Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18564
Så hva med de som er XXY? Eller XO? De finnes også. Det har kanskje ikke slått deg at biologi er litt mer komplisert enn du lærte på skolen?
Det er syndromer som avviker fra "normalen". Det er ikke det jeg snakker om her.
Normalen? Det er helt normalt med en andel slike personer i befolkningen. Naturen kommer ikke med noen fasit. Kan vi ikke se på disse menneskene som mer enn et avvik? Hva vil det koste deg?

Men OK, la oss holde oss til XX og XY for nå da. Tror du at alle med XX fødes med kvinnelige genitalier? Eller at bare de med XY blir "menn"?

Hvis vi nå går fra "fysisk kjønn" til kjønnsidentitet, tror du bildet blir mer eller mindre komplisert? Og igjen, hva koster det deg egentlig å ha et litt mer romslig syn dette? For de vi snakker om kan det være et spørmål om liv eller død...
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er også bekymret for ungdommer som er på søken etter identitet som ofte søker til transmiljøet. Jeg ser ofte at de etter et par år går tilbake til sitt biologiske kjønn. I de tilfellene de har operert seg før de angrer så syns jeg det er synd.
Vis hele sitatet...
Jeg er også interessert i hva du kan fortelle om dette. Her er det altså ikke snakk om gender fluids eller ungdommer som prøver seg frem med ulike identiteter og uttrykk, men folk som opererer seg og angrer. Dette ser du ofte? Hvor mange i året ca, på institusjonen du jobber på? Det er jo ganske oppsiktsvekkende.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Fryktelig kjedelig om det er slik at de i transmiljøet ikke tenker så mye på det, selv om det virker rart at det skulle være tilfellet. Hva begrunner du den troen din med? Du er jo åpenbart bekymret og engasjert i dette spørsmålet, og har tydeligvis kontakt med transmiljøet gjennom jobben, i tillegg til andre ukjente kilder. Du har til og med kontakt med de som hopper mye frem og tilbake i kjønnsidentitet. Hva forteller disse menneskene deg? Tar de lett på det hele?
Ellers er jo dette heldigvis et tema som følges opp både av media og forskning. Det finnes også en god wikipedia-artikkel om detransistioning, så det er heldigvis ikke noe som er tabu å prate om på høflig vis!

Contrapoints hadde også en veldig god video om "transtrenders".

Kan du si noe mer om det? Hvor mange snakker vi om her? Hvor høy andel av dem har operert seg også? Det høres jo veldig alarmerende ut, og jeg får jo inntrykk av at du er veldig bekymret. Jeg er kanskje naiv, men jeg tror det er "innafor" å si mer om enn bare "ja" om dette!

Kunne du også sagt noe om det der med at det ikke er "innenfor" å prate med venner om to biologiske kjønn og så videre? Du svarte ikke på det, og jeg er nysgjerrig på hvor belastende det har vært for deg i ditt privatliv.

Jeg tror det er innenfor ettersom tråden handler om "seksuelle preferanser og lignende" og Pride, hvor transmiljøet også er representert.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å svare på alt. Hva forteller disse menneskene meg og tar de lett på det?

De forteller at de ikke kjenner seg hjemme i sin egen kropp, i samfunnet, familien, skolen, generelt at de føler noe ikke stemmer. De tar absolutt ikke lett på det. De prøver desperat alt som skan skape en form for tilhørighet.

Hvor høy andel av de jeg jobber med som angrer seg har jeg ikke tall på. Og det er jo anektodiske bevis jeg har som ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten. Dvs at de tallene jeg opplever er ikke overførbart til hele populasjonen med transfolk. De jeg jobber med sliter ganske alvorlig psykisk og det kan kanskje øke frekvensen av søking frem og tilbake. Men jeg tenker at rundt 20-30% av de jeg møter som bytter kjønn bytter tilbake. Det er svært få som har operert seg da jeg jobber med de som er under 18år og operasjon ikke er vanlig da men har hatt tilfeller av det også.

Om det er innafor å prate om så kan du se på den andre brukeren her som jeg mener ikke syns det er greit hva jeg sier. Og jeg mente ikke at det var problematisk å snakke med venner om det her men i feks et slikt fora som her på freak.

Til fulmen:

Jeg skrev normal i hermetegn av en grunn. Hvem sier jeg ser på disse med de syndrome e som avvik? Jeg ser en person. En person som har et avvik i sine kromosom men det bryr jeg meg ikke om. Jeg kan se en person med en arm og lar ikke det faktum at han har en arm definere han som person. Han er bare en helt vanlig kis som tilfeldigvis har en arm.

Hva koster det meg å ha et mer romslig syn på dette? Ingenting, men det er desverre ikke slik at jeg mener at menn kan bli damer. De kan føle seg som dame, jeg kan behandle de som dame og kalle de som dame. Men som sagt tidligere, når jeg kommer hjem til meg og mitt så tenker ikke jeg at den mannen nå er en dame.

Jeg har hjulpet flere ungdommer i prosessen med å bytte kjønn. Har hjulpet de å bytte navn, retter på folk når de bruker det gamle navnet, har hjulpet de å kontakte lege på riksen for å starte medisinell og/eller operasjonell kjønnskorrigering, har vært med gutter å sett på dameklær,pratet med de og gitt de full respekt og rom for å være den de er. Jeg jobber med å motvirke suicid hos ungdom og det er jeg god på.

Min private mening påvirker ikke meg i jobben jeg gjør. Og hva jeg tenker i mitt stille sinn påvirker ingen.

