Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1487
Jeg ble diagnostisert med adhd når jeg var 15. jeg ble da testet gjennom bup. Nå er jeg 19 og skal teste meg på nytt, da diagnosen ble fjerna for et par år siden pga mistanke om feildiagnosering. Hvordan er prosessen? Jeg har fått time til psykiatrisk avdeling på sykehuset i april. Vil det ta ukesvis å få svar? Håper det får relativt kjapt da jeg holder på å stryke i alle fagene på skolen og er veldig interessert i å prøve medisinering.
Min erfaring der at det tok et år å få diagnosen første gang , desverre.

Så nå er det nesten 6mnd ventetid til en lege med utskrivingsrett.

Hører det går fortere for andre fra tid til annen.
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Min erfaring der at det tok et år å få diagnosen første gang , desverre.

Så nå er det nesten 6mnd ventetid til en lege med utskrivingsrett.

Hører det går fortere for andre fra tid til annen.
Vis hele sitatet...
Håper virkelig ikke det tar såpass lang tid. Sjekket de for andre psykiske lidelser i samme slengen? Jeg sliter veldig psykisk, det merker jeg veldig. Blir bare verre.
Ja, en del av utredningen er å utelukke andre ting som kan gi lignende utfordringer, som f.eks bipolar.

Jeg tror du har veldig flaks om du får utredet og kommet i gang med god medisinering før semesterslutt. Om det i tillegg skal hjelpe deg nok til unngå stryk i samtlige fag.
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Ja, en del av utredningen er å utelukke andre ting som kan gi lignende utfordringer, som f.eks bipolar.

Jeg tror du har veldig flaks om du får utredet og kommet i gang med god medisinering før semesterslutt. Om det i tillegg skal hjelpe deg nok til unngå stryk i samtlige fag.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg blir mest sannsynlig sykmeldt frem til høsten så stryk er ikke et like stort problem lengre. Er mer det at jeg har en del problemer tilknyttet adhd eller en annen psykisk lidelse som gjør at jeg sliter veldig i hverdagen, har slitt med selvskading osv.
Adhd eller ikke så håper jeg du kan få litt hjelp til å finne noen sunne mestringsstrategier.

Lykke til!
Hvis du fikk fjerna diagnosen for et par år siden er det nok enda vanskeligere å få den igjen. Det finnes mange andre ting enn adhd som kan gi konsentrasjonsvansker og det er ikke automatisk sånn at man blir bedre med medisin heller. Generelle lærevansker, depresjon, angst, bipolar ludelse etc er ting som set finnes hjelp for og som kan ha sammenfallende symptomer med adhd og gi problemer på skolen. Håper du får hjelp uansett hva problemene dreier seg om
Sist endret av OneofaMind; 19. mars 2021 kl. 10:18.
Medisinering alene vil ikke hjelpe deg til en bedre psykisk helse, bedre karakterer, og få bukt med selvskading. Ingen aspekter av psykisk helse kan løses bare ved bruk av medisinering, det er en illusjon solgt av farmasøyt industrien. Endring av vaner og tankevaner krever tid, opperksomhet og studier (gjerne innen psykologi, okkult psykologi, eller/og ha en god mentor). Medisiner kan spille en rolle i å dempe symptomer, bare pass på at du ikke blir junkie i tenåringsalder i samme slengen. Hilsen adhd-fyr.
Trådstarter
Sitat av Hai Vis innlegg
Medisinering alene vil ikke hjelpe deg til en bedre psykisk helse, bedre karakterer, og få bukt med selvskading. Ingen aspekter av psykisk helse kan løses bare ved bruk av medisinering, det er en illusjon solgt av farmasøyt industrien. Endring av vaner og tankevaner krever tid, opperksomhet og studier (gjerne innen psykologi, okkult psykologi, eller/og ha en god mentor). Medisiner kan spille en rolle i å dempe symptomer, bare pass på at du ikke blir junkie i tenåringsalder i samme slengen. Hilsen adhd-fyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å få en bedre hverdag. Grunnen til at jeg vil medisineres er at jeg blir ikke akkurat noe bedre psykisk av å ikke stå vgs. Jeg har drømmer og en utdanning jeg vil igjennom, men om jeg ikke kommer meg igjennom vgs en gang vil jeg heller ikke få en jobb jeg er fornøyd med. Blir ikke særlig bedre psykisk av å være en dropout og jobbe i kassa på spar resten av livet.
Endring av vaner og tankevaner krever tid, opperksomhet og studier (gjerne innen psykologi, okkult psykologi, eller/og ha en god mentor)
Vis hele sitatet...
Hva mener du med okkult psykologi? Det høres ut som svada, men samtidig interessant.
Sist endret av Uten Agenda; 19. mars 2021 kl. 17:05.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å få en bedre hverdag. Grunnen til at jeg vil medisineres er at jeg blir ikke akkurat noe bedre psykisk av å ikke stå vgs. Jeg har drømmer og en utdanning jeg vil igjennom, men om jeg ikke kommer meg igjennom vgs en gang vil jeg heller ikke få en jobb jeg er fornøyd med. Blir ikke særlig bedre psykisk av å være en dropout og jobbe i kassa på spar resten av livet.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke gå slik, altså.

