplyse, og engasjere. Opplyse, og forhåpentligvis med det engasjere folk til å ta initiativ.

Nå får jeg sikkert slengt på meg at jeg er venstevendt, osv. Det skal sies at OD er politisk uavhengig, men som andre, Elevorganisasjonen, bla.a, har vi selvfølgelig meninger og politikk! Vi prøver å ikke virke som om vi er enten SV-vendt, Høyrevendt, Senterparti-vendt, men det vil alltid kunne trekkes likheter mellom politikk og meninger. Vi har hatt foredrag av noen organisasjoner, og jeg har vært uenig med et par av dem, og vært enig med andre, spesielt i frihandelssammenheng. Jeg vil ikke gå inn på det, egentlig, men i mange tilfeller ble det for meg for rødt for meg. Alt er da ikke riktig overalt.

Ja, trenden er at de rødere personene og partiene har mer fokus på bistand, men i OD-sammenheng føler jeg det ikke er slik. Igjen, jeg føler at dette handler om respekt. Menneskeverd. Alle har retten på en utdanning, og at folk skal leve under to dollar dagen grunnet manglende utdanning er helt på trynet.

Jeg ser at folk skriver om at det finnes fattige mennesker i Norge også. Jeg tror du har misforstått. OD jobber ikke mot fattigdom i den forstand at vi gir penger til fattige mennesker. For å sitere rett fra boka mi, "OD er for ungdom, av ungdom. Vi jobber for ungdom, utdanning og utvikling". Utdanning. OD's prosjekter går alltid til utdanning, og hjelp til selvhjelp. "Gi en mann en fisk, og han er mett en dag. Gi en mann en fiskestang, og han er mett for alltid" er et fint uttrykk. Jeg er egentlig ikke så keen på å "reklamere" for årets prosjekt, men jeg kan skrive så mye som at OD i år jobber inn penger til landsbyungdom i Guatemala, Nicoragua og Honduras. Fokuset vil være på yrkesutdanning, rettigheter og seksualundervisning. Et samfunn forbedres best ved roten, roten vår blir barn og ungdom.

Dettte ble mye. Bare å kommentere, jeg skal svare så godt jeg kan.
Jeg skjønner også om dere syns dette ble veldig reklamerende eller biased. Så jeg vil understreke at dette faktisk er mine meninger. Det jeg syns.
Sist endret av Makk; 9. august 2007 kl. 23:46. Grunn: typoes
OD er ikke, og kommer aldri til å bli frivillig.
Deltar man ikke blir man straffet. Enten med fravær, eller med stilskriving og fryktelig informative filmer om hvor fælt det er rundt om kring.
Om OD skal være frivillig, bør selve innsamlingen foregå utenom skoletid.

Må understreke at dette er mine meninger. Det jeg syns.
Det syns jeg er veldig trist at du syns. Du skulle vært her en dag. OD er høst frivillig også utover det dere gjør. Jeg er her frivillig i en uke, så jo.

Skolen din har helt klart lagt opp OD feil. Kan du skrive hvilken skole det er, og hvor, så kan jeg snakke med ansvarlig distriktskomité?
Mine år på vgs var OD ikke frivillig, slik som LaDa sier.
Om man ikke gjorde en jobb (eller betalte selv) så måtte du se på filmer om vissvass.
Vanlig skole var ikke et alternativ!
Sist endret av Grimdoc; 10. august 2007 kl. 01:13.
Dere må forstå at vanlig skole ikke kan være et alternativ. Da må det bli repetisjon. Alternativet blir en dag til i Internasjonal Uke.

Oi, det ble VELDIG feil.
Man kan ikke ha en vanlig skoledag, da de som jobber går glipp av en skoledag, og sånt kan man jo ikke ha noe av.
Da er det vel greit med en dag til med IU, siden OD-dagen er i IU uansett.
Sist endret av Makk; 10. august 2007 kl. 02:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc
Mine år på vgs var OD ikke frivillig, slik som LaDa sier.
Om man ikke gjorde en jobb (eller betalte selv) så måtte du se på filmer om vissvass.
Vanlig skole var ikke et alternativ!
Vis hele sitatet...
På samme måte som vanlig undervisning ikkje er FRIVILLIG.

Ærleg tala. Eg støtter fullt ut dei som meiner at OD ikkje er frivillig dersom dei får fråver for å ikkje delta, men eg støtter ikkje dei som hevder det ikkje er frivillig fordi dei må sjå film, ha vanleg skule, skrive stil o.l. om dei ikkje vil delta på OD.

