Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1280
Hei!

Det har seg sånn at i august så kjøpte jeg meg inn i min samboers leilighet. Jeg kjøpte meg inn for en sum som tilsvarte at jeg eide 1/3 av leiligheten.

Denne leiligheten har vi nå solgt og kjøpt oss noe billigere og her eier jeg 1/2.

Etter litt søk på google fikk jeg hjertet i halsen når jeg ser man må skatte av gevinsten ved salg av bolig da man har eid leiligheten i mindre enn et år.

Spørsmålet mitt er om dette gjelder når man kjøper seg INN i en leilighet også, eller er det bare når man faktisk kjøper seg en bolig? Samboeren hadde bodd i leiligheten i 10 år, mens jeg bare i ca et halvt år før vi solgte.

Leiligheten var takset til ca 3,9 mill når jeg kjøpte meg inn og vi solgte den for 4,7 mill. Er nervøs for en vanvittig gevinsstskatt nå.
Så gevinst på salg var 900.000 kr som du fikk 1/3 av, altså 300.000 i gevinst til deg som da vi gi 66.000 i gevinst skatt.
Dette før du trekker av utgifter til megler og utbedringer gjort.

Så å ikke sjekke disse tingene før du gjorde kjøp/salg kan ha kostet deg 66.000 kr

Nå har ikke jeg peiling men litt Google virker dette som logisk regnestykke
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Så gevinst på salg var 900.000 kr som du fikk 1/3 av, altså 300.000 i gevinst til deg som da vi gi 66.000 i gevinst skatt.
Dette før du trekker av utgifter til megler og utbedringer gjort.

Så å ikke sjekke disse tingene før du gjorde kjøp/salg kan ha kostet deg 66.000 kr

Nå har ikke jeg peiling men litt Google virker dette som logisk regnestykke
Vis hele sitatet...
Ja, dette virker som det mest logiske scenarioet.

Jævlig kjipt, men får trøste meg med at jeg tjente penger på salget uansett.
Skatten på gevinsten er vel 22%. av 1/3 av 800000.
Du fikk i hvertfall kjøpt deg inn på en lav pris.
Hvis jeg lar være å føre inn dette på skattemeldingen, vil skatt av salget skje automatisk da, eller kan jeg bli mistenkt for skatteunndragelse?
Sitat av Filkor Vis innlegg
Hvis jeg lar være å føre inn dette på skattemeldingen, vil skatt av salget skje automatisk da, eller kan jeg bli mistenkt for skatteunndragelse?
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest på lover og regler antar jeg du KAN bli mistenkt for skatteunndragelse
Etter boka så skal du skatte, men spørsmålet er hva staten vet.

Ble det tinglyst at du kjøpte deg inn med 1/3 eller var det kun en avtale mellom deg og din samboer?

Hvis det ikke er tinglyst så er det vanskelig for skatteetaten å se at du eide 1/3. Da kan du hevde at du kjøpte deg inn med en andel som tilsvarer pengeinnskuddet ditt mot salgssummen på 4,7. Ettersom det bare er snakk om 1 mnd fra du kjøpte til du solgte så er ikke det urimelig.

Jeg har vært gjennom noe lignende tidligere hvor jeg og samboeren kun hadde en kontrakt hvor eierandelene sto, likevel antok skatteetaten av vi eide halvparten hver og jeg fikk en baksmell på nesten 400 00,-. Etter en del brev frem og tilbake ble enden på visa rett over 20 000,- som jeg måtte betale.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Etter boka så skal du skatte, men spørsmålet er hva staten vet.

Ble det tinglyst at du kjøpte deg inn med 1/3 eller var det kun en avtale mellom deg og din samboer?

Hvis det ikke er tinglyst så er det vanskelig for skatteetaten å se at du eide 1/3. Da kan du hevde at du kjøpte deg inn med en andel som tilsvarer pengeinnskuddet ditt mot salgssummen på 4,7. Ettersom det bare er snakk om 1 mnd fra du kjøpte til du solgte så er ikke det urimelig.

