Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1515
Som overskriften sier så undres jeg på om vi da har krav på pengene tilbake. Det omhandlet en stikkontakt ute med tilsyneltatende en jordfeil. Elektrikker kom og stakk et skrujern litt ned i støpselet slik av vann skulle renne gjennom. Han mente det var der problemet lå. Det hele kom på en estimert pris(husker ikke helt) rundt kr 4500.

Men når det regnet neste gang gikk strøm igjenn. Vi klaget og elekriker kom på nytt og plusset på noen tusen på regningen for å skifte ut hele stikkontakten. Dette løste heller ikke problemet og strømmen går fortsatt når det regner. Har man da kjøpsloven på sin side? Eller noe lignende dersom vi klager enda en gang og krever pengene tilbake? Jeg tenker på reklamasjonsrett. Jeg forstår at elektrikere ikke er magikere og mennesker, men det er samtidig irriterende å betale for et produkt man ikke får i ordnet stand.

Problemet må uansett fiksest og jeg mener når man nesten betaler 10000 kroner for noe som ikke funker så bør de være ydmyke. Det som irriterer meg er at de ikke svarer på mailer jeg har sendt dem. Hva har jeg krav på?
Sist endret av aldarico; 26. desember 2023 kl. 02:46.
Det er håndverkertjenesteloven som dekker deg her. § 17 og 21 særlig. Men du burde lese hele loven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#KAPITTEL_4

Du kan jo også lese hva disse advokatene sier. Ofte gode råd å få på slike sider.

https://sbadvokat.no/klage-pa-elektriker/
Sist endret av mentalmelt; 26. desember 2023 kl. 03:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som du har med et useriøst elektrikerfirma å gjøre. Spesielt mtp. At de ikke svarer deg på mail og bare øker prisen når de skal fikse et problem de selv er skyld i å ikke ha løst.

Bytt elektrikerfirma?
På et eller annet tidspunkt så er det forliksrådet som gjelder for å få en rettskraftig dom på dritten å bare bli ferdig.
Du kan enkelt klage saken inn der selv for mindre enn en advokattime og får igjen saksomkostninger hvis du vinner.

Sikkert fin den advokatsiden men det er også reklame for advokat og det er det de selger og anbefaler.
Jeg ville ringt "leder for serviceavdelingen" og forklart at du har fått vann i stikkontakten som førte til jordfeil. Når du bestilte deres tjenester forventet du ikke at de skulle tømme stikkontakten for vann, men sørge for at den ikke fylles neste gang det regner også. Tilby å betale for arbeidet og utstyr for første besøk, materialet for andre besøk. Så ber du høflig om at de kommer å fikser det for godt en tredje gang som reklamasjon. Legg gjerne ved bilde av stikk og kabel, så er det lettere å gi råd om hvordan situasjonen er og hva man kan forvente.

Men dette bør de fleste firmaer ta på seg selv, det skal holde med et besøk, men noen ganger må man innom en ny omgang om løsningen 1 ikke virket. Men en tredje gang er ikke greit på noen måte.

Legg ut bilde, trenger kun se stikkontakt og føring av kabel inn. Kan da hjelpe deg med å formulere hva som burde vært gjort første gang, noen de på kontoret vil innse.
Er det en kontakt som skal tåle vann/utebruk? hvis ikke, så må den jo beskyttes mot at det regner på den.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Høres ut som du har med et useriøst elektrikerfirma å gjøre. Spesielt mtp. At de ikke svarer deg på mail og bare øker prisen når de skal fikse et problem de selv er skyld i å ikke ha løst.

Bytt elektrikerfirma?
Vis hele sitatet...
Jo. det er sikkert okey å bytte. Men vi har jo alerede betalt en dyr summ, så pengene vil jeg ha refundert i såfall.