Det er greit nok at ein ikkje vil delta på OD, men OD er stortsett opp til elevråda, som igjen er valt av dei ulike klassane. Det er difor verd å tenkje gjennom idet ein stemmer på tillitsvald i klassane. Dersom ein ikkje vil ha OD, bør ein kanskje spørje kandidatar om deira syn på OD før ein stemmer.

Det er som over alt ellers i demokratiet: fleirtalet tvinger andre til å gjere ting. Som å betale skatt.

Sammenligninga er ikkje 100% fair, men dog. All den tid ein faktisk har innflytelse så bør ein ikkje i nemneverdig grad klage om ein ikkje greier å bruke den.

Og når skulen faktisk tilbyr eit alternativ, som t.d sjå film, så ser eg heilt ærleg ikkje det store problemet.
Sitat av Makk
Det syns jeg er veldig trist at du syns. Du skulle vært her en dag. OD er høst frivillig også utover det dere gjør. Jeg er her frivillig i en uke, så jo.

Skolen din har helt klart lagt opp OD feil. Kan du skrive hvilken skole det er, og hvor, så kan jeg snakke med ansvarlig distriktskomité?
Vis hele sitatet...
At du deltar frivillig på et seminar i en uke har absolutt ingenting med dette å gjøre. Jeg kan godt dra på et seminar helt frivillig jeg også.

Jeg kjente selv flere av de i od-komitéen, over alle 3 årene på vgs. Og det var ikke der problemet lå. Problemet er at skolene ikke tilbyr vanlig skoledag til de som ikke vil være med, og heller slenger dem i søppelsekken merket "OD-nekter".
Ettersom OD-nekter begrepet går igjen flere ganger i tråden(og også på andre skoler jeg kjenner elever på), regner jeg med at det er et vidt begrep. Om man fikk slutt på OD-nekter stempelet, og i tillegg tilbød vanlig skoledag til de som enten ikke har lyst, eller ikke kan være med å jobbe, så kunne OD vært et flott initiativ.
Om det ikke er mulig med vanlig skoledag, skjønner jeg ikke hvorfor. OD-dagen står vel oppført i skolekalenderen som skoledag, da vil jeg gjerne ha skole akkuratt denne dagen. Ikke jobbe i et eller annet lager.
Jeg er kjent med begrepet "solidaritet", og jeg er gjerne "solidarisk" når jeg føler for det.

Edit: Vidarlo: Med "å se film", mener jeg filmer man tidligere har sett i løpet av internasjonal uke. Og stilen man skulle skrive på skolen vår hadde en oppgavetekst som lød noe sånt som "Hvorfor vil ikke du jobbe på OD-dagen". Denne stilen ble heller aldri rettet av lærere, men lagt i en bunke hvor OD-komitéen leste de morsomste "stilene" for seg selv. Slik var det iallefall på min skole, vet ikke om det er annerledes andre steder.
Sist endret av LaDa; 10. august 2007 kl. 02:27.
Grunnen til at jeg ikke støtter Operasjon Dagsverk er følgende:

1) Jeg har aldri fått se hva som faktisk har blitt gjort med pengene jeg samlet inn. For alt jeg vet så er de blitt brukt til å armere en hær i sør-uganda.
2) Jeg støtter de sakene jeg selv mener er riktig. Gjerne saker hvor jeg selv kan se resultatet.
3) Opplegget er lagt opp helt elendig.

Jeg kan tildels se poengene i vidarlo's innlegg, men problemet er at forskjellene på de forskjellige skolene er store. Vurderer faktisk å gå aktivt inn som elevråd i år, hvor kjernesaken skal være å fjerne Operasjon Dagsverk fra skoleplanen og melde skolen ut fra Elev Organisasjonen.

Kan godt være at jeg er litt for individualist, men folk må for pokker kunne danne grunnlag til egne meninger om gode saker og støtte dem deretter. Blir for galt hvis man gjennom hele livet bare skal gi penger fordi "noen der oppe sa at dette var en god sak".

Lenge leve individualismen og måtte Elev Organisasjonen dø en forferdelig død!
Sist endret av Deezire; 10. august 2007 kl. 02:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er 100% einig i mykje av det Deezire skriv.

Dog er eg svakt ueinig i det punktet om at en bør få velge: en har valget ved dei fleste skular mellom å støtte det og eit alternativt opplegg. I tillegg så er OD stortsett rimelig godt utvalgte prosjekt, der ein ser resultat om ein gidd.

Og ja, EO er søppel.