Bortsett fra disse innleggene her nå så har jeg aldri sagt hva jeg mener om dette til folk som jeg ikke er trygg på kan tåle motstridende meninger. Jeg sitter ikke å sier dette til folk her og der fordi jeg har ingen interesse av at min mening skal være den "rette". Du mener det du mener og det er fint. Jeg mener det jeg mener og det er vel også greit tenker jeg. Jeg sier ikke at jeg har rett heller.

Hvorfor er dette et tema det ikke er lov å være uenig om? Man skal enten være woke eller holde kjeft og det syns jeg er teit. Men det heller påvirker ikke meg for jeg deltar ikke i denne debatten (bortsett fra nå lol).
Sist endret av Astro Man; 25. juli 2022 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Skal prøve å svare på alt. Hva forteller disse menneskene meg og tar de lett på det?

De forteller at de ikke kjenner seg hjemme i sin egen kropp, i samfunnet, familien, skolen, generelt at de føler noe ikke stemmer. De tar absolutt ikke lett på det. De prøver desperat alt som skan skape en form for tilhørighet.

Hvor høy andel av de jeg jobber med som angrer seg har jeg ikke tall på. Og det er jo anektodiske bevis jeg har som ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten. Dvs at de tallene jeg opplever er ikke overførbart til hele populasjonen med transfolk. De jeg jobber med sliter ganske alvorlig psykisk og det kan kanskje øke frekvensen av søking frem og tilbake. Men jeg tenker at rundt 20-30% av de jeg møter som bytter kjønn bytter tilbake. Det er svært få som har operert seg da jeg jobber med de som er under 18år og operasjon ikke er vanlig da men har hatt tilfeller av det også.
Vis hele sitatet...
Ah, skjønner. Ja, jeg ville nok heller ikke tenkt at dette er et godt grunnlag for å si noe om andre transpersoner. Det er veldig tøft å slite med alvorlige psykiske problem, for ikke å snakke om å gjøre det før man en gang er myndig. Jeg synes det er flott at de har anledning til å prøve seg litt frem og tilbake. Finne ut av ting, liksom.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Om det er innafor å prate om så kan du se på den andre brukeren her som jeg mener ikke syns det er greit hva jeg sier. Og jeg mente ikke at det var problematisk å snakke med venner om det her men i feks et slikt fora som her på freak.
Vis hele sitatet...
My bad, ser nå at jeg misforsto hva som ble sagt der ja. Håper denne korte samtalen mellom oss bidro til å justere synet ditt litt på hva som er innenfor her også da. Så er det jo som vidarlo pratet om tidligere, at ytringsfrihet ikke innebærer at man er skjermet fra kritikk. Dette er jo også et diskusjonsforum, så det er jo naturlig at det diskuteres og kan bli opphetet?

Så har vi heldigvis mods som fjerner trolling, søppel og den verste kranglingen.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
De jeg jobber med sliter ganske alvorlig psykisk og det kan kanskje øke frekvensen av søking frem og tilbake. Men jeg tenker at rundt 20-30% av de jeg møter som bytter kjønn bytter tilbake. Det er svært få som har operert seg da jeg jobber med de som er under 18år og operasjon ikke er vanlig da men har hatt tilfeller av det også.
Vis hele sitatet...
Men er det egentlig så veldig bekymringsverdig om noen vingler litt i identitet og/eller legning før de lander i ungdomsårene? Jeg kjenner også noen som har gjort det, kan ikke helt se at det er så mye å bekymre seg for. Er det ikke bare fint at det er rom for å teste ut litt og lande trygt i hvem man er, om det nå er seksualitet, klesstil, politisk syn eller andre identitetsmarkører? Jeg tror 99% av belastningen ved dette er hvor stresset alle rundt blir av det. Kanskje behovet for å velge veldig bastant raskest mulig, og bekrefte det med behandling, ville minsket om folk var litt mer chill til at man kan prøve seg fram?

Om det er innafor å prate om så kan du se på den andre brukeren her som jeg mener ikke syns det er greit hva jeg sier. Og jeg mente ikke at det var problematisk å snakke med venner om det her men i feks et slikt fora som her på freak.
Vis hele sitatet...
Å påstå at biologisk kjønn er binært? Jeg har i alle fall påstått det tidligere her, uten at noen hang seg opp i det. Det er jo helt irrelevant, folk burde ikke trenge noe biologisk bevis for at selvopplevelsen deres skal være valid. De færreste transpersoner eller ikke-binære er intersex, så det er er ikke noe argument i hverken den ene eller andre retningen.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvorfor er dette et tema det ikke er lov å være uenig om? Man skal enten være woke eller holde kjeft og det syns jeg er teit. Men det heller påvirker ikke meg for jeg deltar ikke i denne debatten (bortsett fra nå lol).
Vis hele sitatet...
Du vet jo selv hva disse menneskene gjennomgår. Du har garantert sett hvor vanskelig det er å bestanding måtte forsvare seg selv mot en verden full av uvitenhet og "concern trolling". Vi kan helt fint ha samtaler om dette, men det er spørsmål om tid, sted, person og formål.
Jeg syns også det er fint at folk kan utforske og prøve seg ut.

Må er det 10 år siden jeg har vært på freak men fra den tid har jeg inntrykket av at alt er lov her. Vet ikke hvordan det er nå. Men at det temaet her har en tendens til å ikke være like lett å diskutere like fritt som andre temaer. "det handler om liv og død" som en her sa og det legger føringer for at man skal være forsiktig . Noe jeg er uenig i men det er en annen sak. Nietzsche sa at man skal filosofere med hammeren og jeg liker det uttrykket.

Jeg liker kritikk så lenge begge parter kan kritisere hverandre.

Opphetet diskusjon er tommel opp. Sensur tommel ned.

