Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2726
Selv har jeg alldrig prøvd heroin og til tross for min sterke nyskjerrighet har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal røre stoffet etter hva jeg har observert på andre og ut i fra visdommen jeg har fått fra enkelte tråder her inne. Jeg lever et relativt nøkternt liv og det eneste som gjør meg interesert i druger er hvordan noen av dem kan trigge frem en form for annerledes bevisthet. Selv om det er mange år siden jeg trippet på psykideliske stoffer føler jeg noen av opplevelsene enda er med og forme meg som menneske. I følge noen jeg kjenner som lefler med heroin påstås det at det til tider har en "spirituelt utviklende" effekt under rusen.

I følge Al Jurgensen fra bandet Ministry beskriver han det slik:

"“The entire quest for every heroin addict is to recreate that first time. I spent 18 years trying to get that first time back and never came close. It’s a losing proposition, but after that first time I knew I was hooked right away and I did all the usual shit. For your first time the first thing you do is vomit. It’s similar to your first Ayahuasca brewed tea – you’re gonna throw up. But afterwards the universe is open to you and you feel invincible. I understand the allure, but you never find that first-time wonderment again. I felt like the Indiana Jones of opiate addicts on a quest for the holy grail that you already have in your hand."


Jeg er litt nyskjerrig på hvor stor utbredelse dette stoffet virkelig har blant psychonauts som greier og ha et kontrolert forhold til dette. Det nærmeste jeg selv kan tenke meg en heroinrus kontra "spirituell" opplevelse er via mine tidligere eksperimenteringer med kratom hvor en slags meditativ indre landskap åpnet seg. En slags Salvia Divinorum tripp hvor ubehaget erstattes med en Eufori, Egoet og det man knytter opp mot sin personlighet forsvinner. Denne romantiseringen er sikkert veldig feil.


Jeg må vel igjenn understreke at jeg til tross for og ikke ha prøvd avskyr stoffet. Jeg håper med det at min undring ikke tiltrekker seg andre nyskjerrige uten impulskntroll som lett kan la seg lede av romantiseringen.


Kom gjerne med synspunkter og erfaringer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det høres veldig merkelig ut, mitt første inntrykk er at dette må være en særdeles liten del av heroinbrukere.
Psykedelika er jo en ganske særegen kategori, selv om opplevelsen er en rus er man ikke garantert eufori: Mye av opplevelsene går på å dypdykke i sin indre psyke og kanskje grave opp i vonde ekle minner: Du blir tvunget til å konfrontere dine "indre demoner" og kan komme ut av det med et bedre og mer balansert syn på livet, men det er ingen garanti.

Heroin derimot er det stikk motsatte, opiater er ren nytelse og null konfrontasjon. Man kan argumentere for at denne "Nirvana tilstanden" slipper tankene fri, og det kan være fint i en kreativ setting. Men selvutvikling? Det her vil vel faktisk virke andre veien da du rømmer fra ubehagelighetene uten å lære noe.
Man får dure i vei uten bekymringer fordi rusen er så fantastisk.

For å gi mine subjektive to cents: Det høres ut som om man vil "piggybacke" på dette ryktet som psykedelika har at der er en mer "seriøs kategori av rekreasjonell rusbruk", et slags desperat forsøk på å legitimere sitt heroinmisbruk ved å gi det et edelt mål.
Med det sagt så hadde det vært mer interessant å høre hva denne kjenningen din påstår om emnet, for sitatet fra Al Jurgensen bekrefter jo bare det jeg og mener: Heroin er for å unnslippe realiteten, han sier den første gangen (regner med han mener injisert her, det skal endel til å spy fra å røyke heroin) så er det så intenst at du spyr, men så åpner universet seg for deg og du er uovervinnelig. Resten av tiden din vil gå med på å gjenskape denne første opplevelsen men du vil aldri få det til.

