Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3159
Hei! Skal til fastlegen om noen få dager nå for å slenge alle korta på bordet. Har et dagsforbruk på ca 5-6mg etizolam om dagen og kjenner jeg er rimelig lei av å stresse med å få tak i mer og være redd for å gå tom. Vil gjerne få diazepam på resept for å unngå abstinenser mellom dosering. Tar 2mg når jeg står opp og 3mg på kvelden. Kjenner at det er på vei ut av kroppen mellom dosene som er ubehagelig. Selvfølgelig så ønsker jeg også å trappe ned med mål om å slutte helt og håper at lege kan være til hjelp her.

Kjenner jeg vegrer meg litt. Er bekymret for å bli stemplet som misbruker og at jeg eventuelt skulle mistet min resept på Aduvanz 30mg. Lurer også på hvor mye fastlegen kan bidra her? Er det slik at fastlegen hjelper deg med å trappe ned og skriver ut resept uten at man skal dra inn andre instanser, som f.eks rusvern eller DPS? Må understreke at jeg ikke søker rus fra lege og ønsker genuint hjelp.

En annen bekymring jeg har er at fastlegen skal trappe meg ned altfor fort. Har lest gjennom Ashton's manual og håper at fastlegen kan nok om benzo avhengighet til at nedtrappingen går sakte men sikkert. Noen som har erfaring med dette? Tenkte å gi dem en link til det slik at de kan lese seg litt opp om det.

Når det gjelder taushetsplikt, noen som vet om dette bare blir mellom meg og fastlegen? Jeg har ikke nevnt noe til lege på noen digitale tjenester, alt blir muntlig når jeg møter opp.
Sist endret av Raging Vlad; 21. august 2022 kl. 10:28.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min fastlege skrev ut en drøss med sobril til meg, i 25,15 og 10mg pakker, og satte opp en plan jeg skulle følge. Husker ikke hvor lang denne var siden det er lenge siden. Avhengig som jeg var fulgte jeg ikke planen i det hele tatt, så for min del var det hele bortkastet. Døgnbehandling ble løsningen for meg til slutt. Var vanskelig valg å skulle forsvinne en periode, men da fikk jeg nå tid til å få bukt med avhengigheten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min fastlege skrev ut en drøss med sobril til meg, i 25,15 og 10mg pakker, og satte opp en plan jeg skulle følge. Husker ikke hvor lang denne var siden det er lenge siden. Avhengig som jeg var fulgte jeg ikke planen i det hele tatt, så for min del var det hele bortkastet. Døgnbehandling ble løsningen for meg til slutt. Var vanskelig valg å skulle forsvinne en periode, men da fikk jeg nå tid til å få bukt med avhengigheten.
Vis hele sitatet...
Godt å høre at lege var åpen for å gi deg resept og nedtrappingsplan. Synd at det ikke gikk helt som planlagt, men skjønner godt at det blir vanskelig å regulere det selv.

Bra du kom deg av benzo'n! For noe møkk altså. Hvor lenge sto du på det og hvor mye tok du daglig når du begynte å trappe ned? Tok det lang tid å komme seg av det? Har selv stått på det her i 1 år og 4 måneder nå. Regner med at det fort kan ta en stund før man får trappa helt ned.

Leste meg opp på Sobril, ser at det er oksazepam som er det aktive virkestoffet. Virker rart at legen skriver ut det for å trappe deg ned mtp hvor kort halveringstid den har. Har forstått det slik at det er ønskelig å trappe ned med benzo som har lang halveringstid, som f.eks diazepam (Valium, Stesolid, Vival).
Sist endret av Raging Vlad; 21. august 2022 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortrolig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du lappen?
Jeg holder på å trappe ned selv, og tør ikke si noe til legen om det, da mister jeg lappen tvert. Men det er jævli vanskelig å gjøre det alene syns jeg, jegver ikke disiplinert nok
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Godt å høre at lege var åpen for å gi deg resept og nedtrappingsplan. Synd at det ikke gikk helt som planlagt, men skjønner godt at det blir vanskelig å regulere det selv.

Bra du kom deg av benzo'n! For noe møkk altså. Hvor lenge sto du på det og hvor mye tok du daglig når du begynte å trappe ned? Tok det lang tid å komme seg av det? Har selv stått på det her i 1 år og 4 måneder nå. Regner med at det fort kan ta en stund før man får trappa helt ned.

