Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1503
...ifølge denne artikkelen fra NRK. Hva faen?

Tallet har alltid vært høyt, og skoler har alltid vært for dårlige til å håndtere det. Men hvordan i all verden kan skolen i artikkelen (nevnes ingen navn, utrolig nok) tillate at en gutt blir mobbet og banket opp flere ganger i uken, til tross for 160 voldsvarsler gjennom et år? Uakseptabelt og kvalmt.

Jeg føler nok sterkere på det ettersom jeg selv har blitt mobbet, sikkert på lik linje med en del andre her på forumet. Det bør allikevel være forståelig for enhver person at den mengden barn som mobbes ikke er greit. Systemet må strammes inn, og skoler som ikke følger regler må straffes på et vis, enn at alt går utover barna (altså mobbeofrene - mobberne fortjener spark i skrittet.)

Målet med innlegget er vel å legge fokus på problemet. Har ikke hørt noe særlig om dette i noen av partienes politikk. Hvilke tiltak kan vi som voksne (og eventuelt foreldre) ta, som faktisk gjør noe? Jeg har lovt meg selv en del ting etter det jeg har opplevd i hvert fall, har dere følt noe lignende?
Jeg sitter igjen med en del "traumer" selv fra barne/ungdomsskolen...
Jeg mener det var mangel på innsikt og forståelse hos lærerene. De var rett og slett totalt inkompetente, imo.

Har jobbet litt rundt på barneskoler, på østlandet. Uten å ha direkte kontakt med lærere/elever, har bare observert. Har jeg inntrykk av at det har blitt mer fokus på mobbing, enn det var for 20 år siden.

Men det er mye dritt fortsatt asså, det er det ikke noe tvil om...
Sist endret av Spaceman; 24. september 2023 kl. 13:42.
Sosiale medier har gitt en helt ny arena for mobbingen og den har følgelig og eksplodert. Jeg misunner ikke de som vokser opp i dag og kanskje er bare et fnugg annerledes enn andre.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Det må opprettes egne miljøteam med kvalifisert personale. Oppsøkende miljøarbeid, typ tilstedeværelse i kantine, ganger og skolegård virker forebyggende. Jeg jobbet senest i en sånn stilling fra januar til mai, men de hadde ikke penger til å tilby meg jobb.

Det bør også være tydeligere regler om hva lærer kan og bør/skal gjøre. Det er tendenser til mer og mer respektløs oppførsel mot lærere og skoleansatte, for ikke å snakke om direkte trusler og vold.

Skolen trenger mer ressurser, enkelt og greit. Det bør være egen undervisning om «livet» generelt. Om hvordan sosialt samspill fungerer og om psykisk helse osv.

Det har kommet noe nytt som «folkehelse og mestring» hvis jeg husker riktig. Men på feks VGS så er det ingen klar plan for slik undervisning. Det er idiotisk ettersom det er på VGS ting virkelig begynner å vise seg.

Så oppsummert: ansett folk som er gode på relasjonsbygging og erfaringskonsulenter. Opprett miljøteam
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Så oppsummert: ansett folk som er gode på relasjonsbygging og erfaringskonsulenter. Opprett miljøteam
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Tror at å bytte ut lærerne med kompetente forelesere og innføre sosiallærere i hver klasse med relevant bachelorgrad ville hjulpet, det systemet vi har nå fungerer alt dårlig for barna i begge ender av spekteret. Hvis ikke de har flaks, og noe så viktig burde ikke vært overlatt til tilfeldighetene. Eventuelt øke lønna og dermed statusen til lærerne, sånn at man får folk som faktisk tør kjefte på foreldre inn i den superviktige rollen.
Mobbing er noe man aldri blir kvitt uansett hvor mye man prøver å forhindre det. Det ligger i menneskets natur å mobbe. Hvis det finnes en gud, hvorfor skapte han oss slik? Man blir nok ikke helt kvitt det noen gang, men man kan begrense det ved at det får kraftige konsekvenser å mobbe. Og til de som blir mobbet så anbefaler jeg å slå mobberen så hardt man kan med knyttneven.
Ble selv mobba fra første klasse på barneskolen frem til vgs. Har det fortsatt helt for jævlig på grunn av det, mobbing skulle vært straffbart, eller iallfall grunnlag til å kaste ut mobberne ut av skolen, faen for noe møkk folk som mobber er.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av something Vis innlegg
Mobbing er noe man aldri blir kvitt uansett hvor mye man prøver å forhindre det. Det ligger i menneskets natur å mobbe. Hvis det finnes en gud, hvorfor skapte han oss slik? Man blir nok ikke helt kvitt det noen gang, men man kan begrense det ved at det får kraftige konsekvenser å mobbe. Og til de som blir mobbet så anbefaler jeg å slå mobberen så hardt man kan med knyttneven.
Vis hele sitatet...
hvorfor fokusere på straffen? hvorfor ikke finne ut av hvorfor enkelte har behov for å mobbe også begrense kilden.