Fullførte ikke VGS selv. Så ikke poenget med skole. Opplevde at det hadde lite med virkeligheten ellers å gjøre, og hadde det generelt ganske dårlig på den tiden.

Fikk også diagnosen ADD på et tidspunkt, men leser ikke så mye inn i dette. Disse diagnosene reflekterer ikke egentlig så mye mer enn at miljøet rundt oss i dag ikke ligner det spor på miljøet vi er evolusjonsmessig utviklet for å leve og lære i. Vi er utviklet for å ignorere informasjon som ikke hjelper oss å overleve, få pult eller få status, og et vanlig norsk klasserom inneholder ganske lite av dette.

Den beste egenskapen du kan ha i et klassrom er å være lydig. Hvis du er god til å motivere deg selv til å gjøre ting bare fordi en autoritet sier at du skal gjøre det, samtidig som du også er litt smart, da er du gjerne skoleflink.

Tok VGS på nytt på Bjørknes da jeg var 23 og var motivert for det. Grunnen til at jeg da var motivert, var at jeg hadde opplevd ekte situasjoner - i motsetning til kunstige klasseromssituasjoner - hvor man faktisk trengte noe av den kunnskapen man går på skole for å lære.

Etter dette begynte jeg å studere, og i dag jobber jeg som forsker innenfor nevrovitenskap/AI-forskning. Det er ikke for sent så lenge Lånekassen finnes!
Sist endret av Gamgee; 19. mars 2021 kl. 17:06.
Det finnes metoder for å lære seg selv og kjenne, og som videre vil gi innsikt hva slags verdier du har og hva du vil dyrke i livet ditt, ikke bare på et intellektuelt plan men også følelsesmessig, altså, planene dine bør ikke bare høres kloke ut, de må også føles på et dypt plan i hjertet. Noe som har hjulpet meg var å lære forskjellen på tanker og følelser, påvirkning utenfra og innenfra, og metoder for å synkronisere følelser, tanker og handling. Det finnes dessverre ikke én løsning eller én medisin for alle, psykisk helse er svært sammensatt.

Generelt vil jeg si at det er viktig å løsrive seg fra tidspress, ikke bry deg om tidsskjemaet samfunnet har lagt opp, det tar ikke hensyn til individuelle forskjeller og gir dårlig selvtillit til alt som viker fra standarden. Du kan gjentoppta de fagene du strøk i senere. Dette er ditt liv som du skal leve i 120 år, ta det i det tempoet som passer for deg, aldri (totalt) gi fra deg makten til å styre det, ikke til andre mennesker, og ikke til avhengighets-dannene medisiner som i høy grad endrer personligheten din. I det man gir fra seg makten over seg selv så er det "game over" for selvutvikling, som er noe man kún kan gjøre selv. Men seff, bruk medisin hvis det i en periode kan hjelpe deg.

Det er ikke sikkert at den informasjonen som har hjulpet meg vil hjelpe deg. Om du får noe ut av det, send PM om du vil, spør om hva du vil.

Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Hva mener du med okkult psykologi? Det høres ut som svada, men samtidig interessant.
Vis hele sitatet...
Okkult psykologi er bare psykologi som stammer fra eldre filosofi, mye fra oldtiden og fra religion, konsepter som har blitt lagt til side med utviklingen av moderne psykologi, men som i moderne tider har kommet tilbake igjen. Konsepter som bl. annet inkluderer meditasjon, for å si det veldig kort.

Okkult betyr "ute av syn".
Sist endret av Junkie; 19. mars 2021 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar. Selv om det oversatt fra latin viser til «kunnskap om det skjulte» så brukes det i norsk sammenheng som regel om «kunnskap om det overnaturlige». Altså ikke det vi vanligvis forbinder med psykologi. Men for all del - både Freud og Carl Gustav Jung var jo meget opptatt av det okkulte