Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2955
Hei!

Jeg forsøker å komme opp med en løsning til et TV- og mediamøbel som romdeler.

Tar gjerne imot forslag til løsninger. Link i såfall gjerne til materialer dersom mulig.


Utgangspunkt:

Tar utgangspunkt i denne fra Ikea, siden jeg allerede har den.



Lengde: 180 cm
Bredde: 40 cm
Høyde: 38 cm

Har revet bort bakplaten, siden den ikke ser bra ut når den ikke står mot en vekk.

Sånn ser den ut i rommet per nå:








Bakplate:

Vurderer denne i eikefiner fra Ikea, og bare skru/spikre/lime den fast bakpå:



Høyde: 42 cm
Lengde 180 cm

D.v.s. at jeg får en 3-4 cm kant opp på baksiden av møbelet. Tenker det kan se fint ut + at jeg kan bruke den til å ankre videre konstruksjoner (f.eks. et hyllesystem med små, firkantede hyller som skjuler ledningene fra både TV og høytalere fra baksiden).

Ellers vurderer jeg også bakplate fra det møbelet her, og bare spikre den fast som med en bokhylle:



Høyde: 60 cm
Lengde 180 cm

D.v.s. at jeg må kappe av 22 cm langs hele, og bruke den avkappede siden ned mot gulvet. Ulempen her er at evt. måter å skjule ledninger fra TV + høytalere dermed kun kan ankres fra undersiden, siden jeg ikke får noen kant på baksiden.


Skjule ledninger ned fra TV og høytaler

Ikke kommet så langt ennå, men tenker i utgangspunktet et hyllesystem med små, firkantede hyller i eikefiner (lyse) som man da kan putte ting inni fra baksiden. Usikker på om de i så fall skal tettes igjen fra fremsiden.

Tar gjerne imot forslag til løsninger!

Angående farger:

Min første tanke var at svart + lyst eikefiner gir en fin kontrast i møbelet.

For å skjule ledningene ned fra TV + høytalere har jeg som sagt vurdert et hyllesystem, eller evt. 3 stk skjærefjøler eller lignende. Disse skal da også være i lyst eikefiner (samme som den ene bakplaten jeg vurderer).

Men hva tenker dere? Bør jeg heller gå for den svarte, tynne bakplaten, eller skal jeg gå all inn for den tykkere eikefiner-platen med da en kant på toppen?

Hva tenker dere vil se best ut?

Altså følgende alternativer:

1) Tykkere, lyst eikefiner bordplate med 3-4 cm kant opp på baksiden.

Fordel: mer ankring til det som ellers må opp bak tv og høytalere, enten det blir hyller, treplater eller noe annet..

Ulempe: På grunn av kanten må evt. hyller og lignende innenfor der igjen (altså langs baksiden av møbelet sånn som det er nå). Dermed får jeg en "dobbeltkant"

2) Tynn, svart bakplate uten kant oppover. Kant vil ikke se bra ut med en så tynn plate og heller ikke gi noe ankerstøtte uansett.

Fordel: Ser kanskje mer integrert ut, og unngår dobbeltkant på baksiden siden hyller kan være på linje med baksiden av møbelet.

Ulempe: Mister litt ankring til evt. hyller. Litt lite spennende også kanskje?.

3) Skjære bort 4 centimeter fra den tykkere eikefiner bordplaten.

Fordel: Slipper kant bakpå, + dobbeltkant med det som skal oppå.

Ulempe: Mister litt forankring.
Sist endret av Rupert_S; 19. april 2022 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med en hylleveggløsning som dette bak TVen og tvbenken? Lette plater og stilfullt resultat. Skru sammen og gi et malingsstrøk



Da kan du få gjemt tv og utstyr bak en større vegg, få skilt rommet på en mer ordentlig måte og samtidig utnyttet plassen og få det beste ut av estetikken så det ikke bare er halvveisløsning.
Da mener jeg å sette opp plater som går i bakkant av tv og tv benk og ha hyller mot den siden som gangen er.
Trådstarter
Takk for forslag!