Jeg har vært gjennom noe lignende tidligere hvor jeg og samboeren kun hadde en kontrakt hvor eierandelene sto, likevel antok skatteetaten av vi eide halvparten hver og jeg fikk en baksmell på nesten 400 00,-. Etter en del brev frem og tilbake ble enden på visa rett over 20 000,- som jeg måtte betale.
Vis hele sitatet...
"Dessverre" så gjorde vi alt etter boka, så det ble tinglyst da jeg kjøpte meg inn med 1/3. Blir nok vanskelig å komme meg unna det her da.
Kan det ikke selges skattefritt hvis du har adresse der i 1 år?
1 år med adresse, 5 år uten.. Har ikke videre peiling på bolig men ganske sikker på at dette er et faktum.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Kan det ikke selges skattefritt hvis du har adresse der i 1 år?
1 år med adresse, 5 år uten.. Har ikke videre peiling på bolig men ganske sikker på at dette er et faktum.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men har hatt adresse der under ett år.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Stemmer det, men har hatt adresse der under ett år.
Vis hele sitatet...
Kan desverre ikke hjelpe med et nyttig svar, men jeg føler for å dele at dette lukter det av.. Regelen om å måtte bo 1 år i en bolig for å slippe å skatte er jo ene og alene så ikke hushaiene skal flippe hus å kapre marked..

Den aktuelle leiligheten du her snakker om har vært eid av samme person i 10 år, så det at leiligheten selges for å starte hus flipping blir jo bare hinsides tåpelig.

Så skulle det vise seg at du må skatte for din del av den solgte leiligheten er det fullstendig forkastelig og et smutthull for noen uten en eneste etisk celle i kroppen.

Håper du oppdaterer tråden om du skulle finne ut hva loven sier, lykke til i ny bolig
Sist endret av Kloakk; 10. september 2022 kl. 21:17.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Kan desverre ikke hjelpe med et nyttig svar, men jeg føler for å dele at dette lukter det av.. Regelen om å måtte bo 1 år i en bolig for å slippe å skatte er jo ene og alene så ikke hushaiene skal flippe hus å kapre marked..

Den aktuelle leiligheten du her snakker om har vært eid av samme person i 10 år, så det at leiligheten selges for å starte hus flipping blir jo bare hinsides tåpelig.

Så skulle det vise seg at du må skatte for din del av den solgte leiligheten er det fullstendig forkastelig og et smutthull for noen uten en eneste etisk celle i kroppen.

Håper du oppdaterer tråden om du skulle finne ut hva loven sier, lykke til i ny bolig
Vis hele sitatet...
Akkurat dette tenker jeg også, men er verdt å nevne at rett før jeg kjøpte meg inn hos samboeren, så solgte jeg også en leilighet. Hadde riktig nok eid denne i fire år.

Skal oppdatere tråden når jeg vet hva som skjer

Rettelse: Ser at i første innlegg så skrev jeg at jeg kjøpte meg inn hos samboeren i august. Hvorfor jeg skrev dette aner jeg ikke, men det var i april jeg gjorde det.
Sist endret av Filkor; 10. september 2022 kl. 21:26.
Ettersom alt er gjort etter boka ville jeg ha begynt å lete etter fradrag som kan dokumenteres. 1/3 av alle omkostninger i forbindelse med kjøpet og salget samt kostnader til evt. oppgraderinger.

Vanlig oppussing er det ikke fradrag for, men standardheving kan du kreve fradrag for. F.eks oppgradering til automatsikringer, bytte fra laminat til parkettgulv, montering av elbillader ol.
Husk på at dersom dere har oppgradert, så kan du også trekke fra arbeidstimer. Når min samboer solgte, så flesket jeg til med antall timer hun hadde brukt på å lage terasse, male osv, og alt ble godkjent, så endte opp med lite gevinsbeskatning. Dette var i 2013, og da mener jeg å huske at vi brukte en timesats på rundt 200 kr. Er sikkert høyere nå, men siden du ikke har bodd der så lenge, så er det kanskje ikke så mye oppgraderinger som er blitt gjort.