Leste meg opp på Sobril, ser at det er oksazepam som er det aktive virkestoffet. Virker rart at legen skriver ut det for å trappe deg ned mtp hvor kort halveringstid den har. Har forstått det slik at det er ønskelig å trappe ned med benzo som har lang halveringstid, som f.eks diazepam (Valium, Stesolid, Vival).
Vis hele sitatet...
Jeg sto aldri på noe, men rusa meg periodevis på veldig høye doser. Noen ganger dreiv jeg på i et par uker til mnd, og da var det ille nok å komme av. 3-4 uker med hetetokter og lite/ingen søvn. Det verste var første uken. Siste gang brukte jeg sub for å komme av. Var akkurat clean da jeg ble lagt inn, så slapp å være sjuk på klinikken. Behandlingen min gikk derfor ut på å ikke falle tilbake
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk hjelp av legen med 8 ukers «nedtrappingsplan» måtte gå på apoteket for å hente hver 2 uke. Siste dosene var 5 mg valium i en uke. Jeg har ikke helt klart å slutte, men jeg er av de ville dosene jeg tok før dette.

Legen var veldig frem og tilbake om han ville(Dette var også Etizolam, FluAlprazolam, you name it)

Om du klarer få tak i Diazepam selv og prøve være streng med deg selv og finne den riktige dosen for dagen sånn at du føler deg «litt dritt» for du skal åpenbart ikke føle deg topp når du trapper ned, så går du 1 uke på den dosen, si den dosen er 3 valium, neste uke hopper du ned på 2,5 osv uke etter uke. Går ikke dette, dra til lege. Mye som står på spill nå om dagen med leger, lappen, jobb osv. vet ikke posisjonen din.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Igjen - kanskje ikke 1 uke er nok, kanskje du må på 2 uker på samme dose så hoppe ned 5-10 mg.
Ikke for å skremme, men kan dele litt fra mitt helvette ved seponering av Benzo.

Gikk daglig på 6mg Xanor og 25mg Valium over flere år. Brukte 5 måneder på å trappe ned begge i 0 og var abstinent i 5 måneder til etter dette. Abstinensene ble bedre etterhvert da, og kom i bølger på noen dager litt senere i opplegget. Kunne være fin noen dager for så og bli abstinent igjen.

Jeg vil anbefale deg og bruke tid på seponeringen da det er en langtidsinvestering, tenk at det skal vare resten av livet og det å bruke noen mndr eller et år+- ikke betyr så mye i det store løp.

Mitt tilfelle var ganske ille, sammenlignet med andres misbruk uansett så er jeg rusfri idag, utredet for ADHD og har utskrevet Aduvanz.
Får jeg det til så klarer du også det..

En innleggelse kan absolutt være et alternativ, vær iallefall ærlig med legen hvis du først velger det alternativet. Min erfaring er at hvis man skal seponere benzo med langvarig misbruk så trenger man hjelp og tid. Og det finnes masse hjelp og tid.

En ting til, hvis du opplever å bare bli «frisk» når du tar dosene dine er du så avhengig at du vil bli jævlig syk ved bråseponering så ikke gjør det!


Lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du lappen?
Jeg holder på å trappe ned selv, og tør ikke si noe til legen om det, da mister jeg lappen tvert. Men det er jævli vanskelig å gjøre det alene syns jeg, jegver ikke disiplinert nok
Vis hele sitatet...
Har ikke det nei. Blir kanskje litt enklere å prate om med lege når man slipper å bekymre seg for at lappen ryker hehe.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk hjelp av legen med 8 ukers «nedtrappingsplan» måtte gå på apoteket for å hente hver 2 uke. Siste dosene var 5 mg valium i en uke. Jeg har ikke helt klart å slutte, men jeg er av de ville dosene jeg tok før dette.

Legen var veldig frem og tilbake om han ville(Dette var også Etizolam, FluAlprazolam, you name it)

Om du klarer få tak i Diazepam selv og prøve være streng med deg selv og finne den riktige dosen for dagen sånn at du føler deg «litt dritt» for du skal åpenbart ikke føle deg topp når du trapper ned, så går du 1 uke på den dosen, si den dosen er 3 valium, neste uke hopper du ned på 2,5 osv uke etter uke. Går ikke dette, dra til lege. Mye som står på spill nå om dagen med leger, lappen, jobb osv. vet ikke posisjonen din.
Vis hele sitatet...
Hvor høye doser er det du har stått på og hvor lenge? 8 uker hørtes ut som en kjapp nedtrapping.