*pi:

Det er selvfølgelig ikke bekymringsverdig at folk er på søken og prøver seg frem med hva som helst. Det eneste jeg syns er skummelt er når unge mennesker som sliter psykisk gjennomgår en irreversibel operasjon i ung alder. I de tilfellene de angrer så blir ikke akkurat psyken bedre når man har fjernet bryster eller penis feks. Det har ikke noe å si om de har byttet navn og klesstil i noen år liksom.

Men når det er sagt så støtter jeg alle i den reisen de selv velger. At jeg er bekymret for at folk tar valg de kan angre på tror jeg ikke gjør meg til en dårlig person. Og at jeg er bekymret betyr ikke at jeg prøver å påvirke de til å endre kurs eller mening.
Sist endret av Astro Man; 25. juli 2022 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvorfor er dette et tema det ikke er lov å være uenig om? Man skal enten være woke eller holde kjeft og det syns jeg er teit
Vis hele sitatet...
...skrev mannen på et åpent forum...

Spar meg. Du blir ikke kneblet, men du kan ikke kreve å få mene noe offentlig i fred.


Hvorfor skal det være så inn i hampen vanskelig å gjøre livet til andre litt mindre kjipt? Det koster deg så lite, og kan bety så mye. I ditt tilfelle hadde du bare trengt å holde kjeft...
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
Ok så hvis jeg sier att det kun finnes 2 kjønn mann og kvinne så er det greit??
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å si det?

Sitat av Lavmål Vis innlegg
Jeg ser hvor trådstarter kommer fra og sier meg nogenlunde enig i enkelte ting. Jeg gir blaffen i hvem du puler og hvilket kjønn de er, fordi du skal få lov til å være med hvem enn du vil. Jeg syntes fortsatt ikke at det er nødvendig å sette av en hel måned for det spetakkelet der. Jeg har flere homofile venner, så det går helt greit for meg, men det er absolutt ikke noe behov for dem å stappe det ned i halsen min. Jeg trenger ingen påminnelse på at du er homofil, fordi jeg gir blanke faen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det ha seg at du føler du får det stappet ned i halsen din? I år har jeg vært særdeles lite engasjert i dette, og jeg kan ikke si jeg har reagert på årets Pride i det hele tatt (ut over den grusomme terroraksjonen). Jeg føler ikke at noe blir presset på meg. Jeg bryr meg ikke. De gjør som de vil, og det påvirker meg i langt mindre grad enn f.eks. reklame, sport, sexfiksering, osv. i hele samfunnet.

Hvordan kan det ha seg at du reagerer så sterkt på denne måneden, når ikke jeg gjør det?

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det eneste jeg gjør som ikke er "innafor" er at når jeg kommer hjem til meg selv eller snakker med min egen vennekrets så er jeg ikke enig i at det finnes flere enn to kjønn. Jeg mener heller ikke at man kan bytte kjønn på den måten at man faktisk blir det andre kjønnet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det viktig for deg å ha meninger om dette? Kan ikke folk få bestemme selv hva og hvem de vil være? Jeg føler liksom ikke at det har noen betydning for meg i det hele tatt. Så hvorfor tenker du så mye på det?

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Med biologiske prinsipp mener jeg at menn har xy kromosomer og kvinner xx.
Vis hele sitatet...
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er syndromer som avviker fra "normalen". Det er ikke det jeg snakker om her.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg ikke argumentasjonen din. Vi vet altså at det ikke er så enkelt at menn er XY og kvinner er XX. Så da er jo det påståtte prinsippet ditt ikke gjeldende lenger. At det er et "unntak" at det er annerledes enn dette endrer da ikke det faktum at det faktisk finnes personer som ikke er slik.

Så hva skal du gjøre da? At noe avviker fra normalen er ikke relevant. Einstein avvek også fra normalen. Betyr det at det er negativt at han eksisterte? Hva er poenget ditt?
Sist endret av hemmeligegreier; 25. juli 2022 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
...skrev mannen på et åpent forum...
Vis hele sitatet...
hør hvordan du ordlegger deg selv da. Dette er tydligvis ett veldig betent tema for noen, men jeg tror egentlig ikke folk flest bryr seg så mye, men det er klart sex og legning selger og det er noe media vet
Så det er ikke rart vi som har et "skråblikk" på dette sirkuset får så øra flagrer
Fulmen:

Har jeg sagt at jeg blir kneblet? Jeg sier at man enten skal være enig med deg eller holde kjeft så sier du at jeg bør holde kjeft lol.

Jeg gjør faktisk livet til mange av disse folkene her mindre kjipt.

Hvis man ser bort ifra disse innleggene her mener du da at mine tanker jeg har i mitt eget hodet og bare deler med folk jeg kjenner som liker å diskutere skader folk?
BRAND ∞ STRONG
Det kunne ikke falle meg inn å ofre en tanke på andres sex liv, jeg orker knapt å tenke på mitt eget.
Hva skyldes engasjementet?
Nei, jeg bare minner deg på det faktum at verden hadde vært et bittelittegranne bedre sted om du hadde valgt å holde kjeft.
Det er rart at du blir så krenket, men ok. Sensur er visst svaret ditt i møte med folk som ikke deler dine meninger. Jeg har ikke sagt noe annet enn at jeg støtter, respekterer og hjelper disse menneskene. Men at når det kommer til hva jeg tenker for meg selv så Mener jeg at en man ikke kan bli en dame. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er det jeg mener. Hvis det er så ille at jeg tenker noe så er det noe rart her. Eneste plassen jeg noen gang har tatt denne diskusjonen er her på et forum som jeg har sett på som en plass med takhøyde. Og om noen med kjønnsdysfori leser dette så vit at du er verdt like mye som alle andre og du eier din egen virkelighet. Ikke bry deg om hva andre tenker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er rart at du blir så krenket, men ok. Sensur er visst svaret ditt i møte med folk som ikke deler dine meninger.
Vis hele sitatet...
Nåja. For det første er det vel ingenting som tyder på at Fulmen vert krenka? Kva med å ikkje vere såra på andre sine vegne?