Men det er forskjell på å sitte heilt passiv å whine, sålenge den elevrådsrepresentanten ein sjølv har stemt på går inn for OD, og å engasjere seg mot det. Eg har stor respekt for dei som engasjerer seg mot det, men dei som sit passive og ikkje fortel sin tillitsvalde at dei er imot OD, og deretter whiner på et nettfora om at dei må sjå film som straff har eg relativt lite til overs for.
LaDa:
Sitat av LaDa
At du deltar frivillig på et seminar i en uke har absolutt ingenting med dette å gjøre. Jeg kan godt dra på et seminar helt frivillig jeg også.
Vis hele sitatet...
Greit, irrelevant.
Sitat av LaDa
Jeg kjente selv flere av de i od-komitéen, over alle 3 årene på vgs. Og det var ikke der problemet lå. Problemet er at skolene ikke tilbyr vanlig skoledag til de som ikke vil være med, og heller slenger dem i søppelsekken merket "OD-nekter".
Vis hele sitatet...
At du kjente dem selv har ingenting å gjøre med om de gjorde det riktig, vel? Om du forteller meg at dere ble tvunget og behandlet urettferdig, er det der problemet ligger.

Igjen, man kan ikke tilby en vanlig skoledag, med mindre du vil ha en hel dag med repetisjon. Sånn blir det. Har du uansett så vondt av å se igjennom IU-materiellet en dag til? Det er bra, i år er det enda bedre.
Sitat av LaDa
Edit: Vidarlo: Med "å se film", mener jeg filmer man tidligere har sett i løpet av internasjonal uke. Og stilen man skulle skrive på skolen vår hadde en oppgavetekst som lød noe sånt som "Hvorfor vil ikke du jobbe på OD-dagen". Denne stilen ble heller aldri rettet av lærere, men lagt i en bunke hvor OD-komitéen leste de morsomste "stilene" for seg selv. Slik var det iallefall på min skole, vet ikke om det er annerledes andre steder.
Vis hele sitatet...
Det skal være annerledes andre steder. Man skal ha et IU-opplegg, som skal være variert og fair. At de satt og lo av stilene sier jo litt.

Deezire:
Sitat av Deezire
Grunnen til at jeg ikke støtter Operasjon Dagsverk er følgende:

1) Jeg har aldri fått se hva som faktisk har blitt gjort med pengene jeg samlet inn. For alt jeg vet så er de blitt brukt til å armere en hær i sør-uganda.
Vis hele sitatet...
OD bruker en god del ressurser på å sikkerhetssjekke alle midler som blir overført. Prosjektene er femårlige eller mer, så resultater fra det du har vært med på vil ikke være så utrolig synlige i dag, nei. Men det har skjedd ting. Kan skaffe noen dokumenter fra Hovedkomitéen om du vil?
Sitat av Deezire
2) Jeg støtter de sakene jeg selv mener er riktig. Gjerne saker hvor jeg selv kan se resultatet.
Vis hele sitatet...
Da er det jo fullstendig opp til deg om du vil delta eller ikke. Nå har du forsåvidt fortalt meg at skolen din har hatt problemer med å følge OD-reglene, jeg har tatt kontakt med Hovedkomitéen og Agder Distriktskomité. De skal følge skolen din tett, og de har to representanter fra den skolen der i DKen sin, faktisk.

Uansett, jeg må få lov å spørre: Er ikke sakene OD driver med "riktige"? Hvordan kan utdanning være uviktig? Mener du seriøst at du ikke liker sakene til OD?
Sitat av Deezire
3) Opplegget er lagt opp helt elendig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Utdyp den der.
Sitat av Deezire
Jeg kan tildels se poengene i vidarlo's innlegg, men problemet er at forskjellene på de forskjellige skolene er store. Vurderer faktisk å gå aktivt inn som elevråd i år, hvor kjernesaken skal være å fjerne Operasjon Dagsverk fra skoleplanen og melde skolen ut fra Elev Organisasjonen.
Vis hele sitatet...
Du vil fjerne det? Hvorfor ikke heller arbeide for at skolen din følger OD sine retningslinjer? Da blir alt så mye bedre, skal du se.


vidarlo:
Sitat av vidarlo
Dog er eg svakt ueinig i det punktet om at en bør få velge: en har valget ved dei fleste skular mellom å støtte det og eit alternativt opplegg. I tillegg så er OD stortsett rimelig godt utvalgte prosjekt, der ein ser resultat om ein gidd.
Vis hele sitatet...
Ja, prosjektene er valgt av en profesjonell komité, og så er det stemt på skolene i landet + en avsteming på Elevtinget om våren.

Nå er dette tatt fra hukommelsen, men i følge pensum/læreplaner skal et skoleår på VGS skal ha en uke eller flere dager med undervisning rettet mot det internasjonale samfunnet. Det skal også være en aksjon i året. Mener jeg å huske.