begrenser man kilden så slepper man å plukke så mye søppel.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
hvorfor fokusere på straffen? hvorfor ikke finne ut av hvorfor enkelte har behov for å mobbe også begrense kilden.

begrenser man kilden så slepper man å plukke så mye søppel.
Vis hele sitatet...
Mine anektoder;

Mobbere kommer fra dårlig stilte/ressurssvake hjem og dårlig oppvekst.

Dette er det ingen quick fix på.

Oppdragelse av barn er kjempeviktig, men desverre så finnes det en hel del dårlige foreldre der ute.
Lærerne må få mer makt/herredømme over skolen og elevene. Selvfølgelig innen retningslinjer som må følges strengt opp. Har hør om lærere som ikke tør og snakke litt hart til elevene. (Eks fra elev: "Dette skal pappa snakke med vår advokat om") osv.
Mobbere kommer fra dårlig stilte/ressurssvake hjem og dårlig oppvekst.
Vis hele sitatet...
Ja noen gjør nok det men ikke alle. For da skulle jo elevene fått gå i fred på skoler på Oslo vest. Men det mobbes jo der og.
Mobbere kommer fra alle samfunnslag. For noen er nok mobbing bare en måte å utøve makt over andre på, fordi de alt er psykopater.
Sist endret av _abc_; 25. september 2023 kl. 16:58.
Det er faktisk noe som heter sunn mobbing også, mener jeg. Folk kødda med meg hele tiden, lærer også faktisk. Noe som var veldig kjipt, men det spisser opp ryggraden din jeg har blitt spytta i trynet og kasta i bakken. Tro meg jeg tenker ofte på hevn uansett om det er snart 10 år sia, men idag står jeg tøff som faen og det er ingen som kødder med meg fordi jeg føler de ser i blikket mitt at de ikke burde.

For hvis noen prøver seg nå går jeg til angrep, om nødvendig da. Jeg var altfor chill før, de fikk fram "dyret" i meg, som kan være veldig fint og givende.

Også hørte jeg plutselig av han som kødda med meg mest «jeg likte godt å kødde med ……. Helt til jeg ble glad i han..» litt morsomt å høre

Man må ordne sånne ting selv, vær frekk i kjeften tilbake slå hvis du virkelig må eller bare for å vise at du er lei. Det er ikke noe å hente en lærer for, de gir faen og det er du som må lære å stå opp for deg selv.

Jeg hater mobbere og grov mobbing er faktisk skikkelig dritt, folk tar livet sitt for sånt. Men man må tåle litt ass herregud en kjapp og spydig kommentar tilbake gjør faktisk ganske mye.

Jeg hadde en tro om at alle kunne karate utenom meg når jeg gikk i 1. klasse osv, men det stemmer ikke
Sist endret av HallaKompis; 25. september 2023 kl. 17:22.
Mobbing lærer ungene hjemme, foreldrene og oppdragelsen de har gitt er avgjørende for hvordan mobbere får fortsette å drive på. Nå idag får ungene holde på mye friere enn før og møter mindre reelle negative konsekvenser på atferden de utøver, det være seg av lærere, foreldre, andre voksne og andre barn.