For det andre er det ein subtil men viktig skilnad mellom sensur og det å meine at du burde halde kjeft. Nemleg at det sistnemde er ei meiningsytring, og ikkje eit inngrep i din rett til å ikkje halde kjeft.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig, de burde lære litt av blygheten til oss heteronormative og slutte å dytte sex opp i trynet på folk.



(utdrag fra dagens aviser)
Vis hele sitatet...
Alt VG og andre aviser poster om sex og soveroms-innhold tar jeg veldig lett avstand fra. Jeg skjønner forsåvidt ikke poenget med å bre ut om alt som skjer på soverommet. Vil tro de aller færreste nordmenn faktisk bryr seg om å lese om det der daglig.
Vidarlo:

håper du ikke mener meg når du sier såra på andres vegne for det er jeg åpenbart ikke. Har alltid syns det å være hvit ridder på andres vegne er teit. Det undergraver gruppen man prøver å beskytte ved å insinuerer at de ikke kan beskytte seg selv.

Når noen ber meg holde kjeft i en diskusjon så ser jeg det på som et ønske å stoppe meg å delta i diskusjonen. Mulig jeg tar feil selvfølgelig.

At han er krenket ble vel en tolkning når han mener verden blir bedre hvis jeg slutter å prate. Kanskje krenket var feil beskrivelse. Sur er kanskje mer passende.
Ser du ikke at du snakker rundt grøten? Du lufter din velmente bekymring for alle disse som angrer på medisinsk behandling, som om dette er noe du stadig vekk ser, men hver gang noen spør deg hvor mange du faktisk har møtt så kommer du med vagheter om gender fluids og utforsking, men det er bare fint det altså, for all del, det er bare alle disse som opereres i ung alder og angrer etter tre-fire år som bekymrer deg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er også bekymret for ungdommer som er på søken etter identitet som ofte søker til transmiljøet. Jeg ser ofte at de etter et par år går tilbake til sitt biologiske kjønn. I de tilfellene de har operert seg før de angrer så syns jeg det er synd.
Vis hele sitatet...
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Om jeg har opplevd mange som sliter med identitet og drar inn kjønnsidentitet som hopper frem og tilbake i kjønnsidentitet? Ja.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo noe som heter gender fluid også som dekker dette fenomenet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Men jeg tenker at rundt 20-30% av de jeg møter som bytter kjønn bytter tilbake. Det er svært få som har operert seg da jeg jobber med de som er under 18 år og operasjon ikke er vanlig da men har hatt tilfeller av det også.
Vis hele sitatet...
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg syns også det er fint at folk kan utforske og prøve seg ut.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke bekymringsverdig at folk er på søken og prøver seg frem med hva som helst. Det eneste jeg syns er skummelt er når unge mennesker som sliter psykisk gjennomgår en irreversibel operasjon i ung alder. I de tilfellene de angrer så blir ikke akkurat psyken bedre når man har fjernet bryster eller penis feks. Det har ikke noe å si om de har byttet navn og klesstil i noen år liksom.
Vis hele sitatet...
Så da spør jeg konkret: Hvor mange transpersoner som har gjennomgått irreversibel operasjon i ung alder og angrer etterpå har du møtt i arbeidslivet ditt? En? Tre? Femti? Ingen?
Sist endret av *pi; 26. juli 2022 kl. 01:23.
Jeg har personlig jobbet med fire biologiske jenter som har fått fjernet brystene sine og angret. Alle fire fikk nei om å gjennomføre operasjon av det offentlige grunnet ustabil psyke og fikk gjort det privat istedenfor.

Det var ikke meningen å være uklar.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg har personlig jobbet med fire biologiske jenter som har fått fjernet brystene sine og angret. Alle fire fikk nei om å gjennomføre operasjon av det offentlige grunnet ustabil psyke og fikk gjort det privat istedenfor.

Det var ikke meningen å være uklar.
Vis hele sitatet...
Det høres unektelig ganske mye ut, hvis du jobber med psykiatri generelt og ikke spesifikt med transpersoner. Hvor mange kjønnsopererte ungdommer har du jobbet med ca? Hvor gamle var disse jentene? Det er jo heldigvis ikke den mest inngripende operasjonen, hvor du blir steril. Jeg er helt enig i at behandlingen av transpersoner/personer med kjønnsdysfori må baseres på vitenskapelig kunnskap om nytte og risko, og ikke ideologi, på den ene eller andre siden.
Jeg har kun jobbet med disse fire som har gjennomgått kjønnsoprasjon. Det at de angret hadde stor del av grunnen til at de kom i kontakt med meg og mitt arbeidssted. De som går igjennom denne prosessen og er fornøyd trenger vel ikke psykisk helsehjelp antar jeg.

Og jeg syns det er dumt at jeg skal bli uglesett fordi jeg er bekymret for en marginalisert del av befolkningen som har det vanskelig. Jeg har ingen intensjon om å stå frem som en helgen eller noe. Jeg jobber med generell psykiatri men det er en veldig økning av ungdommer som sliter med kjønnsidentitet. Nå har vel omlag en tredjedel av de jeg møter et vanskelig forhold til eget kjønn. Kanskje litt mindre men for 10 år siden var det nesten ikke et tema. Det er mulig det er lettere å lufte disse temaene nå og det er grunnen til at de er mer synlig men det blir bare en spekulasjon. Noe jeg har sett er at de som sliter med lav selvfølelse og mangel på identitet er ofte de som ombestemmer seg når de får det bedre psykisk. Men igjen det blir bare mine egne observasjoner og jeg sier ikke at det er en sannhet.

