Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1380066
Sitat av TriggerTk Vis innlegg
leste akuratt på ett annet forum "I read somewhere that he filmed the whole thing with a AEE Law Cam PD80 HD Mini DV Camera."

noen som har hørt noe, evt. kan bekrefte dette?

høres absolutt ikke usannsynlig ut at han kunne funnet på noe sånt.....
Vis hele sitatet...
Det står i manifestet, men ingenting er bekreftet enda.
Han skriver at hans landsmenn, at vi, vil om tid se at han gjorde det for oss.

Jeg vil at han skal leve til han får sett akkurat hvor motbydelig feil han hadde. Jeg vil at han en dag skal forstå at han ER akkurat hva han tror han kjemper imot.

Kanskje han aldri vil skjønne det.

Men jeg vil at han skal leve til å se akkurat hvor feil han har om oss og vårt samfunn. Både nå og om 20+ år.
Sitat av Effage Vis innlegg
Ja, okei.. Synk ned på hans nivå, og ta livet hans. Idioti..
Vis hele sitatet...
Synke ned? hvorfor skal vi alltid behandle jævler så snillt? Er som om vi blir kastet stein på og vi kaster blomster tilbake.
Sitat av perolsen Vis innlegg
Så da har han altså gått 200 meter til Dublo'en etter han satt fra seg Crafter'en.
Hvis det stemmer at han hadde 2 min lunte, så må han ha vært ganske nærme eksplosjonen selv.
Vis hele sitatet...
Bomben ble fjernutløst.
Sist endret av FarmerJoe; 24. juli 2011 kl. 20:20.
Tidsplan 2.1

Wednesday July 20 - Day 80:
... Pack and load gear during day, [COLOR="Red"]inkludert hårklipp Rena, bekreftet(?)[/COLOR]
Go to sleep at 22.00
Thursday July 21 - Day 81:
06.30 - drive 1 Small, there 10.00 [COLOR="Red"]Parkering av Doblo i Oslo[/COLOR]
train back (11.00), there 14.00, taxi, there 14.30 [COLOR="Red"]Tog/taxi tilbake til gården, bekreftet[/COLOR]
drive 2. (there 17.00) [COLOR="Red"]Parkering av Crafter i Oslo[/COLOR]
Check area. [COLOR="Red"]Tja...[/COLOR]
Go to bed 18.30 [COLOR="Red"]Mest sannsynlig på Skøyen?[/COLOR]
Friday July 22 - Day 82:
Wake up at 02.30. Start downloading movie at 02.30,
05.30 Eat + pack,
start seeding at 06.00. Done 08.30. [COLOR="Red"]Dette gjøres bak i bilen?[/COLOR]
Leave 08.30
Drive 1, ? [COLOR="Red"]Utplassering av Crafter i nærheten av R4, og uttak av moped/scooter fra varerom?[/COLOR]
Back 09.30 [COLOR="Red"]Med moped tilbake til Skøyen?[/COLOR]
Drive 2 ? [COLOR="Red"]Kjøretur med Doblo[/COLOR]
There 10.00 [COLOR="Red"]Hva gjør han her???[/COLOR]
Leave [COLOR="Red"]Reiser videre med Doblo[/COLOR]
There 10.45 [COLOR="Red"]Parkering av Doblo på Hammersborg Torg[/COLOR]

15.25 (?) Avreise Hammersborg Torg, bortover Møllergata (Denne er fortsatt enveiskjørt derfra mot Stortorget?)
15.26 Detonering
Vis hele sitatet...
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Bomben ble fjernutløst.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på dette?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av nikons Vis innlegg
Det var for dårlig vær til at de kunne sende helikoptre. og hva er poenget hvis han bare skyter dem ned?
Vis hele sitatet...

Waaaw, Ar15 sikkert enkeltskuddstype, pluss et enkelthåndsvåpen i tillegg, mot Bell 412.