Men jeg vil bare igjen understreke at vi ikke har noen andre ønsker enn at dette skal være valgfritt. Det er utrolig beklagelig at skolene ikke klarer å ta dette til hensyn, men jeg vil peke på lærerene. Mange ser på OD-dagen som en fridag. Jeg har snakket med seminaransvarlig, og det skal i løpet av uken klart understrekes at det skal legges tung vekt på frivillighet.
Sist endret av Makk; 10. august 2007 kl. 03:07. Grunn: Info.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fint at noen ser det på min måte. Jeg var tenkt å boikotte i år, men ble sett på som et monster av et menneske, selvom jeg prøvde å forklare de grunnen til at ikke ville være med. Men, jeg gikk på den vanlige jobben min, og 3 av timene var "OD jobbing".

Vel, dette var nok mit første og siste dagsverk ja.
Boikottet igjen i år. Herlig at jeg fikk med meg en hel klasse etter oppslag i kantinen. Fikk trusler fra klasseforstander om nedsatt karakter i orden og oppførsel, men sa jeg ville rapportere dette høyere opp om hun vedtok slikt. Har ikke snakket med meg siden.

Dagen ble like kjedelig som den forrige jeg nevnte, dog vi denne gangen satt og drakk i klasserommet samtidig som vi dreit ut OD til de grader. Orket ikke mer etter 5 timer og stakk derfra. Har hverken sett eller hørt noe om prosjektet siden da.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av RadioSlave
Boikottet igjen i år. Herlig at jeg fikk med meg en hel klasse etter oppslag i kantinen. Fikk trusler fra klasseforstander om nedsatt karakter i orden og oppførsel, men sa jeg ville rapportere dette høyere opp om hun vedtok slikt. Har ikke snakket med meg siden.

Dagen ble like kjedelig som den forrige jeg nevnte, dog vi denne gangen satt og drakk i klasserommet samtidig som vi dreit ut OD til de grader. Orket ikke mer etter 5 timer og stakk derfra. Har hverken sett eller hørt noe om prosjektet siden da.
Vis hele sitatet...
Haha. Jeg måtte bare si at dette var virkelig dødsbra. Creds!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå står snart den neste OD-dagen for tur, og skolen min er ikke listet på listen over deltagende skoler. Wtf? Aner jeg en konspirasjon?! (Det står tydelig på It's Learning at vi skal ha OD.)

http://www.od.no/OD_p__din_skole/P_m...008/index.html

Noen som ikke skal jobbe i år?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skolen min (Vgs) har hele skolen droppet hele OD faktisk!

Istedet har skoen arragsjert sitt eget opplegg, vi sammarbeider med en bestemt skole i afrika hver år og alle elever må jobbe. Vi får videoer fra skolen og noen elev kan innimellom ta turen ned og opp leve dette.
Synst dette er et flott opplegg ettersom jeg stiller meg skeptisk til OD selv, og får et annet alternativ og støtte.
Kan rigtig nok ikke velge om jeg vill være med på dette da, det kan ingen andre heller.
Går på Vg1 matfag og alle 3 klassene på denne linja måtte gjøre det samme: lage og selge middag på lørdag på skolen der folk kunne komme innom og kjøpe vist de vill støtte prosjektet og få seg noe mat. Var flott og lærerikt(ville egentlig ikkje jobbe på en lørdag men fikk fritak enn annendag). Føler iallefall at dette prosjektet er noe bedre selv om vi ikkje kunne velge å ikke delta. Vet iallefall hva pengene går til og vi får hele tiden vite hva de blir brukt til.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vi ble tvunget til å gjennomføre OD på begge skolene jeg gikk på, både VGS og ungdomsskolen. I tillegg til at lærerne forsøkte å påføre deg skyldfølelse som "usolidarisk" ble man stemplet av medelever.

De fleste betalte seg ut av det, for å få en fridag. For de som fant jobb ble det stort sett ansett som plagsomt for foreldrene. De som ikke betalte, ble straffet med en dags fravær i tillegg til påføringen av skyldfølelse fra lærere og medelever.

Materiellet var ekstremt sosialistisk og radikalt. De få gangene jeg klarte å krangle meg ut av det, måtte jeg skrive stil på skolen (en hel dag, i stedet for den korte arbeidsdagen eller betalte fridagen de andre fikk). Stilen skulle være om hvorfor man ikke deltok, altså ennå en form for straff/stempling/påføring av skyldfølelse.

Etter min mening er tvungen innbetaling av penger i skolen det samme som tyveri.

Når veldedighet ikke er frivillig skaper det motvilje, og fungerer mot sin hensikt. Veldedighet med et så politisk ansikt som OD har har ikke noe i skolen å gjøre. Særlig ikke når det brukes press/tvang.