Disse jentene var 17-18 år.
Sist endret av Astro Man; 26. juli 2022 kl. 01:45.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
sistnemde er ei meiningsytring, og ikkje eit inngrep i din rett til å ikkje halde kjeft.
Vis hele sitatet...
Personangrep > meningsytring
Føler ikke det var et personangrep. Det er lov å be folk holde kjeft men i en diskusjon er det ikke så nyttig da den er avhengig av at begge parter deltar.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg har kun jobbet med disse fire som har gjennomgått kjønnsoprasjon. Det at de angret hadde stor del av grunnen til at de kom i kontakt med meg og mitt arbeidssted. De som går igjennom denne prosessen og er fornøyd trenger vel ikke psykisk helsehjelp antar jeg.

Og jeg syns det er dumt at jeg skal bli uglesett fordi jeg er bekymret for en marginalisert del av befolkningen som har det vanskelig. Jeg har ingen intensjon om å stå frem som en helgen eller noe. Jeg jobber med generell psykiatri men det er en veldig økning av ungdommer som sliter med kjønnsidentitet. Nå har vel omlag en tredjedel av de jeg møter et vanskelig forhold til eget kjønn. Kanskje litt mindre men for 10 år siden var det nesten ikke et tema. Det er mulig det er lettere å lufte disse temaene nå og det er grunnen til at de er mer synlig men det blir bare en spekulasjon. Noe jeg har sett er at de som sliter med lav selvfølelse og mangel på identitet er ofte de som ombestemmer seg når de får det bedre psykisk. Men igjen det blir bare mine egne observasjoner og jeg sier ikke at det er en sannhet.

Disse jentene var 17-18 år.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si du blir uglesett av de fleste for akkurat den bekymringen, det hjalp med en oppklaring.

Jeg synes imidlertid det er rart at du selv virker å se en slags motsetning mellom hva du tenker om deres biologiske/genetiske kjønn og kjønnsidentiteten deres. Jeg kan ikke helt se hvorfor ikke begge deler kan være rett?

Det blir litt som om en jeg kjenner ser på seg selv som nordmann, og jeg respekterer hans ønske om å få være nordmann, men i mitt stille sinn så tenker jeg at han er jo egentlig somalier. Kan han ikke være etnisk somalier og kulturell/identitetsmessig nordmann? Begrepet nordmann kan ha forskjellig innhold, begrepet kjønn kan ha forskjellig innhold. Hva er problemet?
Sist endret av *pi; 26. juli 2022 kl. 02:21.
Jeg ser en motsetning mellom deres biologiske kjønn og kjønnsidentitet fordi det ene er noe de er og det andre er noe de føler. Jeg mener begrepet kjønn ikke kan ha forskjellig innhold. Det er i all hovedsak, sett bort ifra ekstremt små grupper med genetiske variasjoner, menn og damer. Hvis jeg tar en celleprøve av en mann som identifiserer seg som dame så vil svaret komme opp som mann.

En somalier kan være norsk selvfølgelig . Men hvis jeg opererer meg til å ligne på en somalier så blir jeg aldri en etnisk somalier selv om jeg ligner og sier det.

Er det problematisk at jeg tenker dette? Jeg prøver ikke å omvende deg til å være enig med meg og selv om du virker som en hyggelig og oppegående person så vil jeg ikke skifte mening selv om du ber meg om det.

Jeg syns at alle kan være den de føler seg som, men ikke tving meg til å ta del i ditt synspunkt. Jeg skal selvfølgelig behandle de som de ønsker og benevne de slik de ber om. Men de kan ikke bestemme hva jeg tror i mitt eget hode.

Som Dave Chappelle sa: I support anyone's right to be who they want to be. My question is: to what extent do I have to participate in your self-image
Så hvorfor deltar du MOT de da? Jeg sier egentlig ikke noe annet enn Chappelle (som forøvrig også hadde gjort mer nytte om han hadde tatt sitt eget råd og bare holdt kjeft).
Nå i dette ene tilfellet så deltar jeg vel "mot" de som du sier. Hvorfor jeg gjør det er fordi dette er et diskusjonsforum og jeg syns det er et spennende tema. Jeg føler jeg heller ikke er MOT de. Jeg hjelper som sagt disse menneskene gjennom jobb. Og de er som regel ganske tøffe mennesker som hadde tålt å lese det jeg skriver her. De skjønner at folk har forskjellige meninger. De jeg kjenner ville sagt jeg tar feil og latt det ligge. Det virker ikke som jeg og du kommer noe videre så kanskje vi skal la hverandre tenke det vi tenker og bruke energien andre plasser.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
de er som regel ganske tøffe mennesker som hadde tålt å lese det jeg skriver her
Vis hele sitatet...
Joda, de har helt sikkert blitt herdet over tid. Men det betyr ikke at de har hatt godt av det.
Ok. Men da kan du få bestemme at at alle skal være enig med deg og at dette er et tema som ikke er lov å diskutere. Og det er forresten en ekstremt nedlatende holdning du har ovenfor en gruppe som du mener ikke har godt av å høre motstridende meninger.
Sist endret av Astro Man; 26. juli 2022 kl. 11:40.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joda, de har helt sikkert blitt herdet over tid. Men det betyr ikke at de har hatt godt av det.
Vis hele sitatet...
Herdet av at noen mener det bare finnes to kjønn
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg ser en motsetning mellom deres biologiske kjønn og kjønnsidentitet fordi det ene er noe de er og det andre er noe de føler. Jeg mener begrepet kjønn ikke kan ha forskjellig innhold.
Vis hele sitatet...
Det kan det vel, det er jo bare et ord? Det kan bety det vi bestemmer at det skal bety, og det er ingenting i veien for st et ord kan ha ulike betydninger i ulike sammenhenger. Akkurat som norsk kan henvise til statsborgerskap, etnisitet, opphav, kultir elker identitet. Det ene utelukker ikke det andre. Kjønn kan både handle om biologi, om utseende og sosial rolle, og om opplevd identitet.

