Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3056
BRAND ∞ STRONG
Svalbard globale frøhvelv
"Lageret skal sikre at plantene ikke dør ut i lokale eller globale katastrofer"

Jeg ser poenget med at de som overlever etter armageddon skal kunne fortsette med matproduksjon, men sånn ellers
er det riktig eller lurt å gripe inn i evolusjonen på den måten?
Risikerer man ikke da å samtidig ødelegge for nye arter og varianter som kunne oppstått og som vi kunne fått veldig nytte av?
Tror ikke det bare oppstår nye arter ved f. Eks. Atomkrig. Det tar vel en del år for evolusjonen å gjøre sånt... Vi har uansett alle artene vi kunne trenge. Poenget med hvelvet er å kunne erstatte arter som blir truet eller utryddet ved f eks. Tørke. Det har blitt levert ut frø til Syrias genbank etter en tørkeperiode.

Historien om byggingen av hvelvet er jo noe for seg selv.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Tror ikke det bare oppstår nye arter ved f. Eks. Atomkrig.
Vis hele sitatet...
Ja det skjer ikke over natta.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Vi har uansett alle artene vi kunne trenge.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan vi vite det?
Nei altså kroppen vår er jo utviklet litt basert på artene vi har hatt tilgjengelig. Hva slags egenskaper som er så gunstige for oss er det du mener evolusjonen kan komme opp med?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Nei altså kroppen vår er jo utviklet litt basert på artene vi har hatt tilgjengelig. Hva slags egenskaper som er så gunstige for oss er det du mener evolusjonen kan komme opp med?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men tenker at det kanskje ikke er så lurt å spille "Gud"

Nye planter som kunne hatt betydning for gamle eller nye sykdommer er jo en mulighet, eller noe nytt å røyke på hvis det
er mer interessant for deg.
Sist endret av vindaloo; 18. juni 2022 kl. 22:55.
Det frølagret er noe politisk svada, de har 0 cannabis frø dær. Eller andre arter de ikke "ønsker"
De matvarene vi har i dag er resultat av langvarig avl, i noen tilfeller flere årtusen med aktiv seleksjon av nyttige egenskaper. De kan rett og slett ikke erstattes, og du vil aldri finne noe som kommer i nærheten i naturen.
Hvis det å plante frø er å leke Gud, så er det ganske lenge siden vi krysset den grensen.

Jeg vet ikke hva du legger i Amageddon, om det er en naturkatastrofe eller den menneskeskapte utviklingen, men det er uansett ikke en del av noen overordnet plan for å rydde plass til nye arter som skal komme. Da kan du like godt bekymre deg for de milliardene av mennesker som ikke blir unnfanget til enhver tid, som potensielt kunne vært avgjørende for fremtiden, og si at vi ødelegger evolusjonen ved å bruke prevensjon. Det høres nesten ut som du tror det er en tidslinje fremover med ting det var meningen at evolusjonen skulle frembringe.

Jeg lurer også på hvorfor du ikke regner menneskets evne til fremtidsplanlegging som en del av naturen, frembrakt av evolusjonen? Er det på en eller annen måte en unaturlig egenskap? Er det naturlig når ekorn samler nøtter, men ikke når mennesker samler frø?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis det å plante frø er å leke Gud, så er det ganske lenge siden vi krysset den grensen.
Vis hele sitatet...
Joda, men for å sette det på spissen så er det forskjell på lage druer uten steiner fordi det er digg, kontra å gjenskape hele
planteriket fra bunn av.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du legger i Amageddon, om det er en naturkatastrofe eller den menneskeskapte utviklingen, men det er uansett ikke en del av noen overordnet plan for å rydde plass til nye arter som skal komme.
Vis hele sitatet...
Noe i samme målestokk som da dinosaurene forsvant kanskje?
Sitat av magnet Vis innlegg
Det frølagret er noe politisk svada, de har 0 cannabis frø dær. Eller andre arter de ikke "ønsker"
Vis hele sitatet...
Sier du det?

I 2014 hadde de 21.500 cannabisfrø i frøhvelvet på Svalbard. Kan regne med at antallet er høyere nå. De har lagret cannabisfrø med opphav fra blandt annet Kina, Romania, Tyskland, Nederland, Polen, Tyrkia, Frankrike, Østerrike, Ungarn, Nord-Korea, Syria, Argentina, Spania, Sverige og Latvia. Mest Sativa strains per i dag ser jeg.
"Cannabis er en del av artsmangfoldet", slår Nordisk genressurssenter fast.


