Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3799
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med tanke på at politiet har brutt loven over mange år med ulovlig ransakelse av mobil, og rassia. Hva gjør man nå om de f.eks plutselig kommer på døren eller lignende. Jeg hører mange sier at man må ringe advokat. Men jeg har alldrig hatt noen advokat, eller blitt tatt for noe lovbrudd. Finnes det en døgnlinje man kan ringe? En døgnlinje med tilgjengelige advokater? Telefonummeret til en slik advokatlinje bør muligens være noe alle som en gang i blant tar seg en spliff bør ha lagret på telefonen. Ja, om det som nevnt finnes.
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gatas Parlament oppsummerer det godt.
Du trenger kun gi dem navn, bosted og hva du jobber MED.
Spør om du er arrestert eller siktet/mistenkt. Hvorfor er du arrestert eller siktet/mistenkt?

Ber de om å se mobil eller annen form for ransakelse, så sier du nei. Politiet har noe som heter "stilltiende samtykke" dvs. nekter du ikke, så har du samtykket. Hvis de f.eks sier "Har du noe å skjule og derfor lar du oss ikke se....?"
Da kan du si "Jeg har rettigheter som jeg ikke gir fra meg til deg!"

Rettigheter som forøvrig våre forfedre har kjempet for at vi skal få...

Blir du til slutt arrestert, så snakker du ikke med politiet før du har fått bistand fra advokat.
Advokaten din skal ta vare på dine rettigheter i enhver sak.

Politiet er den best organiserte kriminelle organisasjonen i Norge som utøver makt uten at de har rettigheter til det, så forvent at de gjør som de vil. Til tross for at Norge nå begynner å våkne opp og innser at vi har fått en politistat....
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet er den best organiserte kriminelle organisasjonen i Norge som utøver makt uten at de har rettigheter til det, så forvent at de gjør som de vil. Til tross for at Norge nå begynner å våkne opp og innser at vi har fått en politistat....
Vis hele sitatet...
Klassiske eksempler på politistater:
  • Italia under Mussolini
  • Tyskland under Hitler
  • Sovjetunionen under Stalin
Norge under Erna? Njaa det syns jeg er å ta i.
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Klassiske eksempler på politistater:
  • Italia under Mussolini
  • Tyskland under Hitler
  • Sovjetunionen under Stalin
Norge under Erna? Njaa det syns jeg er å ta i.
Vis hele sitatet...
"En politistat er betegnelsen for et samfunn, hvor politiet eller militæret har adgang til at foreta anholdelser, ransakninger og avhør uten særlig begrunnelse"
BRAND ∞ STRONG
Anholdelser: Ja men veldig sjeldent lengre en 48 timer. Og det skal være et grunnlag for det.
Ransakninger: Mer en det burde, men også her finnes det lover selv om de ikke alltid følges.
Avhør: Hvor du har rett på advokat.

Man er med andre ord ikke helt rettsløs, i motsetning til hva som var tilfelle i de landene jeg lister opp.
Anonym bruker
"Skrikende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg anbefaler også deg å sørge for å ha en så god holdning og oppføre deg så høflig som mulig. Det er forståelig at det kan være litt vanskelig å holde maska i noen tilfeller, men da er det i det minste ikke du som har oppført deg som en dritt.

Hvis politimannen legger kneet oppå hodet ditt på asfalt med småstein på, ja, da vil jeg du skal sparke ham i kuken etterpå. Hilsen erfaren narkis.
@vindaloo: Dette er ikke binært. Klart det finnes mange verre eksempler fra både fortid og nåtid, det gjør ikke Norge til det skinnende fyrtårnet for frihet og menneskerettigheter vi liker å tro vi har. Norsk Politi har fått tyn for bruk av glattcelle i mange år, og måten de behandler horer og narkiser er ikke noe bedre.
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Som i at jeg er snut?
Fuck of a, anonyme kødd!
Vis hele sitatet...
Så jeg er mindre anonym om jeg poster med mitt brukernavn på freak?