Det burde vært innafor å ta tak i en mobber og det burde være innafor å ta tak i foreldre som ikke tar tak i det sjøl. Skolen burde kasta de til helvete ut og ikke latt de delta så lenge de er til plage for andre.

En nevø av meg ble mobba første året på ungdommsskolen, skolen viste om det, foreldrene til mobberen viste om det (faren er en mobber også) uten at noe ble gjort. Skolen prøvde med møter og foreldrene spilte på "sønnen min har aldri gjort noe galt" så de kom ingen vei og mobbingen fortsatte.

Onkelen min fortalte omsider om dette og jeg reiste hjem til foreldrene til mobberen og gjorde det tydelig at hvis jeg fikk høre at sønnen mobba noen som helst igjen kom jeg tilbake og tok det ut på faren. Hva de gjorde mot sønnen i huset veit jeg ikke, men han var grei etter det.

Om det var riktig av meg kan diskuteres, men det var nødvendig.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Det er faktisk noe som heter sunn mobbing også, mener jeg. Folk kødda med meg hele tiden, lærer også faktisk. Noe som var veldig kjipt, men det spisser opp ryggraden din jeg har blitt spytta i trynet og kasta i bakken. Tro meg jeg tenker ofte på hevn uansett om det er snart 10 år sia, men idag står jeg tøff som faen og det er ingen som kødder med meg fordi jeg føler de ser i blikket mitt at de ikke burde.

For hvis noen prøver seg nå går jeg til angrep, om nødvendig da. Jeg var altfor chill før, de fikk fram "dyret" i meg, som kan være veldig fint og givende.

Også hørte jeg plutselig av han som kødda med meg mest «jeg likte godt å kødde med ……. Helt til jeg ble glad i han..» litt morsomt å høre

Man må ordne sånne ting selv, vær frekk i kjeften tilbake slå hvis du virkelig må eller bare for å vise at du er lei. Det er ikke noe å hente en lærer for, de gir faen og det er du som må lære å stå opp for deg selv.

Jeg hater mobbere og grov mobbing er faktisk skikkelig dritt, folk tar livet sitt for sånt. Men man må tåle litt ass herregud en kjapp og spydig kommentar tilbake gjør faktisk ganske mye.

Jeg hadde en tro om at alle kunne karate utenom meg når jeg gikk i 1. klasse osv, men det stemmer ikke
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det du ble utsatt for høres ut som sunn mobbing. På ingen vis.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg synes ikke det du ble utsatt for høres ut som sunn mobbing. På ingen vis.
Vis hele sitatet...
Skal jeg sitte å grine da eller? Var ikke bare meg som ble kødda med, alle fikk litt jeg fikk extra. Men jeg tåler det så fuck’em. Mobbere er bare såra mennesker som har blitt svake. Haha jeg husker han sa «vi trenger noe tynt å spist» skulle dirke opp noe greier «pikken din» svarte jeg skulle sett trynet på’n. Stemte ganske bra også
Sist endret av HallaKompis; 26. september 2023 kl. 13:48.
Sunn mobbing? Javel? Si det til de som er blitt mobbet slik at de går til grunne. Forsøk å si det til de som er på selvmordets rand, eller som står i kø på sprøyterommet eller selger kroppen sin for å ha råd til neste skudd.

Mobbing er svært alvorlig, og det gjør ofte folk arbeidsuføre. Et helt liv kan gå i knus av mobbing, og noen klarer aldri hverken å bli tøffere eller finne fred. Istedet går det rundt og er alltid oppjaget, blir nervøse rundt fremmede, svetter i så det siler i butikken eller blir gående natt etter natt uten søvn fordi straks de lukker øynene så kommer flashbackene. Og noen av disse blir klassifisert som uhjelpelige av helsevesenet og statistisk så forkorter mobbing livet.

