Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11107
Hei!

Har sett flere her liker UE, så tenkte jeg kunne legge ut litt bilder fra et nedlagt vannverk ifra 2 verdenskrig. Min farfar har fortalt at vannverket vi var i ble startet opp i starten av krigen, av Hitler og gjengen, og at det ble forlatt så fort krigen sluttet. Vannverket ligger i et helt vanlig boligstrøk, og det ser ut som at det bare er et lite bygg, men når vi kom inn, så vi at det var 2stk vannreservoar som var 5 meter under bakken, som begge to var like store som fotballbaner, så her snakker vi størrelse! Vi klippte hvertfall låsen rimelig lett, men diverse redskaper jeg lånte fra jobben.

Vi gikk ikke ned i vannreservoarene nå, fordi stigene ned var såpass rustne at et slag med MagLiten gjorde at det ene trinnet knakk. Vannereservoarene var forøvrig tomme.

Jeg har lastet opp et album som kan sees her, trykk på bildet for å komme til neste

Var vanvittig spennende å tenke på at her sto hæren til Hitler og voktet for 60 år siden, og at det ikke har vært folk der inne på så lenge heller!
Sist endret av SvenFredrik; 23. november 2008 kl. 10:32.
Morsomt! Du må legge ut flere bilder når dere kommer forbi stigen!

Mvh!
Morsomt <3 Fin kvalitet på bildene .)
veldig bra bilder, et tips hvis du skal ta bilde av STORE steder med veldig lite lys så kan du sette exponering på 30sek eller noe, husk cam må stå helt stille , og du kan ikke ha bevegelse i bilder. da får du veldgig lyse of bra bilder :-)

men sånn som det her liker vi :-)
Fett... da har dere funnet et nytt sted å spille fotball...
Takker for tilbakemeldingene

Ranvik: Jeg har bare et helt vanlig "lommekamera" så tror ikke det er så svært mange innstillinsmuligheter.

Bildene er tatt om natten, men blitzen flasha opp de nærmeste områdene, men som dere ser, bildene som er tatt "ned" i "fotballbanene" er bekmørke pga store avstander.

Vi planlegger å ta med tau i stedetfor stige, som dere ser på bildet ligger det bare 1meter fra en rimelig trafikert vei, så ting må gå så raskt som mulig før vi er inne.
Hvor i landet er dette? Ser fett ut
Er i Rogaland
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Takker for tilbakemeldingene

Ranvik: Jeg har bare et helt vanlig "lommekamera" så tror ikke det er så svært mange innstillinsmuligheter.

Bildene er tatt om natten, men blitzen flasha opp de nærmeste områdene, men som dere ser, bildene som er tatt "ned" i "fotballbanene" er bekmørke pga store avstander.

Vi planlegger å ta med tau i stedetfor stige, som dere ser på bildet ligger det bare 1meter fra en rimelig trafikert vei, så ting må gå så raskt som mulig før vi er inne.
Vis hele sitatet...
dem fleste lommekamera har sånn mulighet må bare lese i manualen.
exposure tid står det :-) dem aller fleste kamera her mulighet for det.
Eller "firework"-instillingen som er på de fleste kameraer uten litt avanserte instillinger.
Takker, får prøve (og feile?) og se hva som skjer hvis/når vi går ned igjen

Hørte snakk om at det kunne være dårlig og farlig luft nedi slike plasser, vet dere noe om det? Når vi var rundt 10 år knuste vi alle vinduene, slik at litt luft har sirkulert rundt, men er det nok?
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Er i Rogaland
Vis hele sitatet...
Hvor i Rogaland?
Muggent vel? Hvis det er dårlig luft så kjenner dere det selv, hvis det er noe giftig så har jeg ikke peiling...
Verste jeg kan se for meg luftmessig er stor konsentrasjon av CO2 nedi tankene (CO2 er tyngre enn luft), noe som kan føre til forgiftning hvis dere puster inn for høye konsentrasjoner av det over tid. Dette tror jeg dog ikke er en særlig aktuell risiko, siden det sannsynligvis er fint lite der som har produsert CO2. Det går nok fint, men skulle du lukte at lufta ikke er ok, kan det være lurt å være der i intervaller.
Sist endret av Hedges; 24. november 2008 kl. 20:54.
Ok, vi er der ikke akkurat i timesvis, så det burde gå fint
Aaaaah, kosetråd Kjempespennende med slike steder! Kanskje stedet kan by på andre muligheter enn bare lagringsplass^^ Er vel kommunal eiendom nå?
Vent litt... Er dette på austrått?
Nei, det er ikke på Austrått
er på stangeland
Stemmer. Er likeved Stangeland Skole på Sola. Når du står ved skolen, kjører du 150m videre, så tar du inn til høyre og der møter du på en bondegård. Fortsett videre, så har du bunkeren gjemt litt inni skogen på venstre side
altså stangeland på sandnes rett der oppe med kiwien og den stangeland skolen som ligger opp åså til høyre etter alle lysekryssene
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
artig å se slike bilder, har selv jobbet på vannverk, men det er selvsagt moderne.
Sist endret av Brainiac; 29. november 2008 kl. 22:41.
Vi var "nede" i selve vannreservoaerene idag, og fy flate så stort!