Beklager da du

Og igjen; Håper ikke du ble altfor støtt av dette mr/mrs/something.
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@vindaloo: Dette er ikke binært. Klart det finnes mange verre eksempler fra både fortid og nåtid, det gjør ikke Norge til det skinnende fyrtårnet for frihet og menneskerettigheter vi liker å tro vi har. Norsk Politi har fått tyn for bruk av glattcelle i mange år, og måten de behandler horer og narkiser er ikke noe bedre.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Norge er flink til å skryte av seg selv, men nå begynner fasaden å slå sprekker ved at flere og flere gråsoner dukker opp.
Hvis politiet finner mer enn bare brukerdoser, så heier jeg på de (da snakker jeg om hekto +, våpen etc)

Men oppfør deg vanlig er et helt ok tips.
Sist endret av Superspurv; 19. april 2021 kl. 12:29.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar. Det var mange gode tips, men det jeg egentlig lurte på var f.eks om jeg blir stoppet av politiet. Så sier de "du ser ruset ut på noe annet en alkohol". Jeg nekter, så vil de ha urinprøve av meg, eller se gjennom telefonen. Det har de ikke lov til nå lengre i følge riksadvokaten.Men man kan ikke stole på at de følger loven, så jeg vil si dere får ikke gjøre noe før jeg har snakket med advokaten min. Kan man da ringe en tilfeldig advokat? Finnes det en døgnåpen advokatlinje? OM ikke så tror jeg det kunne vært en potensiell buisniess.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De fleste advokatkontor har vakt nummer. det finnes vel også en "advokatvakt" som er 24/7.
Som regel holder det å si man skal ringe advokat så roer de seg ned et par hakk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for svar. Det var mange gode tips, men det jeg egentlig lurte på var f.eks om jeg blir stoppet av politiet. Så sier de "du ser ruset ut på noe annet en alkohol". Jeg nekter, så vil de ha urinprøve av meg, eller se gjennom telefonen. Det har de ikke lov til nå lengre i følge riksadvokaten.Men man kan ikke stole på at de følger loven, så jeg vil si dere får ikke gjøre noe før jeg har snakket med advokaten min. Kan man da ringe en tilfeldig advokat? Finnes det en døgnåpen advokatlinje? OM ikke så tror jeg det kunne vært en potensiell buisniess.
Vis hele sitatet...

Du kan få mobilnr til advokaten din hvis du ber om det. Som en annen nevner, så har de fleste advokater en vaktordning.
Men om du bruker litt tid på å lese lovverket kan du komme med gode argumenter for at de ikke skal kunne ta seg ulovlig til rette.
Men politiet gir egentlig faen i deg, de er bare ute etter å ta flest mulig. Skulle tro de fikk bonus basert på bust
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Klassiske eksempler på politistater:
  • Italia under Mussolini
  • Tyskland under Hitler
  • Sovjetunionen under Stalin
Norge under Erna? Njaa det syns jeg er å ta i.
Vis hele sitatet...
Du glemte:
[*]Norge under Quisling
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du glemte:
[*]Norge under Quisling
Vis hele sitatet...
Ja.

Ett annet viktig moment er jo att Erna alene ikke kan lage sine egne lover.

Hvis Stalin ville få noe gjort så kunne han bare bestemme det.
Og om noen hadde noe å utsette på det så "forsvant" de bare.
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja.

Ett annet viktig moment er jo att Erna alene ikke kan lage sine egne lover.

Hvis Stalin ville få noe gjort så kunne han bare bestemme det.
Og om noen hadde noe å utsette på det så "forsvant" de bare.
Vis hele sitatet...

Visste du at:
Ved å bagatellisere problemet, så er du en del av problemet?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis politiet finner mer enn bare brukerdoser, så heier jeg på de (da snakker jeg om hekto +, våpen etc)

Men oppfør deg vanlig er et helt ok tips.
Vis hele sitatet...
Okey, men du heier på de som kjøper av de som sitter med hektoene? Gir mening...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for svar. Det var mange gode tips, men det jeg egentlig lurte på var f.eks om jeg blir stoppet av politiet. Så sier de "du ser ruset ut på noe annet en alkohol". Jeg nekter, så vil de ha urinprøve av meg, eller se gjennom telefonen. Det har de ikke lov til nå lengre i følge riksadvokaten.Men man kan ikke stole på at de følger loven, så jeg vil si dere får ikke gjøre noe før jeg har snakket med advokaten min. Kan man da ringe en tilfeldig advokat? Finnes det en døgnåpen advokatlinje? OM ikke så tror jeg det kunne vært en potensiell buisniess.
Vis hele sitatet...
Hvis du sitter bak rattet, så har politiet rett til å rusteste deg anytime and everywhere.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Visste du at:
Ved å bagatellisere problemet, så er du en del av problemet?
Vis hele sitatet...
Viste du at det er å få medisiner mot paranoia?
Jeg vil heller ha sterkt politi, enn en haug langere, gjenger og organisert kriminalitet gatelangs.
Kanskje også du og noen andre her, burde ha lest dere opp en del bedre på hva en politistat er, før dere roper ut om det?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kanskje også du og noen andre her, burde ha lest dere opp en del bedre på hva en politistat er, før dere roper ut om det?
Vis hele sitatet...
'
Vel det er jo minst 2 definisjoner på politistat. Det er den definisjonen vi lærte på skolen, feks fengsling uten rettssak og dom. Der politimakten er den sittende maktas forlengede arm og brukes aktivt blant annet for å "fjerne" politiske motstandere, og der resultat er overordnet prinsipper, etikk og justis.