Jeg har fått kontakt med folk jeg vil kalle psykonauter, men meningene er de samme: Psykedelika er for selvutvikling, og selvfølgelig noe morro, men Heroin? Det er det bare junkier som driver med.
Folk som bruker heroin utvikler et stort ego. For å utvikle seg spirituelt må man gi slipp på egoet. Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at heroin er destruktivt i forhold til spirituell utvikling og så og si på alle andre områder
I følge noen jeg kjenner som lefler med heroin påstås det at det til tider har en "spirituelt utviklende" effekt under rusen.
Vis hele sitatet...
Ikke veldig opplysende akkurat, men følelsen av rusen i seg selv er til tider "spirituel" om man vil kalle det det. Det er noe med mindsettet man får når rusen slår inn og alt blir digg som åpner et eller annet i hodet.
Det sagt er det minimalt med opplevelse og utvikling om man ser det i lys av psykedelika. Vil egentlig trekke sammenligninger mellom heroin og hasj, det er omtrent like spirituelt etter min erfaring.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
moret, beskriven din var interesann og gav litt svar på undringen min. Det med at du sammenlignet det med hasj og mindsett. Er det et stoff som om det skal brukes i en "fornuftig" setting kan booste kreativitet? Ellers er det jo vellkjent at hasj har blitt brukt i flere esoteriske tradisjoner, spesielt i India.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et veldig kreativt stoff altså. Kanskje man kan være kreativ om man er en gammel traver, men ved sjelden bruk klarer man lite annet enn å ligge og chille, kanskje røyke en sigg nå og da; bare det å se på TV blir for slitsomt.
Pipestilk
Trådstarter
@Dodecha, beskrivelsen din om at heroin er en flukt fra virkeligheten, mens psychidelia er en konfrontasjn høres veldig logisk ut. Likevel beskrev en veninne av meg heroin som et stoff som gjorde deg oppmerksom på problemer du ikke var klar over i ettertid da man så dem etter at de forsvant under rusen. Likheten mellom begge substansene er at man blir klar over problemer. Heroin gjør sikkert at man velger og flukte mer, mens psykidelia tvinger en til å konfrontere dem.

@why not, du har selvsagt rett i det med ego om man betrakter en del missbrukere. Det samme kan sies om flere stoffer. Jeg tviler heller ikke på at du har rett i at herin mest sannsynligvis bare er destruktivt.

moret, beskriven din var interesann og gav litt svar på undringen min. Det med at du sammenlignet det med hasj og mindsett. Er heroin et stoff som om det brukes i en "fornuftig" setting kan booste kreativitet? Ellers er det jo velkjent at hasj har blitt brukt i flere esoteriske tradisjoner, spesielt i India.

Moret, jeg rettet opp teksen og når jeg postet den på nytt havnet den av tekniske årsaker under svaret ditt...Uansett takk for god opplysning til dere alle.
Sist endret av pipestilk; 1. oktober 2018 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For personer med mye fysisk eller psykisk smerte vil kanskje et midlertidig fravær av disse gi en slags spirituell opplevelse, eller en styrke til å konfrontere tanker man fortrenger i nykter tilstand. Dermed kan det nok oppleves givende og spirituelt, men jeg gjetter at dette ikke vil fungere likt for oppegående og friske personer. Bedøvelse er liksom det motsatte av hva jeg forbinder med psykedelika.
Når heroinet slår angsten ur kroppen kan man ofte se ting ur ett annet perspektiv.
Verden setts, slik den gjør på psykadelika, i ett annet lys, i en ny kontext.

Har hatt mange "aha"-opplevelser på opiater, slik jeg har hatt på f.eks. LSD eller sopp.

Det er selvfølgelig ulike typer av "insikt";
klassisk psykadelika åpner verden og medvetandets dørrer og jeg lærer om hvordan alt levande lider sammen og yada, yada.

Opiater stenger verden ute og rydder vekk det skumle i mørkret.
Kvar finns en euforisk, likegyldig følelse som kan gi ett "objektivt" syn på seg selv og problemer.