Sitat av Hardreset Vis innlegg
Jeg ville ringt "leder for serviceavdelingen" og forklart at du har fått vann i stikkontakten som førte til jordfeil. Når du bestilte deres tjenester forventet du ikke at de skulle tømme stikkontakten for vann, men sørge for at den ikke fylles neste gang det regner også. Tilby å betale for arbeidet og utstyr for første besøk, materialet for andre besøk. Så ber du høflig om at de kommer å fikser det for godt en tredje gang som reklamasjon. Legg gjerne ved bilde av stikk og kabel, så er det lettere å gi råd om hvordan situasjonen er og hva man kan forvente.

Men dette bør de fleste firmaer ta på seg selv, det skal holde med et besøk, men noen ganger må man innom en ny omgang om løsningen 1 ikke virket. Men en tredje gang er ikke greit på noen måte.

Legg ut bilde, trenger kun se stikkontakt og føring av kabel inn. Kan da hjelpe deg med å formulere hva som burde vært gjort første gang, noen de på kontoret vil innse.
Vis hele sitatet...
Det hører med til historien at de under første besøk og skrudde en detektor på plass som hang løs i taket. Og de sjekket omstendighetene rundt en kjøkkenvifte vi selv fikset og kjøpte ny i ettertid. Men jeg var tydelig på at jordingsfeilen skulle vektlegges.

Ellers tømte de vel den ikke direkte for vann. De laget et hull større der vann skal renne ut.

Ellers setter jeg hjertelig pris på tips til gode formuleringer. Her kommer bilder av kontakten. Nederste bilde er merket. Jeg misstenker at feilen er at den ikke tåler utebruk så bra. De skal etter hva jeg har hørt være godkjente for under tak ute, og naboene har det samme merket. Men hos oss går strømmen når det regner konstant likevel.










https://imma.g

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det en kontakt som skal tåle vann/utebruk? hvis ikke, så må den jo beskyttes mot at det regner på den.
Vis hele sitatet...
Det der er jeg litt usikker på.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er håndverkertjenesteloven som dekker deg her. § 17 og 21 særlig. Men du burde lese hele loven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#KAPITTEL_4

Du kan jo også lese hva disse advokatene sier. Ofte gode råd å få på slike sider.

https://sbadvokat.no/klage-pa-elektriker/
Vis hele sitatet...
Tusen takk for gode tips.
Sist endret av aldarico; 26. desember 2023 kl. 12:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan være kabelgjennomføringen som ikke er god nok. Se hva slags IP-grad den har. Skal stå et sted på kontakten.

Tragisk av elektriker å fakturere 4500 for å tømme den for vann.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Kan være kabelgjennomføringen som ikke er god nok. Se hva slags IP-grad den har. Skal stå et sted på kontakten.

Tragisk av elektriker å fakturere 4500 for å tømme den for vann.
Vis hele sitatet...
Er det dyrt å skifte ut om kabelgjennomføringen ikke er god nok?
Det er ikke sikkert at det er noe feil med stikkontakten en gang. Kanskje det er kabelen. Kanskje det er en utelampe, eller et annet sted feilen ligger. Kanskje det er 2 feil på samme kurs, og at feilen ved stikkontakten nå er utbedret, men at det er en feil til et annet sted.

Du har fått en dårlig elektriker uten samvittighet som prøver å tappe deg for penger. Det eneste du får gjort er å bytte elektriker.
Ring et mer seriøst firma i området og be de se på saken.

Så kan du evnt klage, og kreve penger tilbake av den første elektrikeren som ikke klarte å skjønne hva som var feil hos deg.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Er det dyrt å skifte ut om kabelgjennomføringen ikke er god nok?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg ville byttet hele kontakten. Er ikke dyrt det heller.
Synes elektriker burde gjort det gratis etter alt som har skjedd.

Kjenner du noen som har halveis peiling så er det enkelt og noe du klarer selv.

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det er ikke sikkert at det er noe feil med stikkontakten en gang. Kanskje det er kabelen. Kanskje det er en utelampe, eller et annet sted feilen ligger. Kanskje det er 2 feil på samme kurs, og at feilen ved stikkontakten nå er utbedret, men at det er en feil til et annet sted.

Du har fått en dårlig elektriker uten samvittighet som prøver å tappe deg for penger. Det eneste du får gjort er å bytte elektriker.
Ring et mer seriøst firma i området og be de se på saken.