Så er det den muntlige definisjonen, som vel må sies at være betydelig løsere. Mange sier politistat ved gjennomgående systemfeil fra snutens side. Feks ulovlige ransakelser i stort monn over lang tid, der en må eller kan tro at noen har vist og forstått at det var i strid med gjeldende lovverk men der snuten og ledelsen i politiet har hevet seg over loven av bekvemmelighetsgrunner. Det er lettere å få noen dømt om en strekker litt på regelverket og kan foreta ulovlig razzia, ransakelse osv.

Også bruken av varetekt har vært i strid med loven og også der i en lengre periode. Og der pågår det fortsatt tvister såvidt jeg vet med advokater og greier som forsøker å få dette opp i rettsapparatet ennå en gang. Dette er det også mange som i dagligtalen omtaler som politistat.

Om en slår opp i et leksikon vil en se at den muntlige definisjonen ikke er i helt i tråd med det som står som en offisiell definisjon. Men det er kanskje mindre viktig, poenget er at i dagligtale benyttes uttrykket politistat om tilfeller der snuten bryter loven i kampen mot kriminelle og der en kan anta at reglene strekkes bevist fra snutens side.

Jeg synes det er en en helt ok måte og omtale gjentatte lovbrudd fra snutens side. Og blant folk som har et levd liv uten for den gjengse A4 formatet er det dessverre mange som har opplevd at de som skal etterforske lovbrudd selv bryter loven og det temmelig uheldig. For det gjør noe med hvordan allmuen oppfatter hele rettssystemet.
Sist endret av _abc_; 19. april 2021 kl. 17:26.
@AlF3: Nei, Norge møter ikke definisjonen av en politistat. Men som sagt er ikke dette et binært spørsmål, og vi har en del smårusk i systemet. Jeg forstår godt at de som får smake denne siden av landet ser på purken som fascistiske bøller.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er ikke handlinger uten hjemmel selve definisjonen på en politistat? Det kan jo være alvorlig nok til å trekke vårt system og vår årvåkenhet i tvil.

Aap skandalen hvordan stat fremsto vi som der?

Hvor mange ledd har sviktet i hvor mange år ifht riksadvokaten og den skandalen?

Her i Norge ønsker vi hverandre dit peppern gror når vi er uenige, de vi er politisk uenig med bør helst miste jobben og all sosial status

Tillitssamfunnet my ass
Sist endret av meaculpaUIO; 19. april 2021 kl. 18:22.
Kommer de på døra di trenger du ikke lokke opp med mindre de har arrestordre eller ransakelsesordre. Strengt talt trenger du en kke lokke opp da heller men da kan det hende de knærter døra di
Sist endret av celtseus; 19. april 2021 kl. 18:46.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@AlF3: Nei, Norge møter ikke definisjonen av en politistat.
Vis hele sitatet...
Enig!


Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men som sagt er ikke dette et binært spørsmål, og vi har en del smårusk i systemet.
Vis hele sitatet...
Faktisk også ganske enig. Men kan du nevne en statelig etat som ikke har smårusk i systemet? Gjerne i Norge, men ta gjerne med deg utlandet også. Når en etat ikke er detaljstyrt til fingerspissene, når de som jobber i etaten har litt spillerom, når de som jobber innad i etaten er forskjellige personligheter med forskjellige bakgrunnshistorier, ja, så vil ikke riktig alle være "uten rusk". Men generelt sett, så tror jeg den norske etaten er relativt bra.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg forstår godt at de som får smake denne siden av landet ser på purken som fascistiske bøller.
Vis hele sitatet...
Før dem stempler politiet som "fascistiske bøller", så tenk over dette:

– Det er Norges befolkning, som har stemt landets mandater i Stortinget og medlemmer i regjeringen.
– Det er regjeringene med ekspertkomiteer og Stortinget bak seg, som har lagd Norges lover.
– Det er politiets jobb, å påse at Norges befolkning overholder lovene. De som ikke overholder lovene, skal straffes etter det lovene tilsier. Politiet skal bruke de midler de har tilgjengelig (altså lovlige), for å avdekke lovbrudd hos befolkningen.