Problemet med den løsningen er at området bak TV-benken ikke er så stort, så jeg ønsker å holde en viss "kontakt" mellom delene av rommet. Bl.a. står det et piano bak der som jeg ikke har lyst til å avskjære helt fra resten av oppholdsrommet. Hovedmålet er sånn sett ikke å dele rommet helt, men først og fremst å skjule kablene på baksiden av TV-benken før de går ned i selve benken - med den konsekvens at rommet blir sånn halvveis delt.

Ser for meg en løsning med noen bokhyller eller lignende langs de bakerste 15-18 cm av toppen på TV-benken (avhengig av hvilken løsning jeg går for bak - en tjukkere bakplate gir mer hylledybde). Men uansett hvordan de kommer til å se ut, ser jeg ikke for meg at de skal gå noe høyere enn akkurat der som kablene går inn i TV'en på baksiden. D.v.s. ca. 35-40 cm opp fra toppen av TV-benken (eller 73-78 cm hvis du regner fra gulvet). Så toppen av TV'en vil fortsatt stikke opp over den kanten.

Gir det mening? Vet ikke helt om jeg klarer å verbaliserer så godt det jeg ser for meg i hodet

Men jeg skal ta med meg videre ideen om å rett og slett bare ha noe bak tv-benken, som f.eks. en hylleseksjon. F.eks. kunne den jo integreres med TV-benken ved at hyllene blir dypere når de når toppen av TV-benken, og går både langsbaksiden og oppå TV-benken. Så lenge det ikke blir for høyt, kan det funke.

Noe å tenke på!

Forslaget ditt fikk meg til å tenke litt på de her:



Med 25 cm dybde trenger jeg bare å bygge ut ca 10 cm til bak TV-benken, så kan disse hyllene stå på den konstruksjonen + bakerste del av benken. Tror det ville holde med en rekke av disse for å dekke til ledninger, eller evt. litt mellomrom mellom dem (der en uansett ikke ser ledninger).
Sist endret av Rupert_S; 19. april 2022 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å lage en spilevegg bak tvbenk og evt stifte opp en svart filt på baksiden eller på tvsiden?

Noe alla slik:



Ser nå at du ikke ville skille rommene helt, men med spilevegg blir det jo litt sammenheng mellom rommene.
Sist endret av hala; 19. april 2022 kl. 21:46.
Trådstarter
Absolutt en mulighet! En litt lavere sånn en kunne definitivt fungert. Kunne ankret den mot baksiden av TV-benken, og kanskje til og med festet noen smale hyller på baksiden. Ca halvparten av den du postet bilde av ville kanskje vært perfekt - opp til den midterste tverrplanken.

Forresten rart at det ikke produseres flere ferdige Tv- og mediamøbler med tanke på å skjule ledninger bakfra, og lede dem ut til siden. Det må jo være drøssevis med folk som har opplevd at sofaen passer perfekt et sted, dersom bare TVen kunne være midt i rommet.

Har forresten dukket opp et teknisk støyproblem med stereoanlegget mitt nå, som jeg har lyst til å finne ut av før jeg går videre med prosessen. Dersom jeg ender opp med å måtte skrote det, blir det kanskje lydplanke på meg i stedet (hvilket kanskje forandrer møbelplanen).
Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Absolutt en mulighet! En litt lavere sånn en kunne definitivt fungert. Kunne ankret den mot baksiden av TV-benken, og kanskje til og med festet noen smale hyller på baksiden. Ca halvparten av den du postet bilde av ville kanskje vært perfekt - opp til den midterste tverrplanken.

Forresten rart at det ikke produseres flere ferdige Tv- og mediamøbler med tanke på å skjule ledninger bakfra, og lede dem ut til siden. Det må jo være drøssevis med folk som har opplevd at sofaen passer perfekt et sted, dersom bare TVen kunne være midt i rommet.

