Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2724
Har ca 0 innsikt i markedsoppgang nedgang rentehopp rentekupp så jeg spør her.
Noen som har en pekepinn på om det er økonomisk lurt å kjøpe bolig i dette coronaåret eller vente til neste år? Hvordan vil prisene og markedet svinge? Vil alle kjøpe når corona er slutt så prisene presses opp eller ligger folk i minus pga permitteringer og prisene får seg en knekk? Samme med lån og da.. Mer å få i lån nå eller ha is i magen og håpe på bedre lån og renter neste år?
Leier per dags dato på over 10k i mnd og har tenkt i noen år at det er på tide å kjøpe eget.
Det et det ingen som vet.
Men mest sannsynlig vil det lønne seg å kjøpe bolig.
Prisene kommer nok ikke til å falle, så det er trolig en god investering.
Jeg kjøpte nettopp hus på 161 kvm til 2.6 millioner "på landet", om du vil. Lite tettsted, mitt i Norge. Kjører du to mil sørover eller to mil nord, blir det gjerne en million ekstra.

Jeg tror prisene går mer ned etter Korona, på grunn av at renta blir økt. Det er "billigere" å få lån nå, enn når alle er i arbeid. Bankene vil også tjene penger, akkurat som andre bransjer, så de vil gi deg et høyere lån nå, enn når økonomien har stablet seg på beina og fått rot i virkeligheten igjen. Da igjen, blir trekkene høyere.
Om du tenker å bo et sted noen år, kjøp bolig. Slik systemet er "rigget" vil det lønne seg i løpet av noen år. Det er veldig høy inflasjon på boliger, og når det er høy inflasjon lønner det seg å ha mye nyttig gjeld. Tipper at boliger har doblet seg i pris (nominelt) om 20 år. Pengene i dag vil ha halvert seg i verdi på samme tid.
Helt enig i det med å bo noen år. Tenker du flytte rundt kan det fort bli dyrt å kjøpe. Litt varierende men worst case koster det fort 100k å kjøpe og like mye å selge.
Spørs jo også veldig på hvor i landet Oslo vs andre attraktive byer vs bondelandet er vidt forskjellige boligmarked.
Oslo er jo buttfucked til evig tid da de bl.a ikke bygger mer hybler og leiligheter under 40kvm så alle som får kjøpt 1-2 roms der er nesten garantert lønnsomhet og da særlig på mindre leiligheter for typisk førstegangskjøpere.
I noen tilfeller lønner det seg faktisk å leie, økonomisk sett.

https://youtu.be/xl7EM_89MRQ

Ta en titt, mye lærdom i en video
Sitat av Dough Vis innlegg
Helt enig i det med å bo noen år. Tenker du flytte rundt kan det fort bli dyrt å kjøpe. Litt varierende men worst case koster det fort 100k å kjøpe og like mye å selge.
Spørs jo også veldig på hvor i landet Oslo vs andre attraktive byer vs bondelandet er vidt forskjellige boligmarked.
Oslo er jo buttfucked til evig tid da de bl.a ikke bygger mer hybler og leiligheter under 40kvm så alle som får kjøpt 1-2 roms der er nesten garantert lønnsomhet og da særlig på mindre leiligheter for typisk førstegangskjøpere.
Vis hele sitatet...
Så jeg som har en 34 kvadrat på grunerløkka har gull? Jeg ønsker å selge i løpe av max et par år. Naboleilighetene går for mye ihvertfall. Megler mente 2,5-2,8 ikke var usannsynlig selv med 1 mill i fellesgjeld
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Så jeg som har en 34 kvadrat på grunerløkka har gull? Jeg ønsker å selge i løpe av max et par år. Naboleilighetene går for mye ihvertfall. Megler mente 2,5-2,8 ikke var usannsynlig selv med 1 mill i fellesgjeld
Vis hele sitatet...
Som usakkyndig ekspert mener jeg å tro du sitter på noe av beste kvm pris i Oslo fremover.
Det sagt med mindre de går inn å regulerer på noe vis.

Dette Googlesøket ga mange relevante treff

Jeg er håpløs på nettbrett:

https://www.google.com/search?q=oslo...obile&ie=UTF-8
Sist endret av Dough; 4. april 2021 kl. 16:41.
Takk for svar. Har håpet og trodd at den skulle være verdt noe. Kjøpte den som andelsleilighet for 11-12 år siden for 575000. De pengene hadde jeg så har heller ikke noe lån. Deilig å vite...