Vil det si at jeg mener det er uansett ok, og ta sertifikatet fra personer tatt med et ulovlig rusmiddel på seg et par ganger i året, uten noe som helst indisier på at personen har ført kjøretøyet i påvirket tilstand? Nei! Hvis de skal gjøre det, så bør det samme gjelde angående alkohol også! Jeg tenker at kanskje en mellomting burde ha vært praksis. Altså helgefyll (da mener jeg virkelig fyll) hver helg, eller det å røyke seg skakk hver helg, er kanskje ikke forenelig med sertifikat. Men 2 jointer i året, det burde la seg kombinere.
Jeg synes heller at en organisasjon av hovedsak politifolk, som prøver å påvirke den lovgivende makt, også er forkastelig. Dem skal håndheve loven, ikke lage den!

Vil det si at jeg mener de er "fascistiske bøller", når de til stadighet går etter tidligere straffedømte innen slike saker? Nei! De vet at faren for at de bryter de samme lovene er ganske stor. Altså det er egentlig godt politiarbeid.
Dette er da en jobb dem gjør som de har fått av stortinget. Stortinget har lagd disse lovene, etter hva de med stemmerett ønsker.
Så slik sett, så er flertallet av befolkningen mot narkotika. Iallfall så langt.

Hvis du/dere er uenig i dette, så er det faktisk fritt frem å danne et parti. Så kan du/dere sette opp et partiprogram og hele den pakka der. Hvis mange nok er enig, så kan det faktisk hende at dere vinner et valg, og får skrevet/forandret noen lover.
Dette er den riktige veien og gå.
Men om du konsekvent bryter loven, oppfører deg som en bedriten trassunge som ikke har fått den ellevte isen idag, ja, så blir også livet ditt der etter. Har du en haug vonde minner fra din barndom, ja, så er det faktisk hjelp å få mot det også.

Hvis dere er leie politiets trakasering, så hold dere unna noe ulovlig. Politiet vil antageligvis sjekke deg en god stund. Men om dem ikke får tatt deg for noe, så blir jo det ekstremt kjedelig etter en stund. Når det sterkeste du har i bilen er en Solo, det sterkeste de finner i blodprøven er rester av litt Tabasco. Ja, så er det begrenset hvor lenge dem orker å styre med deg.

Før du danner parti. Så et par hete tips: Hold deg til rene fakta! Sett deg inn i kildekritikk! Når deg gjelder narkotikapolitikk. For etter det jeg ser, så har det vært kjørt skremselspropaganda om narkotika lenge. Men mye av det jeg leser her inne, kommer like skeivt ut, men mot den andre retningen! Husk den gyldne middelvei.

Red: Men vær obs på, om dette hadde vært en reell politistat, så hadde du bare blitt borte et sted, om du hadde lagd et slikt parti, som jeg nevner ovenfor.
Sist endret av aluminiumfluorid; 19. april 2021 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er ikke handlinger uten hjemmel selve definisjonen på en politistat? Det kan jo være alvorlig nok til å trekke vårt system og vår årvåkenhet i tvil.

Aap skandalen hvordan stat fremsto vi som der?

Hvor mange ledd har sviktet i hvor mange år ifht riksadvokaten og den skandalen?

Her i Norge ønsker vi hverandre dit peppern gror når vi er uenige, de vi er politisk uenig med bør helst miste jobben og all sosial status

Tillitssamfunnet my ass
Vis hele sitatet...
Ja i den hverdagslige og muntlige definisjonen av politistat er det eksakt det folk mener når de bruker uttrykket politistat. At politi og myndighetspersoner bryter loven, gjerne gjentatte ganger på samme felt og der noen i etaten har vært klar over (eller burde vært klar over) lovbruddet men aktivt har valgt å se gjennom fingrene med lovbruddene.

For det er jo faktisk lovbrudd når politiet benytter virkemidler uten hjemmel. Og bare nå de siste månedene så har det vært satt fokus på flere områder der politiet gjentatte ganger har gått langt utover hva de faktisk har lov til. Og det blir litt forstummende at slike nyheter nesten drukner og forsvinner uten at folk faktisk stopper opp og tar inn over seg alvorligheten i at politiet bevist tar i bruk en metode de vet bryter med loven. Det fratar faktisk folk rettssikkerheten.

Og ja, det er kanskje lett for noen å bare blåse i slikt. "Narkomane, de må jo bare regne med at de blir behandlet litt røft, de er jo lovbrytere". Hørt sånne kommentarer mange gang fra folk.

