Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 7647
Jeg er temmelig sikker på at politiet begår lovbrudd ganske ofte. Har en gang opplevd å bli ransaket av politiet, uten at de på noen måte kunne ha hatt mistanke for at jeg hadde gjort noe ulovlig.
Hvilke rettigheter har man hvis politiet stopper deg på gaten? Jeg vet at man må vise leg hvis de spør, men utover det så kan de vel ikke gjøre så mye mer uten mistanke?

Og politiet kan vel ikke komme inn i et hus uten ransakelsesordre, eller uten at de har blitt tilkalt? Dette vet jeg at politiet gjør til tider, men det er jo på en måte innbrudd.
Og hvis de beslaglegger noe inne hos deg uten ransakelsesordre, så er det jo tyveri, uansett hva det måtte være.

En ting til jeg synes er meget rart med systemet i Norge, og det er at hvs man har 1 g hasj på seg, og purken tar det, så er det jo vel latterlig å måtte betale flere tusen i bot, for noe som er verd (maks) 100 kr. Har du derimot en stjålet TV til noen tusen, og blir tatt, så er jo straffen langt mindre.

Problemet er jo at det er få som vet hvilke rettigheter de har framfor politiet, så politiet kan jo i praksis gjøre nesten hva de vil.

SEFO henlegger vel rundt 90% av alle sakene (mener å ha lest det en plass), så jeg tviler sterkt på at SEFO er så veldig objektive, SEFO består vel for det meste av politifolk.
Nei politiet har ikke lov til å komme inn i huset ditt uten ransakelsesordre. Det du kan gjøre i så fall, er å dra frem kameraet ditt og filme mens de holder på, og når du spør om å få se ordren. Da har du i det minste bevis.

Vet ikke hva de har lov til når jeg går på gaten, men det er vel noe av poenget med tråden også. Folk vet ikke hvilke rettigheter man har. Av og til kan det virke som om ikke politiet heller vet det.

Det med hasjen er jo at det er <skummel stemme>narkotika</skummel stemme>, og det da er mulighet for at du støtter større kriminelle bander ved å kjøpe det. (Men det kan det jo hende de som stjeler tv'er også gjør)

Men hva vet jeg?
Ask, and thou shall recieve:

Politiloven
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...e=politiloven&

Se spesielt kapittel 2 og §20

[EDIT]

Glemte:

Politiinstruksen
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1...3963.html#map0


Sist endret av necro; 24. oktober 2002 kl. 20:08.
Ransakelsesordrer og denslags:
Politiinstruksen § 8-7: Politiets adgang til å gå inn på privat grunn.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
hehe.. mye bra lesning her..
Ser ihvertfall at jeg har gått i fellen noen ganger der jeg har vært i tvil om de virkelig har lov å gjøre det de gjør..
Dette er jo noe som bør pugges, slik at man kan ramse opp nestegang en offentlig tjenestemann er ekkel..

Når det gjelder meg har de brutt SINNSYKT mange av sine egne regler, og er da kriminel? de har jo begått et lovbrudd, da er dem vel kriminel?