Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 7504
Jeg har en video hvor jeg ønsker å klippe bort en bit av videoen (altså en liten bit midt i bildet, ikke trimming av klippet).

Jeg har laget en maske som markerer biten jeg vil klippe bort, og jeg ønsker at denne biten skal bli gjennomsiktig slik at jeg kan vise 3d objekter der i stedefor.
Nå sitter jeg "compositing" vinduet og lager noder for harde livet uten at jeg får fjernet den forbannede biten.

Men jeg sliter med å finne gode guider på internettet som forklarer fremgangsmåten. Enten er de på jakt et annet resultat eller så bruker de en versjon av blender som er så gammel at jeg ikke finner frem til de samme funksjonene.

Jeg antar at det er "alpha over" noden min som er feil node å bruke, men jeg har forsøkt flere typer noder der (bla mix).
Invert er ikke i bruk som dere ser, men denne er fra en annen guide jeg forsøkte.



Jeg må ha gjort noe galt med klippet jeg bruker, for jeg fant ut av hvordan jeg gjør det men når jeg forsøker det samme i prosjektet jeg postet i første tråden fungerer det ikke lenger.

Åpner jeg det samme klippet i ett nytt blender prosjekt så fungerer det fint.

Løsningen er å bruke en "set alpha" node som vist under.