Som sagt tidligere trodde jeg begge var like store som fotballbaner, men helt i enden, var det en smal gang som leda til to andre like store vannmagasin!

Fikk ikke tatt bilder, men stort var det.

Og Aquatran: Hva er det du snakker om? Har du i det hele tatt vært der? Hvorfor i huleste skulle jeg gidde å kjøre til Sandnes, slummen selv, for å gjøre dette? Sola er plassen, sånn er det bare!
Sist endret av SvenFredrik; 30. november 2008 kl. 00:29.
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Vi var "nede" i selve vannreservoaerene idag, og fy flate så stort!

Som sagt tidligere trodde jeg begge var like store som fotballbaner, men helt i enden, var det en smal gang som leda til to andre like store vannmagasin!

Fikk ikke tatt bilder, men stort var det.

Og Aquatran: Hva er det du snakker om? Har du i det hele tatt vært der? Hvorfor i huleste skulle jeg gidde å kjøre til Sandnes, slummen selv, for å gjøre dette? Sola er plassen, sånn er det bare!
Vis hele sitatet...
Og disse vannmagasinene var tørka ut for vann?
Kan bli et fett sted for rave-party!
Eller undergrunds-LAN?
Vil se bilder o.O!
Turbolego: Tror det er litt dårlig luft der til det. Må nok ha noe utstyr for å pumpe inn luft, for tviler på at ventilasjonen er noe særlig god.

Og hva skjer hvis noen får panikk og 100+ mennesker skal løpe opp en rusten stige?
Var tomme for vann ja..
haha SvenFredrik ikke ta den så tar jeg med video kamera i morgen å filmer veien fra ruten i sandnes og opp til stangeland ja har vert der, å er rett vesiden av huset ditt
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Og disse vannmagasinene var tørka ut for vann?
Kan bli et fett sted for rave-party!
Eller undergrunds-LAN?
Vis hele sitatet...
Rave hadde vert naice! umulig at noen kan høre noe slikt langt nede under bakken!

Det er ikke verre enn å lage til en provosorisk stige det :P
4 meter er ikke så høyt da. Dessuten ligger "hullet" ned til kammerene likeved veien, så lytt er det uansett!

Vi fant forresten ei ølflaske, men noe tyske påskrifter, som så skikkelig gammel ut. Den lå helt nede i vannmagasinene, sikkert noen tyske offiserer som tok seg en øl for å feire at nå kunne dem reise hjem igjen, og bare la den fra seg. Jeg kan neppe tenke meg at noen kaster en ølflaske helt fra veien, inn vinduet og at den lander 4 meter under bakken uten å knuse..
▼ ... over en måned senere ... ▼
SvenFredrik, stangeland skole ligger jo på sandnes? hvilken skole mener du ? kunne tenkt meg en god veibeskrivelse bort dit. Vi var ved stangeland skole i dag og kjørte inn alle slags veier og fant ikke noen bondegård eller bunkers.
Sykt stilig!

Bare fyll vannreservoarene opp med vann igjen, så har dere et fix ferdig badeland
Sitat av EzZa- Vis innlegg
SvenFredrik, stangeland skole ligger jo på sandnes? hvilken skole mener du ? kunne tenkt meg en god veibeskrivelse bort dit. Vi var ved stangeland skole i dag og kjørte inn alle slags veier og fant ikke noen bondegård eller bunkers.
Vis hele sitatet...

vet du hvor rema1000 på stangeland er? så tar du bare inn til høyre der me den, så tar du inn første til høyre slikt at du kjører på baksiden av skolen, da denne skal ligge på høyreside, så kjører du bare ned over gaten til du har kjørt forbi skolen, så tar du inn den 2dre innkjørselen, kjører opp bakken 200m ca så skal vannmerket ligge rett til høyre med veien
Når kommer filmen, eller fler bilder?

