Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1828
Hei.

Vi har rotet bort nøkkelen til en elbil for barn. Vi har lett i flere uker, men den er sporløst forsvunnet. Så har vi valget mellom å kaste den, eller å prøve å få ordnet en ny nøkkel - som etter hva jeg skjønner er helt umulig. Jeg har funnet én norsk nettside som selger nøkkelen, og den er utsolgt, og ser ikke ut til å få den inn med det første. Så det jeg lurer på er om det er mulig å få kopiert nøkkelen utifra bildet på nettsiden som selger det? Jeg har en som kan slipe nøkkel i nærheten, men kan jeg bare levere et bilde til han? Evt. legge et papir rundt noe jeg kan stikke inn i låsen for å måle størrelse?

https://imma.gr/113196xe1cc6
Tror det funker slik at du kan ta med elbilen til en låsesmed så kan dem i noen tilfeller smi nøkler på frihånd, aner ikke hva pris på det kan bli da.
Uten å vite akkurat hvilken bil det er, så ville jeg gjettet at det skulle være ganske lett å tjuvkoble en sånn lekebil. Er vel ikke rattlås og avanserte elektroniske sperrer hvis den merker at noen tukler med den. Mest sannsynlig er vel bare låsen en fancy bryter med 2 ledninger. Så du kan ta av ledningene og sette de på en liten vippebryter fra biltema.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Spør låsesmeden.

"Tenningen" burde vel ikke være så mye mer komplisert enn en låsesylinder som slutter/bryter en kobling. Hvis nøkkelen ikke kan "gjenskapes" burde du kunne fjerne hele røkla og sette inn f.eks. en trykknapp eller annen bryter. Regner med at ungen klarer seg uten EU-godkjenning.

Jeg ville absolutt ikke satset på å stikke papir inn i noen lås før du er sikker på at den ikke kan brukes.
Sist endret av robhol; 2. august 2022 kl. 12:03.
Det er ikke nødvendigvis en "ekte" låssylinder i disse bilene, så det er ikke sikkert du trenger en ekte nøkkel.
Prøv med en skrutrekker, eller en annen nøkkel som ligner litt.
Kjøp nøklene som mentalmelt har linket til, evt skru «tenningen» fra hverandre og erstatt den med en bryter, så slipper du nøkler i det hele tatt!
Tipper du enkelt klarer og bryte denne opp med ett flatt skrujern