Været er ikke en like stor utfordring lengre som tidligere, de er trent til mye verre borti Noordsjøen
Sitat av perolsen Vis innlegg
Så da har han altså gått 200 meter til Dublo'en etter han satt fra seg Crafter'en.
Hvis det stemmer at han hadde 2 min lunte, så må han ha vært ganske nærme eksplosjonen selv.
Vis hele sitatet...
Han kan måtte ha gått 3-400meter for den saks skyld, arnestedet er nok godt bortenfor fotografen på bildet. Så den lunta er jeg spent på ja. DB's vitne sier ikke noe om tidsperspektivet før detonering dessverre.
Sitat av Randompope Vis innlegg
Synke ned? hvorfor skal vi alltid behandle jævler så snillt? Er som om vi blir kastet stein på og vi kaster blomster tilbake.
Vis hele sitatet...
Fordi vi er Norge! vi skal ikke kopiere Irak, Amerika, vi klare oss bra til tross den snille systemet vi har.
Han vil få livstid, og når han kommer ut, så vil han bli jakta på av alle pårøende, så livet hannes er over nu.
han kommer til og bli en mål i fengslet også.
Er det politiet som har fjernet boken for nedlasting på den linken som var spredt her i tråden tidligere?
Folk sier at de hørte skyting fra flere steder på øya. Selv om dette ikke er så sannsynlig kan det være at den sivile politimannen var bevepnet? Så endte dette i en skuddveksling mellom gjerningsmannen og den sivile politimannen?

prøver bare å finne en forklaring for at flere vitner hørte skudd fra forskjellige steder..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Komplett enig, Det er derers jobb å gå i første linje og dø hvis og når nødvendig!!!!!
Vis hele sitatet...
Hvilken verdi har døde politifolk? Å få seg selv drept vil ikke hjelpe noen.

Jeg er glad ikke du er i Delta-troppen i politiet. Wannabe-Ramboer er vel de første som blir kastet ut.

Sykt at de ikke hadde helikopter, og da ha en sniper eller gunner som kunne ha drept eller evt. nøytralisert ABB??
Vis hele sitatet...
Ironien her er jo at politiet i Oslo ikke har råd til å holde helikopter mer enn på deltid pga. mangel på bevilgninger fra regjeringen...

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Peiling?! De kunne for h?#$/te ta og sende rundt helikoptere rundt øya..
Vis hele sitatet...
Ja, det var det med at regjeringen ikke har bevilget nok midler til å holde helikoptre i drift da... De bestemte seg for å ta av politiets driftsbudsjett for å dekke IT-oppgraderinger i milliardkronersklassen.
Altså, om han er privatleid, så tror jeg ikke han bærer våpen.
Tviler.
Sitat av YvesS Vis innlegg
Det ble akkurat sagt at det var en privat overbtidsetalt politimann på øya, men de ikke vet hvor han var på det tidspunktet. Kan dette være en insider , som jeg mente noen mente før i tråden her?
Vis hele sitatet...
Ifølge det jeg har fått med meg på TV, så ble politimannen/vakten, som hadde ansvar for sikkerheten på området drept.

Lederen for arrangementet satt i samme båt som ABB på vei over sjøen, hun fattet mistanke til ABB og informerte vakthaver. Dette så ABB, og drepte dem begge to.

Videre vil jeg si at vakter på sånne arrangementer ikke er bevæpnet, ei eller er forventet å uskadeliggjøre en slik situasjon.
Sitat av Kain Vis innlegg
Fordi vi er Norge! vi skal ikke kopiere Irak, Amerika, vi klare oss bra til tross den snille systemet vi har.
Han vil få livstid, og når han kommer ut, så vil han bli jakta på av alle pårøende, så livet hannes er over nu.
han kommer til og bli en mål i fengslet også.
Vis hele sitatet...
Ja vi er norge, liker hverken usa eller irak sitt system. Men syntes det er så trist at han slipper unna med livet. Norske fengsler er ikke så ille, han blir isolert så han ikke blir skada. Det som må til for og skade han er en avansert operation for og knærte han. Folk mener at livsvarig isolation er værre en og dø men ingen har vel død og kommet tilbake for og si dette var jo lett? de 30 minuttene han ligger og venter på døden er jævlige nok. Og de evnt årene han venter på straffen er verre en isolation, men han kan ikke bli dømt til døden så det er greit. Får bare håpe det kommer noen fine lover som gjør norge litt trygere og ikke straffer uskyldige til døden som de gjør i usa
Det som er så sykt er jo at jæveln mente at det var "nødvendig". Hvordan han har fått for seg det kan jeg umulig finne noe svar på. Er som om han mener han har gjort Norge en tjenste. Har noen hørt noen be om å skyte 95 ungdommer og sprenge en bombe mitt i Oslo en eneste jækla gang?