Husk masse lys!
er ikke så veldig mye mer å se en de bildene som er lagt ud fra før av
Dersom noen her har tenkt seg inn, send meg en melding her på FreakForum, så får dere låne nøkkel
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nøkkel til hva? Og hvor fikk du tak i den?
Jeg gjetter på at SvenFredrik har byttet lås på døren?
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Vi fant forresten ei ølflaske, men noe tyske påskrifter, som så skikkelig gammel ut. Den lå helt nede i vannmagasinene, sikkert noen tyske offiserer som tok seg en øl for å feire at nå kunne dem reise hjem igjen, og bare la den fra seg. Jeg kan neppe tenke meg at noen kaster en ølflaske helt fra veien, inn vinduet og at den lander 4 meter under bakken uten å knuse..
Vis hele sitatet...
Nice, tok dere vare på den?! Det burde dere, kan jo kanskje være verdt noe om den er i god behold? Som en samlegjennstand, altså.
Hehe yes, Turbolego. Litt ansvarsfull er jeg selvsagt, vil ikke ha på samvittigheten at tre 10åringer går inn der en kveld og detter nedi ett av pumperommene og knekker noe...

Izidorx: Jepp, har tatt vare på ølflasken.

Nå har forresten noen vært å kappet låsen, så nå står den åpen for alle. Enjoy!
Sist endret av SvenFredrik; 21. februar 2009 kl. 09:45.
Haha låsen er kappet :P

Ikke så lurt da visst noen 5 åringer går seg bort der ned !!
Var det jeg og tenkte, derfor satte jeg på lås...

Men men, nå er det hvertfall ikke mitt ansvar lenger, vurderer å ringe til IVAR å få de til å sette på en skikkelig lås igjen.
Det hadde jeg helt klart gjort, kan jo tenke deg om noen så deg luske oppi der og så skjer det noe med en unge, da vet ikke de at det ikke var du som kappa låsen for 2. gang. Rent teoretisk, men ja. Har du utforska alt som er å utforske nedi der?
Sist endret av Izidorx; 22. februar 2009 kl. 14:02.
Jepp, har vært overalt, så sånn sett er jeg dritt lei hele vannverket nå.. :P

Hehe, "alle" vet det var meg, så har nok ikke noe jeg skulle ha sagt i den saken.. Det har hendt det har kommet naboer på kanskje 50-60 år og har hørt at jeg har nøkkel, og om jeg kan ta dem med inn, så ryktet har nok spredd seg.

Jeg har selvsagt tatt med alle som vil inn der inn, så jeg har hatt en del turer, kan en si
vet du mer om historien til vannverket? Hvem bygde det og hva brukte tyskerne det til?
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Hehe yes, Turbolego. Litt ansvarsfull er jeg selvsagt, vil ikke ha på samvittigheten at tre 10åringer går inn der en kveld og detter nedi ett av pumperommene og knekker noe...

Izidorx: Jepp, har tatt vare på ølflasken.

Nå har forresten noen vært å kappet låsen, så nå står den åpen for alle. Enjoy!
Vis hele sitatet...
Lyst til å ta et bilde av den ølflaska eller?
Sitat av Oddish Vis innlegg
vet du mer om historien til vannverket? Hvem bygde det og hva brukte tyskerne det til?
Vis hele sitatet...
Tyskerne bygde det ved krigens start for å forsyne Sola (kommunen Sola, i Rogaland) med vann. Vannverket ligger på det høyeste punktet nærmest Sola, nemlig Sandnes' Vestkant. Vannverket ligger vegg i vegg med en garasje og et hus, og huset har fungert som bolig for de ansatte ved vannverket. Når krigen sluttet, la de det IKKE ned, som jeg tidligere trodde, men en privatperson overtok, og vannverket ble utvidet til også å forsyne Hommersåk med vann. Ettersom årene gikk, har det blitt bygd flere og flere vannverk, og vannverket her ble lagt ned rundt 1960. Personen som hadde ansvaret for det bodde der med sin kone, men mannen drakk seg ihjel. Kona/enka har levd der til nå nylig, hun døde vel i 2007 såvidt jeg husker. Hyggelig dame, med mange historier fra hvordan de ertet på seg tyskerne ved å hjemme seg bak vannverket og hive kongler på dem osv.. Nå har et ungt par flyttet inn i huset, og de har ingen tilknytning til vannverket utenom den fysiske tilknytningen garasjen har :P


Deila: Ja jeg kan godt ta bilde av ølflaska en dag jeg har anledning.

Jeg har utforsket alt som er å se nedi der, så jeg ringte IVAR idag tidlig, og når jeg kom hjem ikveld var ny lås satt på

Hadde det vært opp til meg hadde jeg revet vannverket, og solgt tomta, tomter her går for flesk..
har du vert på hoved-anlegget til IVAR? det e stort...
Sist endret av Xzip; 24. februar 2009 kl. 22:25.
Betyr det nå at du ikke lenger har nøkkel SvenFredrik, siden de har skiftet lås ?
Sist endret av phyton; 24. februar 2009 kl. 23:50.