Så kan du evnt klage, og kreve penger tilbake av den første elektrikeren som ikke klarte å skjønne hva som var feil hos deg.
Vis hele sitatet...
Kontakten var full av vann…
Sist endret av ID-Brikke; 26. desember 2023 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nei, men jeg ville byttet hele kontakten. Er ikke dyrt det heller.
Synes elektriker burde gjort det gratis etter alt som har skjedd.

Kjenner du noen som har halveis peiling så er det enkelt og noe du klarer selv.



Kontakten var full av vann…
Vis hele sitatet...
Kontakten ble jo byttet ut. Vi hadde først en gammel som han stakk hull i slik at vann skulle renne lettere gjennom. Så fikk vi en ny og strøm går fremdeles. Jeg vet at den gamle ble full av vann når det regnet. Jeg antar at det står like dårlig til med den nye. Men feil kan og være andre steder.
Ok da er det jeg som er på bærtur, beklager.
Da er det som han over skriver, kan være et annet sted.
Det jeg lurer på er egentlig, hvorfor kommer det vann inn i kontakten i det hele tatt? Stopp innsiget så er problemet løst.
Det var noen hull elektrikeren laget større for at vann skal sige ut av støpselet. Ellers er jeg nok ikke teknisk kyndig til å vite hvorfor det ikke går ann å tette den helt. Uansett, har vi tape på så holdes vann ute.
Det du har bilde av er en IP44 klassifisert stikkontakt, ment for utendørs bruk. Ikke direkte vanntett, men tåler vannsprut bla.
(https://www.bygghjemme.no/reportasje...tig-ip-klasse/)

Spørsmål: kommer det en synlig strømkabel inn på toppen av stikkontakten? For om pakningen på oversiden er perforert, og attpåtil har en kabel stikkende gjennom seg som regnvann o.l kan renne ned langs- og inn i stikkontakten, så er min første anbefaling å få gjennomføringa fortrinnsvis inn fra bunn. Til nøds fra en av sidene, men da med en ekstra bøy på kabelen slik at ikke vann kan renne langs kabel og inn i siden. (Om det gir noe som helst mening skriftlig?��)

Hullet som er laget er forøvrig ett dreneringshull som hos de aller aller fleste produsenter har klart og tydelig skrevet at SKAL tappes ut under montering. Det hundrer blant annet kondensvann i å legge seg i kontakten og forringer garantien om det ikke taes hull for å unngå sånt.
(https://www.trainor.no/forum/forskri...stikk-utendørs)

-Elektriker
Sist endret av Father time; 26. desember 2023 kl. 20:40.
Sitat av Father time Vis innlegg
Det du har bilde av er en IP44 klassifisert stikkontakt, ment for utendørs bruk. Ikke direkte vanntett, men tåler vannsprut bla.
(https://www.bygghjemme.no/reportasje...tig-ip-klasse/)

Spørsmål: kommer det en synlig strømkabel inn på toppen av stikkontakten? For om pakningen på oversiden er perforert, og attpåtil har en kabel stikkende gjennom seg som regnvann o.l kan renne ned langs- og inn i stikkontakten, så er min første anbefaling å få gjennomføringa fortrinnsvis inn fra bunn. Til nøds fra en av sidene, men da med en ekstra bøy på kabelen slik at ikke vann kan renne langs kabel og inn i siden. (Om det gir noe som helst mening skriftlig?��)

Hullet som er laget er forøvrig ett dreneringshull som hos de aller aller fleste produsenter har klart og tydelig skrevet at SKAL tappes ut under montering. Det hundrer blant annet kondensvann i å legge seg i kontakten og forringer garantien om det ikke taes hull for å unngå sånt.
(https://www.trainor.no/forum/forskri...stikk-utendørs)

-Elektriker
Vis hele sitatet...

Takk for godt tips. Jeg ser jo ikke kontakten her nå siden jeg er på reis. Jeg kan be min fru som er hjemme sjekke det. Uansett, så bør vel dette dekkes av reklamasjon?