Er ikke noen AP'er selv, men når det faktisk er AP som får flesteparten av stemmene i Norge så lurer jeg på hvordan kan få får seg at dette er nødvendig for landet.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Folk sier at de hørte skyting fra flere steder på øya. Selv om dette ikke er så sannsynlig kan det være at den sivile politimannen var bevepnet? Så endte dette i en skuddveksling mellom gjerningsmannen og den sivile politimannen?

prøver bare å finne en forklaring for at flere vitner hørte skudd fra forskjellige steder..
Vis hele sitatet...
Politiet bærer nesten aldri våpen så det tviler jeg sterkt på. Det kan ha vært ekko. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen "pålitelige vitner" som med sikkerhet har kunne bekrefte at det har vært to skyttere. Noen mener at han skiftet klær, noe som kan være grunnen til at enkelte har sett to forskjellige personer.

Sitat av Randompope Vis innlegg
Ja vi er norge, liker hverken usa eller irak sitt system. Men syntes det er så trist at han slipper unna med livet. Norske fengsler er ikke så ille, han blir isolert så han ikke blir skada. Det som må til for og skade han er en avansert operation for og knærte han. Folk mener at livsvarig isolation er værre en og dø men ingen har vel død og kommet tilbake for og si dette var jo lett? de 30 minuttene han ligger og venter på døden er jævlige nok. Og de evnt årene han venter på straffen er verre en isolation, men han kan ikke bli dømt til døden så det er greit. Får bare håpe det kommer noen fine lover som gjør norge litt trygere og ikke straffer uskyldige til døden som de gjør i usa
Vis hele sitatet...
Norske fengsler er ikke "hoteller" slik en del påstår, dessuten vet alle hvor ufattelig kjedelig det er å sitte på hotellrommet én dag. Forestill deg 60 potensielle år. Jeg mener ikke det at henrettelse er for billig straff e.l., men sannheten er likevel at han uansett slipper å lide når han er død.
Sist endret av Voreah; 24. juli 2011 kl. 20:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ironien her er jo at politiet i Oslo ikke har råd til å holde helikopter mer enn på deltid pga. mangel på bevilgninger fra regjeringen...
Vis hele sitatet...
Politiet har ikkje helikopter som er egna for slik oppgåve. Dei har observasjonshelikopter med lite plass og dårlige våpenanlegg. Forsvaret har helikopter som garantert kan utstyrast med bevæpning.

I tillegg har du dei minimale problema med å få sikkert sikte når både personen på bakken og helikopteret er i bevegelser. Eg trur ikkje det er veldig lett å snipe nokon frå helikopter akkurat...
Sitat av nikons Vis innlegg
Du er en idiot. Han kommer til å sitte i isolasjon for at de andre fangene ikke skal drepe ham. Dødsstraff er å slippe lett unna, og det er bare barbarisk.
Vis hele sitatet...
Hvilke muligheter har man i Norge for total isolasjon i fengsel?

Sitat av Randompope Vis innlegg
Leste nå på wiki at dødstraff er avskaffa, men finnes det noen gammle lover om at kongen eller statsminister kan innføre dødstraff? må jo virklig finnes det her altså...
Vis hele sitatet...
Norge er en moderne rettsstat. Dødsstraff hører hjemme i primitive kulturer. Uansett hva noen har gjort, så skal ikke dødsstraff brukes.

Døden er dessuten en for enkel utvei.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...cle13368033.ab

Intervju av overlevende som forteller hvordan ABB kjørte rundt øya i båt for å lete etter overlevende.
Sist endret av distilled; 24. juli 2011 kl. 20:31.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Politiet har ikkje helikopter som er egna for slik oppgåve. Dei har observasjonshelikopter med lite plass og dårlige våpenanlegg. Forsvaret har helikopter som garantert kan utstyrast med bevæpning.

I tillegg har du dei minimale problema med å få sikkert sikte når både personen på bakken og helikopteret er i bevegelser. Eg trur ikkje det er veldig lett å snipe nokon frå helikopter akkurat...
Vis hele sitatet...
I tillegg har du området hendelsen foregikk på. Å få sikt på ABB inni tre-områdene er direkte umulig, så a) bevegelse av helikopter og b) sikt
det ligger som torrent på tpb
Sitat av Randompope Vis innlegg
Siden han drepte nesten 100 kaldblodig så burde vi egentlig ikke heve hodet og si du får ikke dødstraff, akkurat i denne saken burde vi hadt baller og behandla han like jævlig.
Vis hele sitatet...
Å behandle ham like jævlig er ikke å ha baller. Å ha baller er å ha prinsipper om en moderne rettsstat som man fortsetter å holde seg til selv om man er rasende over et annet menneskes ugjerninger.

