Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 713
Halla, planlegger ny PC og har satt sammen det jeg tror er et ganske solid system:



Kommer egentlig til å bruke den til alt mulig, så velger i7 over i5. Venter på ett RTX kort når de kommer ut. Hovedkortet er gjerne litt overkill, men har planer om å vannkjøle systemet og overclocke en gang i fremtida, og da er visse funksjoner kanskje greit å ha + WiFi og RGB lol. Pga. vannkjøling har jeg også gått for litt større PSU enn jeg egentlig trenger. Lagring har jeg masse av så det blir ikke noe problem. CPU-vifta blir jo da bare midlertidig.

Vil egentlig bare ha litt input hva dere syntes, om jeg kunne gjort noe bedre til rundt samme pris.
Er det noe nytt som kommer ut i løpet av neste måned, eller er det bare til å bestille delene nå, og så vente på RTX neste måned..? Har ikke følgt med på hardware-verden på en stund, hehe.
I prosessorkategorien hadde jeg heller valgt Ryzen 7 2xxx, eksempelvis 2700 som kommer med en ypperlig midlertidig kjøler. Det dikterer jo også hovedkortvalget. Noen hovedkort har også intern USB 3.1 header for direkte anslutning til USB-C kontakt på kabinettet. Jeg hadde kjøpt et hovedkort med USB-C bak i alle fall.

Når det kommer til "om jeg kunne gjort noe bedre til samme pris" spørsmålet er vel svaret at du kunne spart litt penger og fått samme ytelse med en Ryzen prosessor. Jeg ser jo at dette ikke er et budsjettbuild, men du kan jo absolutt få 80% av gaming ytelsen til 60% av prisen. 1750 kroner på en 1kW strømforsyning tilsvarer HEFTIG overclock på 2x1080Ti og på prosessor i outervision sin kalkulator. Til lett-medium overclock hadde du fint klart deg med en 850W EVGA G3 og spart 400, men ønsker du å spare 400? Samme med Ryzen 2600 over i7 8700K, enklere hovedkort er 1000kr spart etc.

Om du kontinuerlig kommer til å bruke mye penger kjør på, men jeg hadde heller spart inn la oss si 5K i budsjettet og kjøpt et nytt skjermkort tidligere. AMD skal jo også støtte AM4 platformen til 2020, så da kan du sette i ny prosessor i samme hovedkort om få år og få mere ytelse da, kontra hva du får om du brukere mere penger nå.
Sist endret av Fekillix; 2. september 2018 kl. 16:18.
Tenker litt sånn at når jeg først skal bruke en del kroner på en PC, så kan jeg like godt bruke litt ekstra for å få litt bedre ytelse. Så litt på AMD sine prosessorer nå, og ser at som du sa; 2700X scorer litt dårligere enn 8700K på benchmarks, og 2700 enda litt dårligere. Hvis kronesparing hadde vært første prioritert så hadde jeg nok hørt på deg og gått for en AMD-build.

Tenker litt det samme på strømforsyningen. Joda, kunne kanskje spart et par hundrelapper, men har egentlig ikke så mye å si i det store og hele.

Takk for godt svar!