Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1488
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
I går kveld satt jeg å leste litt på boksen med melatonin jeg får fra apoteket, og oppdaget plutselig at det er ingen/svært lite forskning på langtidsbruk av melatonin og hvordan melatonintilskudd kan påvirke helsa vår. Ouch. Er det noen her som har brukt melatonin over lang tid og har personlige erfaringer eller kjenner andre som har? På resepten min står det forøvrig også «tas ved behov», men min mening er at søvn er et ganske så daglig behov, så det er det jeg har gjort, men er kanskje ikke dette så lurt?
Brukt det hver dag de siste 5 åra, aldri hatt noen problemer.

Melatonin er et relativt mildt “legemiddel” (per definisjon i Norge), uten noen særlig utbrette bieffekter. Tror ikke du har noe å engste deg over.
Eneste jeg tenker er at det påvirker den naturlige Melatoninutskillelsen...?
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er det jeg også bekymrer meg for. Hvis du hver dag i flere år få tilskudd, vil ikke kroppen etterkvart produsere mindre/slutte å produsere naturlig? Og vil dette i det hele tatt ta seg opp igjen dersom du slutter med tilskudd? Bekymringen blir ikke akkurat mindre når jeg leser at det er lite/ingen forskning på området..
Melatonin selges reseptfritt over disken ned i EU så sannsynligvis ingen fare...
sånn min lege sa det var at ved langtidsbruk så vil kroppen produsere mindre melatonin, men det skal ikke ta så lang tid å få nivåene opp etter slutt.
tviler. går jo som kosttilskudd i andre landog eneste bivirkningen jeg har opplevd er at jeg etter hvert fikk forhøyet toleranse, ellers er melatonin det desidert beste man kan ta ved søvnproblemer da du ikke våkner opp med "hangover"
Selv hvis melatonin-produksjonen forståelig nok kunne blitt forstyrret av langtidsbruk er nok dette noe hjernen ordner fort opp i når man slutter på melatoninen. Søvn er jo livsviktig. Veldig mild sovemedisin tross alt så er verre med alle de andre som brukes som ikke er på langt nær like naturlig.