Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2868
Hei!

Norske banker er så vanskelig å ha å gjøre med når det kommer til kjøp og salg av Kryptovaluta.

Jeg har derfor bestemt meg for å bli kunde i en utenlandsk bank som befinner seg i et land i EU.

Til nå har jeg vurdert å bli kunde i en bank i f.eks. Tyskland, Frankrike, Sveits, Nederland eller en bank i et annet land.

Hvilken bank i hvilket land vil dere anbefale?
Det er selvfølgelig en forutsetning at jeg kan bli kunde via nettet, så jeg ikke trenger å møte opp personlig.

Det ville også vært en stor fordel dersom banken tilbyr SEPA Instant overføringer.

Noen forslag?
Sist endret av einsteindragon; 22. august 2022 kl. 21:27.
Så i ditt hode så er KYC et norsk konsept som andre land i EU ikke har? AML (anti mony laundering) er oppfunnet av norske byrokrater i Finanstilsynet og Økokrim? Du høres litt ut som vaskemannen på jobb, han mente Erna stod bak Covid-19 og forhindret han ifra å reise hjem til familien i utlandet sommeren 2020..
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Så i ditt hode så er KYC et norsk konsept som andre land i EU ikke har? AML (anti mony laundering) er oppfunnet av norske byrokrater i Finanstilsynet og Økokrim? Du høres litt ut som vaskemannen på jobb, han mente Erna stod bak Covid-19 og forhindret han ifra å reise hjem til familien i utlandet sommeren 2020..
Vis hele sitatet...
KYC og alt det der har jeg ingenting imot.
Men de borske babnkene (spesielt Sparebank1) kontakter meg næmest daglig fordi de vil vite hva overføringene fra utlandet kommer fra, hva som er formålet og alt det der.

Det gjør at jeg nærmest må bruke mer tid på å svare bankene enn å kunne drive med kjøp og salg av krypto.

Jeg ønsker en bank i utlandet fordi jeg har inntrykk av at de er lettere å ha gjøre med når det kommer til krypto.

Jeg er spesielt positiv til sveitsiske banker, da de er kjent for å være mer liberale.

Vennligst ikke svar i denne tråden dersom du ikke kan eller er villig til å svare på det som jeg faktisk spør om.
Sist endret av einsteindragon; 23. august 2022 kl. 04:53.
Du ser ikke selv hvordan setning nummer2 motstrider første setning du skrev?
Hva tror du poenget med hvitvaskingsloven er? Selv før den kom så eksisterte valutaregisteret og du vil i beste fall ende opp med penger i utlandet (men da langt utenfor EU) som du ikke får brukt.
Har ikke hatt noen problemer med det du nevner og har gjort haugevis med overføringer. Finnes plenty med norske banker som har litt forskjellig policy på slike ting. Ville heller prøvd en annen norsk bank, enn å bytte til en utenlandsk bank (da skal jeg garantere at du vil bli kontaktet ofte, for det er mistenkelig).

Jeg har også gått over til å bruke Firi, norsk kryptobørs. Stuerene greier, god support, litt høyere fees kanskje enn f.eks Binance men alt i alt, verdt det.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Du ser ikke selv hvordan setning nummer2 motstrider første setning du skrev?
Hva tror du poenget med hvitvaskingsloven er? Selv før den kom så eksisterte valutaregisteret og du vil i beste fall ende opp med penger i utlandet (men da langt utenfor EU) som du ikke får brukt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ikke hva som er motstridende med de 2 setningene.

Offisielt så eksisterer hvitvaskingsloven for å unngå at folk hvitvasker penger ved hjelp av kryptos. Uoffisielt så tror jeg den eksisterer for å gjøre det vanskelig å benytte kryptos.

Ellers så ville den ha eksistert lenge før kryptos eksisterte. Man kan tross alt også hvitvaske penger ved hjelp av vanlige kontanter. Og jeg er spesielt kritisk till at det er banken som blir straffet (med bøter) dersom f.eks. Jeg hvitvasker penger gjennom banken. Noe som sannsynlig er grunnen til at de er så kritiske til kryptos.

Jeg får brukt pengene selv om de befinner seg i en bankkonto i utlandet. Enten ved å f.eks. Overføre de til kontoen min i Norge eller ved å benytte Kort.

Sitat av Cheese Vis innlegg
Har ikke hatt noen problemer med det du nevner og har gjort haugevis med overføringer. Finnes plenty med norske banker som har litt forskjellig policy på slike ting. Ville heller prøvd en annen norsk bank, enn å bytte til en utenlandsk bank (da skal jeg garantere at du vil bli kontaktet ofte, for det er mistenkelig).

Jeg har også gått over til å bruke Firi, norsk kryptobørs. Stuerene greier, god support, litt høyere fees kanskje enn f.eks Binance men alt i alt, verdt det.
Vis hele sitatet...
Den banken jeg benytter nå har jeg heldigvis ikke noe problemer med.