Ser også at noen nevner arbeide mot narkotika som "en god sak" her, som de ble tvunget til å gjøre som alternativ til OD. De som gjør det burde sette seg litt mer inn i saken, for mange eksperter mener det mest humane og moralske hadde vært å legalisere og regulere all narkotika, eller i det minste avkriminalisere bruk.

Studerer statsvitenskap, og det er faktisk slik at den akademiske venstresiden som oftest er motstander av u-hjelp, siden det er så mye korrupsjon i Afrika. Den politiske venstresiden i Norge er utrolig naive, og i utakt med sine intelektuelle.

Dessuten er det umoralsk å presse elever inn i de voksnes politiske spill, særlig når folk som tidligere nevnt kanskje ikke har bakgrunnen for å forstå hva de deltar på.

Folk burde ta kontakt med OD-komitteen og i tillegg til å si det de mener, be om å få pengene de ble tvunget til å gi fra seg, tilbake. Send dem en mail!
Sist endret av rnilz889; 28. februar 2011 kl. 19:59.
Sitat av rnilz889 Vis innlegg
Etter min mening er tvungen innbetaling av penger i skolen det samme som tyveri.
Vis hele sitatet...
Slik retorikk minner litt om argumentene for "Friborgerforbundet" som ble debattert her for en kort stund siden. Faktum er at OD er elevstyrt, og jeg er rimelig sikker på at det ikke sitter en EO-diktator og styrer dette. Man kan jeg egentlig også si at det er tyveri av staten og sende ned milliarder av våre skatte - og avgiftspenger til u-land.

Anyhow, jeg ser at for mange så kan dette bli en slags prinsippsak. Men jeg synes det er en god ting, det "tvinger" eleven og ungdommen til å prøve å finne en jobb, og gir dem som prøver en verdifull erfaring fra arbeidslivet, sikkert endel som bruker OD-jobb i søknaden sin hvis de vil ha jobb i bedriften de har hatt OD-jobb i.

Men selvfølgelig kan mange her slenge opp drøssvis av argumenter for hvorfor dette kan føles prinsipielt galt, men jeg synes dette er en genuint god ting. Spesielt i skoler som har et "privat" opplegg, og samarbeider selv med en skole i et U-land, slik som min. Gir faktisk ganske store inntrykk på oss når vi får lese/høre/se hva pengene vi har jobbet for går til.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Anyhow, jeg ser at for mange så kan dette bli en slags prinsippsak. Men jeg synes det er en god ting, det "tvinger" eleven og ungdommen til å prøve å finne en jobb, og gir dem som prøver en verdifull erfaring fra arbeidslivet, sikkert endel som bruker OD-jobb i søknaden sin hvis de vil ha jobb i bedriften de har hatt OD-jobb i.
Vis hele sitatet...
Arbeidserfaringen man får fra OD er nærmest verdiløs. I praksis blir det slik at de fleste enten betaler seg ut av det uten å jobbe, eller gjør en eller annen triviell jobb for foreldrene. Fokus har aldri vært på å jobbe.

Folk burde kreve tilbake både penger og fravær de har blitt ulovlig påført. Ta kontakt med gamle skoler og OD direkte om dette! Da må de i det minste ta argumentene våre på alvor og sørge for at det blir frivillig på en *reell* måte i fremtiden.

Utpressing gjennom tvang og straff er ulovlig, det samme er påførsel av fravær for å velge å ikke delta i et politisk arrangement eller motta urimelig straff.
det som er skremmende i saken, er at lærere misbruker sin makt ovenfor elever som ikke deler de samme politiske synspunktene!
Forøvrig hadde jeg gjerne sett en utgave av OD som lot elevene velge hvilket gode formål pengene skole gå til. Der har du en mulighet til elevengasjement, gitt.[/quote]

OD er en aksjon som eies av elevorganisasjonen, og på elevtinget som er en gang årlig velges hva neste års OD skal gå til. elevtinget er en representant fra hver medlemskole i elevorganisasjonen, samt 1 fra hvert fylkeslag. Dette gir riktignok elevetr fra store skoler svært liten innflytelse i forhold til de i fra små skoler, men er fortsatt noe demokratisk.

Den røde fargingen av OD tror jeg rett og slett kommer av at det som oftest er venstrevridde folk som arbeider med solidariske prosjekter som OD er, og at disse ikke klarer å holde seg "objektive"
Jeg valgte å ikke jobbe, samt ikke levere inn noe penger til OD.
Dette resulterte i at jeg ikke fikk vitnemålet mitt.