Godt noe går veien i livet
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Takk for svar. Har håpet og trodd at den skulle være verdt noe. Kjøpte den som andelsleilighet for 11-12 år siden for 575000. De pengene hadde jeg så har heller ikke noe lån. Deilig å vite...
Vis hele sitatet...
Grünerløkka har ikke Oslo høyeste kvadratmeter pris, men det er ikke langt unna.
Det har de siste 20-25 årene vært ett av de mest attraktive stedene å bo i Oslo
og veldig lettsolgte objekter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av esselte12 Vis innlegg
I noen tilfeller lønner det seg faktisk å leie, økonomisk sett.

https://youtu.be/xl7EM_89MRQ

Ta en titt, mye lærdom i en video
Vis hele sitatet...
Fint om du hadde kommet med noe konkret fra videoen.
Hei. Her har du en kort og enkel forklaring på spørsmålet ditt.

https://themakingofamillionaire.com/...e-1f42f7e02cc4
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Grünerløkka har ikke Oslo høyeste kvadratmeter pris, men det er ikke langt unna.
Det har de siste 20-25 årene vært ett av de mest attraktive stedene å bo i Oslo
og veldig lettsolgte objekter.
Vis hele sitatet...
Nei men når vi, gudoghvermannsen snakker om kvadratmeterpris så taes det heller ikke hensyn til boligtype. Det er den ekstra faktoren som gjør at en 1-2 roms på løkka kommer ekstra godt ut i verdi pr kvm og kommer bare til å være et enda sikrere objekt i fremtiden når de ikke lenger bygger boliger for vanlig folk!

Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Hei. Her har du en kort og enkel forklaring på spørsmålet ditt.

https://themakingofamillionaire.com/...e-1f42f7e02cc4
Vis hele sitatet...
Han her mener jo det samme om å leie så hvor skal folk bo?
Sist endret av Dough; 5. april 2021 kl. 07:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Fint om du hadde kommet med noe konkret fra videoen.
Vis hele sitatet...
Han argumenterer for at å eie en bolig er en liability og ikke en asset, ved å sette opp et regnestykke med konkrete tall som viser hvordan det er gunstigere å leie enn å eie, spesielt om boligen man eier ikke har utleiedel engang.

Tallene vil jo variere fra sted til sted, og med hvert enkelt tilfelle, men han beregner utgifter og inntekter ved hhv. eie og leie, og gjør særlig et poeng av at du slipper å betale mange hundre tusen i rente, samt alternativkostnaden det er å bruke f.eks. 500 000 kr som egenkapital i stedet for å investere det i indeksfond e.l. I tillegg vil man som lånetaker betale avdrag, riktignok til seg selv, men det gjør igjen at du har mindre igjen av månedslønnen til å putte i andre investeringer med høyere forventet ROI.


Eie

Utgifter:
- Lånerenter
- Forsikring
- Kommunale avgifter / eiendomsskatt
- Vedlikehold
- Oppussing/forbedring
- Strøm og internett
- (Fellesgjeld/-kostnader)
- (Vann)

Inntekter:
- ... verdistigning? (ikke garantert, i alle fall ikke inflasjonsjustert, og i alle fall ikke i forhold til totalprisen du ender opp med å betale for boligen (avdrag + renter), samt når du trekker fra ev. meglerhonorar)
- (Leieinntekter...?)



Leie

Utgifter:
- Husleie (inkl./eks. strøm og internett)

Inntekter:
- Avkastning på pengene som ellers ville blitt brukt som egenandel
- Avkastning på differansen mellom leieutgifter og eieutgifter



Jeg tar ikke med de konkrete tallene han bruker her, siden det vil variere så veldig fra situasjon til situasjon, men jeg tror nok de fleste kan putte inn sine egne tall her og se at det kanskje ikke er så fryktelig dumt å leie likevel. Med eksempeltallene hans i videoen kommer i alle fall leie ut som en ganske soleklar vinner.

Han peker også på at lånerenten er på et historisk all-time low, og at de ovennevnte eie-kostnadene/-ulempene bare blir enda verre når renta stiger igjen.

Når det er sagt, så tror jeg han spiller litt djevelens advokat her. Så vidt jeg har skjønt av de andre videoene hans, så synes han det er fornuftig å eie eiendom, men det er jo nyttig å belyse at det ikke alltid er sånn, og at det i alle fall ikke er så åpenbart som enkelte ser ut til å tro.

Dette er jo forresten fra et rent finansperspektiv. Fra et sosialpsykologisk perspektiv, så er det jo også verdi i stabiliteten og tryggheten det er å kontrollere noe selv, og ikke være prisgitt andres nåde, særlig om man er etablert med familie etc.

Sitat av Dough Vis innlegg
Han her mener jo det samme om å leie så hvor skal folk bo?
Vis hele sitatet...
I artikkelen så foreslår han å kjøpe en mindre, billigere bolig med utleie, slik at du både kan generere inntekt fra boligen, samt beholde penger i bakhånd til andre investeringer.
Sist endret av Realist1; 6. april 2021 kl. 19:21.