Det krever ryggrad og baller.

Å la primitive følelser ta over er å gi opp og gi ham rett.

Sitat av Yanee Vis innlegg
motbydelig feil han hadde. Jeg vil at han en dag skal forstå at han ER akkurat hva han tror han kjemper imot.
Vis hele sitatet...
Han skriver vel selv at han er inspirert av jihadister.

Noe annet han vel også har kommentert i manifestet men som jeg finner ufattelig dobbeltmoralsk er jo at han vil innføre et religiøst patriarki der seksualitet, osv. totalt skal underlegges makthavernes kontroll.

Han burde bare slå seg sammen med de mest fundamentalistiske muslimene. De har samme mål i bunn og grunn.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvilke muligheter har man i Norge for total isolasjon i fengsel? Det får de nok fiksa lett


Norge er en moderne rettsstat. Dødsstraff hører hjemme i primitive kulturer. Uansett hva noen har gjort, så skal ikke dødsstraff brukes.

Døden er dessuten en for enkel utvei.
Vis hele sitatet...
Jeg ville nok heller levd i isolation enn og dø, det trur jeg de fleste mener?
Sist endret av Randompope; 24. juli 2011 kl. 20:36.
Her er manifestet hans: http://www.2shared.com/file/0AUns1Eu...anDeclara.html

Om dette er postet før eller ulovlig og poste så bare slett tråden.
Har endret litt på denne

Sitat av Jotun Vis innlegg
Wednesday July 20 - Day 80:
... Pack and load gear during day, [COLOR="Red"]inkludert hårklipp Rena, bekreftet(?)[/COLOR]
Go to sleep at 22.00
Thursday July 21 - Day 81:
06.30 - drive 1 Small, there 10.00 [COLOR="Red"]Parkering av Doblo i Oslo[/COLOR]
train back (11.00), there 14.00, taxi, there 14.30 [COLOR="Red"]Tog/taxi tilbake til gården, bekreftet[/COLOR]
drive 2. (there 17.00) [COLOR="Red"]Parkering av Crafter i Oslo[/COLOR]
Check area. [COLOR="Red"]Tja...[/COLOR] [COLOR="Blue"]Vil tro at han sjekker området hvor sprengstoffet skal plasseres[/COLOR]
Go to bed 18.30 [COLOR="Red"]Mest sannsynlig på Skøyen?[/COLOR]
Friday July 22 - Day 82:
Wake up at 02.30. Start downloading movie at 02.30,
05.30 Eat + pack,
start seeding at 06.00. Done 08.30. [COLOR="Red"]Dette gjøres bak i bilen?[/COLOR] [COLOR="Blue"]Hva menes med seeding i denne sammenheng?[/COLOR]
Leave 08.30
Drive 1, ? [COLOR="Red"]Utplassering av Crafter i nærheten av R4, og uttak av moped/scooter fra varerom?[/COLOR] [COLOR="Blue"]Tror du han åpner varerommet på en bil som er fylt med sprengstoff, midt i regjeringskvartalet?[/COLOR]
Back 09.30
Drive 2
There 10.00
Leave
There 10.45 [COLOR="Blue"]Blir mye tipping på slutten her...[/COLOR]

[COLOR="Blue"]Dersom han er ferdig med alle sine gjøremål så tidlig, hvorfor vente helt til etter kl. 1500?[/COLOR]

15.25 (?) Avreise Hammersborg Torg, bortover Møllergata (Denne er fortsatt enveiskjørt derfra mot Stortorget?)
15.26 Detonering
Vis hele sitatet...
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Folk sier at de hørte skyting fra flere steder på øya. Selv om dette ikke er så sannsynlig kan det være at den sivile politimannen var bevepnet? Så endte dette i en skuddveksling mellom gjerningsmannen og den sivile politimannen?
Vis hele sitatet...
Nei, politimannen skal ha vært en av de første som ble skutt. Vakter/vektere er ikke bevæpnet i Norge, remember?

prøver bare å finne en forklaring for at flere vitner hørte skudd fra forskjellige steder..
Vis hele sitatet...
Ekko?