Sist endret av celtseus; 19. juni 2022 kl. 01:06.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av magnet Vis innlegg
Det frølagret er noe politisk svada, de har 0 cannabis frø dær. Eller andre arter de ikke "ønsker"
Vis hele sitatet...
Et raskt søk i frøbanken på 'cannabis' viser at det er opptil flere forskjellige strains fra flere land. Nå vet jeg ikke om samtlige ligger under isen (enn så lenge) på Svalbard, men det er nå ett samlet system med god redundans.
Sist endret av Echuz; 19. juni 2022 kl. 01:12. Grunn: Ninjaed
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
En mulig konsekvens av hele sirkuset vil jo også være at vi dør ut selv før får vi får noe særlig sving på nyplantingen.
Så får vi se hva det fører med seg (ikke vi da men).

Ben å gå på, det å kunne stå oppreist og armer og fingre har jo vist seg å være en suksess så ikke utenkelig at blir noe alla det.
Sist endret av vindaloo; 19. juni 2022 kl. 01:23.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Joda, men for å sette det på spissen så er det forskjell på lage druer uten steiner fordi det er digg, kontra å gjenskape hele
planteriket fra bunn av.
Vis hele sitatet...
Jeg synes argumentasjonen din virker litt todelt, dels moralsk og dels praktisk.

Er du skeptisk fordi det er å "leke gud", altså at vår naturlige evolusjon på en eller annen måte har bikket over i noe unaturlig, og dermed umoralsk eller dømt til å ende med grining og tenners gnidsel? Det synes jeg isåfall høres lite rasjonelt ut, og minner om noe religiøst, typ edens hage, kunnskapens tre osv. At vi har fått kognitive evner og teknologier som gir oss en makt vi ikke er ment å ha eller noe sånt. Det sliter jeg med å svare på, siden det ligger litt utenfor slik jeg forstår virkeligheten.

Det andre argumentet ditt er at frøene fra banken kan fortrenge arter som kunne vært nyttige for oss. Til det vil jeg si at, gitt at jorden er lagt mer eller mindre øde og valget står mellom å plante medbrakt matkorn (ok, og cannabis da), eller å sitte på ræv og se hva evolusjonen disker opp med om noen millioner år, så virker det første som det statistisk sett soleklart sikreste kortet for overlevelse.

Det beste hadde selvsagt vært om vi anvendte våre kognitive evner og lot være å ødelegge økosystemet vårt i første omgang.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ben å gå på, det å kunne stå oppreist og armer og fingre har jo vist seg å være en suksess så ikke utenkelig at blir noe alla det.
Vis hele sitatet...
Tja. Det er ganske mye annet som har vært minst like suksessfullt (særlig mtp at menneskeheten faktisk har dødd ut i historien din). En veldig populær form å utvikle seg til er krabbeform. Det har skjedd såpass mange ganger at man har et eget ord for det (carcinisation).
Sist endret av *pi; 19. juni 2022 kl. 03:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes argumentasjonen din virker litt todelt, dels moralsk og dels praktisk.
Vis hele sitatet...
Kan være enig.
Men tenkte ikke først fremst på det moralske/etiske aspektet da jeg sa "leke Gud". Det var mer en idè eller forstilling om at
et slikt prosjekt lett kunne gå til helvete.

Men

Jeg har nok også lagt noen litt urealistiske antagelser til grunn her, bla. at man skal benytte seg av hele dette frø lageret
til å forøke å gjenskape naturen nøyaktig slik den var. Det er nok ikke planen.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes jeg isåfall høres lite rasjonelt ut, og minner om noe religiøst, typ edens hage, kunnskapens tre osv. At vi har fått kognitive evner og teknologier som gir oss en makt vi ikke er ment å ha eller noe sånt. Det sliter jeg med å svare på, siden det ligger litt utenfor slik jeg forstår virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke religiøs, men jeg er ikke så vitenskapelig av meg heller.
Nå jeg referer til Gud dreier det seg stort sett om størrelser, lengder, mender og tid jeg synes det er vanskelig å forholde meg til.

Altså som ett utrykk for alt eller uendelig.

Sitat av *pi Vis innlegg
En veldig populær form å utvikle seg til er krabbeform. Det har skjedd såpass mange ganger at man har et eget ord for det (carcinisation).
Vis hele sitatet...
Litt for mange oppskrifter på gode krabberetter til at de vil få noe domenas med oss til stede, men de kunne nok blitt en
seriøs player på egenhånd

Eller som en hybrid/krysning med kakerlakker (grøss!)
Sist endret av vindaloo; 19. juni 2022 kl. 04:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan være enig.
Men tenkte ikke først fremst på det moralske/etiske aspektet da jeg sa "leke Gud". Det var mer en idè eller forstilling om at
et slikt prosjekt lett kunne gå til helvete.
Vis hele sitatet...
Men det ligger i den typen argumentasjon at det må gå til helvete fordi man drar det for langt, bort fra det som er naturlig og riktig. Selv om du ikke tenker religiøst, så tror jeg det er farget av religiøse forestillinger om at den typen overmot straffer seg. Som i Edens hage, eller Babels tårn. Men det vi har dratt for langt er i såfall evolusjonen. Det er ikke noe unaturlig med det. Altså, det kan absolutt gå til helvete, det tyder jo alt på at det gjør også. Men ikke som en straff for at vi prøver å være noe mer enn vi er eller er ment å være. Teknologi er definitivt en del av løsningen på problemene våre, det har det vært siden vi begynte å være mennesker.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Sier du det?