LSD "lærer" meg om verden.
Opiater, som heroin, lærer meg om meg selv.

Introvert kontra extrovert applicerbar insikt og visdom.


Skulle si det er opp til brukeren.

Til forskjell for @moret synes jeg opiater og hasj er svært bra boosters for kreativitet.

Men nei, er vel ikke beste stoffet for att dyke dypt i sinnet.
Godt ved meditation da.
Sist endret av travaxa; 1. oktober 2018 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pipestilk
Trådstarter
@travaxa, av ren undring så lurer jeg på. Greier du og ha et fornuftig forbruk av opiater, og innebærer de heroin? Det jeg synest personlig er interesant er rellatert til musikk og kunst, hvor et fåtals heroinister har klart og lire fra seg mester komposisjoner. Om det skyldes stoffet i seg selv, eller generell lidelse ut i fra ståstedet de er på i tilværelsen vet jeg ikke.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
@Dodecha nå vil jeg nevne at visse brukere av psykadelika må være de personene med det største egoet jeg har opplevd noen gang. Makan til å heve seg over resten av oss som ikke er «woke» og på deres plan. Heldigvis har det egoet forsvunnet, men det har vært på bekostning av at vedkommende har blitt grønnsak.

Ja forresten, Dodecha. Junkie, er vell nettopp det du er også? Jeg tenker da på din erfaring med forskjellige stoffer gjennom årene, det er vell ikke bare alkohol du har drukket? Du har sikkert trødd over på den mørke siden og brukt narkotika i en eller annen form.. det være rektal administrering av syntetiske cannabioder, hasj, lsd, paralgin forte eller fleinsopp extract i ræva, eller hva enn det er du foretrekker å bruke og hvordan.

Men, du er ikke så jævla junkie som hvermannsen ville hatt det til om alle sa sin mening. I min mening er du bare nok en rusbruker, langt fra en junkie
Sitat av pipestilk Vis innlegg
@travaxa, av ren undring så lurer jeg på. Greier du og ha et fornuftig forbruk av opiater, og innebærer de heroin? Det jeg synest personlig er interesant er rellatert til musikk og kunst, hvor et fåtals heroinister har klart og lire fra seg mester komposisjoner. Om det skyldes stoffet i seg selv, eller generell lidelse ut i fra ståstedet de er på i tilværelsen vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...

Nei, jeg kan ikke ha fornuftig bruk, så har lagt opiater på hylla.
Men de har hjulpet meg att skrive masse musik og en 300-sidors roman.

Veeeeeldig mange artister har brukt heroin.

Jeg tror ikke det beror på stoffet, uten personen; stoffet blir bare en katalysator.
Sist endret av travaxa; 5. oktober 2018 kl. 13:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
@Dodecha nå vil jeg nevne at visse brukere av psykadelika må være de personene med det største egoet jeg har opplevd noen gang. Makan til å heve seg over resten av oss som ikke er «woke» og på deres plan. Heldigvis har det egoet forsvunnet, men det har vært på bekostning av at vedkommende har blitt grønnsak.
Vis hele sitatet...
Jepp, drittsekker finnes over alt og jeg har selv møtt denne typen person du snakker om. Men hva er poenget ditt? Man skulle tro at det er elementær kunnskap at selv om en gruppe folk deler interesser så er de ikke homogene.
Jeg mente ikke å gi inntrykk av at folk som driver med psykedelika er "bedre" enn andre.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja forresten, Dodecha. Junkie, er vell nettopp det du er også? Jeg tenker da på din erfaring med forskjellige stoffer gjennom årene, det er vell ikke bare alkohol du har drukket? Du har sikkert trødd over på den mørke siden og brukt narkotika i en eller annen form.. det være rektal administrering av syntetiske cannabioder, hasj, lsd, paralgin forte eller fleinsopp extract i ræva, eller hva enn det er du foretrekker å bruke og hvordan.