Sitat av slashdot Vis innlegg
I tillegg har du dei minimale problema med å få sikkert sikte når både personen på bakken og helikopteret er i bevegelser. Eg trur ikkje det er veldig lett å snipe nokon frå helikopter akkurat...
Vis hele sitatet...
Joda, det er så enkelt så. Hvis du hører på lenestolsekspertene som har sett masse actionfilmer og dermed er supereksperter på spesialoperasjoner som dette.

Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Det som er så sykt er jo at jæveln mente at det var "nødvendig". Hvordan han har fått for seg det kan jeg umulig finne noe svar på.
Vis hele sitatet...
Det er bare å lese manifestet hans, det. Han forklarer alt der. Målet hans er å stoppe islamiseringen av Europa med alle midler.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Å behandle ham like jævlig er ikke å ha baller. Å ha baller er å ha prinsipper om en moderne rettsstat som man fortsetter å holde seg til selv om man er rasende over et annet menneskes ugjerninger.

Det krever ryggrad og baller.

Å la primitive følelser ta over er å gi opp og gi ham rett..
Vis hele sitatet...
Nja gidder ikke og diskutere hvem som har mest rett, så dropper diskusjonen og holder hode hevet og elsker norge for den moderne rettstaten vi er! FLOWERPOWER
Sitat av Randompope Vis innlegg
Jeg ville nok heller levd i isolation enn og dø, det trur jeg de fleste mener?
Vis hele sitatet...
Det gikk intervjuer med amerikanske fanger på isolat for litt siden. Det er et helvete. De blir psykisk syke av det.
Sitat av Loffen- Vis innlegg
Har endret litt på denne
Vis hele sitatet...
[COLOR="Blue"]Uttaket av moped;[/COLOR] Regner med han har parkert "rundt hjørnet" for R4 ett eller annet sted den får stå i fred noen timer, og fullt mulig å få lempet ut en moped i fred i en sidegate/bakgate. Vet ikke hvordan en bombe vil se ut egentlig, og det gjør vel ikke så mange andre heller uansett.

Dersom han er ferdig med alle sine gjøremål så tidlig, hvorfor vente helt til etter kl. 1500?
Vis hele sitatet...
Nerver, stress... han har brukt musikk for moralsk oppbygging e.l. tidligere i boken. Men ja, tidsrommet er interessant.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det gikk intervjuer med amerikanske fanger på isolat for litt siden. Det er et helvete. De blir psykisk syke av det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er annerledes isolasjon. Der sitter folk på en madrass i et mørkt rom i "korte" perioder (en måned e.l.) i etterkant av knivstikking osv.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ironien her er jo at politiet i Oslo ikke har råd til å holde helikopter mer enn på deltid pga. mangel på bevilgninger fra regjeringen...


Ja, det var det med at regjeringen ikke har bevilget nok midler til å holde helikoptre i drift da... De bestemte seg for å ta av politiets driftsbudsjett for å dekke IT-oppgraderinger i milliardkronersklassen.
Vis hele sitatet...
Nettopp, det er her det ligger. Dette finnes rett og slett ikke i norge. I norge må politiet hoppe i en bil og kjøre. Når de kommer frem må de finne seg en båt de kan låne. Hvor lang tid tok det, i forhold til å få en styrke dit i et klart helikopter, som i tillegg ville gjort det langt enklere og raskere å få bedre oversikt og perspektiv på situasjonen? Dette er en vurdering våre regjeringspolitikere gjør. Å spare seg til fant kalles det, og det er ikke bare i politiet det foregår.
Sist endret av bo1e; 24. juli 2011 kl. 20:42.
ABB er sterkt inspirert av denne såkalte "Fjordman". Går det an å finne ut hvem Fordman er? Står han for det ABB når har gjort? Det er i skremmende hvis det finnes et slikt miljø synes nå jeg.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4181827.ece