Jeg ser ingenting positivt ved mobbing. At noen skoler er så arrogante eller kunnskapsløse at de ikke makter å ta tak i problemet er alvorlig. Og det samme er hvordan ofrene blir behandlet i retten om de velger å gå til søksmål. Selv om livet er ødelagt og de ikke fikser arbeidslivet blir de avspist med knapper og glansbilder selv om de vinner i retten - de fleste taper jo, men selv de som vinner har jo tapt. For livet er jo fortsatt i grus selv om de går ut av retten med nye knapper og glansbilder.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sunn mobbing? Javel? Si det til de som er blitt mobbet slik at de går til grunne. Forsøk å si det til de som er på selvmordets rand, eller som står i kø på sprøyterommet eller selger kroppen sin for å ha råd til neste skudd.

Mobbing er svært alvorlig, og det gjør ofte folk arbeidsuføre. Et helt liv kan gå i knus av mobbing, og noen klarer aldri hverken å bli tøffere eller finne fred. Istedet går det rundt og er alltid oppjaget, blir nervøse rundt fremmede, svetter i så det siler i butikken eller blir gående natt etter natt uten søvn fordi straks de lukker øynene så kommer flashbackene. Og noen av disse blir klassifisert som uhjelpelige av helsevesenet og statistisk så forkorter mobbing livet.

Jeg ser ingenting positivt ved mobbing. At noen skoler er så arrogante eller kunnskapsløse at de ikke makter å ta tak i problemet er alvorlig. Og det samme er hvordan ofrene blir behandlet i retten om de velger å gå til søksmål. Selv om livet er ødelagt og de ikke fikser arbeidslivet blir de avspist med knapper og glansbilder selv om de vinner i retten - de fleste taper jo, men selv de som vinner har jo tapt. For livet er jo fortsatt i grus selv om de går ut av retten med nye knapper og glansbilder.
Vis hele sitatet...
Og det har jeg medfølelse for, mobbing kan være veldig veldig ille. Jeg er bare glad for det jeg fikk egentlig, jeg prøvde ut å mobbe litt selv. Men skjønte fort at det gir meg ingenting annet en dårlig samvittighet og dårlig karma samt man er en jævla pyse som rakker ned på andre. Det er tøft å være snill, det er kult å være en ålreit fyr.

Kanskje barneskolen skulle startet selvforsvarskurs for barn allerede i 1. klasse? Jeg skal lære barnet mitt hvordan man slår og når man ikke skal slå, og hvis han må, men helst ikke og hvordan være en god person. Det starter jo med foreldrene, ingen er født slem. Med mindre man er født psykopat?
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Skal jeg sitte å grine da eller?
Vis hele sitatet...
Tja, hvis det er 5 stk mot deg og de utøver vold.

Jaja, ikke alle som klarer "suck it up" mentaliteten.

Fun fact. Kom i krangel med kona om denne tråden her om dagen.

Hun har den meningen at skolen må stå til ansvar, mens jeg mener at man må ta saken i egne hender.

Se for deg at barnet ditt blir mobbet. Ser ikke helt poenget med å pushe på skolen når de ikke klarer å gjøre noe med problemet uansett. Da er det like greit å ta en prat med foreldrene til mobberen.
Sist endret av IneartheDx; 26. september 2023 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trist, det er bare trist.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tja, hvis det er 5 stk mot deg og de utøver vold.

Jaja, ikke alle som klarer "suck it up" mentaliteten.

Fun fact. Kom i krangel med kona om denne tråden her om dagen.

Hun har den meningen at skolen må stå til ansvar, mens jeg mener at man må ta saken i egne hender.

Se for deg at barnet ditt blir mobbet. Ser ikke helt poenget med å pushe på skolen når de ikke klarer å gjøre noe med problemet uansett. Da er det like greit å ta en prat med foreldrene til mobberen.
Vis hele sitatet...
Heldigvis aldri hatt 5 stk som står å skamslår meg, det kan være meget traumatiserende kan jeg se for meg. Hadde barnet mitt blitt mobba hadde jeg fylt opp en sokk med grus til han å sagt «slå ut tenna på’n» hvis nødvendig og det mener jeg, men det er uansett foreldre som står til ansvar hvis de tolererer det eller synes det er greit eller ikke bryr seg feks.

