Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 986
Hei.
Noen som vet om de beste pranayama-øvelsene?
Enten video på nettet, bøker, eller annen media?
Har prøvd mye forskjellig yoga/meditasjon og synes helt klart den beste er kriya yoga.
Kan anbefale denne YouTube kanalen.

Her er en video hvor han går igjennom litt av de

Kan forklare litt kjapt her de forskjellige pranayama'ene jeg selv bruker og har hatt god effekt fra.

Khu-Fu:
Pust inn med nesa alt du klarer, harderere og mer intenst enn du syns er behagelig, virkelig snort inn alt du makter, gjør dette i 4 sek(tell til 4 inne i hodet ditt mens du inhalerer). Pust så ut veldig sakte(enten nesa eller munn, opp til deg), saktere enn du føler deg komfortabel med, gjør dette i 8 sek. Gjenta det her 5 ganger(så 6 reps totalt). Gjør det her 3 ganger om dagen(morgen, formiddag/ettermiddag, kveld/natt).

Alternate nostril breathing:

Ta hånda di opp i ansiktet(peke- og langfinger mellom øyenbryna), bruk tommel og lillefinger til å lukke et nesebor av gangen.
Velg et nesebor å holde for. Pust så inn, hold for neseboret du nettopp pusta inn gjennom og slipp for det som du nettopp holdt igjen, pust så ut det andre neseboret. Deretter puster du inn det samme neseboret du nettopp pusta ut med. Så holder du for det neseboret, åpner det andre igjen og puster ut der. Dette er en repetisjon. Gjør 12 reps(bruk tommel og leddene på fingrene på den andre hånda til å telle(3 ledd x 4 fingre = 12).

Ellers er jeg fan av Wim Hof's pusteteknikk som går ut på å puste inn alt du kan, for så å slippe det ut igjen. Tenk at du blåser opp lungene som en ballong, så bare slapper du av i pustemuskelaturen så lufta siver ut av seg selv, men ikke la all lufta komme ut bare litt. Gjør dette 30-40 ganger og på siste så puster du virkelig alt du klarer inn, så slipper du ut alt, også bare hold pusten til du virkelig ikke klarer mer, så tar du et dypt magadrag og holder det inne 10-20 sek. Det er en runde. Gjør 3 runder. Du kan også holde på lenger, men heads up - du kan trippe av det hvis du holder på 30 min +, var engang jeg holdt på i 45 min. Kjente DMT lukt i nesa og mistet bevisstheten og gikk inn i fraktal/alve land hvor de hadde en eller annen seremoni med meg hvor jeg fikk en nice krystall/fraktal krone som "premie" siden jeg hadde kommet dit uten å røyke DMT��

Ellers synes jeg soma breath er nice, det er en litt mer avansert utgave av Wim Hof hvor man strammer musklene i skrittet mens man inhalerer. Er litt som en mix mellom kriya pranyama og wim hof, men dog uten kechari mudra. De har et gratis kurs som gir deg 'the basics' på nettsida.
http://somabreath.com

Si fra hvis du har noen mer spørsmål.
Takk