I ein kommentar heiter det:
«Jeg drev forretninger noen år mens jeg studerte og tjente noen mill slik at jeg kunne finansiere en inntektsløs politisk aktiv tilværelse. Jeg bruker nå disse midlene til å kunne jobbe fulltid med å videreutvikle/markedsføre Viennaskolen (Vienna school of thought) som Fjordman, Bat Yeor, Spencer + mange andre allerede har bidratt så mye til. De siste tre år har jeg jobbet fulltid med et kulturkonservativt verk som vil bidra til å videreutvikle/markedsføre disse politiske doktrinene ytterligere.»
I ein annan skriv han:
«Vet ikke helt hvor jeg skal ta det opp men vår egen Fjordman er i ferd med å bli kåret til 3 plass blant de mest anerkjente/innflytelsesrike Europeiske anti-Jihad/anti-multikulti/anti-Marxist intellektuelle/bloggere. Etter Gates of Vienna (nr. 1) og New English Review (2). Ovverraskende nok ligger Fjordman faktisk an til å slå selveste Brussels Journal! Med andre ord. De som enda ikke har lest Fjordmans bok: «Defeating Eurabia» har ikke fulgt med i timen. Jeg vet at det er vanskelig å bli profet i eget land men dette er over all forventning. Gratulerer Fjordman!»
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Folk sier at de hørte skyting fra flere steder på øya. Selv om dette ikke er så sannsynlig kan det være at den sivile politimannen var bevepnet? Så endte dette i en skuddveksling mellom gjerningsmannen og den sivile politimannen?

prøver bare å finne en forklaring for at flere vitner hørte skudd fra forskjellige steder..
Vis hele sitatet...
Når et skudd treffer stein, kan det høres like kraftig som et skudd. En mulighet
Standard medlem
Bombasa's Avatar
http://www.vgtv.no/#!id=42455

Noen som filmet under eksplosjonen. Et godt stykke unna.
Sist endret av Bombasa; 24. juli 2011 kl. 20:41.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Nettopp, det er her det ligger. Dette finnes rett og slett ikke i norge. I norge må politiet hoppe i en bil og kjøre. Når de kommer frem må de finne seg en båt de kan låne. Dette er en vurdering våre politikere gjør. Å spare seg til fant kalles det, og det er ikke bare i politiet det foregår.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Forsvaret bør ta over antiterror.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080715
Lege: - Breivik brukte spesialammunisjon
**Forbudt i krig - tillatt i jakt **- Kulene formelig eksploderte inne i kroppen
Sitat av zen1 Vis innlegg
ABB er sterkt inspirert av denne såkalte "Fjordman". Går det an å finne ut hvem Fordman er? Står han for det ABB når har gjort? Det er i skremmende hvis det finnes et slikt miljø synes nå jeg.»
Vis hele sitatet...
Jepp lett og finne ut hvis man kan hacke så kommer nok fram etterhvert
Sitat av Jotun Vis innlegg
[COLOR="Blue"]Uttaket av moped;[/COLOR] Regner med han har parkert "rundt hjørnet" for R4 ett eller annet sted den får stå i fred noen timer, og fullt mulig å få lempet ut en moped i fred i en sidegate/bakgate. Vet ikke hvordan en bombe vil se ut egentlig, og det gjør vel ikke så mange andre heller uansett.


Nerver, stress... han har brukt musikk for moralsk oppbygging e.l. tidligere i boken. Men ja, tidsrommet er interessant.
Vis hele sitatet...
Kan jo være fordi han ventet på at folk skulle samles eller lignende på utøya.
Sist endret av Lonelycrab; 24. juli 2011 kl. 20:44.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg tror det er annerledes isolasjon. Der sitter folk på en madrass i et mørkt rom i "korte" perioder (en måned e.l.) i etterkant av knivstikking osv.
Vis hele sitatet...
Annerledes enn hva? De snakket både med folk som var der i kort tid, og noen som hadde vært der i årevis.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Nettopp, det er her det ligger. Dette finnes rett og slett ikke i norge. I norge må politiet hoppe i en bil og kjøre. Når de kommer frem må de finne seg en båt de kan låne. Dette er en vurdering våre politikere gjør. Å spare seg til fant kalles det, og det er ikke bare i politiet det foregår.
Vis hele sitatet...
Det er bare flaks at Utøya var så nærme Oslo. Husk at f.eks. New York City har flere millioner flere innbyggere enn Norge, og det er ikke mulig å ha helikopter tilgjengelig som kan nå alle Norges kriker og kroker på kort tid. Og hva om han hadde angrepet ungdommer på Senja? Helikopter fra Oslo hadde vært gøy å vente på. Skal man ha spesialstyrker stasjonert i Tromsø f.eks. så er det ikke sikkert at de vil få mye å gjøre.

Jeg synes det er viktig å kunne lære og være etterpåklok, men ikke bare for å benytte det til å legge skyld på personer. Det er åpenbart at de fleste ikke mener at vi bør ha bedre beredskap i framtiden, basert på det som har skjedd, men kritisere myndighetene for at det ikke var bedre beredskap i fortiden. Typiske meninger, som kun sprer hat, og ikke fører til bedre beredskap.