Da jeg ikke brydde meg noe spesielt om dette skoleåret, lot jeg bare saken gå.
Dette angrer jeg faktisk bittert på idag, ikke fordi jeg vil ha de papirene, men pga av at jeg synes folk skal få velge selv, om de faktisk vil støtte OD og de forskjellige sakene de tar opp hvert år.

Noen som har lignende erfaringer? :-)
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg tror ikke du mistet vitnemålet ditt som en direkte konsekvens av å ha droppet OD, så akkurat den må du nok lengre ut på landet med.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Å syte om OD-dagen når man får et alternativ, nemlig å jobbe på skolen (som ofte fører til kortere skoledag, senere start på skoledagen, og filmtitting), som man ville gjort uten OD-dagen, ser jeg på som tåpelig.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Å syte om OD-dagen når man får et alternativ, nemlig å jobbe på skolen (som ofte fører til kortere skoledag, senere start på skoledagen, og filmtitting), som man ville gjort uten OD-dagen, ser jeg på som tåpelig.
Vis hele sitatet...
OD er fint for folk som vil ha minst mulig skole, men når man får mindre undervisning enn man har krav på og gjerne må se en irrelevant film så er det et prinsipielt problem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Tar opp igjen denne tråden da det er OD neste Fredag .

Jeg skal, som i fjor, nekte å jobbe. Grunnene mine er vell strengt tatt de samme som ivi har i førstepost, bare ikke fult så fint fremstilt, heh.

Noen andre som ikke skal delta?
Kjenner meg så igjen i mye av det som blir skrevet her. Husker jeg deltok blindt på ungdomskolen, men på videregående valgte jeg å ikke delta.

Grunnen var at jeg heller vil støtte mine medborgere i vårt vidstrakte land før jeg begynner å redde verden. Forøverig mener jeg at uhjelpen ikke er så gunstig som de skal ha det til. Uten å ha noen kilder for hånden, vil jeg tørre å påstå at det forsvinner veldig mye mer verdi ut av disse landene hvert år i form av selskaper som utnytter ressurser etc. enn hva bistandspengene som sendes nedover utgjør.
Slik jeg ser det er alle disse bistandspengene heller med på å kneble disse landene og hindre egen vekst. Mulig jeg ordlegger meg knotete, beklager, har vært en lang natt uten søvn. Det jeg mener er at det hjelper ikke å øse på med penger i ene enden, når internasjonale selskaper tar ut større beløp i den andre enden. Nok om mine meninger.

Skolen jeg gikk på hadde opplegg for de elevene som stod over OD. Selvom jeg støtter tankegangen til ivioynar om hvor utrolig feil påtvungen solidaritet er, var det helt ok å møte på skolen. Det skulle jo bare mangle slik situasjonen er.
Det som ikke var ok, var den holdningen vi ble møtt med av lærere og cocky kommité-elever. Det oste råtten stemning i bygget. Lærerne var også veldig flinke til å sette annmerkninger for bagateller og tonen var en helt annen enn hva en vanlig skoledag ville vært. Hvorfor skal ikke jeg få benytte meg av et alternativ på grunnlag av mine meninger uten å bli uglesett?
Sist endret av pannekake2k; 15. oktober 2011 kl. 16:16.
jeg er veldig enig hær, å hvorfor skal det gå til nepal. her i tromsø hvor jeg bor har vi nok av folk som sliter og kunne trengt penga, jeg gir heller 200 kr til dem
Jeg syns OD er helt håpløst og meningsløst i skoletiden, men jeg gidder ikke jobbe/være igjen på skolen/ta sjansen på å få fravær, så jeg betaler lett 300 kr.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg syns OD er helt håpløst og meningsløst i skoletiden, men jeg gidder ikke jobbe/være igjen på skolen/ta sjansen på å få fravær, så jeg betaler lett 300 kr.
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller oppfordre deg til å være igjen på skolen, enn å betale 300 kroner for å få fri. Dersom flere tenker slik, og blir igjen på skolen for å vise at du mener OD er galt, så er det mye større sjanse for at OD ikke vil komme igjen på din skole..

Selv er jeg for Operasjon Dagsverk, men jeg mener det er veldig viktig å påpeke at OD er frivillig!. Dersom din skole ikke har et alternativt opplegg for OD-dagen, som gjør at du enten må jobbe, eller betale selv, så anbefaler jeg deg sterkt å ta kontakt med ledelsen på din skole, eller OD Sentralt på 22 99 37 10, eller mail kontoret@OD.no. Disse vil da ta kontakt med din skole, da de faktisk plikter til å finne på et alternativt opplegg.