Men hva skjer over tid om slikt kan foregå uten at noen stilles til ansvar. Og da mener jeg ikke den populistiske formen for å "ta ansvar" aka "legge seg flat og beklage" når grumset kommer frem. Nei pga av alvorligheten så tenker jeg her er det faktisk på sin plass at det ruller hoder. At noen faktisk må banke på hos NAV fordi de ikke har skjøttet jobben sin, og som da måtte levere inn sine nøkkelkort og rydde ut av kontoret. Noen bør får sparken. Rett og slett.

Hva skjer frem i tid om slikt utvikler seg og formerer seg? Idag er kanskje først og fremst narkomane, horer og andre svake grupper i samfunnet som blir utsatt fra lovbrudd fra politiet. Men det kan ramme deg også om vi ikke foretar en utvetydig markering av at slikt ikke er greit, og at slike handlinger vil få konsekvenser for de ansvarlige.
Sist endret av _abc_; 19. april 2021 kl. 20:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://mobile.twitter.com/HFMarthin...33624498462720

Dette skal men trekke på skuldrene av? Hva er mer politistat enn dette?
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://mobile.twitter.com/HFMarthin...33624498462720

Dette skal men trekke på skuldrene av? Hva er mer politistat enn dette?
Vis hele sitatet...
Dessverre så passer ikke dette inn med beskrivelsen av "politistat" på wikipedia fordi der står det at politiet må ha mulighet for å sperre deg inne på ubestemt tid. Man må jo treffe definisjonen for politistat for å være en politistat? Eller kanskje noen bare må presse det tjukke hodet sitt ut av den trange ræva si og følge med litt?

Takk til alle Freakere som er våken
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
[quote=aluminiumfluorid;3687928]Hvis du sitter bak rattet, så har politiet rett til å rusteste deg anytime and everywhere.


Ja, ingen bør kjøre ruset. Men "hjemlene" til politiet hvor de tar fra folk førerkortet enda de ikke kjører ruset er meget mulig den neste politiskandalen. Jeg snakker ikke om mennesker som ruser seg fra hus og hjem, som da går inn under manglende edrielighet. Jeg snakker om de som velger noe tryggere en alkohol. Fra juridisk hold er det en del som peker i retning av at det er ulovlig. Skulle de omsider noensinne finne thc rester, så er det viktig å kreve blodprøve, Meg bekjent er det kun den som teller juridisk. SÅ nekte å urinere, kun kreve blodprøve om mulig. Urin og spyttester er og svært upolitelige å gir utslag for alt mulig. Da ville jeg nektet, og nektet helt til en eventuell blodprøve.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det blir jo bare verre og verre:

https://mobile.twitter.com/littufink...95652245364738

"Det vi kan tydelig etablere er at Nybøe har slått seg opp som Statsadvokat i Oslo og deretter som assistent til T.A Busch ved Riksadvokatembetet i over 10 år.

Han har åpenbart blitt oppdratt i tankegangen til Busch (æresmedlem i NNPF) over mange år."

Nnpf har vært stat i staten etter alle normale kriterier, de som avfeier det som er kommet frem og skal minne om at politiet gjør mye bra, de stilner varsling og kritikk om svært alvorlige forhold
Sist endret av meaculpaUIO; 21. april 2021 kl. 13:09.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det blir jo bare verre og verre:

https://mobile.twitter.com/littufink...95652245364738

"Det vi kan tydelig etablere er at Nybøe har slått seg opp som Statsadvokat i Oslo og deretter som assistent til T.A Busch ved Riksadvokatembetet i over 10 år.

Han har åpenbart blitt oppdratt i tankegangen til Busch (æresmedlem i NNPF) over mange år."

Nnpf har vært stat i staten etter alle normale kriterier, de som avfeier det som er kommet frem og skal minne om at politiet gjør mye bra, de stilner varsling og kritikk om svært alvorlige forhold
Vis hele sitatet...

Det er veldig interesanne tider med det som nå kommer frem. jeg undres veldig på om hvorvidt den innerste kretsen til Tor-Aksel Busch og har hatt en finger med i spillet når det gjelder førerkort skandalene, hvor mennesker fratas førerkort uten og ha kjørt ruset på syltunt grunnlag. Alltså fått det inn under veitrakfikkloven. Og hvem av dem har fått det inn i helsevesenet at den som forteller om et begynnende rusproblem og mister lappen. Det har skapt en enorm splid mellom psykolog, lege og folk med begynnende rusproblemer. Mange mennesker faller mye mer utenfor en nødvendig.

Jeg håper at vedkommende blir dømt om dette er som det kan se ut til. Alltså en form for korrupsjon. Eller var det vel beskjedent mistanke?