Det er i all hovedsak, sett bort ifra ekstremt små grupper med genetiske variasjoner, menn og damer. Hvis jeg tar en celleprøve av en mann som identifiserer seg som dame så vil svaret komme opp som mann.
Vis hele sitatet...
Her slår du inn åpne dører.

Er det problematisk at jeg tenker dette? Jeg prøver ikke å omvende deg til å være enig med meg og selv om du virker som en hyggelig og oppegående person så vil jeg ikke skifte mening selv om du ber meg om det.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å få deg til å skifte mening ved å være en hyggelig person, og selv om jeg arumenterer imot deg så betyr det ikke at jeg synes det er problematisk at du er uenig.

Jeg syns at alle kan være den de føler seg som, men ikke tving meg til å ta del i ditt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Hæ?


Jeg skal selvfølgelig behandle de som de ønsker og benevne de slik de ber om. Men de kan ikke bestemme hva jeg tror i mitt eget hode.
Vis hele sitatet...
Hvis du jobber i psykiatri så skulle man tro du var vant til å betrakte folks selvopplevelse som en reell ting. I den grad et selv finnes, så er det jo subjektivt. Du kan snakke om kromosomer så mye du vil, men det er jo ikke det som bestemmer selvet.
Sist endret av *pi; 26. juli 2022 kl. 11:57.
Selvopplevelsen er subjektiv ja. Og den er reel for den personen. Jeg mener at en selvopplevelse ikke kan endre realiteten.

Kromosomer bestemmer ikke selvet men det bestemmer kjønnet.

Vi er uenige her og det er greit.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
ikke har godt av å høre motstridende meninger.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om å bli sett på som en feil eller et avvik.
Jeg ser ikke på transpersoner som en feil eller et avvik. Det har jeg aldri sagt heller. Jeg mener de tar feil når de sier de kan bytte kjønn rent biologisk sett. Men det er som sagt bare min mening og jeg sier bare hva som er rett for meg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg mener de tar feil når de sier de kan bytte kjønn rent biologisk sett.
Vis hele sitatet...
Det er det jo velig få som påstår også, ingen her i alle fall. Jeg tror aldri jeg har hørt noen hevde at man endrer kjønnskromosomer av kjønnsskifteoperasjon. Som Mullah nevnte, de bruker jo nettom cis og trans fordi de anerkjenner den forskjellen? Jeg skjønner ikke hva du argumenterer mot.
Jeg bruker vitenskapen til å argumentere mot at man kan bytte kjønn. Man kan bytte kjønnsidentitet uten at det forandrer hvilken kjønn du er. Hvis du er enig i det så diskuterer vi forbi hverandre og jeg beklager.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg bruker vitenskapen til å argumentere mot at man kan bytte kjønn. Man kan bytte kjønnsidentitet uten at det forandrer hvilken kjønn du er. Hvis du er enig i det så diskuterer vi forbi hverandre og jeg beklager.
Vis hele sitatet...
Det er bare et semantisk spørsmål, og en skinnuenighet. Det virker litt rigid å hamre på det.
Ok. Er enig i at jeg er rigid i dette temaet. Men nå tar jeg felmans oppfordring og holder kjeft så kanskje verden blir et bittelitt bedre sted å være hehe
Skal man påkalle vitenskapen bør man også være grundig. Det er vel tre ting vi må sjonglere: Genetikk, fysiologi og psykologi.

Genetikken er (for øyeblikket) greit, man kan ikke bytte kjønnskromosomer. Men å si at dette er det eneste som dikterer "kjønn" er et bedrag. Man kan uten ytre påvirkninger ende opp med et fysisk kjønnsuttrykk som ikke matcher genene. Vi kan også endre det kirurgisk. Og så lenge du ikke kan se folks genetikk ender vi i praksis opp med å avgjøre kjønn basert på de ytre karakteristikker. Som i det meste av sosiale interaksjoner har null å si.
Kanskje en ide å avslutte diskusjonen hvis du ønsker å gjøre verden et bedre sted ved at han skal holde kjeft?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg har kun jobbet med disse fire som har gjennomgått kjønnsoprasjon. Det at de angret hadde stor del av grunnen til at de kom i kontakt med meg og mitt arbeidssted. De som går igjennom denne prosessen og er fornøyd trenger vel ikke psykisk helsehjelp antar jeg.

Disse jentene var 17-18 år.
Vis hele sitatet...
Jentene var 17-18 år da du møtte de i ungdomspsykiatrien, så de var enda yngre da de fjernet brystene sine? Og så tok det enda noen år før de angret og havnet hos deg? Måtte de til utlandet for å få utført slike operasjoner uten å være myndige, eller hva skjedde der egentlig? Fikk de lov av foreldrene sine? Det høres jo veldig spesielt ut!
Hva er forresten aldersgrensen på din ungdomspost? Her hvor jeg bor kommer man gjerne rett inn i voksenpsykiatrien når man blir myndig.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Er det problematisk at jeg tenker dette? Jeg prøver ikke å omvende deg til å være enig med meg og selv om du virker som en hyggelig og oppegående person så vil jeg ikke skifte mening selv om du ber meg om det.
Vis hele sitatet...
Det som er problematisk er om du gikk inn i denne diskusjonen uten å være villig til å forandre egne eller andres meninger. Dette er jo et diskusjonsforum, ikke din dagbok.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ok. Er enig i at jeg er rigid i dette temaet.
Vis hele sitatet...
Synd om du stopper der. Ta også neste skritt og faktisk vurder hvor berettiget og klok den rigiditeten er. Det virker jo som om du egentlig forstår hvor feilslåtte dine argument er.