Ellers så kan jeg bare si, det er selvfølgelig kjipt å treffe på folk i OD-komitèer rundt omkring i landet som er negative, og bruker pengene fra OD på seg selv. Da vil jeg også anbefale å ta kontakt med OD Sentralt, da disse faktisk kan tas for brudd på norsk lov. Jeg kan også innrømme at noe av dette er idiotisk, da jeg selv husker et prakteksemplar når medlemmene av vår OD-komitè var på opplæringsseminar. "Dersom elevene ikke ønsker å betale, så kan du skremme de med påstander om at dette faktisk er imot norsk lov osv..". Slike personer er det også kjipt å møte på, men det er heldigvis de færreste som faktisk er slik. Hva politisk uavhengighet gjelder, så vil jeg påstå at OD er politisk uavhengig, mens Elevorganisasjonen (EO), er sterkt vridd mot sosialismen..


Bare mine ord som leder i en lokal OD-komitè.
Merkelig at pengene bestandig skal sendes ut av landet. Er nok av trengende i vårt land, så boikott OD frem til pengene blir igjen i Norge. Vi spyr nok kr ut av det landet her!
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Merkelig at pengene bestandig skal sendes ut av landet. Er nok av trengende i vårt land, så boikott OD frem til pengene blir igjen i Norge. Vi spyr nok kr ut av det landet her!
Vis hele sitatet...
95% av alle nødhjelpsorganisasjoner gir penger hovedsaklig til u-hjelp, i form av mat/husly/sanitærartikler. OD er Av, for og med ungdom, og satser derfor på det ungdom trenger mest, utdanning. Slik som årets prosjekt, "Ikke se så svart på det." Ungdom i årets prosjektland, Rwanda er en stor del av befolkningen. Tall oppe i 50% av innbyggerne regnes som ungdom. (under 18 år). Etter folkemordet i 1994, der 800 000 mennesker ble drept, hovedsaklig ungdom, som da vil si at de bor alene, uten midler til utdanning. OD vil bygge skoler til disse, og disse vil være gratis. Maten vil være gratis, utdanningen gratis, og skolematriell gratis. Dette vil hjelpe mange over fattigdomsgrensen, og vår verden vil generelt sett være bedre.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Maten vil være gratis, .
Vis hele sitatet...
Vi får ikke gratis mat..
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Vi får ikke gratis mat..
Vis hele sitatet...
Det dør ikke en nordmann hvert 6. sekund av sult heller.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Hos oss har det gått opp til 400 kr nå.
Jeg har forsåvidt ingenting imot OD, men jeg kommer ikke til å delta allikevel.
Hvis jeg skal bidra til veldedige prosjekter, noe jeg gjør, skal det være på mine premisser, fordi jeg ønsker det, ikke fordi jeg får straff hvis jeg velger å ikke gjøre det.
Fullstending enig med deg TS.

Skjønner igrunn ikke hvordan skolene kan ha medhold til å innføre noe slikt obligatorisk.

Hvis vi ikke deltar må vi bruke en hel dag på å plukke søppel og utføre diverse "oppgraderinger av uteområde".
Hvis vi nekter dette, så blir det fravær, syntes det er rimelig feil rett og slett.

Samme med meg, jeg hater ikke disse som vi skal hjelpe, men er prinsipiellt imot utførelsen.
Og uansett så stiller jeg min tvil til omtrent alle "solidariske" aksjoner og organisasjoner.
Jeg burde vel egentlig være drit flau. Kanskje. Spist er spist.

Jeg gikk rundt på t-banen og solgte kaffe og kaker. Tjente flere tusen kr. Brukte de på weed lol :P

(en del år siden nå da) Poenget er at jeg er enig med TS.
Sist endret av Chronic420; 16. oktober 2011 kl. 05:28.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Fullstending enig med deg TS.

Skjønner igrunn ikke hvordan skolene kan ha medhold til å innføre noe slikt obligatorisk.

Hvis vi ikke deltar må vi bruke en hel dag på å plukke søppel og utføre diverse "oppgraderinger av uteområde".
Hvis vi nekter dette, så blir det fravær, syntes det er rimelig feil rett og slett.

Samme med meg, jeg hater ikke disse som vi skal hjelpe, men er prinsipiellt imot utførelsen.
Og uansett så stiller jeg min tvil til omtrent alle "solidariske" aksjoner og organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Vell, dette ser ut som noe totalt idiotisk. Skolen kan så absolutt ikke bruke deg for sin egen vinning, når du ikke deltar på OD-dagen. Du skal ha en dag med undervisning tilknyttet OD, gjerne fra utdanningshefter som din lokale OD-komitè får tilsendt fra OD.