I 2014 hadde de 21.500 cannabisfrø i frøhvelvet på Svalbard. Kan regne med at antallet er høyere nå. De har lagret cannabisfrø med opphav fra blandt annet Kina, Romania, Tyskland, Nederland, Polen, Tyrkia, Frankrike, Østerrike, Ungarn, Nord-Korea, Syria, Argentina, Spania, Sverige og Latvia. Mest Sativa strains per i dag ser jeg.
"Cannabis er en del av artsmangfoldet", slår Nordisk genressurssenter fast.


Vis hele sitatet...
okej, husket bare tilbake fra da derrek fra veratasium var dær å spurte en ansatt om nettopp det hær, fra 2016

men den ansatte hadde kanskje ikke helt oversikt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
All tanker jeg andre har er vel farget på et vis.

Jeg tenker ikke egentlig at ligger noen form for skapende kraft bak det vi ser rundt oss og oss annet
en naturen selv, det var mer en tanke om hvor praktisk mulig det ville vært for mennesker å holde styr på alle de variablene som har ført oss og alle artene rundt oss dit vi er nå, att det ville vært umulig. Selv om vi har vært flinke til og har klart å bruke og temme det rundt oss til vår fordel.

Men igjen, jeg bygde dette argumentet på en tanke om at vi skulle gjenskape alt slik det var (pga. mengden frø) i stedet
for at naturen skulle gått sin gang og at nye og gamle arter ville utviklet seg organisk.
Skjønner at det nok ikke er tilfelle.

Det var kanskje mer et tanke eksperiment når jeg spurte:

"men sånn ellers
er det riktig eller lurt å gripe inn i evolusjonen på den måten?
Risikerer man ikke da å samtidig ødelegge for nye arter og varianter som kunne oppstått og som vi kunne fått veldig nytte av?"
Sist endret av vindaloo; 19. juni 2022 kl. 13:05.
Korrekt, dette handler om viktige nytteplanter som vi har avlet frem over lang tid.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Men for å spore dette inn på en litt annen vinkling:

Det er sikkert en grunntanke bak dette prosjektet om dette er noe som skal komme hele menneskeheten til gode skulle vi trenge
det, men er det ikke litt for viktig i så fall til at man kun har ett slikt og ikke minst med tanke på hvordan nasjoner står mot nasjoner
ellers. Det å kontrollere og eie dette vil jo være den viktigste valutaen vi har hatt.
Jeg er ikke uenig, men så langt er det bare Norge som har gjort noe med det.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nå har det vært flere lokale katastrofer som har gjort at frøhvelvet har vært gull verdt. Mest prominent er vel Syria hvor man trolig ville tapt mange lokale arter under borgerkrigen hvis man ikke hadde frøreserver lagret på et trygt sted. De fleste land har sine egne frølager, da borgerkrigen i Syria brøt ut så ble det jobbet ganske iherdig for å flytte mange av frøene til Svalbard.

Det legges ofte frem som et dommedagshvelv, men jeg tror nok det er mest fordi det er litt mer sexy og sensasjonelt. Spør du de som er involvert i prosjektet så er det nok andre ting de er mer bekymret for, som f.eks. lokale konflikter eller sykdom som rammer enkelte korntyper.
Sitat av vindaloo Vis innlegg

"men sånn ellers
er det riktig eller lurt å gripe inn i evolusjonen på den måten?
Risikerer man ikke da å samtidig ødelegge for nye arter og varianter som kunne oppstått og som vi kunne fått veldig nytte av?"
Vis hele sitatet...
Vår inngripen i evolusjonen er evolusjon. De "kunstige" artene vi har er simpelthen arter som har overlevd og utviklet seg sånn fordi de har egenskaper som mennesker trenger og dermed dyrker. Det gir dem en evolusjonær fordel. Våre domestiserte planter og husdyr (selv om de i mange tilfeller har det kjipt og ikke er vinnere sånn trivselsmessig) er jo vinnere evolusjonsmessig. De har egenskaper som gjør at vi jobber for å bevare dem. Man kan sånn sett lure på hvem som har temmet hvem. Frøene i frøbanken har fått oss til å sikre deres overlevelse, genialt evolusjonstrekk

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det å kontrollere og eie dette vil jo være den viktigste valutaen vi har hatt.
Vis hele sitatet...
At ressursene og kunnskapen til å dyrke mat er en viktig ressurs, håper jeg at folk snart anerkjenner. Foreløbig har folk skremmende lite problemer med nedbygging av matjord som tar tusen år å danne.
Sist endret av *pi; 19. juni 2022 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.