Husk at noe slikt aldri har skjedd før, og det er umulig å forberede seg ordentlig på slik.
Sist endret av Voreah; 24. juli 2011 kl. 20:47.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080713

stolt av å være mossing nå!
Sist endret av martinpa; 24. juli 2011 kl. 20:46.
Sitat av zen1 Vis innlegg
ABB er sterkt inspirert av denne såkalte "Fjordman". Går det an å finne ut hvem Fordman er? Står han for det ABB når har gjort? Det er i skremmende hvis det finnes et slikt miljø synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Det får da være måte på. Å gjøre Fjordman ansvarlig for dette er bare tull. Hvilken hensikt mener du det skulle ha å avdekke identiteten hans?
Sitat av Voreah Vis innlegg
Det er bare flaks at Utøya var så nærme Oslo. Husk at f.eks. New York City har flere millioner flere innbyggere enn Norge, og det er ikke mulig å ha helikopter tilgjengelig som kan nå alle Norges kriker og kroker på kort tid. Og hva om han hadde angrepet ungdommer på Senja? Helikopter fra Oslo hadde vært gøy å vente på. Skal man ha spesialstyrker stasjonert i Tromsø f.eks. så er det ikke sikkert at de vil få mye å gjøre.

Jeg synes det er viktig å kunne lære og være etterpåklok, men ikke bare for å benytte det til å legge skyld på personer. Det er åpenbart at de fleste ikke mener at vi bør ha bedre beredskap i framtiden, basert på det som har skjedd, men kritisere myndighetene for at det ikke var bedre beredskap i fortiden. Typiske meninger, som kun sprer hat, og ikke fører til bedre beredskap.

Husk at dette her aldri har skjedd før, og det er umulig å forberede seg ordentlig på slik.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid brukte politiet på å komme seg i land på utøya? Det hadde gått kjappere å fly helikopter fra hvor som helst i sør-norge, enn hva de presterte. Men ja, du har rett i at det aldri har skjedd før og vi var definitivt ikke forberedt. Får håpe vi tar lærdom og er bedre forberedt neste gang.
Sist endret av bo1e; 24. juli 2011 kl. 20:49.
Ser at i dag så har det blitt en del "reposts" med samme spørsmål som ble tatt opp i går kveld;
Vet at dette med gift i patroner ble tatt opp, men også "motbevist" av dagboken som sier at de patronene ble byttet ut(?)
Det med minikameraet ble også tatt opp, t.o.m folk som prøvde seg på potensielle websider med mulighet til å direkte overføre video over 3g nett også lagre det på en side er fullt mulig.
Det med lunten har vært snakk om at det står i boken med 2 min lunte (kan ha vært lenger) Kan også ha vært mobil utløser, men det ble beskrevet som tungvint.
Noen tanker om det ka ha vært mulig å prøve å få til en tlf samtale hvor han ringer til utplasserte bomber... MYe som allerede er tatt opp.... Hvis dere lurer på noe, så ta litt titt bakover i tråden istedenfor at vi får 40 av samme spm om og omigjen.
Mener ikke å være en real tispe. Men ser at framgangen i tråden blir svekket av moralske diskusjoner og reposting av spørsmål.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Hvor lang tid brukte politiet på å komme seg i land på utøya? Det hadde gått kjappere å fly helikopter fra hvor som helst i sør-norge, enn hva de presterte.
Vis hele sitatet...
Greit. Vi skjønner at du har sett mange action-filmer, men det fungerer ikke riktig slik i virkeligheten.
"Spesialammunisjon", bullshit, den er ikke spesiell, heller mer vanelig. Enda værre effekt av slik hullspissammunisjon hva han har brukt en Ruger Mini 14, fordi hastigheten på kula er så høy at den pulveriseres og "sprenger" det den treffer v kjøtt og bløtt vev.
Mediene blåser alt så jævlig mye opp, og alt blir bare gjentatt og gammalt oppspinn. Det blir først på mandag at det kommer "nyheter", når ABB står der selv og skal forklare...

Har så jævlig lite til overs for slike feige rasshøl som Anders Breivik.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
det ligger som torrent på tpb
Vis hele sitatet...
Hva da?

En video av skytingen?
Sitat av gutisuperman Vis innlegg
Hva da?

En video av skytingen?
Vis hele sitatet...
Sikkert boken
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.