Men, du er ikke så jævla junkie som hvermannsen ville hatt det til om alle sa sin mening. I min mening er du bare nok en rusbruker, langt fra en junkie
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette innlegget men det virker som jeg kanskje traff et ømt punkt når jeg grer ut om min oppfatning av denne saken?

Beklager, det er min subjektive mening farget av mine livserfaringer.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, drittsekker finnes over alt og jeg har selv møtt denne typen person du snakker om. Men hva er poenget ditt? Man skulle tro at det er elementær kunnskap at selv om en gruppe folk deler interesser så er de ikke homogene.
Jeg mente ikke å gi inntrykk av at folk som driver med psykedelika er "bedre" enn andre.



Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette innlegget men det virker som jeg kanskje traff et ømt punkt når jeg grer ut om min oppfatning av denne saken?

Beklager, det er min subjektive mening farget av mine livserfaringer.
Vis hele sitatet...
Det var det med egoet, som jeg nå ser er posten under som drar opp som var årsaken. Leste ikke hele innlegget ditt på nytt, men de to siste linjene dine oppsummerer jo holdningen til psykonauter(og deg?) som hever seg over folk som konsumerer andre former for psykoaktive stoffer- det har jeg ikke sett når det kommer til folk som bruker opiater/opioder, eller spesifikt heroin.

Jeg mener bare at forskjellige folk får forskjellige ting fra substanser, og at heroin kan gi like mye som andre substanser innenfor det aktuelle temaet, som du sier er folk langt fra homogene. Jeg syntes bare det var en nedverdigende måte å uttrykke seg på ovenfor folk som bruker heroin, om det så er som et redskap, helgekos, eller i festlig lag utenfor gunerius.
Det var det som trigget meg til å gå til angrep. Mine erfaringer er faktisk veldig utenom det vanlige, jeg har opplevd at de som var mest spirituelle og interessert i psykadelika i sine yngre år, nå har endt opp som faktiske junkier av værste type, gjenbruk av nåler, bruke andres nåler etter et oppkok i gryte, nålefetish deluxe. Jeg vet at det ikke er normen og kan ikke si jeg har hørt om slike tilfeller ellers.

Beklager om jeg tolket det som en generell klassifisering av folk, basert på valg av rusmiddel. Usikker på hvorfor innlegget ikke lenger vises?
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg som må åpne øynene. Fint om du kan redigere bort siste setning- samt slette akkurat denne posten @Dodecha
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Lurer på hvilken bruker du er "målløs dvergmus"

Anyways TS; skjønner hva du mener, trippen henger liksom igjen, det er blitt en del av deg som vil følge deg livet ut. Har det på samme måte, men jeg vedlikeholder dette. Lurer på hva som skjer når jeg en gang slutter, om det vil vedvare. Det har sine pros og cons, men desidert flest pros, ellers ville det vært poengløst å reformatere meg selv annenhver helg.

Glemte legge til at jeg har røyket heroin 2 ganger, i 2012. Ble ekstremt dopa, og ente på legevakten begge gangene, det kunne vært livstruende. Fikk ingen åpenbaring på heroin, bare en ekstremt kraftig og tung rus
Sist endret av kmsc; 5. oktober 2018 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg som må åpne øynene. Fint om du kan redigere bort siste setning- samt slette akkurat denne posten @Dodecha
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik et åpent forum fungerer, du kan ikke redigere/sensurere ting du allerede har skrevet. Du har noen minutter på å slette eller å rediger innlegget ditt like etter du poster det, men etter det så er ting permanent.

Sitter på telefon nå men fortsetter gjerne debatten så fort jeg er hjemme igjen .
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er kun ute etter å få fjernet det at jeg lurte på hvorfor innlegget mitt var borte. Som anonym poster har man heller ikke muligheten til å redigere.