Det er fullt mulig å diskutere disse greiene på freak, og andre steder. Det er få eller ingen som mener at man per i dag kan skifte biologisk kjønn. Den eneste grunnen til at du har grunn til å føle noe som helst slags utenforskap her med dine meninger, er at du holder på et dårlig begrunnet semantisk argument. Hva holder deg tilbake fra å gå litt i deg selv på det?
Sist endret av Mullah; 26. juli 2022 kl. 14:16.
Enig ned Mullha. Det er ikke meningene dine som irriterer folk her, det er din manglende vile til å argumrntete for dem, eller å gå inn i sndres argumenter. Folk bruker en del tid på ekte diskusjonsinnlegg, og da er det irriterende når motparten viser seg egentlig ikke være interessert i diskusjon. Uansett hvor mild og diplomatisk tone de holder. Det er ikke verdifullt, det bidrar ikke.
Sist endret av *pi; 26. juli 2022 kl. 14:37.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg syns at alle kan være den de føler seg som, men ikke tving meg til å ta del i ditt synspunkt. Jeg skal selvfølgelig behandle de som de ønsker og benevne de slik de ber om. Men de kan ikke bestemme hva jeg tror i mitt eget hode.

Som Dave Chappelle sa: I support anyone's right to be who they want to be. My question is: to what extent do I have to participate in your self-image
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er inne på noe viktig - at det å akseptere noen som person ikke er ensbetydende med å ta del i denne personens forestilling om seg selv.
Det er fullt mogleg å vere født med xy kromosom, men ha like kjønnskarakteristikkar som ei kvinne med xx kromosom.

Eit kjend eksempelet på dette er Maria José Martínez-Patiño. Ho var hekkeløpar på 80-talet og er født med xy kromosom. Dette var det imidlertid ingen som visste, inkludert ho, foreldra hennar, legen hennar, eller hennar forlovede. Ho har ein androgen insensitivitet som gjer at ho vert danna med kvinnelege kjønnskarakteristikkar.

På denne tida måtte alle kvinner ha eit "certificate of femaleness" for å kunne delta i verdsmeisterskap, ol, osv. Ho bestod ein slik test under IAAF World Championships i 1983, men når ho gløymde å ta med testresultata til Japan i 1985 måtte ho ta ein ny test før meisterskapet der. Denne testen bestod ho derimot ikkje når det viste seg at ho ikkje hadde to x kromosom. Resultatet vert seinare bekrefta på nytt. Det var ingen måte å skilje ho frå andre kvinner før ho tok ein nøyaktig kromosomtest og sjølv om androgen insensitiviteta hennar gjorde at ho ikkje hadde noko fordel over dei andre utøvarane vert ho nekta deltaking. Det at ho hadde xy kromosom kom som eit enormt sjokk på ho då det var ingen, ho sjølv inkludert som hadde tvilt på at ho var kvinne før kromosomtesten vert gjennomført.

Det er med andre ord mogleg å ha kromosom som ikkje samsvarar verken med det sosiale kjønnet, eller dei kroppslege kjønnskarakteristikkane ein verdt født med. Eg kan ikkje vite kva for kromosom nokon har ved å berre sjå på dei. Eg kan heller ikkje vite om kjønnskarakteristikkane dei har samsvarar med kromosoma dei vanleg vis er forbunden med. Når Maria er ei kvinne på alle andre måtar en kromosoma hennar, så ser eg ingen grunn til seie at ho eigentleg er ein biologisk mann fordi ho har xy kromosom. Om ho ikkje hadde blitt idrettsutøvar er det ikkje sikkert ho nokon gong hadde funne ut at ho hadde xy kromosom. Uavhengig av kor ofte folk blir født med slike genetiske variasjonar, så er det at det skjer for min del nok til å tenke at om ein skal definere kjønn så vil det vere vesentleg å sjå til noko anna en berre kromosom for å gjere dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg ser ikke på transpersoner som en feil eller et avvik. Det har jeg aldri sagt heller. Jeg mener de tar feil når de sier de kan bytte kjønn rent biologisk sett. Men det er som sagt bare min mening og jeg sier bare hva som er rett for meg.
Vis hele sitatet...
Om en person føler seg født i feil kropp, og det viser seg at denne personen kan leve livet mye mer aktivt og positivt om de får en kropp som passer mye mer med identiteten deres. Hvorfor må du da stå der å trykke de ned igjen?

For slik jeg forstår det så ramler ikke livet ditt sammen om de får lov å beholde kjønnsidentiteten sin, du sliter ikke å møte folk i dagliglivet og du har mest sannsynlig ikke prøvd å ta livet ditt som følge av at noen har sagt at det er flere enn to kjønn til deg. Så hvorfor trumfer din rett til meningen din om det koster deg nada, null og niks, å bare være litt tolerant og la folk få ha kjønnsidentiteten sin?

For du sier at du bare har disse tankene, men det virker som om de tankene flyter litt ut når du føler du må forsvare de.
Du sier jo selv at tankene er feil og at du ikke vil disse folkene vondt, likevel sitter du her og sprer nettopp slike ignorante meninger som treffer disse folka som har det veldig ille på en hard måte.

