Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3432
Jeg bruker sentralstimulerende rusmidler, vekselvis kokain og amfetamin, 2 - 4 ganger i måneden.

Jeg er selvsagt kjent med at begge stoffene har negativ innvirkning på tannhelsen. Spørsmålet er om mitt «forbruk» vil føre til skader på tennene?

Hvilke forholdsregler kan eventuelt tas for å minimalisere skadene?
Drikk masse vann og miks det i munnen under rusbruken, deretter ta i bruk munnskyld når du er ferdig med dopinga.
Sist endret av abrahamzen; 5. april 2021 kl. 00:41.
gjelder vel mest for MDMA og amfetamin(?):

Bruk tyggegummi hvis du hakker mye tenner, eller klemmer tenna sammen
Det er en myte at stoffer ødelegger tennene. Problemet er at de som misbruker stoffer ofte glemmer å ta vare på seg selv. Dårlig tannpuss og ekstremt dårlig kosthold. Og enorme mengder med brus. Kjenner flere som ikke bruker stoffer, men som drikker 3-5 liter med pepsi max om dagen, og tannlege regningene deres er enorme. De drikker fortsatt pepsi hvis du lurte ...
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Det er en myte at stoffer ødelegger tennene. Problemet er at de som misbruker stoffer ofte glemmer å ta vare på seg selv. Dårlig tannpuss og ekstremt dårlig kosthold. Og enorme mengder med brus. Kjenner flere som ikke bruker stoffer, men som drikker 3-5 liter med pepsi max om dagen, og tannlege regningene deres er enorme. De drikker fortsatt pepsi hvis du lurte ...
Vis hele sitatet...
Nja... Det er sant at manglende hygiene og slikt er en stor faktor, men disse stoffene gjør deg tørr i munnen, og fremkaller ofte kraftig gnissing av tennene og det er klart at det er uheldig for tannhelsen vår.
Tørr munn fikser man ved å drikke vann. Gnissing kan man motvirke ved å spise mat man må tygge, som f.eks rødt kjøtt. Man får da også i seg de viktigste næringsstoffene som kroppen trenger. Og nei, rødt kjøtt er ikke farlig
Mye myter og rar synsing her.
Stimulanter generert fører til surt spytt(lavere PH) og nedsatt spyttproduksjon. Det er primært spyttet ditt som rengjør tennene dine.

Når man ser skrekkbilder på internett av hvordan man blir på feks meth, så er det ikke stoffet i seg selv som gjør dette, men den dårlige livsstilen rundt det hele (dårlig hygiene, ingen mat og søvn, ingen tannpuss mm).

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
3-5 liter om dagen xDxDxD
Vis hele sitatet...
Dama drikker 2 til 3 halvannen litere per dag. Kanskje du ler, men jeg gråter :<
Sist endret av Superspurv; 5. april 2021 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Det er en myte at stoffer ødelegger tennene.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er fakta. Det er utrolig sterke stoffer som tærer tennene dine i stykker.
Du tok feil når det gjaldt string teori, og du tar feil her også.
Men seriøst. Disse stoffene ødelegger tennene.
Anonym bruker
"Lett Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er langt ute av amfetamin gamet nå til dags, men fra eldre tider kan jeg konstatere at de som hevdet sprøyter ikke ødela tennene relatert til amfetamin tok feil. Og det handler ikke om renhold av tenner generelt, men at man får et etsende stoff i blodbanene. Det vet jeg fordi noen av de mest meterosexuelle menneskene jeg kjente, som dusjet og pusset tennene hver dag mistet tenner i fleng etter en stund på makka. Så hevdet noen at det var en dårlig ide å pusse tennene rett etter at man tok amfetamin, at man burde vendte i noen timer, da stoffet bløtla emaljen som lett kunne forsvinne.

Det er mange grunner til at speed, cola er noe møkk.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Nei. Det er fakta. Det er utrolig sterke stoffer som tærer tennene dine i stykker.
Du tok feil når det gjaldt string teori, og du tar feil her også.
Men seriøst. Disse stoffene ødelegger tennene.
Vis hele sitatet...
Fortell oss hvorfor det ødelegger tennene da? Er din inntaksmetode at du gnir amfetaminen på tenna?
Phen i munnen kommer i kraftig uballanse?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så hevdet noen at det var en dårlig ide å pusse tennene rett etter at man tok amfetamin, at man burde vendte i noen timer, da stoffet bløtla emaljen som lett kunne forsvinne.
Vis hele sitatet...
Denne har jeg også hørt. Grunnen var visstnok at når man snorta amfetamin som kom deler av det i munnen og svelget.

Jeg har fortsatt mine tvil. 1 år med mye amfetamin ga meg ingen tannplager og tannlegen min bekreftet at jeg hadde en generell god tannhelse.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Denne har jeg også hørt. Grunnen var visstnok at når man snorta amfetamin som kom deler av det i munnen og svelget.

Jeg har fortsatt mine tvil. 1 år med mye amfetamin ga meg ingen tannplager og tannlegen min bekreftet at jeg hadde en generell god tannhelse.
Vis hele sitatet...
1 år er jo strengt tatt et alt for lite intervall til å kunne komme med noen form for konklusjon
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Nei. Det er fakta. Det er utrolig sterke stoffer som tærer tennene dine i stykker.
Vis hele sitatet...
Dette er synsing. Har du noen kilder å backe dette opp med?
Det blir et litt interessant spørsmål. Amfetamin gjør gjerne at man går lange tider uten å pusse fordi man er opphengt i noe og ikke sover, og gnissing av tenner og lav spyttproduksjon er tvilsomt bra for tennene, men det finnes tiltak å ta for å motvirke alt dette.

Men en sammenlikning er brus, drikker man mye sukkerholdig drikke så eter bakterier av sukkeret eller noe og pH i munnen synker og det blir hull i tennene. Dette er forsåvidt også fult mulig å motvirke.

Konklusjon: Å påstå at amfetamin ikke er skadelig for tennene blir som å påstå at brus ikke er skadelig for tennene. Disse prosessene tar tid og man kan motvirke de, men fordi det er økt sannsynlighet kan en konstantere at det er skadelig. Brus som eh vel, brus.
Det er en del ting å særlig passe på med amfetamin å tenner.
  • munntørrhet
  • gnissing
  • at man ikke pusser (eller pusser for hardt)
  • at man drikker juice/brus og blir sittende med dette på tennene dagevis

De to første kan begrenses hvis man husker på å drikke vann å bruker sukkerfri tyggegummi.
De to siste sier seg selv.
Anonym bruker
"Misunnelig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg husker at da jeg dreiv på, så hadde jeg hørt at det kunne være ødeleggende for tannhelsen å pusse tennene samme kveld som du hadde tatt amfetamin. Dette fordi at stoffet er etsende og setter seg i kjeven når man snorter det, og man kan risikere å skade emalje og tannkjøtt ved å lage friksjoner i kjeften, noe man gjør når man fører en tannbørste frem og tilbake.

Aner ikke om dette er korrekt (har faktisk mine tvil), men jeg fulgte i alle fall den "regelen", og pusset ikke tennene før dagen etter. Nå holdt ikke jeg på med amf lenge om gangen, men har nok likevel snortet et par hekkere. Har fin tannhelse og har bare hatt ett hull i løpet av livet mitt. Bruker en tusenlapp årlig hos tannlegen.