Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1581
Søkte jobb nå i kundeservice i utlandet. De krever politiattest og der sliter jeg litt… kan de kreve å,få attesten fra politiet eller meg, og hva vil stå?
Sist endret av Antiex; 26. august 2022 kl. 19:15.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva har du på rullebladet?
Du må be om typen attest arbeidsgiver etterspør.
informasjonen som står i attesten avhenger av hva slags attest arbeidsgiver krever. Så du må nesten gi informasjon om du skal få gode svar her inne.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er du selv som får tilsendt attesten, så er det opp til deg å fremvise den for arbeidsgiver. Politiet sender ikke direkte til arbeidsgivere.

Ting som ikke er relevant vises ikke på politiattesten. Jeg er f.eks dømt for ruskjøring, ikke nevnt med et ord på attesten jeg leverte i forbindelse med et verv jeg har.

Dvs, overgrep kommer fram hvis du skal jobbe med barn, svindel eller underslag kommer fram hvis du skal jobbe med penger osv.
enkelte yrker krever uttømmende politiattest, men det er egentlig ganske få.
Hva som vil stå der kommer an på hvor lang dom du fikk og hvor lenge siden de der. Du finner en oversikt her
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er veldig begrenset adgang til i det hele tatt å få utlevert en politiattest. Arbeidsgiver må ha saklig grunn, feks at du skal jobbe med barn eller innen helse. Tipper de får avslag om det er snakk om kundeservice.