Da forfaller egentlig hele argumentet ditt om at dette er bare private tanker, for DET er det ingen som har mulighet å ta fra deg, det er når du sprer disse tankene at de ikke er private lengre, de er nå formidlet videre til andre. Det blir da særdeles tåpelig av deg å komme med påstander som:

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg tenker at mine private tanker ikke skader noen men problemet mitt er når folk skal bestemme hva jeg tenker i mitt eget hjem når jeg er alene.
Vis hele sitatet...
For du drar virkelig tjukt på her, hvordan i huleste mener du at noen som helst kan styre hva du tenker i hodet ditt? Hvorfor du skal smøre på med "mitt eget hjem når jeg er alene" får gudene vite, prøver du virkelig å tegne et orwelliansk-84 scenario her?

Og dette er det som går igjen i ordlyden din, du avser en setning her og der om at du synes synd på transpersoner, og at du holder tankene dine for deg selv og ikke dømmer. Men så drar du en fin spansk en, nå er det plutselig deg og de du deler mening med som er forfulgt, for dere stakkarer får jo ikke sagt meningene deres en gang.
Meningen dere har om at disse folka må beskyttes mot seg selv, at de er unormale, og et spesielt blikk med de største skylappene i universet: om at kjønnsoperasjoner er satans verk pga en anekdotisk observasjon om hvor mange som angrer: Selv med en innrømmelse at det faktisk er totalt anekdotiske bevis og ikke gjenspeiler virkeligheten.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvor høy andel av de jeg jobber med som angrer seg har jeg ikke tall på. Og det er jo anektodiske bevis jeg har som ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten. Dvs at de tallene jeg opplever er ikke overførbart til hele populasjonen med transfolk.
Vis hele sitatet...
Det værste med måten du fremlegger meningene dine her, som flere har påpekt, er den sylfrekke tonen igjennom flere av innleggene dine:

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er rart at du blir så krenket, men ok. Sensur er visst svaret ditt i møte med folk som ikke deler dine meninger.
Vis hele sitatet...
Du sitter da vitterlig her og har fått bre ut om alt du mener, det eneste som er slettet er et innlegg som bryter reglene: Det var bare et sitat fra Dave Chapelle, og innlegg uten egenargumentasjon slettes.

Så du slenger rundt deg med frekkheter, kaller folk som er uenig med deg for krenka og hyler om sensur, hva om du faktisk gror deg et sett med baller og diskuterer som voksne folk her og slutte med den sleipe stilen din?

For slik jeg ser det er problemstillingen din destillert ned til: "Jeg er sur fordi verden utvikler seg annerledes enn hva jeg har spikret fast i mitt hode"

Ingen kan ta fra deg dine private tanker, så den vinklingen er bare patetisk. Vi er bor ikke i The Matrix og vi er ikke i Orwells '84: Teknologien for å styre andres private tanker eksisterer ikke, ok?

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvorfor er dette et tema det ikke er lov å være uenig om? Man skal enten være woke eller holde kjeft og det syns jeg er teit. Men det heller påvirker ikke meg for jeg deltar ikke i denne debatten (bortsett fra nå lol).
Vis hele sitatet...
Må ta med enda et eksempel på din hårsårhet, du er jo her og er uenig, det virker mer som om det er du som ikke tåler at andre er uenig med deg.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Og jeg syns det er dumt at jeg skal bli uglesett fordi jeg er bekymret for en marginalisert del av befolkningen som har det vanskelig.
Vis hele sitatet...
Den generelle oppfatningen er at kjønnsdysfori er et reelt problem, og selv hvor mye du maler deg som en som vil transpersoner det beste, så strider tankene dine i mot hva vitenskapen sier: Du blander kjønnsidentitet og kjønn over en lav sko, du feilrepresenterer argumenter og hele saken om transpersoner så til de grader.

Så om det ikke kommer klart nok frem: Jeg sliter faktisk med å tro at du jobber i psykiatrien, spesielt med nevning av personer under 18 år som har tatt kjønnsoperasjoner, for jeg finner ikke NOE data på at det har skjedd og det er et kjent skittent-triks fra Republikanerne i diskusjoner om kjønnsidentitet.

Det er en person i Europa under 18 som har gjort en slik operasjon, og det er pop stjerna Kim Petras som fullførte det i en alder av 16, og det er et ganske unikt tilfelle.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg syns at alle kan være den de føler seg som, men ikke tving meg til å ta del i ditt synspunkt. Jeg skal selvfølgelig behandle de som de ønsker og benevne de slik de ber om. Men de kan ikke bestemme hva jeg tror i mitt eget hode.

Som Dave Chappelle sa: I support anyone's right to be who they want to be. My question is: to what extent do I have to participate in your self-image
Vis hele sitatet...
Sitat av LS7 Vis innlegg
Her tror jeg du er inne på noe viktig - at det å akseptere noen som person ikke er ensbetydende med å ta del i denne personens forestilling om seg selv.
Vis hele sitatet...
Hahaha! Unnskyld, men hva i alle dager er dette? Astro Man parafraserer først Dave Chapelle før han direkte siterer ham, så skryter du av parafraseringen og parafraserer det samme sitatet!?

Jeg har merket meg at det er mye innholdsløs fjas rundt dette temaet, men det lille sirkelrunket der tok virkelig kaken.
Hvor vanlig er det egentlig at noen er født med no annet enn xy eller xx kromosom?
For debattens del hadde det hvert av interesse
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvor vanlig er det egentlig at noen er født med no annet enn xy eller xx kromosom?
For debattens del hadde det hvert av interesse
Vis hele sitatet...
Ca 0.01-0.2% litt avhengig av hvilken combo man ser etter - vel å merke basert på data fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Intersex#Prevalence