Utdyp gjerne litt mer hvorfor du er i tvil når det gjelder solidariske aksjoner.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Det dør ikke en nordmann hvert 6. sekund av sult heller.
Vis hele sitatet...
Det gjør generelt heller ingen andre
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det gjør generelt heller ingen andre
Vis hele sitatet...
Et kjapt Google-søk viser alt fra hvert 3. sekund, til hvert 10. sekund. Dersom vi da sier at et barn dør av sult hvert 4-5 sekund, og flesteparten i u-land, så vil tallene der stemme ganske godt egentlig.
Min histore skrevet i korte trekk :
Da jeg gikk på ungdomsskolen valgte jeg å faktisk tjene inn penger til et random land via OD, dette gjorde vi ved å gå rundt med sånne "Bøsser" eller hva det heter. (Ligner på en sparegris på en måte)
Vi var 2-3 stykker og skulle da samle 200 kr per person, dermed sagt = 600kr.
Vi gikk rundt i 5-6 timer men fikk ikke samlet inn mer enn 70 kr eller noe sånt og var langt under grensen på hva som var greit. Resultatet av dette var at vi alle 3 ble anmeldt for tyveri, og vi ble det faktisk. Grunnen til anmeldelsen var at vi skulle ha tjent 600kr og siden vi gikk rundt i 5-6 timer burde vi ha klart det.
Siden jeg var under 18 på dette tidspunktet ble det jo skrevet bekymringmelding til barnevernet og hele pakka..

Uansett, Jeg boikotter OD! Jeg kommer til å være på skolen og delta i hva enn undervisning som blir tilbudt denne dagen, men blir det ikke det - er jeg jo hjemme isteden, og kommer tilbake på skolen uten penger.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Et kjapt Google-søk viser alt fra hvert 3. sekund, til hvert 10. sekund. Dersom vi da sier at et barn dør av sult hvert 4-5 sekund, og flesteparten i u-land, så vil tallene der stemme ganske godt egentlig.
Vis hele sitatet...
Care to share?
Jeg tror ODgreiene blir for fjernt for de fleste Norske ungdommer. Spesielt siden man ikke får noe personlig forhold til prosjektene de presser på elevene. I Lillehammer vet jeg at det ihvertfall er en vgs som har ett eget opplegg, der de sender elever ned hvert år og så videre. Jeg synes flere skoler burde starte opp sine egne prosjekter, fordi OD er i utgangspunktet veldig bra, men jeg forstår godt frustrasjonen over å bli tvunget med på noe som man skal være frivillig og som man er ganske fremmedgjort fra.
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Care to share?
Vis hele sitatet...
http://lmgtfy.com/?q=barn+d%C3%B8r+av+sult
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Rotta, jeg ville ikke vite hva du kunne finne. Jeg vil vite hva Zaprimus fant.
Altså, ser ikke negativiteten til folket her jeg altså.
Sitter som elevrådsleder for andre året nå og er ansvarlig for OD på min skole.
Synes det er greit å støtte dette selv om jeg er høyremann.
Satsene er økt til 400,- kroner nå.
Synes prinsippet er veldig flott, men hele OD organiseringa er SØPPEL! Vi samla inn ca 60k ish,- ifjord fikk faen meg ikke ett takke kort eller en bekreftelse på at regnskapet var oppe og avgjort før gribbene begynte å mase på neste års engasjement.
Derfor har jeg bestemt av vi skal ha ett mye bedre alternativt opplegg til de som velger å sitte på skolen i år. Dette for å snu den ukulturen i å tvinge folk til å delta. OD skal være frivillig!
Løsningen de foregående årene har vært som følger: finn deg en jobb, eller kjøp deg "fri" dvs "arbeid" hjemme.
Men heretter dvs fra og med neste år så så skal løsningen være dropp OD. og finn noen andre å sponse forutsatt at jeg blir gjenvalgt...
Men må ellers si meg meget fornøyd med oppmøte på dagen. Forrige år var det ca 20-30 stk som var på skolen for et allternativt opplegg mens resten deltok aktivt.
Kom inn ei eller annen dame på klasserommet vårt forrige uke og sa vi måtte finne oss jobb til 27.oktober og tjene minst 400,- o.O Skjønte ingenting, har ikke hatt OD før og skjønner ikke helt greia.
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Rotta, jeg ville ikke vite hva du kunne finne. Jeg vil vite hva Zaprimus fant.
Vis hele sitatet...
her, her, her, og 72 timer med foredrag av Operasjon Dagsverk.

Kan vell også nevne at jeg aktivt går inn for at OD er totalt frivillig, og at de som ikke jobber på OD-dagen blir svartmalt av den grunn.
Sist endret av sh0rtie; 16. oktober 2011 kl. 15:04.