Jeg ser ofte at de som mobber ikke har det ikke greit hjemme, far som drikker mor som drikker, får bank av far osv osv. så bruker de mobbing som outlet fordi de ikke vet bedre. De trenger kunnskap, men jeg skjønner ikke hvordan man ikke kan få dårlig samvittighet når man er slem mot andre.

Hvis jeg gjør noe dritt mot noen så føler jeg det de føler virker det som, så det får meg til å være hyggelig mot alle sammen den dag idag fordi det er bare rett og slett kjipt å være en drittsekk.

Jeg husker en lærer kødda med meg som alle de andre barna, jeg tok det opp og det ble tatt seriøst. Tror ikke jeg så hun igjen etter det faktisk og det er bra. Men lærere får ikke gjort så veldig mye egentlig, husker at det alltid ble "møter" når noen følte seg mobba.

Slagordet på barneskolen våres var «IKKE MOBB KAMERATEN MIN» men det skjer jo uansett.
Sist endret av HallaKompis; 26. september 2023 kl. 16:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Skal jeg sitte å grine da eller? Var ikke bare meg som ble kødda med, alle fikk litt jeg fikk extra. Men jeg tåler det så fuck’em. Mobbere er bare såra mennesker som har blitt svake. Haha jeg husker han sa «vi trenger noe tynt å spist» skulle dirke opp noe greier «pikken din» svarte jeg skulle sett trynet på’n. Stemte ganske bra også
Vis hele sitatet...
Grining er jo opp til deg. Jeg ville sagt det er bedre å grine enn å rasjonalisere det som "karakterformende" eller hva det er som er standardregla (eller én av dem) fordi ingen gidder å ta tak i problemet. Da er det visst liksom bedre å late som om det ikke finnes, eller til og med er "bra". Det er det ikke.

Det er også feil at mobbere "bare tar igjen" - i noen tilfeller, kanskje, men generelt er begge en dårlig unnskyldning, og en form for indirekte støtte som mobbere absolutt ikke fortjener. Mobbere er som regel mobbere fordi de har høy selvfølelse, (men bedriten empati og/eller impulskontroll) og føler de får noe ut av å tråkke på folk: rasshøl, kort og godt.
Sist endret av robhol; 26. september 2023 kl. 16:29.
Sitat av robhol Vis innlegg
Bedre enn å rasjonalisere det som "karakterformende" eller hva det er som er standardregla (eller én av dem) fordi ingen gidder å ta tak i problemet. Da er det visst liksom bedre å late som om det ikke finnes, eller til og med er "bra". Det er det ikke.

Det er feil at mobbere "bare tar igjen" - i noen tilfeller, kanskje, men generelt er det en dårlig unnskyldning, og en form for indirekte støtte som mobbere absolutt ikke fortjener. Mobbere er som regel mobbere fordi de har høy selvfølelse, (men bedriten empati og/eller impulskontroll) og føler de får noe ut av å tråkke på folk.

Rasshøl, kort og godt.
Vis hele sitatet...
Eneste de får ut av og mobbe folk er å slippe kjenne på sine egne følelser uansett om det bare varer 10 minutter, men noen liker jo den følelsen av å mobbe så de bare kjører på. Da er man lite intelligent mener jeg da, rett å slett en dum faen med lite perspektiv. Synd.. ble jo kalt pøbel sjøl, men var jo aldri slem.

Jeg husker på ungdomsskolen første dagen så gikk jeg forbi en dame lærer jeg aldri har møtt før, og ordet «hore» bare spratt ut av meg og aner ikke hvorfor.

Lurer på om det var fordi hun dame læreren på barneskolen kødda med meg, så det ble en sånn we subconscious greie, men det bare spratt ut av meg helt ut av intet. Det kjente jeg i halsen ass.
Sist endret av HallaKompis; 26. september 2023 kl. 16:34.
Er ofte de mest populære som mobber de som er minst populære.
Hjelper ikke å komme med kommentarer tilbake eller slå, man taper uansett.