Har du noen norske banker du vil anbefale?

Av hvem skulle jeg blitt kontaktet om jeg hadde en konto i en utenlandsk bank? Banken min i Norge? Skatteetaten?

Så skulle jeg gjerne hatt en bank som tilbyr Instant SEPA overføringer, noe jeg ikke tror noen norske banker tilbyr.
Sist endret av einsteindragon; 23. august 2022 kl. 09:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
dnb sperret kontoen min kl 0300 på natta fordi jeg la inn en order på 1 BTC i fylla. På en måte ble det mindre fyllenerver dagen etter, men enda sjokkert.. Dnb sa det var sikkerhets systemet som slo inn pga svindel osv..

Men what?? Det kreves jo two way bekreftelse, skal være praktisk umulig å svindle nå til dags.

Min mening er ar banker generelt prøver å battle crypto som en scam! Derfor ble min aktivitet merket som svindel forsøk, fordi hvem kjøper noe til 300k midt på svarteste natta?

Fuck banker
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
dnb sperret kontoen min kl 0300 på natta fordi jeg la inn en order på 1 BTC i fylla. På en måte ble det mindre fyllenerver dagen etter, men enda sjokkert.. Dnb sa det var sikkerhets systemet som slo inn pga svindel osv..

Men what?? Det kreves jo two way bekreftelse, skal være praktisk umulig å svindle nå til dags.

Min mening er ar banker generelt prøver å battle crypto som en scam! Derfor ble min aktivitet merket som svindel forsøk, fordi hvem kjøper noe til 300k midt på svarteste natta?

Fuck banker
Vis hele sitatet...
DNB er de verste når det kommer til kryptovaluta. Så de holder jeg meg personlig langt unna.
En bank er en business og du er en kunde, de tjener penger på å ha deg som kunde og da skal man også stille krav. At en bank skal ha meninger om hva du skal investere i og overføre penger til er for meg helt hårreisende. Har selv brukt DNB da jeg har en god avtale på boliglånet og liker å ha alt samlet på et sted. Jeg er helt med på at det stilles spørsmål hvis man er mistenkt for hvitvasking, men å investere i krypto er for meg like legitimt som det tradisjonelle aksjemarkedet.

Hvis DNB hadde fryst en av transaksjonene mine på grunn av krypto ville jeg ringt på flekken og truet med å flytte alle lånene til en annen bank for det er har de ingenting med. Det er mine penger, punktum. Det skal sies at jeg har gjort dusinvis av store og små overføringer til og fra diverse kryptobørser gjennom DNB uten problemer så langt.
Sist endret av Cheese; 23. august 2022 kl. 21:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nettsiden og appen heter: Wise. Der kan du overføre fra feks coinbase til IBAN (wise) eller SWIFT. Mange valutaer å velge mellom
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
DNB er de verste når det kommer til kryptovaluta. Så de holder jeg meg personlig langt unna.
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt problemer med å kjøpte krypto selv med DNB.

Nå begynte jeg å lure da, hvordan får man seg en bankkonto i sveits?
Sist endret av kamelia; 11. mars 2023 kl. 00:41.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Enemy of the snut
Hvorfor opprette forhold med bank i utlandet selv om du skal kjøpe krypto?
Selv om 1 av noen norske banker ikke tillater kjøp av krypto betyr det ikke at ALLE norske banker nekter dette..
DNB for eksempel, opprettet selv kundeforhold der da min andre bank ikke samarbeider med kryptomarkeder og dermed ikke godtar kjøp.

Eller tenker du i tillegg til kjøp av krypto at du ønsker ingen norske banker skal se du har kjøpt krypto,
at du da opprettet konto i utlandet? For eksempel Cayman Island..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Hvorfor opprette forhold med bank i utlandet selv om du skal kjøpe krypto?
Selv om 1 av noen norske banker ikke tillater kjøp av krypto betyr det ikke at ALLE norske banker nekter dette..
DNB for eksempel, opprettet selv kundeforhold der da min andre bank ikke samarbeider med kryptomarkeder og dermed ikke godtar kjøp.

Eller tenker du i tillegg til kjøp av krypto at du ønsker ingen norske banker skal se du har kjøpt krypto,
at du da opprettet konto i utlandet? For eksempel Cayman Island..
Vis hele sitatet...
DNB er jo verstingen når det kommer til krypto.
Men generelt er min erfaring at de fleste bankene er imot det og alltid kommer med spørsmål man ikke kan svare på for å avslutte kundeforholdet. Spesielt visst man kjøper mye over lang tid.

Sbanken sa også nei nå etter at de er kjøpt opp av DNB.

Men har et veldig godt forhold til min nåværende bank. De har jeg ikke hatt noen problemer med enda, tross etter 1 år med kjøp på ca. 5000 hver måned.