Det er greit, da diskuteres vi vell
Sitat av kmsc Vis innlegg
Lurer på hvilken bruker du er "målløs dvergmus"

Anyways TS; skjønner hva du mener, trippen henger liksom igjen, det er blitt en del av deg som vil følge deg livet ut. Har det på samme måte, men jeg vedlikeholder dette. Lurer på hva som skjer når jeg en gang slutter, om det vil vedvare. Det har sine pros og cons, men desidert flest pros, ellers ville det vært poengløst å reformatere meg selv annenhver helg.

Glemte legge til at jeg har røyket heroin 2 ganger, i 2012. Ble ekstremt dopa, og ente på legevakten begge gangene, det kunne vært livstruende. Fikk ingen åpenbaring på heroin, bare en ekstremt kraftig og tung rus
Vis hele sitatet...
Hva var årsaken til at tilstanden din var livstruende etter å ha røyket heroin? Så lenge man ikke bruker andre stoffer som feks. benzo samtidig skal det svært mye til for å omkomme av heroinrøyking.
Slik som enkelte her beskriver heroinens "spirituelle effekt" så kan man jo påstå at så og si alle substanser har det. Evnen til å se ting i seg selv fra et annet perspektiv er ikke nødvendigvis spirituelt. Seratonin påvirker gjerne denne type tankesett, og når man i tillegg tar i betraktning at heroin har en introvert virkning, så skulle det vel bare mangle at sånne tanker dukker opp. Den døvende effekten til opiater har i hvertfall aldri gitt meg perspektiver som jeg tar seriøst. De har gitt meg nye perspektiver, men de stakkarslige tankene har jeg tenkt at jeg gjør best i å legge fra meg, sammen med det destruktive substanset.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var det med egoet, som jeg nå ser er posten under som drar opp som var årsaken. Leste ikke hele innlegget ditt på nytt, men de to siste linjene dine oppsummerer jo holdningen til psykonauter(og deg?) som hever seg over folk som konsumerer andre former for psykoaktive stoffer- det har jeg ikke sett når det kommer til folk som bruker opiater/opioder, eller spesifikt heroin.
Vis hele sitatet...
Jeg sa absolutt ikke at jeg hevet meg over brukere av andre stoffer, jeg prøver å presisere de store forskjellene i rusen og i tillegg gjør et lite stikk mot hele oppfatningen at psykedelika er en snarvei til opplysning, noe vi begge har eksempler på at ikke er faktum.
Legg merke til hermetegnene jeg har rundt påstanden min om at psykedelika er mer seriøst, det var skrevet med en dose selvironi: Jeg er like irritert over slike hipsterpsykonauter som du er. Å ha en psykedelisk opplevelse er ingen garanti for at du blir et bedre menneske, det kan i beste fall gi deg et annet perspektiv på situasjonen din.

Jeg synes det er litt fascinerende at en ruskategori skal sammenligne seg med en annen, og hente fra etablerte oppfatninger om et type rusmidler.
Jeg vil dra frem at dette skjer med andre ruskategorier og: De som sier de "trippet" på hasj, folk som lager tråder om hvordan man blir mest "skev" av å røyke før man halvveis ut i diskusjonen finner ut at trådstarter snakket om tobakk.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener bare at forskjellige folk får forskjellige ting fra substanser, og at heroin kan gi like mye som andre substanser innenfor det aktuelle temaet, som du sier er folk langt fra homogene. Jeg syntes bare det var en nedverdigende måte å uttrykke seg på ovenfor folk som bruker heroin, om det så er som et redskap, helgekos, eller i festlig lag utenfor gunerius.
Det var det som trigget meg til å gå til angrep. Mine erfaringer er faktisk veldig utenom det vanlige, jeg har opplevd at de som var mest spirituelle og interessert i psykadelika i sine yngre år, nå har endt opp som faktiske junkier av værste type, gjenbruk av nåler, bruke andres nåler etter et oppkok i gryte, nålefetish deluxe. Jeg vet at det ikke er normen og kan ikke si jeg har hørt om slike tilfeller ellers.

