Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1590
Etterspør råd og kunnskap om hva som kreves for å få byttet til sterkere adhd medisin.

Hva bedømmer legene etter når det er spørsmål om utprøving av andre adhd medisiner?

Vil gjerne høre fra noen som har fått racemisk amfetamin evt deksamfetamin og hva som begrunnet bytte.

Står på 100mg elvanse nå.

Takk på forhånd.
Anonym bruker
"Orange Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du prøvd å tatt en midlertidig pause eller å neddosere litt først?
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Adderall er vel kanskje ikke "sterkere", men har en annen sammensetning av virkestoffer og kan derfor fungere bedre for enkelte. Jeg fikk prøve Adderall fordi Aduvanz gav meg mye bivirkninger og det ble tungvint å holde dem nede på et akseptabelt nivå. Utenom bivirkningene hadde jeg positiv virkning av Aduvanz, ADHD-symptomene ble godt dempet. På grunn av bivirkningene fikk jeg dessverre ikke dratt nytte av de positive effektene, og da vurderte psykiateren at Adderall var verdt et forsøk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Adderall er vel kanskje ikke "sterkere", men har en annen sammensetning av virkestoffer og kan derfor fungere bedre for enkelte. Jeg fikk prøve Adderall fordi Aduvanz gav meg mye bivirkninger og det ble tungvint å holde dem nede på et akseptabelt nivå. Utenom bivirkningene hadde jeg positiv virkning av Aduvanz, ADHD-symptomene ble godt dempet. På grunn av bivirkningene fikk jeg dessverre ikke dratt nytte av de positive effektene, og da vurderte psykiateren at Adderall var verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Kunne formulert meg annerledes, med sterkere mener jeg vel egentlig adhd medisin med større rus potensial en elvanse.

Har bred erfaring da det kommer til alle adhd medisiner, ønsker attentin og adderall.

Kan jeg spørre hvilken bivirkninger du hadde for at psykiateren din anbefalte det?

Har hatt det meste av a preparater tidligere så vet godt hvordan jeg skal ordlegge meg for og få viljen min, har googlet mye og forsøkt å lese meg opp på hva lege/psykiater legger til grunn ved bytte av adhd medisiner men har ikke klart og finne retningslinjene.
Adderall inneholder litt Levo i tilegg til dekstroamfetamin, og så vidt jeg har forstått det er Levo mindre potent og har flere bivirkninger spesielt cardiovaskulære.

Adderall er hypet opp og blir mye omtalt i media, siden det er vanskelig å oppdrive i Norge er det mye myter ol rundt det. Deks er heftigere på dopamin mens levo helder mere mot adrenalin og man blir mere på tuppa/frynsete eller jitterish som dem sier i US.

ADHD er i all hovedsak mangel på dopamin og i den sammenheng er deks et klart førstevalg.

Kunne slengt med noen kilder men det er bare å google levo vs dekstroamphetamine.
Takker for svar funced, har nok ikke vært tydelig nok men det jeg lurer på er hva legene legger til grunn når dem bytter adhd medisin til pasientene. Vet utmerket godt hvordan deks og racemisk amfetamin virker på meg, problemet er at jeg ikke kan si til legen at jeg ønsker å bytte pga ønske om mer dopamin e.l da jeg har en rushistorikk.. Så det jeg spør om er egentlig på hvilket grunnlag kan lege/dps godta et bytte av adhd meds.