Har forresten dukket opp et teknisk støyproblem med stereoanlegget mitt nå, som jeg har lyst til å finne ut av før jeg går videre med prosessen. Dersom jeg ender opp med å måtte skrote det, blir det kanskje lydplanke på meg i stedet (hvilket kanskje forandrer møbelplanen).
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare å Borre noen små hull og legge kablene oppe langs platene i møbelet ditt?

Og det finnes MASSE tv benker og større hyller og seksjoner for ditt formål.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det ikke bare å Borre noen små hull og legge kablene oppe langs platene i møbelet ditt?
Vis hele sitatet...
Vil helst skjule dem helt, altså kablene som går ned i møbelet fra TV + høytalere (når de først har kommet nedi møbelet er det null stress).

Sitat av Rosander Vis innlegg
Og det finnes MASSE tv benker og større hyller og seksjoner for ditt formål.
Vis hele sitatet...
Mulig det. Av ferdige møbler som krever null DIY fant jeg lite til under 10-15k for dette formålet.

Hyller og seksjoner er seff en av mange ting jeg vurderer, men har en liten utfordring med plassen jeg har å gå på før jeg når døra bak TV-benken. Så jeg tenker i utgangspunktet jeg må utnytte de bakerste 10 cm - ish på selve benken. F.eks. en konstruksjon fra gulvet og opp som bærer noen hyller e.l. sammen med bakerste del av TV-benken.
Trådstarter
Kommet litt videre:



Brukte 3x Timmerviken dører fra IKEA med mål 38x60 cm.

Så i utgangspunktet skulle jo det være perfekt for en benk på 38x180 cm...


...men nei, jeg føkka det litt til:



Note to self: Neste gang, vær nøye med å faktisk måle opp selv. Ikke bare stol på ting som står på internett (gjelder for så vidt mye annet også, når jeg tenker meg om).

Den andre, viktigere siden ser dog bedre ut:



Fargene ble dog ikke helt match Men det hadde ikke føltes som "meg" hvis det ikke var litt skranglete og halvveis!

Så da gjenstår det bare å finne en eller annen løsning for å skjule det resterende kabelhelvetet - noen mini-hyller, noen spiler eller et eller annet...
Sist endret av Rupert_S; 22. april 2022 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Syns dette så jævlig rotete ut.
Hvorfor ikke dela av med en reol som har hel bakvegg og som tv kan stå inni?
Hovedproblemet ditt er jo elendig cable management.

Kjøp noen strips eller sort teip så du får samlet kablene fra tven.

Sjekk om du kan ordne noen tynnere høyttalerkabler, eller se om du får plass til de et annet sted. Evt skaff deg noen sorte og noen kabelfester med dobbeltsidig teip.

En hdmi switch kan også være et alternativ.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns dette så jævlig rotete ut.
Hvorfor ikke dela av med en reol som har hel bakvegg og som tv kan stå inni?
Vis hele sitatet...
Fordi min indre autist ikke aksepterer at jeg ikke følger opp min første tanke, som var å gjøre bruk av av det møbelet jeg allerede hadde. Er ikke ferdig ennå, det kommer mer!

Sitat av Rosander Vis innlegg
Hovedproblemet ditt er jo elendig cable management.

Kjøp noen strips eller sort teip så du får samlet kablene fra tven.

Sjekk om du kan ordne noen tynnere høyttalerkabler, eller se om du får plass til de et annet sted. Evt skaff deg noen sorte og noen kabelfester med dobbeltsidig teip.

En hdmi switch kan også være et alternativ.
Vis hele sitatet...
Næh. Altså, det hadde definitivt sett bedre ut foreløpig, det er ikke det. Men på sikt vil jeg skjule dem helt med noe praktisk og nyttig byggverk. Skal bli et jævla tårn det her etterhvert, skjønner du - en borg. Skal laste opp noen tegninger jeg har gjort snart...
Sist endret av Rupert_S; 22. april 2022 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.