Beklager om jeg tolket det som en generell klassifisering av folk, basert på valg av rusmiddel. Usikker på hvorfor innlegget ikke lenger vises?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilket innlegg du snakker om som ikke lenger vises, det er to slettede innlegg her i tråden, ett er en dobbelpost (forumet har litt hikke til tider) og det andre er et innholdsløst personangrep.

Helt enig i at alle psykoaktive stoffer kan gi noe til brukeren, men det er innenfor hva det psykoaktive midlet faktisk gjør med deg fra farmakologisk perspektiv.
Det heroin gjør er at det dannes om til morfin i tarmen og leveren. Det binder seg til μ-opioid reseptorene som da trigger smertestillende-, angstdempende-, kløende- og tarmavslappendeeffekter som kan lede til forstoppelse. Det er et relativt konsentrert virkeområde.

Tryptaminer og fenetylaminer (de to gruppene stoffer som psykedeliske stoffer hører under) binder seg til bl.a.
5-HT1A,5-HT2A, 5-HT2B, 5-HT2C, 5-HT5A og 5-HT6 reseptorer.

Disse er involvert i ganske mange mekanismer i sentralnervesystemet, ting som lærevner, sosialisering, empati, aggressjon, impulsitivitet, noen av disse funksjonene motvirker skadelig oppførsel som avhengighet og tvangstanker.

Så fra et rent farmakologisk synspunkt så kan vi lett se at det er mye mer som foregår i et nervesystem påvirket av psykedelika kontra opiater.

Men, og dette er et stort men: Det betyr ikke at heroin aldri vil kunne gi noe innsikt i noe som helst. Det er mange eksempler av kreative sjeler som brukte rusmidler for å finne "flyten": den tilstanden der sinnet uhindret produserer nye ting. Av de mer kjente eksemplene er Hunter S. Thompson, kjent for Gonzo-stilen, han skrev mye under en ruscocktail av alkohol, kokain, psykedelika og sløvende legemidler men det varte ikke for alltid og han gikk ut med et smell.
Nyere eksempler er jo Anthony Bourdain, som var en heroinmisbruker tidligere som på en måte brukte rusbruken hans som motivasjon, men på en motsatt måte: "I understand there's a guy inside me who wants to lay in bed, smoke weed, watch cartoons and old movies. My whole life is a series of strategies to avoid, and outwit, that guy"

Det er helt klart at under en euforisk tilstand der bekymringene er borte kan man både være kreativ og få noe innsikt det har jeg aldri sagt noe i mot men det er ikke det samme som å være påvirket av psykedelika, det er to helt forskjellige kategorier.
Sist endret av Dodecha; 6. oktober 2018 kl. 14:27.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva var årsaken til at tilstanden din var livstruende etter å ha røyket heroin? Så lenge man ikke bruker andre stoffer som feks. benzo samtidig skal det svært mye til for å omkomme av heroinrøyking.
Vis hele sitatet...
Det var i kombinasjon med mye alkohol og rivotril
Har ikke lest annet en hovedinnlegget, men jeg mener heroin definitivt kan ha være spiritueltutviklende.
God heroin kan gi en drømmelignende tilstand. Du drømmer mens du er våken på en helt ny måte som kan gi andre perspektiver på ting. Har blant annet fått tilbake fortrengte minner, og da i en tilstand dem også er ganske håndterbare.

Siden heroin har den statusen det har, tiltrekker stoffet seg visse typer personligheter i somewhat lignende situasjoner som ofte ikke er så ultimate for selvutvikling.

Selv om heroin for veldig mange lar seg kontrollere, vil jeg dog aldri anbefale om det ikke er siste utvei fra død.
Alle psykoaktive stoff kan være selvutviklende, da bevisstheten forandres.
Dette gjelder selvfølgelig også heroin.

Det du spør gir ikke så mye mening, anne
Du spør om heroin som er et opiat,