Skulle gjerne ordnet diazepam på egenhånd men har dessverre ikke råd til å kjøpe på gata eller nett med det forbruket jeg har. Noe grunn til at du anbefaler det fremfor legen? Altfor brå nedtrappingsplan? Opplevd noen konsekvenser med å være ærlig ovenfor fastlege?

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Ikke for å skremme, men kan dele litt fra mitt helvette ved seponering av Benzo.

Gikk daglig på 6mg Xanor og 25mg Valium over flere år. Brukte 5 måneder på å trappe ned begge i 0 og var abstinent i 5 måneder til etter dette. Abstinensene ble bedre etterhvert da, og kom i bølger på noen dager litt senere i opplegget. Kunne være fin noen dager for så og bli abstinent igjen.

Jeg vil anbefale deg og bruke tid på seponeringen da det er en langtidsinvestering, tenk at det skal vare resten av livet og det å bruke noen mndr eller et år+- ikke betyr så mye i det store løp.

Mitt tilfelle var ganske ille, sammenlignet med andres misbruk uansett så er jeg rusfri idag, utredet for ADHD og har utskrevet Aduvanz.
Får jeg det til så klarer du også det..

En innleggelse kan absolutt være et alternativ, vær iallefall ærlig med legen hvis du først velger det alternativet. Min erfaring er at hvis man skal seponere benzo med langvarig misbruk så trenger man hjelp og tid. Og det finnes masse hjelp og tid.

En ting til, hvis du opplever å bare bli «frisk» når du tar dosene dine er du så avhengig at du vil bli jævlig syk ved bråseponering så ikke gjør det!


Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk som deler fra din egen erfaring! Ja helt enig, jeg regner med at det her kommer til å ta litt tid. Har ikke dårlig tid heller. Så lenge jeg får stabilisert meg på en dose og sakte men sikkert får trappa ned så er jeg kjempe fornøyd. Du er sikkert kjent med hvor ekkelt det kan være å stå på ting som Xanor som har kort halveringstid? Eller hvordan trappet du ned? Ble du bytta over til Valium eller trappet du ned begge samtidig?

Jeg tror og håper at dette er noe jeg får fiksa uten innleggelse. Det som skremmer meg mest er abstinenser. Er ikke noe rus å jakte etter for min del.

Ja, jeg er nok dessverre så pass innarbeidet på benzo nå at jeg må ta det ro. Ble nødt til å kutte mitt daglige forbruk fra 5-6mg etizolam om dagen til bare 3mg da jeg begynner å gå tom. Herregud så ekkelt det har vært. Kvalme, mage problemer, vondt i huet, mareritt, angst, you name it. Har ikke fått sjansen til å kjenne ordentlig på det før nå. Ble en litt sånn "reality check" for min del. Nå vil jeg bare av det totalt.

Godt jobba som kom deg av det! Benzo er noe av det verste jeg har vært borti. Føler meg optimistisk da, så lenge jeg blir ivaretatt av lege og de forstår alvorligheten med å trappe ned for fort. Kjempe nervøs for den biten der.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nylig gjort det samme.
Gikk på 6mg clonazepam daglig.

Det eneste legen hadde lov å skrive ut(sa han) var inntil 10mg diazepam i døgnet.
Fikk 25 piller.

Ble satt i kontakt med rusteam på sykehus.
Der ble jeg nektet nedtrapping, fordi jeg hadde trappet opp fra legens 10mg anbefaling..
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan nevne at jeg også sa spesifikt at jeg måtte trappes rolig ned, da jeg har gjort dette før og hatt årelange abstinenser.
Tror det kommer helt an på legen din om han skriver noe ut til deg, men ser mange har hatt lykke med det her.
For noen år tilbake dro jeg til legen min og la kortene på kortene på bordet om hvordan jeg hadde "selvmedisinert" over lang tid og det hadde gått helt ut av kontroll. Fortalte at jeg var kjempe redd for abstinensene, da spesielt og dø (har ekstrem helseangst) og ønsket å trappe ned. Han sa det kom til å gå fint og sendte meg hjem uten noe resept. Tror ikke han hadde så mye kunnskap om benzo..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nylig gjort det samme.
Gikk på 6mg clonazepam daglig.

Det eneste legen hadde lov å skrive ut(sa han) var inntil 10mg diazepam i døgnet.
Fikk 25 piller.

Ble satt i kontakt med rusteam på sykehus.
Der ble jeg nektet nedtrapping, fordi jeg hadde trappet opp fra legens 10mg anbefaling..
Vis hele sitatet...
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Tror det kommer helt an på legen din om han skriver noe ut til deg, men ser mange har hatt lykke med det her.
For noen år tilbake dro jeg til legen min og la kortene på kortene på bordet om hvordan jeg hadde "selvmedisinert" over lang tid og det hadde gått helt ut av kontroll. Fortalte at jeg var kjempe redd for abstinensene, da spesielt og dø (har ekstrem helseangst) og ønsket å trappe ned. Han sa det kom til å gå fint og sendte meg hjem uten noe resept. Tror ikke han hadde så mye kunnskap om benzo..
Vis hele sitatet...
Synd at det skal være slik. Skulle tro at fagfolka visste bedre enn dette. Er ikke akkurat noe nytt at benzo abstinenser er kraftig, men også dødelig. Ser ut som det varierer fra lege til lege ja... Hva er det fagfolka forventer når man ikke møter pasienten, gir dem for lite eller ikke noe i det hele tatt? Blir frustrert på deres vegne, kjipt at det skal være slik.

Ser ikke ut som det er noe fasit på hvordan man blir møtt av fastlegen nei. Har time på tirsdag så kommer til å oppdatere her hvordan det gikk.
Hadde gjort det selv. Les litt på nedtrapping med diazepam. Start med å finne den minimale dose du syntes gir deg en brukbar dag deretter vent et par ukers tid så du er stabilisert og trapp sakte ned. Reduser dosen hver 14. dag med 10% eller 20%. Etter min mening er det få ting legen kan gjøre annet enn å få deg innlagt og skrive ut medisiner, blir ikke noe enklere om du går til lege eller gjør det selv. Sist seroquel er veldig bra å ha på lur. Spørr legen om resept på det.
Sitat av kemist Vis innlegg
Hadde gjort det selv. Les litt på nedtrapping med diazepam. Start med å finne den minimale dose du syntes gir deg en brukbar dag deretter vent et par ukers tid så du er stabilisert og trapp sakte ned. Reduser dosen hver 14. dag med 10% eller 20%. Etter min mening er det få ting legen kan gjøre annet enn å få deg innlagt og skrive ut medisiner, blir ikke noe enklere om du går til lege eller gjør det selv. Sist seroquel er veldig bra å ha på lur. Spørr legen om resept på det.
Vis hele sitatet...
Skrev det tidligere i tråden her, men har dessverre ikke råd til å bytte fra etizolam til diazepam om jeg skal kjøpe det på gata eller nett. Er kjempe dyrt med diazepam via de kildene jeg har. Får heller ikke delt opp diazepam på noe god måte. Jeg har tilgang til 10mg diazepam piller uten delestrek. Det som hadde vært fint med å få fastlegen på lag er at man kan få Stesolid eller Vival (diazepam) helt nede i 2mg piller, og de har også delestrek.

Kjenner at det å fortsette med benzo som har kort halveringstid blir ganske stressende. Er så fort å kjenne på abstinens fra dose til dose. Er også mye usikkerhet på om jeg får tak i det eller ei. Dyrt er det også, selv om det ikke er like dyrt som diazepam. Mye stress bare rundt det der.

Hadde prisen på diazepam vært litt mer gunstig så ville jeg absolutt gått den veien der. Men føler meg presset til å søke hjelp mtp det jeg nevnte over. Usikkerhet på om jeg får tak i, hvor dyrt det er, osv.
Skjønner ingen lett situasjon. Du kan fint kutte de til ønsket dose om du kjøper en pillekutter på apotek. Små doser rivotril ville gitt deg lindring i rundt 24 timer. De er vanskeligere å trappe ned med da og mulig du velger å stå på benzo evig om du liker de.